فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

صدور مجوز یک روزه برای انتشار كتاب



 

 

 

محمد الهیاری فومنی كه هفته گذشته با حكم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیت اداره كتاب و كتابخوانی این وزارتخانه را بر عهده گرفت در گفتگو با «جام‌جم» از كوتاه شدن زمان صدور مجوز و اعطای مجوز یكروزه (۲۴ ساعته) برای انتشار كتاب خبر داد.


وی درباره مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف اداره كتاب در آینده گفت: در ماه‌های گذشته كه سرپرستی این اداره به عهده من بود فرصت برای ایجاد تغییرات ماهوی چندان میسر نشد اما از امروز با ارائه برنامه‌های بلند مدت می‌كوشیم روند و زمان صدور مجوز كتاب را از آنچه اكنون هست كوتاه تر كنیم. الهیاری درباره زمان فعلی صدور مجوز افزود: براساس آماری كه به صورت ماهانه از سیستم جامع صدور مجوز كتاب می‌گیریم ، رقمی حدود ۷۰ درصد كتاب‌ها كه عمدتا كتاب‌های آموزشی، علمی، درسی و كمك درسی را شامل می‌شود، تقریبا در همان روز یعنی ۲۴ ساعته مجوزشان صادر می‌شود.



● ۳۰ درصد باقیمانده



وی درباره ۳۰ درصد باقیمانده هم تصریح كرد: كتاب‌های حوزه دین، روان‌شناسی، ادبیات و علوم انسانی حجم اصلی این ۳۰ درصد را دربر می‌گیرد كه پس از ورود به اداره كتاب، مراحل صدور مجوز، نظارت پیش از چاپ و گروه‌های تخصصی‌اشان شروع می‌شود.



اللهیاری درباره زمان ممیزی این كتاب‌ها نیز رقم یك هفته را عنوان كرد و گفت: در صورتی كه این كتاب‌ها مشكل خاصی نداشته باشند به مدت یك هفته مجوزشان صادر و اگر نیازی به اصلاح باشد به ناشر برگردانده می‌شود. به گفته وی، در مواردی نیز ممكن است رفت و آمد كتاب بین ارشاد و ناشر چندبار رخ دهد كه زمان صدور مجوز را كمی طولانی می‌كند، ولی می‌خواهیم كاری كنیم كه در حداقل زمان ممكن و مانند ۷۰ درصد دیگر مسیر صدور مجوز كوتاه طی شود.



● نظارت پیش از چاپ، نه ممیزی



رئیس جدید اداره كتاب همچنین از اعمال تغییراتی در آیین نامه چاپ كتاب خبر داد و افزود: آن ادبیاتی كه در قانون بصراحت آمده، نظارت پیش از چاپ است و معتقدم باید همین ادبیات را به جای ممیزی یا هر واژه دیگر به كار برد.



وی خاطرنشان كرد: هیات نظارت بر ضوابط نشر كتاب بتازگی آیین نامه را مورد بازبینی قرار داده است و نتایج آن نیز در ۲ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد موافقت قرار گرفت و تصویب شد و البته تغییراتی هم باقیمانده كه درجلسه دیگر شورا تصویب می‌شود.



● تغییرات در اداره كتاب



همچنین اللهیاری از تغییراتی در گروه‌های علمی خبر داد و تاكید كرد: كسانی كه امروز به عنوان گروه علمی در نظارت چاپ كتاب حضور دارند از نویسندگان،‌ شاعران خوشنام و صاحب سبك كشورمان هستند و همچنین تعداد زیادی از آنها را هم اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تشكیل می‌دهند. وی ادامه داد: با توجه به این كه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران در راه است و ثبت‌نام ناشران هم از چندی دیگر آغاز می‌شود و به طور طبیعی كتاب‌های بیشتری برای چاپ ارسال می‌شوند نیاز به تقویت و تغییرات در اداره كتاب و گروه‌ها داریم و باید از همكاران بیشتری بهره بگیریم.



صحبت‌های اللهیاری در حالی بیان می‌شود كه اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یكی از خبرسازترین و پر حاشیه ترین ادارات این وزارتخانه در طول ۴ سال گذشته بوده است و بسیاری از نویسندگان، مترجمان و مولفان نسبت به روند صدور مجوز اثرشان انتقاد داشته اند و گاهی عنوان شده كتابی بیش از یك سال در صف دریافت مجوز نشر باقی مانده است.

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
بی بی سی و صدور مجوز شراب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت تخم مرغ کاهش می یابد؛صدور مجوز واردات تخم مرغ از مرز باشماق



 

 

قیمت تخم مرغ کاهش می یابد؛صدور مجوز واردات تخم مرغ از مرز باشماق

 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجازت کردستان از صدور مجوز واردات تخم مرغ به استان از طریق مرز رسمی باشماق خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیروس شاه غیبی ظهر شنبه در اولین جلسه مدیران هم خانواده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اظهار داشت: در راستای کنترل قیمت ها در بازار و با توجه به پیگیری های صورت گرفته از سوی استان، مجوز واردات تخم مرغ از طریق مرز رسمی باشماق مریوان صادر شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت تخم مرغ طی یک ماه اخیر در سراسر کشور، قیمت این محصول در استان کردستان نیز با افزایش مواجه شد و در راستای مقابله با افزایش قیمت وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز لازم برای واردات این محصول از طریق مرز رسمی باشماق را صادر کرده است و انتظار می رود این گونه اقدامات زمینه را برای کاهش قیمت تخم مرغ فراهم کند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان افزود: در چند روز گذشته در قیمت تعداد محدودی از کالاها شاهد افزایش قیمت بودیم که این معضل مختص استان کردستان نبود و متاسفانه در سراسر کشور این مسئله به وجود آمد که البته این افزایش ناشی از کاهش تولید و افزایش نرخ جهانی کالاها است که با تمهیدات اندیشیده شده شاهد کاهش قیمت و افزایش عرضه در استان بوده ایم و در چند روز آینده باز شاهد افزایش عرضه و کاهش قیمت این کالاها خواهیم بود.

شاه غیبی با ابراز رضایت و خشنودی عملی شدن مراحل ادغام و پیشرفت ۵۷ درصدی در این بخش عنوان کرد: باتوجه به مزیت مرزی بودن استان کردستان و با ادغام دو وزارتخانه انتظار می رود در آینده ای نزدیک کردستان شاهد پیشرفت های چشمگیری در زمینه تولید با کیفیت تر و صادرات بیشتر باشد.

وی گفت: مسئولان کشوری و استانی با جدیت و همت بیشتر از گذشته در صدد تکمیل واحدهای تولیدی و در دست ساخت و نیمه تمام استان هستند که با بهره برداری از این واحدها و معادن جدید شاهد تسریع در توسعه و پیشرفت استان کردستان در تمامی حوزه ها و در نتیجه رفع معضل بیکاری خواهیم بود.... /  خبرگزارى ایسنا