فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

شهرام شاه حسینی: به اكران «خانه دختر» امیدوارم


«خانه دختر» به كارگردانی شهرام شاه‌حسینی و تهیه‌كنندگی محمد شایسته، سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد

روزنامه اعتماد - بیتا موسوی: «خانه دختر» به كارگردانی شهرام شاه‌حسینی و تهیه‌كنندگی محمد شایسته، سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد؛ فیلمی كه نخستین همكاری مشترك شهرام شاه‌حسینی و محمد شایسته است. در این فیلم حامد بهداد، باران كوثری، پگاه آهنگرانی، رعنا آزادی‌ور، رویا تیموریان و بابك كریمی به ایفای نفش می‌پردازند.

هنوز به اكران «خانه دختر» امیدوارم

این فیلم در نخستین نمایش خود در برج میلاد مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت و در جشن انجمن منتقدان نیز نامزد دریافت جایزه شد. این فیلم اما با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شد. به گفته عوامل این فیلم، «خانه دختر» به دلیل همین حاشیه‌ها از داوری این دوره از جشنواره كنار گذاشته شد و نتوانست در هیچ بخشی نامزد دریافت جایزه شود. اما اسفند ماه توانست پروانه نمایش خود را ازنظارت و ارزشیابی ارشاد دریافت كند. با توجه به همین موضوع شایسته، تهیه‌كننده فیلم اردیبهشت‌ماه شرایط اكران «خانه دختر» را فراهم كرد.

اما این امر میسر نشد چراكه در همان زمان این بحث عنوان شد كه این فیلم مجوز نمایش اكران عمومی ندارد. كارگردان و تهیه‌كننده طی مصاحبه‌های مختلفی تاكید كردند كه این مجوز را دریافت كرده‌اند. اما دوباره فیلم با اصلاحاتی روبه‌رو شد و تا امروز نتوانسته امكان اكران پیدا كند. اما همچنان عوامل این فیلم درصدد فراهم كردن شرایط برای نمایش «خانه دختر» هستند. در همین ارتباط با شهرام شاه‌حسینی كارگردان این فیلم درباره شرایط اكران و فعالیت‌های جدید وی صحبت كردیم.

 هنوز به اكران «خانه دختر» امیدوارم
شهرام شاه‌حسینی

با توجه به شرایطی كه تاكنون برای اكران «خانه دختر» به وجود آمده است، آیا هنوز هم شما و تهیه‌كننده فیلم امیدی به نمایش آن دارید.

هنوز هم برای ما جای امیدواری وجود دارد و فكر می‌كنم بالاخره می‌توانیم از این شرایط به سلامت عبور كنیم. «خانه دختر» به هیچ‌وجه نابخردانه ساخته نشده است بلكه من تلاش كردم با فیلمنامه پرویز شهبازی فیلم با خلوص نیتی بسازم. هرگز قصد توهین به سنت و كانون خانواده را نداشتم و از ابتدا هم قرار نبود فیلمی بسازم كه دچار چنین حاشیه‌هایی شود. بیشتر فكر می‌كنم ما را وارد دعوایی كردند كه هیچ ارتباطی به سازندگان فیلم ندارد.

منظورتان از این دعوایی كه عنوان می‌كنید، چیست؟

دعوا بین مجلس، نیروهای افراطی و برخی رسانه‌ها با دولت آقای روحانی كه وزیر ارشاد هم جزیی از همین دولت است. در اصل فیلم را وارد این بحث‌ها و جنجال‌ها كردند. همین موضوع باعث شد كه اكران «خانه دختر» به تعویق بیفتد.

در حال حاضر فیلم در چه وضعیتی قرار دارد.

ما نسخه اصلاح شده را با توجه به ممیزی كه ارشاد اعلام كرده بود برای مجوز ارایه كردیم و همچنان منتظر پاسخ آنها هستم. امیدوارم زودتر به این موضوع پاسخ دهند چرا كه در شش ماه دوم سال قرار داریم و سالن‌های سینمایی تقریبا وضعیت اكران خود را تا پایان سال مشخص می‌كنند. ممكن است اگر این موضوع دیرتر به سرانجام برسد ما امكان اكران در امسال را از دست بدهیم.

