فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

شهر باستانی استخر



 

 

اِستَخر نام شهری باستانی است واقع در استان فارس ایران. املای تاریخی آن اصطخر است.استخر بزرگ‌ترین شهر در دردوران خود بوده و به گفته تاریخ نویسان چهاردروازه داشته كه درحال حاضر یک از آنها در سر پیچ دوراهی مرودشت ارسنجان و دیگری در جنوب شهر مرودشت قرار داشته‌ است.

 

 

شهر باستانی استخر

 


در هفت کیلومتری ویرانه‌های تخت جمشید، ویرانه‌های شهر استخر معروف به «تخت طاووس» قرار دارد. آثار بجامانده از این شهر شامل دروازه سنگی، ستون‌ها و دیواره‌های سنگی است که به روزگار هخامنشی تعلق دارد. در این شهر، بازمانده سازه‌های اسلامی، ساسانی و اشکانی و ظروف و آثار سده‌های آغازین هجری در آن کشف شده است‌. آب شهر استخر از رود سیوند تامین می‌شده‌است.

 

 

این شهر تا پایان پادشاهی ساسانیان از آبادترین و با شکوه ترین شهرهای ایران باستان بود، اما توسط اعراب تسخیر گردید و به دلیل خیزش‌های پیاپی مردم (از سال ۲۳ تا سال ۲۹ هجری) بارها فتح شد و مردم آن قتل عام شدند و پس از آن تنها ویرانه‌ای از آن برجای ماند.

 

 

شهر باستانی استخر

 

 

اولین بار استخر در زمان عمربن خطاب توسط عثمان بن ابی العاص تسخیر شد و اموال و زمین‌های مردم به غنیمت گرفته شد و هم چنین برای آخرین بار در سال ۲۹ هجری عبدالله عامر گماشته عثمان پس از تسخیر شهر گور بسوی استخر شتافت تا خیزش چند باره مردم استخر را سرکوب نماید ولی با مقاومت سخت و گسترده آنان روبرو شد، اما سرانجام مردم را کشتار نمود و شهر را دوباره تسخیر کرد.

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
شهر باستانی استخر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شهر باستانی تئوتیهواکان در مکزیک



شهر باستانی تئوتیهواکان,تئوتیهواکان

 تئوتیهواکان (Teotihuacan) مکانی باستانی در مکزیک است که حدود 40 کیلومتر با میکزیکوسیتی فاصله دارد و شامل بزرگترین سازه های هرمی شکلی است که در محدوده ی آمریکای کلمبیائی ساخته شده است. به غیر از این سازه های هرمی شکل، این مکان بدلیل اقامتگاه های عظیم واقع در "خیابان مردگان" و نیز نقاشی های دیواری بسیار زیبا و رنگارنگش شهرت خاصی دارد. به علاوه سفال های ظریف و نارنجی رنگی نیز در این مکان ساخته می شود.
به نظر می رسد که این شهر حدود صد سال قبل از میلاد مسیح تاسیس شده و ساخت آن تا سال 250 بعد از میلاد مسیح هم ادامه داشته و تا قرن هفتم یا هشتم مورد استفاده بوده است. همچنین تا هزاره ی اول بعد از میلاد مسیح بزرگترین شهر در آمریکای قبل از آمدن کلمبیائی ها بوده است. در این زمان حدود 200 هزار سکنه داشته که در آن زمان جزو بزرگترین شهرهای جهان محسوب می شده است و برای اسکان دادن به این جمعیت عظیم، مجبور بودند آپارتمان های چند طبقه بسازند.

 شهر باستانی تئوتیهواکان,تئوتیهواکان

 

 شهر باستانی تئوتیهواکان,تئوتیهواکان

 

 هرچند هنوز مطمئن نیستیم که این شهر مرکز یک امپراطوری بوده یا نه ولی تاثیرات این شهر بر روی سایر مناطق مجاور به خوبی مشاهده می شود بخصوص در مناطقی همچون Veracruz و منطقه ی مایا ها. شهر آزتک ها نیز ممکن است از این شهر تاثیر پذیرفته باشد. اصالت مردم این ناحیه هنوز مشخص نیست اما به نظر می رسد اقوامی مانند Nahua،Otomi و Totonac در اینجا ساکن بوده اند و دانشمندان نیز چندفرهنگ بودن مردم این شهر را تایید کرده اند.
امروزه این شهر به همراه اماکن باستانی اش جزو شهرستان سان ژوآن تئوتیئوآکان در ایالت مکزیک می باشد که در 40 کیلومتری شمال میکزیکوسیتی واقع شده است. مساحت این منطقه حدود 83 کیلومتر مربع است و در سال 1987 در لیست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. این شهر جزو پربازدیدترین مناطق مکزیک می باشد.
هرم خورشید بزرگترین ساختمان در شهر تئوتیئوآکان می باشد. این هرم در حاشیه ی خیابان مردگان و در بین هرم ماه و نیایشگاه و نیز در زیر سایه ی کوهستان عظیم Cerro Gordo واقع شده است. در حقیقت این هرم عظیم، به عنوان قلب شهر است.

 شهر باستانی تئوتیهواکان,تئوتیهواکان

 

 شهر باستانی تئوتیهواکان,تئوتیهواکان

 

 شهر باستانی تئوتیهواکان,تئوتیهواکان

 

قوم آزتک قرن ها پس از متروک شدن این شهر، به اینجا آمدند و نام "هرم خورشید" را آنها به این هرم دادند برای همین نمی دانیم مردم اصلی اینجا این هرم را به چه نامی می خواندند. این هرم در طول 2 مرحله ساخته شد. در مرحله ی اول در 100 سال بعد از میلاد، ساختمان این هرم تا جایی که امروزه قابل مشاهده است ساخته شد، و در مرحله ی بعدی عرض ساختمان به 225 متر و ارتفاع آن به 75 متر رسید که آنرا در رده ی سومین هرم بزرگ دنیا قرار می داد. (هرم گیزا با 230 متر عرض و هرم عظیم چولولا با 450 متر عرض، به ترتیب مقام دوم و اول را دارند.) در مرحله ی دوم همچنین یک قربانگاه بر بالای این هرم ساخته شد که تا به امروز برجای مانده است. سکوی Adosada در اوایل قرن سوم به این سازه اضافه شد و همزمان ساخت نیایشگاه و معبد ابلیس بالدار به اتمام رسید.
در آخر مردم این شهر روی این اهرام را با سنگ آهک گج اندود نمودند و نقاشی های زیبایی بر روی آنها ترسیم کردند. اگرچه اهرام در طول قرن ها هنوز پابرجا مانده اند، ولی گچ و نقاشی های روی آنها از بین رفته و بسیار کمرنگ شده اند. برخی از نقاشی هایی که دیده می شود شامل نیمرخ های پلنگ، ستاره گان و مارها می باشد. همچنین اعتقاد بر این است که هرم خورشید به یک خدا تقدیم شده بود ولی بدلیل ویران شدن آن توسط دشمنان و نیز توسط شرایط آب و هوایی، دانشمندان تا به امروز هنوز نتوانسته اند مشخص کنند خدای این معبد که بوده است.

 شهر باستانی تئوتیهواکان,تئوتیهواکان

 

 شهر باستانی تئوتیهواکان,تئوتیهواکان

 

 منبع:lastsecond.ir