فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

طاق کسری ،کاخ باشکوه پادشاهان ساسانی



 

 

بخت کوتاه طاق بلند

 

قدیمی‌ترین تصویر عکاسی شده از طاق کسری، مربوط به ۱۸۶۴ میلادی

 

طاق کسری، طاق خسرو یا ایوان مداین... فرقی ندارد کاخ باشکوه پادشاهان ساسانی را چه بنامید. هر چه باشد، این طاق آنقدر زیبا و شگفت انگیز است که بتوان ساعت ها درباره جاذبه های تاریخی و اهمیت تاریخی آن صحبت کرد. کاخی که سال هاست در 35 كیلومتری جنوب بغداد و در ساحل شرقی رود دجله جا خوش کرده و در فهرست مهم ترین سازه‌های دوران ساسانیان قرار دارد.



طاق کسری اگرچه یک میراث مسلم ایرانی است، اما بعد از تقسیمات ارضی پی در پی که در دنیا اتفاق افتاد، بالاخره نصیب خاک عراق شد تا این روزها با بی توجهی مسئولان فرهنگی این کشور، روز به روز بیشتر از بین برود.



بر اساس نوشتار پهلوی خدای‌نامگ، این کاخ به دستور شاپور اول ساخته شد اما عده ای از باستان شناسان معتقدند که این بنا در دوره انوشیروان بزرگ، شاه مشهور و مقتدر ساسانی ساخته شده است و بعضی دیگر، تاریخ ساخت این بنا را به زمان اشكانیان نسبت می دهند و عقیده دارند که در زمان ساسانیان به دستور انوشیروان ساسانی بازسازی شده و توسعه پیدا کرده است. اما بخت هیچ گاه با کاخ مدائن یار نبود تا در نهایت این کاخ بعد از حمله اعراب به كل نابود شد و جز ویرانه ‌های طاق آن و چند چیزی از آن باقی نماند.

 

 

 

طاق کسری

 



طاق کسری بقایای تالار بزرگ عهد ساسانی جزئی از کاخ سلطنتی بزرگ ایوان کسری بوده ‌است که طول و عرض آن را حدود 365 و 275 متر تخمین می زنند. در نزدیکی این طاق می توانید چند اثر تاریخی ویران دیگر را هم ببینید که قبلا جزئی از ایوان کسری به شمار می رفتند. جالب‌ ترین این ویرانه ها تلّ معروف حرم کسری است و کمی دورتر از آن، بقایای ساختمان ‌هایی دیده می شود که تا نزدیکی دیوار بستان کسری، کشیده می شوند.

 



جایی نزدیک به تل‌الذهب (تل طلا) که به گفته باستان شناسان خزانه کسری نام داشته و محلی بوده که خسرو پرویز از آن به عنوان خزانه استفاده می کرده است. در میان این همه ویرانه، طاق کسری چشمگیرترین بنایی است که می توانید ببینید. بنایی که بلندترین طاق دست ساز بشر لقب گرفته است و طول آن به 93 متر می رسد و بیشتر از 35 متر ارتفاع دارد.

 

 

طاق کسری

 

 



ویدیو مرتبط :
طاق بستان حکاکی از دوره ساسانی در دل کوه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 کاخ باشکوه و اعیانی فرانسه +عکس


کاخ ها و قصرهای باشکوه حاشیه رودخانه لوار در غرب فرانسه علاوه بر معماری زیبا و تحسین برانگیزشان هر یک یادآور گوشه ای از تاریخ این کشور است. در این گزارش به دیگر کاخ های مشهور فرانسه از جمله کاخ ورسای، توییلری، فونتن بلو ، الیزه و ... اشاره نمی شود.

جام جم انلاین: کاخ ها و قصرهای باشکوه حاشیه رودخانه لوار در غرب فرانسه علاوه بر معماری زیبا و تحسین برانگیزشان هر یک یادآور گوشه ای از تاریخ این کشور است. در این گزارش به دیگر کاخ های مشهور فرانسه از جمله کاخ ورسای، توییلری، فونتن بلو ، الیزه و ... اشاره نمی شود.

اغلب این کاخ ها در فاصله ای نزدیک به یکدیگر و در حوزه آبی رودخانه لوار و شاخه های آن قرار دارند. هر یک از این کاخ ها متعلق به دوره ای از تاریخ فرانسه است اما باید گفت که اوج رونق آنها به قرن شانزدهم و دوران سلطنت فرانسوای اول باز می گردد. این منطقه منحصربفرد فرانسه واله دولوار نام دارد. نگاهی تصویری به 10 کاخ باشکوه از مجموعه کاخ های واله دو لوار.


            
منظره بخشی از کاخ باشکوه شامبور که احداث آن در سال 1519 به دستور فرانسوای اول ، پادشاه فرانسه آغاز شد اما فرانسوای اول فقط مدت کمی قبل از مرگش در سال 1547 توانست در این کاخ اقامت کند. پس از او هریک از پادشاهان فرانسه بخش هایی را به کاخ شامبور افزودند.


           
کاخ بسیار زیبای شاتو دو شونانسو . این کاخ در حاشیه رود « شر» یکی از شاخه های لوار در سال 1513 احداث شد. سال ها بعد دیان دو پواتیه پلی را به این کاخ افزود که عمارت اصلی را به ساحل چپ رودخانه متصل می کرد تا بتواند مجموعه باغ هایی را به محوطه کاخ شونانسو بی افزاید.


            
کاخ باشکوه سومور که بنای آن روی پی های یک کاخ قلعه قرون وسطی در قرن پانزدهم توسط دوک لویی دانژو برادر شارل پنجم ، پادشاه فرانسه احداث شد.



نمای کاخ شورنی در نزدیکی بلوا و در بین دو کاخ شونانسو و شامبور. سبک معماری کاخ شورنی یک سبک کلاسیک همگون است.


کاخ مونسورو که مانند نگهبانی در محل اتصال رودخانه لوار و رود وین قرار دارد. کاخ مونسورو صحنه حوادث تاریخی مهیجی بوده است. الکساندر دوما از این کاخ برای نوشتن یکی از رمان های مشهورش به نام « بانوی مونسورو» در سال 1846 الهام گرفت.



منظره کاخ اوسه که الهام بخش احساساتی شاعرانه است. این کاخ دارای مجموعه ای از مجسمه های مومی است که بازدید کننده را به یاد داستان مشهور زیبای خفته می اندازد.



کاخ زیبای ویلاندری و باغ های سه طبقه اش که در این تصویر باغ سبزیجات آن قابل مشاهده است.



مجموعه باشکوه کاخ قلعه شینون در حاشیه رود وین یکی از شاخه های رودخانه لوار. این قلعه سه کاخ باشکوه را در خود جای داده است. ژاندارک حماسه خود را از کاخ قلعه شینون علیه اشغالگران انگلیسی آغاز کرد.


            
منظره زیبا و شاعرانه کاخ کلو – لوسه در نزدیکی آمبواز که به اندازه ای لئونارد داوینچی را شیفته خود کرده بود که این هنرمند نابغه آخرین روزهای زندگی اش را در این کاخ سپری کرد.



کاخ سولی – سور – لوار در اواخر قرن چهاردهم احداث شد. پل این کاخ مناطق شمال رودخانه لوار را به مناطق سولونی و بری متصل می کرد.