فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ظهور و سقوط تم های مختلف در ماه رمضان


در این میان مسئله وسوسه برانگیز حیات پس از مرگ نخستین بار دستمایه قاسم جعفری قرار گرفت و بعد از آن بود که سریال هایی با شباهت به موضوع مرکزی «کمکم کن» روانه آنتن شدند.





روزنامه هف
ت صبح: در این میان مسئله وسوسه برانگیز حیات پس از مرگ نخستین بار دستمایه قاسم جعفری قرار گرفت و بعد از آن بود که سریال هایی با شباهت به موضوع مرکزی «کمکم کن» روانه آنتن شدند.
 
نمودار سریال هایی که حیات بعد از مرگ را سوژه کردند به طرزی جالب متغیر است و در نهایت با «پنج کیلومتر تا بهشت» به پایان رسید. از آن سو کمدی، پای ثابت سریال های ماه مبارک است؛ برخی ارتباطی معنایی با این ماه دارند و برخی از پایه برای این مناسبت ساخته نشده اند. نکته جالب اما تعداد اندک سریال هایی است که براساس روایت های مذهبی ساخته شده اند: «صاحبدلان» و «میوه ممنوعه» تنها نمونه های موجود و البته موفق است که کسی ایده آن را پی نگرفت.

امسال به طرز عجیبی بحث نزول خواری دغدغه سریال سازی شده؛ جایی که «مدینه» و «فاخته» این موضوع را محور قصه شان کرده اند. گزارش هفت صبح از ظهور، افول و اوج تم های متنوع در سریال های ماه رمضان را بخوانید.

حیات بعد از مرگ

ساخت سریال با تم ماورایی و حیات بعد از مرگ را می توان یکی از دوره های مهم در تاریخ سریال سازی ماه رمضان به حساب آورد؛ دوره ای که هفت سال طول کشید و یک جورهایی به پای ثابت کنداکتور این ماه تبدیل شد.

- نقطه شروع: سال 83 قاسم جعفری با ساخت «کمکم کن» اولین قدم را برای ورود به سریال سازی با تم حیات بعد از مرگ برداشت؛ سریالی که آن زمان سر و صدای زیادی به پا کرد و بعد از آن به دلیل حاشیه هایی که برای زهرا امیر ابراهیمی، یکی از بازیگرانش به وجود آمد هیچ وقت بازپخش نشد.

ظهور و سقوط تم های مختلف در ماه رمضان

- سال های اوج: قدرتنمایی سریال های ماورایی تا جایی بود که از سال 83 تا 90، در مدت هفت سال، 6 سریال «آخرین گناه»، «روز حسرت»، «ملکوت»، «سی امین روز» و «پنج کیلومتر تا بهشت» با این تم ساخته شد. البته این شش سریال، صرفا آنهایی بودند که با موضوع حیات بعد از مرگ ساخته شدند چون سریال هایی با موضوع شیطان، خارج از این دسته بندی قرار می گیرند.

- نقطه پایان: سریال های «سی امین روز» و «پنج کیلومتر تا بهشت» را می توان آخرین نمونه ها از این تم رایج به حساب آورد؛ سریال هایی که هیچ وقت نتوانستند موفقیت سریال های ابتدایی این دوره را تکرار کنند و در واقع می شود گفت که تم حیات بعد از مرگ را به افول بردند. در واقع این سریال ها به همراه ملکوت به دلیل برداشت سطحی از حیات پس از مرگ موجی از انتقادها را به همراه آوردند و شرایطی را موجب شدند که تلویزیون ترجیح داد تا مدتی سراغ این تم نرود.

شیطانی

درست است که سریال های با موضوع شیطان هم می توانند در گروه ماورایی ها قرار بگیرند اما از آنجایی که در یکدوره، ساخت سریال با حضور شیطان هم اوج گرفت، تصمیم گرفتیم این تم را جدا کنیم.

- نقطه شروع: سال 84 با ساخت «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی، از اولین سریال شیطانی تلویزیون رونمایی شد. بهاره افشاری و مرتضی ضرابی، اولین بازیگرانی بودند که به عنوان شیطان های تلویزیونی معرفی شدند و بسیار هم مورد توجه قرار گرفتند.

