فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

علیرضا افتخاری در ۵۲ سالگی چهر ه ماندگار شد



 

علیرضا افتخاری در ۵۲ سالگی چهر ه ماندگار شد

 

 

 علیرضا افتخاری هنرمند عرصه موسیقی در سن ۵۲ سالگی به عنوان یكی از چهره های ماندگار موسیقی معرفی شد. افتخاری ۱۰ فروردین ماه ۱۳۳۷در شهر اصفهان به دنیا آمد.

از جمله اساتید اول این هنرمند استاد طباطبایی نوازنده ی روشندل ویولون بود و پس از آن در سن ۱۴ سالگی نزد استاد تاج اصفهانی افتخار شاگردی داشت.

گفته می شود:شاگردی استاد بزرگی چون تاج اصفهانی نقطه عطفی در زندگی هنری افتخاری بود.

در سال ۱۳۵۷ با حضور بزرگانی نظیر دکتر صفوت، دکتر فروغ، استاد شهنازی، استاد تجویدی و ... در آزمون باربد موفق به کسب رتبه نخست شد.

افتخاری در سال ۶۳-۶۲ آلبوم «آتش دل» را به یاد استادش تاج اصفهانی خواند.وی در همین سالها نزد اساتیدی چون کسایی، شهناز و شجریان کسب علم کرد.

افتخاری در سالهای اولیه دهه شصت، اجراهای خصوصی نیز به همراه اساتیدی نظیر: کسایی، بدیعی، بیگجه خانی و شهناز داشتند.

در سال ۶۴-۶۳ با آوازی به نام «قصه گیسو» در ماهور و با نی کیانی نژاد در فیلم «امیر کبیر» صدای علیرضا افتخاری از تلویزیون پخش شد.

افتخاری بعد از «آتش دل» به درخواست پدرش تا سه سال نخواند و بعد از سه سال با موافقت آن مرحوم کارهایی نظیر «راز و نیاز» با استاد حسین علیزاده و «مهروزان» با استاد کیانی نژاد را اجرا كرد.

اواخر دهه شصت کنسرت های پیاپی در کشورهای مختلف داشت كه از جمله می توان از کنسرت «راه ابریشم» در ۲۸ شهر و کنسرت آلمان (مقام صبر به همراهی استاد مشکاتیان) و ... اشاره کرد.

علیرضا افتخاری در اوایل دهه هفتاد با ارائه آثاری نظیر «نازنگاه»، «نیلوفرانه»، «سروسیمین»، «یاد استاد» و ... در میان مردم شناخته شد.

در همین سالها در برنامه «تماشاگه راز» به همراهی اساتیدی نظیر جلال ذوالفنون ، بهزاد فروهری ، شهریار فریوسفی و ... به ارائه آثاری بداهه خوانی و نیز قطعات ضربی نمود که نمونه ای از این آثار در آلبوم «مستانه» و «شب عاشقان» بعدها عرضه شد.... / خبرگزارى ایسنا 


ویدیو مرتبط :
تصنیف زیبا و ماندگار«در هـــوای تــــو»-علیرضا افتخاری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علیرضا افتخاری: چهره ماندگار کیلویی چند؟!


چند سال قبل مرا به عنوان چهره ماندگار معرفی کردند؛ چهره ماندگار کیلوئی چند، اینها فقط القاب در حد یک امضاء است و عمل در پی آن وجود ندارد.

واحد مرکزی خبر: خواننده نام آشنای و با سابقه کشور خطاب به دست اندرکاران موسیقی گفت: یکی بیاید و به داد ما برسد، به اهل موسیقی توجه کنید.

علیرضا افتخاری با اشاره به بی توجهی  وزارت ارشاد به بخشی از جامعه موسیقی کشور گفت: سه چهار ساله است آن نظری که باید به موسیقی و هنر بشه نشده است.

وی افزود: ندانستن و نشناختن، دو برگ خود گم کردگی مسوولان بخش موسیقی است.

این خواننده اصفهانی گفت: آن کسی که می خواهد در باره افتخاری اظهار نظر کند باید خودش هنرمند باشد نه اینکه دکتر و مهندس در رشته ای دیگر در باره امثال افتخاری صحبت کند.

افتخاری با اشاره به غیر متخصص بودن مسئولان موسیقی گفت: مهندس مکانیک را گذاشته اند مسئول موسیقی و یا شخصی درحوزه ای دیگر درس خوانده درباره هنر من اظهار نظر می کند؛ این گونه امور موجب ناهماهنگی و جلوگیری از پیشرفت  موسیقی می شود.

افتخاری افزود: نباید به دلیل اینکه برخی می گویند کهنه و دل آزار شده ام سه سال در خانه بنشینم؛ من هنوز می توانم بخوانم و صدا دارم.

وی با اشاره به اینکه برای جشنواره موسیقی فجر حتی یک دعوتنامه هم برای من نفرستادند گفت: من نباید دم در سالن جشنواره بروم و بگویم من افتخاری هستم و مرا راه بدهید؛ آنها که در موسیقی مسئولیت دارند باید جواب بدهند.

این هنرمند با یادآوری اینکه من بیش از 30 سال عمرم را در راه موسیقی گذاشتم افزود: من حتی بیمه ندارم و اگر مشکلی برایم پیش آمد آیا کسی به داد من می رسد.

افتخاری ادامه داد: چند سال قبل مرا به عنوان چهره ماندگار معرفی کردند؛ چهره ماندگار کیلوئی چند، اینها فقط القاب در حد یک امضاء است و عمل در پی آن وجود ندارد.

وی با انتقاد از وزارت ارشاد گفت: ارائه آمار در خصوص چاپ کتاب و مانند آن کافی نیست.

افتخاری در پایان گفت: به جوانان می گویم در پی موسیقی نیایند چون کار و خانواده خود را باید هزینه کنند بهتر است آنها در پی پورشه سوار شدن بروند چرا که با موسیقی حتی نمی توانند سوار موتورسیکلت هم بشوند.