فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

غار كوگان؛ شاهكار بشر در دل طبیعت



 

غار گوگان

 

غار منحصر به فرد «كوگان» یكی از معدود غارهای مصنوعی لرستان است كه به دست انسان در دل كوهستان‌های ایناستان به‌وجود آمده است.

 

غار كوگان در 52 كیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد در روستای خوش آب و هوایی به نام کوگان قرارگرفته است.

 

غار كوگان جزو غارهای چند طبقه است كه دسترسی بسیار سختی دارد و رسیدن به آن بدون تجهیز به امكانات و وسایل كوه نوردی و غار نوردی دشوار است.

این غار دژ مانند كه تمام آن با حجاری‌های طاقت فرسا به وجود آمده به استناد سكه‌هایی كه در اطراف آن به دست آمده است به دوره اشكانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یك محل سكونت دائمی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

غار گوگان

 

ورودی غار به صورت چهار گوش در اندازه 50/2 در 20/2 متر است و به سمت شمال باز می‌شود. غار شامل دو طبقه است كه طبقه اول آن از چهار اتاق و فضاهای مرتبط به هم تشكیل شده است. طبقه دوم آن حدود 40/3 متر بالاتر از كف قسمت اول غار است.

 

این غار دارای اتاق‌هایی جهت استفاده بوده و نمونه‌ای از معماری صخره‌ای اشكانی است كه علاوه بر آن اثر مذكور به آیین مهر نیز نسبت داده شده است.


مساحت كلی فضاهای تعبیه شده در این غار دست‌ساز حدود 281 متر مربع است و از نكات قابل تامل در این غار وجود مخازن آب در داخل اتاق‌هاست.

 

این غار مربوط به دوره اشكانی (پارتی) به شماره 2660 در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

 

آدرس:جنوب شرقی شهرستان خرم آباد، روستای کوگان

فاصله تا مرکز استان :52 کیلومتر

نوع راه ارتباطی: آسفالت

 


ویدیو مرتبط :
طبیعت آبشار شیرآباد و غار دیو سپید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خانه هایی بسیار زیبا در دل طبیعت/عکس


 

 


خانه هایی بسیار زیبا در دل طبیعت