ظهور و سقوط تم های مختلف در ماه رمضان

- سال های اوج: جذابیت بالای «او یک فرشته بود» بین مخاطبان باعث شد تا دو سال بعد، سیروس مقدم در «اغما» یک بار دیگر روی مسیر همان تم حرکت کند. این بار به جای یک زن، حامد کمیلی بود که با فرو رفتن در جسم الیاس، در قامت یک شیطان درآمد. «او یک فرشته بود» و «اغما» در واقع اثرگذارترین سریال های شیطانی بودند که موفقیت شان هیچ وقت تکرار نشد.

- نقطه پایان: آخرین سریال شیطانی تلویزیون، «سقوط یک فرشته» بود که ماه رمضان سال 90 روی آنتن رفت. بهرام بهرامیان چهار سال بعد از «اغما» این بار تا استفاده از شیطان به عنوان راوی هم پیش رفت و حتی کاری کرد تا چند قسمت مانده به آخر، همه در شناخت شیطان تردید داشته باشند. این بار اما با وجود تمام این خلاقیت ها، دست گذاشتن روی سوژه شیطان جواب نداد و «سقوط یک فرشته» نتوانست موفقیت دو اثر قبلی را تکرار کند.

موضوعات دینی

ماه رمضان است و طبعا باید بازار ساخت سریال براساس روایات دینی زیاد باشد. در اتفاقی عجیب این موضوع چندان مورد توجه واقع نشده و جز دو مورد نمونه ای یافت نمی شود. یا سازندگان می ترسند یا خط قرمز زیاد است.

- نقطه شروع: «صاحبدلان» به نوعی شناسنامه ماه مبارک رمضان هم شده. محمد حسین لطیفی سال 85 این داستان را براساس متنی از علیرضا طالب زاده کارگردانی کرد و توانست مخاطبان زیادی به دست آورد. همانطور که می دانید «صاحبدلان» داستان زندگی پیرمرد صحافی به نام سید خلیل صحاف زاده (با بازی حسین محجوب) است که با ورود قرآنی برای صحافی به خانه اش، خودش و نوه اش «دینا» وارد ماجراهایی می شوند که از داستان پیامبران در قرآن الهام گرفته شده است. این سریال بارها روی آنتن رفته و همچنان اثری شاخص در زمینه روایت های مذهبی است.

ظهور و سقوط تم های مختلف در ماه رمضان

- نمونه دیگر: حسن فتحی کلا علاقه خاصی به تاریخ دارد. او این بار داستان شیخ صنعان را برگزید و «میوه ممنوعه» را روانه آنتن کرد. داستان درباره انسانی متدین است به نام حاج یونس (علی نصریان) که یک عمر به نیکنامی زندگی کرده.

او عاشق دختری (هانیه توسلی) می شود و دین و ایمانش را بر بادرفته می بیند. سریال البته با ممیزی های زیادی دچار شد و در قسمت های پایانی چیزی غیر از سرنوشت شیخ صنعان روی آنتن رفت اما همچنان نمونه شاخص در تولید موضوعات دینی است.

- وضعیت کنونی: بعد از «میوه ممنوعه»، روایت های مذهبی دیگر دستمایه ساخت سریال نشده.

نزول خواری

پای مسئله مهمی مثل نزول خواری خیلی دیر به سریال های ماه رمضان باز شد. امسال دو سریال به این موضوع پرداخته اند و پیش از این نزول خواری بیشتر در حاشیه داستان روایت می شد.

- نقطه شروع: سیروس مقدم پرچمدار پرداخت به بحث نزول خواری است. او در سریال «تا ثریا» هم یکی از سریال های موفق را روانه آنتن کرد و هم اثری شاخص درباره این مسئله مهم ساخت. نقطه قوت سریال، قصه پرکشش بود که مخاطب را برای تماشای قسمت های بعدی ترغیب می کرد، ضمن آنکه کارکردان و نویسنده با طراحی شخصیت نزول خوار نشان دادند که نزول خواری ربطی با قیافه و جایگاه اجتماعی ندارد.

ظهور و سقوط تم های مختلف در ماه رمضان

- سال های اوج: همانطور که می دانید سیروس مقدم این سریال را برای مناسبت ماه رمضان نساخته بود اما خیلی خوب گل کرد و با وجود جرح و تعدیل های فراوان با استقبال فراوان روبرو شد.

