فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

شعر برای روز اول مهر (محمدعلی حریری)



شعر برای روز اول مهر, بازگشایی مدارس, شعر اول مهر

اولین روز دبستان بازگرد  // کودکی ها ، شاد و خندان بازگرد
باز گردای خاطرات کودکی//بر سواراسب های چوبکی

 

خاطرات کودکی زیباترند//یادگاران کهن مانا ترند
درس های سال اول ساده بود //آب را بابا به سارا داده بود

 

درس پند آموزروباه وخروس//روبه مکارودزدوچاپلوس
روزمهمانی کوکب خانم است//سفره پرازبوی نان گندم است

 

کاکلی گنجشککی باهوش بود //فیل نادانی برایش موش بود
با وجود سوزوسرمای شدید//ریزعلی پیراهن ازتن می درید

 

تا درون نیمکت جا می شدیم//ما پرازتصمیم کبری می شدیم
پاک کن هایی ز پاکی داشتیم //یک تراش سرخ لاکی داشتیم

 

کیفمان چفتی به رنگ زرد داشت//دوشمان ازحلقه هایش درد داشت
گرمی دستانمان از آه بود//برگ دفترها به رنگ کاه بود

 

مانده در گوشم صدایی چون تگرگ//خش خش جاروی با با روی برگ
همکلاسی های من یادم کنید  // بازهم در کوچه فریادم کنید

 

همکلاسی های درد ورنج و کار//بچه های جامه های وصله دار
بچه های دکه ی سیگار سرد //کودکان کوچک اما مرد مرد

 

کاش هرگز زنگ تفریحی نبود//جمع بودن بود و تفریقی نبود
کاش می شد باز کوچک می شدیم//لا اقل یک روز کودک می شدیم


یاد آن آموزگار ساده پوش //یاد آن گچ ها که بودش روی دوش
ای معلم نام و هم یا دت به خیر//یاد درس آب و بابایت به خیر

 

ای دبستانی ترین احساس من
بازگرد این مشق ها راخط بزن

 

منبع:arash8744.blogfa.com


ویدیو مرتبط :
شعر عاشورایی استاد محمدعلی بهمنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«روز شعر و ادب» كی «روز شعر و ادب» می شود؟



 

 

 «روز شعر و ادب» كی «روز شعر و ادب» می شود؟

 

بیست وهفتم شهریورماه در تقویم رسمی كشور ـ با وجود همه ی مخالفت ها ـ هنوز به نام «روز شعر و ادب فارسی» است و البته همچنان تنها در حد یك نام برای بزرگداشت یكی از مهم ترین داشته های زبان فارسی و ایرانیان.

امسال، ۹ سال از نام گذاری ۲۷ شهریورماه، روز درگذشت شهریار و بزرگداشت این شاعر، به نام «روز شعر و ادب فارسی» می گذرد؛ روزی كه از ابتدای نام گذاری با اما و اگرها و مخالفت هایی همراه بود كه همچنان هم ادامه دارند و به نظر می رسد جامعه ی فرهنگی و ادبی همچنان در زمینه ی این نام گذاری اقناع نشده اند.

سال ۸۱، علی اصغر شعردوست یكی از نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ـ در گفت وگویی كه با یكی از رسانه ها داشت و در یادداشتی كه در چند روزنامه ی صبح منتشر شد، روز درگذشت محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) را در ۲۷ شهریور به عنوان روز ملی شعر و ادب در تقویم رسمی كشور معرفی كرد. این انتخاب و نوع انجام آن با واكنش رسانه ها و مخالفت جامعه ی ادبی كشور مواجه شد؛ اما گویا این تصمیمی بود كه گرفته شده بود.

در پی اعلام این نام گذاری، رسانه ها این موضوع را به بحث گذاشتند و نظرهای مختلفی برای نام گذاری روزی به این نام مطرح شد؛ از پیشنهادهایی همچون فردوسی و حافظ و سعدی و دیگر شاعران كلاسیك گرفته تا شاعران معاصری همچون نیما یوشیج و دیگران.

گذشت تا سال گذشته، دبیر شورای فرهنگ عمومی از طرح پیشنهادهایی برای تغییر «روز شعر و ادب فارسی» به نام یكی از شاعران بزرگ كلاسیك خبر داد.

منصور واعظی مبنی بر این كه نام گذاری روز درگذشت شهریار (۲۷ شهریورماه) به عنوان «روز شعر و ادب فارسی» در این سال ها با انتقادهایی همراه بوده و آیا شورای فرهنگ عمومی برای تغییر این روز به نام شاعر دیگری تصمیم ندارد، گفت كه به هر حال، شهریار از برجسته ترین شاعران معاصر كشور است كه در ترویج خط و زبان فارسی و همچنین ترویج فرهنگ ایرانی بسیار نقش آفرین بوده است؛ از این رو این تصمیم گرفته شد و در ۲۷ شهریورماه، دو مناسبت است؛ یكی مناسبت بزرگداشت شهریار و دیگری مناسبت بزرگداشت شعر و ادب فارسی. البته پیشنهادهای متعددی از سوی افراد مختلف به شورای فرهنگ عمومی رسیده است كه روز شعر و ادب فارسی به نام رودكی، فردوسی، حافظ یا سعدی، نام گذاری شود؛ اما هنوز درباره ی این مسأله در شورای فرهنگ عمومی بحثی صورت نگرفته و این موضوع هنوز در دستور كار شورا قرار نگرفته است.

او در پاسخ به این سؤال كه آیا سرانجام «روز شعر و ادب فارسی» به نام یكی از شاعران بزرگ كلاسیك تغییر خواهد كرد یا خیر، گفت كه بستگی دارد این موضوع در دستور بررسی شورای فرهنگ عمومی قرار بگیرد یا خیر.

البته به نظر می رسد هنوز این موضوع در دستور بررسی شورای فرهنگ عمومی قرار نگرفته و یا این كه نتیجه ای غیر از آن چه بوده، به همراه نداشته است.

امسال هم در آستانه ی ۲۷ شهریور، در چند خبر با عنوان «روز شعر و ادب فارسی» مواجه شدیم؛ مانند گلباران مقبره ی شهریار هم زمان با روز شعر و ادب فارسی و در پی آن، مراسمی در تبریز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كه عنوان «گرامی داشت روز شعر و ادب فارسی» را بر خود داشت و البته طبق خبرهای منتشرشده، بیش تر یادكردی از استاد شهریار بوده، و یا پیام قائم مقام وزیر ارشاد برای «روز شعر و ادب فارسی»، كه خودش می گوید، این سمت تازه ایجادشده به منظور تكریم و تجمیع تمامی فعالیت های مربوط به حوزه ی شعر و حمایت از آن ها ایجاد شده است، و خب طبیعتا صدور پیامی برای روزی به نام «شعر و ادب فارسی» كم ترین وظیفه ی سمتی با این عنوان می تواند باشد.

خلاصه «روز شعر و ادب فارسی» به همین موارد خلاصه شده است و بس و به نظر می رسد این روز هنوز آن چنان كه بایسته و شایسته ی نام آن است، مورد توجه قرار نگرفته است..... / خبرگزارى ایسنا