هنوز به اكران «خانه دختر» امیدوارم

اما در تمام این شرایط یك شایعه‌ای وجود دارد مبنی بر اینكه «خانه دختر» هیچ مشكلی برای اكران ندارد و عوامل آن تصمیم گرفتند با دامن زدن به این حاشیه‌ها فروش فیلم را بیشتر كنند. چقدر با این موضوع موافقید؟

این موضوع برای من بیشتر خنده‌دار است. ما تا كی می‌توانیم این بازی را ادامه دهیم؟! با این حاشیه‌ها مگر چقدر به فروش فیلم كمك می‌كنیم. فكر می‌كنم كسانی كه چنین شایعاتی را درست می‌كنند بهتر است كمی تحلیل خود را بیشتر كنند. درست زمانی كه قرار بود «خانه دختر» اكران شود تو برنامه خبری در تلویزیون با پخش كردن قسمت‌هایی از این فیلم و تاكید روی پروانه نمایش آن جلوی اكران آن را گرفتند. آیا این برنامه تلویزیونی هم توسط ما طراحی شده بود؟! بهتر است این دوستان به سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مراجعه كنند تا متوجه شوند كه چه شرایطی به وجود آمد و ما نتوانستیم این فیلم را اكران كنیم. یا چقدر مخاطبان ما پیگیر این اخبار بودند كه حالا ما از این شرایط سوءاستفاده كنیم.

«خانه دختر» مثل خیلی از فیلم‌های سینمای ایران سال‌ها توقیف نشده كه حالا اكران آن بتواند روی فروش تاثیر بگذارد. حدود شش ماه است كه این حاشیه‌ها برای فیلم ما به وجود آمده است. اگر آنها فقط حرف‌های ضد و نقیض مسوولان را در این چند ماه گذشته مطالعه كنند متوجه می‌شوند كه هیچ كدام از این حاشیه‌ها توسط عوامل به وجود نیامده است.

این فیلم به عقیده من اثری بی‌حاشیه است اما برای آن حاشیه به وجود آوردند. نمی‌دانم چرا این اتفاق برای ما افتاد. شاید اگر شخص دیگری این فیلم را می‌ساخت دچار چنین حاشیه‌هایی نمی‌شد.

فكر می‌كنم همین اتفافات «خانه دختر» باعث شد كه شما در تجربه بعدی خودتان با محمد شایسته نتوانید فیلم «٥٠ كیلو آلبالو» را بسازید.

قصه «٥٠ كیلو آلبالو» با «خانه دختر» كاملا فرق داشت. من قصد ساخت این فیلم را نداشتم. اما طبق قول و قراری كه با تهیه‌كننده فیلم داشتم تا پیش تولید هم جلو رفتیم. دراصل برای این فیلم قرار بازنویسی با نویسنده فیلمنامه گذاشته بودند كه این اتفاق نمی‌افتاد. در همین شرایط حس كردم كه به صلاح من نیست كه این كار را ادامه دهم. شاید اگر من آن را می‌ساختم فیلم بدی می‌شد. شاید خیلی ربطی به محصول مشترك قبلی من و شایسته نداشت اما قطعا بی‌تاثیر هم نبود چون ارشاد هم مشكلاتی با این همكاری داشت.

هنوز به اكران «خانه دختر» امیدوارم

بعد از «خانه دختر» و اتفاقاتی كه برای «٥٠ كیلو آلبالو» افتاد، آیا تصمیم به ساخت فیلم دیگری ندارید؟

در حقیقت سراغ فیلمنامه دیگری از پرویز شهبازی رفتم. او هم اجازه این كار را به من داد. امیدوارم بتوانم به زودی شرایط ساخت آن را فراهم كنم. این فیلم یك كار جاده‌ای شهری است و بیشتر تم جست‌وجو دارد. البته حقیقت یابی درباره یك هنجار یا ناهنجار اجتماعی نیست. من علاقه زیادی به فیلمنامه‌های شهبازی دارم.

فكر می‌كنید این همكاری جدید برای جشنواره فجر آماده نمایش شود؟

خاطره خوبی از جشنواره فجر ندارم. وقتی كه فیلمم را با بی‌عدالتی از داوری‌ها كنار می‌گذارند چرا باید در آن حضور یابم؛ مگر اینكه آنها تصمیم بگیرند در این رویه خود تغییری ایجاد كنند.


ویدیو مرتبط :
‫بخش هایی از فیلم "خانه دختر" ساخته شهرام شاه حسینی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انقلابیون در خانه دختر قذافی چه دیدند؟