- وضعیت کنونی: ماه رمضان 93 سیروس مقدم بار دیگر سراغ موضوع نزول خواری رفته. محور اصلی سریال «مدینه» بحث نزول خواری است که هر چند نتوانسته موفقیت «تا ثریا» را تکرار کند اما اثری قابل دفاع برای این کارگردان به حساب می آید. نقطه ضعف اصلی سریال، همانطور که پیش تر اشاره کردیم تصویر ناملموس و اغراق آمیز از چهره فرد نزول خوار توی ذوق می زند. سریال شبکه دو هم بحث نزول خواری را در حاشیه داستان اصلی روایت می کند. «فاخته» اما سریال ضعیفی است که به صورت گل درشت موضوعش را روایت کرده.

کمدی های رمضانی

تم رایج سریال های رمضانی که از ابتدا تا همین اواخر هم ادامه داشت، سریال های کمدی بود که اتفاق هایش در بستر رمضان روایت می شد.

- نقطه شروع: با ساخت اولین سریال های مناسبتی رمضان یعنی «گمگشته» و «یادداشت های کودکی» در سال 80، پای اولین کمدی های رمضانی هم به تلویزیون باز شد. در واقع می شود گفت که اصل سریال سازی در ماه رمضان، اوایل بر کمدی های مرتبط با این ایام استوار بود و بعد کم کم پای سریال هایی با موضوعات دیگر هم به این میدان رقابت باز شد.

ظهور و سقوط تم های مختلف در ماه رمضان

- سال های اوج: نقطه اوج سریال های کمدی رمضانی را می توان دوره سریال های پریسا بخت آور و حسین سهیلی زاده در شبکه تهران و مجموعه آثار رضا عطاران و علیرضا افخمی در شبکه سه دانست؛ سریال هایی مثل «پشت کنکوری ها»، «برای آخرین بار»، «رانتخوار کوچک»، «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «زیرزمین» و ... مهمترین نکته سریال هایی از این قبیل، این بود که در کنار ساختار کمدی، حال و هوایی کاملا رمضانی داشتند.

- نقطه پایان: کمدی های رمضانی جذاب اواسط دهه 80 کم کم از سال 87 رو به افول گذاشتند. کم کم سریال های کمدی مثل «نون و ریحون» و «یک وجب خاک» به میدان آمدند و آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفتند. آخرین تجربه در عرصه کمدی های رمضانی، «دودکش» بود که به گفته محمدحسین لطیفی، اصلا قرار نبود رمضانی باشد و زمانی که پخش آن در این ایام قطعی شد، بخش هایی با حال و هوای رمضان به انتهای آن اضافه شد.

کمدی های بی ربط

از بین سریال های کمدی که در میدان رقابت رمضان وارد می شوند، برخی هم هستند که هیچ ارتباطی به این ایام ندارند. یکسری از آنها حتی قرار بوده در مناسبت های دیگری مثل نوروز روی آنتن بروند و حالا به دلیل کمبود سریال، با آب بندی در جایگاه سریال رمضانی قرار می گیرند و برخی دیگر هم کمترین ارتباطی به این ایام ندارند.

ظهور و سقوط تم های مختلف در ماه رمضان

- نقطه شروع: اولین سریال کمدی که بدون هیچ ارتباطی به مناسبت رمضان روی آنتن رفت، «سه دونگ، سه دونگ» بود. این سریال به هیچ عنوان سریال مناسبتی رمضان نبود اما شبکه تهران به دلیل خارج کردن سریال «تکیه بر باد» در دقیقه نود از کنداکتور رمضان، مجبور شد این سریال کمدی را جایگزین آن کند. دو سال بعد این قضیه سر سریال «خروس» هم تکرار شد. سعید آقاخانی، سریال خروس را برای نوروز شبکه دو ساخته بود اما به دلایلی این سریال در آن مناسبت پخش نشد و نهایتا با اضافه شدن چند قسمت، در مناسبت رمضان روی آنتن رفت.

- شرایط کنونی: بعد از پخش دو سریال «سه دونگ، سه دونگ» و «خروس»، قضیه ساخت سریال های کمدی رمضانی تا حدی منتفی شد و دیگر اولویتی به نام داشتن حال و هوای رمضان، برای انتخاب آثار وجود نداشت. مثلا همین امسال شبکه سه قصد داشت سریال های رمضانی اش را از بین دو گزینه «هفت سنگ» و «شمعدونی» انتخاب کند؛ سریال هایی کمدی که هیچ کدام شان ارتباطی به رمضان نداشتند. آنطور که پیداست، هم راستا بودن با مناسبت رمضان، دیگر جزو شرایط سریال های این ایام نیست.


ویدیو مرتبط :
تست سقوط های مختلف از galaxy S6

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آداب مسلمانان كشورهای مختلف درماه رمضان



 

آداب مسلمانان كشورهای مختلف درماه رمضان

ماه خوب خدا
ماه مبارك رمضان آداب و رسوم و شرایط خاص خود را دارد كه آن را از بقیه ماه‌های سال متمایز می‌كند. با این همه مسلمانان مناطق مختلف جهان و بویژه كشورهای اسلامی در این ماه متناسب با فرهنگ‌های خود، هر كدام آداب و رسوم خاص دارند تا به بهترین شكل ممكن از فضیلت این ماه بهره ببرند. مراسمی كه از كشوری به كشور دیگر و حتی از شهری به شهر دیگر تفاوت دارد.
آنچه در زیر می‌آید نگاهی مجمل به این مراسم و مناسك در برخی از كشورهاست.


رمضان در هند
مسلمانان هند در ماه رمضان مساجد و گلدسته‌ها را با چراغ تزئین می‌كنند و در آنها كلاس‌های قرآنی برگزار می‌كنند. در این ایام مساجد مملو از نمازگزار می‌شود. مسلمانان هندی هنگامی كه خرما نباشد با آب و برخی نیز با نمك افطار می‌كنند. این عادتی است كه تنها در هند رواج دارد. سفره‌های افطار و سحر مسلمانان هند با غذاهای خاصی به نام «غنجی» همراه است كه از برنج، گوشت، آب و مواد دیگر درست می‌شود. سحرخوان نیز در هند نقش برجسته‌ای دارد كه پیش از نماز صبح مردم را از خواب بیدار و با به‌پایان رسیدن ماه رمضان از آنها هدیه دریافت می‌كند.
مسلمانان هند در دهه آخر ماه رمضان سنت اعتكاف را برگزار و بر شب قدر تاكید بسیاری می‌كنند. آنها در شب بیست و هفتم ماه مبارك رمضان برای فاتحه خواندن اموات به قبرستان می‌روند و برای آنها قرآن می‌خوانند. در شب قدر عده‌ای از جوانان به كوچه‌ها و خیابان‌ها می‌روند و درهای خانه‌ها را زده و آنها را برای احیای ماه مبارك رمضان صدا می‌كنند و قداست این ماه را یادآور می‌شوند.

 

رمضان در سوریه
مردم سوریه در ماه رمضان هر روز صبح با آواز سحر كه به آن «طبل‌زنی» می‌گویند، از خواب برمی‌خیزند. با صدای این طبل مردم برای نماز و خوردن سحری خود را آماده می‌كنند.
در سوریه، دهه اول ماه رمضان «دهه غذا» نامیده می‌شود كه؛ كنایه‌ای است از توجه و اهتمام مردم به تهیه وعده‌های غذایی. دهه دوم «دهه پوشاك» است؛ كنایه از خرید لباس و استقبال از عید و دهه آخر «دهه شیرینی» است؛ كنایه از تهیه و فروش شیرینی‌های معروف دربازارها. سوری‌ها این گونه به استقبال عید سعید فطر می‌روند.

 

رمضان در افغانستان
مردم افغانستان از چند روز قبل با جارو و غبارروبی مساجد به پیشواز ماه رمضان می‌روند.
اولین روز ماه رمضان در افغانستان تعطیل است و علاوه بر آن در این ماه روزانه 3 ساعت از زمان اداری كارمندان كاسته می‌شود. غذاخوری‌ها در این ماه به دستور دولت تعطیل می‌شود، اما در عوض بازار ترشی و جلبی (زولبیا) در افغانستان گرم است.
افطاری دادن هم در این كشور همانند سایر كشورها مرسوم است تا جایی كه گاهی سبقت‌گرفتن مردم برای دادن افطاری دیدنی است. وقتی هم كه افطار می‌شود نمازگزاران با خود افطاری به مسجد می‌برند و پس از خواندن نماز مغرب افطار می‌كنند ‏و به خانه می‌روند و شام می‌خورند.
مردم افغانستان با روی آوردن به مساجد و حسینیه‌ها در مجالس مخصوص این ماه شركت می‌كنند كه از جمله ‏آنها مراسم احیا و گرامیداشت شب‌های قدر و سوگواری در شهادت حضرت علی(ع) است.

 

رمضان در عربستان
خانواده‌های عربستان عادات خاصی دارند، از جمله به خاطر خوش‌یمنی و نوید ماه مبارك رمضان لوازم و اثاثیه منزل خود را تغییر می‌دهند. در عربستان هزاران مسلمان در ایام ماه رمضان از سپیده صبح در تمام نقاط برای ادای مناسك عمره و عبادت اقدام می‌كنند. بعد از نماز عشاء هم به راز و نیاز و دعا می‌پردازند. مردان درباره احادیث دینی بحث می‌كنند و «جراك» را كه پوست خشك شده میوه است دود می‌كنند، زنان هم به آماده‌كردن سفره سحر و افطار می‌پردازند و تا اذان صبح بیدارمی‌مانند. غذای آنها در طول ماه رمضان خرما، قهوه عربی، گوشت چرخ كرده و ماهی است.

 

رمضان در پاكستان
در ماه رمضان اماكن لهو و لعب در پاكستان نیز بسته می‌شود و مساجد به منظور تلاوت قرآن و احادیث دینی پر می‌شوند به طوری كه صف‌های نماز در مسجد طولانی و به بسته‌شدن خیابان‌ها منجر می‌شود. آنها بعد از ادای نماز با خرما و برنج و گوشت افطار می‌كنند. فروش «بكوله» كه پیاز قرمز و گوشت سرخ شده است، در این ماه بازار داغی دارد. در دهه آخر ماه رمضان هم مردان غذای سحری خود را در مساجد می‌خورند.

 

رمضان در مصر
در قاهره پایتخت مصر، گروه‌های مختلف عرب و غیرعرب جشن‌های مختص خود را دارند چراكه هر كدام به گونه‌ای خاص این ماه را می‌شناسند و هر كدام به اندازه خود قدر و منزلت آن را می‌دانند. این جشن‌ها تركیبی از جشن‌هایی‌ هستند كه از دوره فرعونیان، قبطانیان و اسلامیان باقی مانده است. قاهره در ماه رمضان به 2 شهر تبدیل می‌شود؛ اول شهری است از صبح زود تا ساعت 14 كه در این هنگام شهری آرام، ساكت و بدون كوچك‌ترین شلوغی و ازدحام است و از ساعت 14 تا زمان افطار و اذان مغرب و گاهی اوقات تا نیمه شب هم شهری می‌شود كه در آن شلوغی بیداد می‌كند و هیاهویی برپاست.

 

رمضان در اندونزی
ماه مبارك رمضان برای مردم اندونزی ماه جشن و شادی است. شادمانی‌های شبانه، تفریحات، بازی‌های مختلف و غذاهای متنوع، همه جزئی از فرهنگ مردم اندونزی در این ماه عزیز است.
پس از رویت هلال ماه رمضان در اندونزی، تعدادی از افراد تا صبح طبل می‌زنند و به این نحو آغاز ماه مبارك را به دیگران اعلام می‌كنند.
اندونزیایی‌ها مراسمی هم دارند به نام «حلال به حلال» به معنی روز مصالحه و آشتی كه در مساجد برگزار می‏شود.
یك شب و روز در اندونزی، به عنوان شب نزول قرآن و روز نزول قرآن شناخته می‏شود. اندونزیایی‏ها به این روز بسیار ارج می‏نهند و آن را گرامی می‏دارند. مراسم ویژه‏ای هم به این مناسبت در قصر ریاست جمهوری اندونزی برگزار می‏شود.
مراسم احیا، عبادت و آداب شب و روز نزول قرآن از رادیو و تلویزیون این كشور پخش می‏شود. مسلمانان اندونزی 10 شب آخر ماه را به شب زنده‌داری و عبادت می‌گذرانند و معتقدند یكی از این شب‏ها شب قدر است.


رمضان در تاجیكستان
مهم‌ترین عمل در ماه مبارك رمضان در تاجیكستان خواندن نمازهای تراویح به جماعت و ختم قرآن است. از برنامه‏های مهم دیگر در این ماه افطاری‏ دادن است. مردم تاجیكستان مهمان‌دوست هستند و به هر بهانه‏ای مهمانی برگزار می‏كنند. بویژه در ماه مبارك رمضان، كمتر پیش می‏آید خانواده‏ها در خانه خود و سرسفره‏هایشان افطار بخورند، چون به خانه‏ فامیل یا برادران و خواهران و... به افطاری دعوت می‏شوند.
شب قدر در دهه آخر و شب 27 ماه مبارك دانسته شده است. در این شب‏ها معمولا پیر و جوان در مسجدها بیدار می‏مانند و به ادای نماز و قرائت قرآن مشغول می‏شوند و همچنین علمای دین سخنرانی می‏كنند.


رمضان در عراق
از شب اول ماه رمضان تا آخرین شب آن، نزدیك زمان سحر، افرادی در كوچه‌ها می‏گردند و با كوبیدن بر طبل، روزه‏گیران را برای خوردن سحری بیدار می‏كنند. هنگام افطار هم خانواده‏های عراقی با در دست داشتن سینی‏های غذا به مساجد می‏روند تا غذای خود را با روزه‏داران یا نیازمندان تقسیم كنند. باقلوا، زولبیا، خرما و سوپ از خوراكی‌های مهم و پرطرفدار عراقی‌ها در این ماه است. در اعمال مخصوص‏ شب‏های قدر تاكید فراوانی بر زیارت امام حسین(ع) شده است؛ لذا جمعیت انبوهی این شب را در كربلا می‏گذرانند، طوری كه در این شب‎ها جای خالی در كربلا باقی نمی‏ماند. زیارت نجف اشرف هم حال و هوای ویژه‏ای دارد، چرا كه ایام شهادت و ضربت خوردن امیرالمومنین علی (ع) نیز در همین شب‎هاست.

 

رمضان در لبنان
رویت هلال ماه توسط مسلمانان در لبنان سنتی است كه از دوره‌های قدیم به ستبانه یا سیبانه مشهور شده و به معنای انتظار برای مشاهده هلال ماه رمضان است. افرادی كه ماه را رویت كردند به دادگاه شرعی می‌روند تا درباره مشاهده هلال ماه شهادت دهند و اگر مفتی لبنان و قاضیان شرعی از درستی شهادت آنان مطمئن شوند، دستور اعلام آغاز ماه رمضان را صادر می‌كنند.
یكی دیگر از سنت‌های موجود در لبنان در ماه رمضان، بیدار كردن مردم برای خوردن سحری توسط افرادی است كه به آنان مسحراتی می‌گویند.
مسحراتی‌ها در ساعات 2 تا 3 نیمه‌شب در كوچه‌ها و خیابان‌های شهر دور می‌زنند، بر طبل می‌كوبند و شعر می‌خوانند. مسحراتی‌ها كه لباس محلی بر تن دارند، می‌خوانند: «ای خفته! برخیز و خداوند باقی را عبادت كن و سحوركن»، «برخیزید و سحری بخورید، رمضان به دیدار شما آمده». در لحظه افطار، خیابان‌های شهر حتی در مناطق مسیحی‌نشین هم تقریبا خالی می‌شود اما 3ساعت پس از افطار رفت و آمدها شروع شده و تا سحر ادامه می‌یابد. مردم لبنان شب را در كافه‌ها، رستوران‌ها و مكان‌های تفریحی مانند سواحل و پارك‌ها می‌گذرانند و كمتر تا سحر می‌خوابند و به جای آن پس از سحر تا 10 صبح كه ساعت كار رسمی ادارات و بازار است به استراحت می‌پردازند.

 

رمضان در تركیه
مسلمانان تركیه معتقدند كه ماه رمضان، بركت و خیر را در سفره‌های آنان افزایش می‌دهد و حتی اگر در بدترین شرایط اقتصادی باشند، خداوند به یمن و بركت این ماه عزیز درهای خیر و نعمت خود را روی بندگانش می‌گشاید. مسلمانان این كشور قبل از شروع ماه رمضان با تزئین و چراغانی كردن خیابان‌ها و مساجد، آمدن ماه رمضان را به یكدیگر تبریك می‌گویند. سفره‌های افطاری مسلمانان این كشور شامل زیتون، پنیر، خرما، باقلوا و انواع سوپ و آش است كه به آن چوربا گفته می‌شود. هنگام سحر نیز علاوه بر بانگ مناجات مساجد براساس عادتی دیرینه و قدیمی سحرخوان به خیابان‌ها و كوچه‌ها آمده و برای بیدار كردن مسلمانان برای خوردن سحری و اقامه نماز آواز سر می‌دهد و بعد از اقامه نماز صبح مسلمانان به قرائت قرآن می‌پردازند.