فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

شاهکاری که پاره پاره شد


شاهنامه مصور دوره ایلخانی، معروف به شاهنامه «دموت»، ارزشمندترین اثر نگارگری مکتب تبریز است؛ شاهکاری که مانند بسیاری از آثار ایران قدر ندید و به دست یک عتیقه‌فروش پاریسی پاره پاره و پراکنده شد.

خبرگزاری ایسنا: شاهنامه مصور دوره ایلخانی، معروف به شاهنامه «دموت»، ارزشمندترین اثر نگارگری مکتب تبریز است؛ شاهکاری که مانند بسیاری از آثار ایران قدر ندید و به دست یک عتیقه‌فروش پاریسی پاره پاره و پراکنده شد.

از زمانی که پادشاهان هنردوست روی تخت نشستند، هنر ایران به عنوان یکی از غبطه‌برانگیزترین ویژگی‌های این سرزمین همواره مورد توجه دنیا بوده است. آثاری که در طی قرن‌های گذشته توسط نگارگران ایرانی خلق شد، گنجینه و سند ارزشمندی است که متاسفانه بخش اعظم آن در سال‌های پس از از بین رفتن حکومت‌ها و سلسله‌ها قدر ندید و به تاراج رفت.

شاهنامه مصور «دموت» به عنوان ارزشمندترین اثر نگارگری مکتب تبریز اول که در دوره حکومت ایلخانان مغول توسط هنرمندان ایرانی خلق شد، یکی از این آثار است. نقاشی‌های این کتاب اوج پیشرفت نگارگری ایران در دوره ایلخانان به شمار می‌رود. با توجه به اینکه مصور کردن و کتاب‌آرایی آثار ارزشمند ادبی به شدت مورد توجه پادشاهان آن دوره بوده، این اثر گرانبها از نگارگری سنتی ایران بر جای مانده است.

شاهکاری که پاره پاره شد

نگاره‌های این شاهنامه توسط چند نقاش اجرا شد. آن‌ها با نمایش حالات عاطفی انسان‌ها در آثار این شاهنامه تحول بزرگی در نگارگری ایجاد کردند. نگاره‌های این کتاب به خط نسخ نوشته شده و آن را بهترین نوع شاهنامه مصور می‌دانند. تصویرگران شاهنامه دموت تمایلی به نشان دادن تجسم حجم و عمق نشان دادند که در سنت نقاشی ایرانی بی‌سابقه بود.

نگاره‌های این شاهنامه تا قرن دهم هجری در تبریز نگه‌داری می‌شد و بعدها در آشفتگی دوره محمدعلی شاه، توسط یک فرد پاریسی به نام «ژرژ دموت» از ایران خارج و به صورت برگ برگ به موزه‌ها و مجموعه‌داران سراسر دنیا فروخته شد. از آن دوره بود که آن را به نام شاهنامه «دموت» می‌شناسند.

تعداد نگاره‌های آن را حدود 180 نگاره می‌دانند، ولی هم‌اکنون از این شاهنامه 77 برگ مینیاتوردار در موزه‌های جهان شناسایی شده است. از نظر کیفیت تصاویر و تعداد صحنه‌های مصور آن را بی‌مانند می‌دانند.

رزم اسکندر با کرگدن، جنگ بهرام گور و اژدها، زاری بر مرگ اسکندر، هزیمت قشون هند از برابر جنگجویان آهنی اسکندر، نگاره رستم و شغاد، اسارت اردوان به دست اردشیر، نبرد بهرام گور با گرگ شاخدار، به دار آویختن مانی، بازجویی موبدان از زال، فرار پادشاه کابل از مقابل سپاه فرامرز، قتل اسفندیار به دست رستم و رزم فریدون با اژدها از نگاره‌های معروف این شاهنامه است.

شاهکاری که پاره پاره شد

نگارگری سنتی ایران با چاشنی نقاشی‌های چین و بیزانس

مکتب تبریز همزمان با حکومت ایلخانان مغول در قرن هفتم و هشتم هجری در شهر تبریز پایه‌گذاری شد. حمایت پادشاهان ایلخانی از هنرمندان باعث شده بود برجسته‌ترین هنرمندان کشور یک جا جمع شوند و شاهکارهای بی‌نظیری خلق کنند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این مکتب به کار گیری عناصر هنر نقاشی چین در نگارگری‌های هنرمندان ایرانی بود. البته ورود این عناصر،‌ طوری نبود که اصل نگارگری ایرانی را تحت تاثیر خود قرار بدهد. نقاشان ایرانی در کنار آن‌ها به نقوش سنتی و معماری ایرانی در نقاشی‌هایشان توجه ویژه‌ای داشتند. تلفیق عناصر نقاشی چینی با نگارگری سنتی ایران، دوره جدیدی از نگارگری ایرانی را رقم زد.

در آن دوره جاده ابریشم به عنوان شاهراه تجاری باعث ارتباط هنرمندان ایرانی با هنرهای تزئینی چین شد. دقت در جزئیات از ویژگی‌های هنر چین بود که وارد نگارگری‌های ایرانی شد و تا سال‌ها باقی ماند.

شاهکاری که پاره پاره شد

چهره‌ها، نحوه نمایش طبیعت مثلاً ترسیم تنه پیچیده و گره‌دار درختان و صخره‌های تیز و دشت‌های بریده و ابرهای مواج، مراعات نسبت‌ها، دقت در رسم گیاهان و اعضای بدن حیوانات، و تحرک و جنبش بیشتر در نمایش صحنه‌ها به جای آرامش و سکون موجود در نقاشی سنّتی ایرانی در این مکتب دیده می‌شوند. در این دوره لباس‌ها در نگارگری ایران تحت تاثیر هنر چینی و بیزانسی بود چهره‌ها به صورت مغولی نقاشی می‌شد.

«منافع الحیوان» ابن بختیشوع، «جامع التواریخ» رشیدی و «جلوس سلطان لهراسب در بلخ»، «سلسله‌الذهب»، «آثارالباقیه» و تصاویر یک نسخه مصور «کلیله و دمنه» نمونه دیگری از آثار مکتب تبریز هستند.

احمدِ موسی، امیر دولتیار، مولانا ولی‌الله و محمدعلی توسی کاتب از نقاشان مکتب تبریز اول به شمار می‌روند.


ویدیو مرتبط :
شاهکاری از رونالدو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شاهکاری به نام «سقوط آزاد قیمت مرغ» !



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

صداقت ، لازمه تحقق "اقتصاد مقاومتی"

شاهکاری به نام «سقوط آزاد قیمت مرغ» !

تنها مسوول مهمی که در سال های اخیر از مردم عذرخواهی کرد ، خاوری - مدیر عامل سابق بانک ملی - بود که در پی رسوایی موسوم به "سه هزار میلیارد" استعفا کرد و پوزش خواست - و کلی هم از این که بالاخره یک مسوول عذرخواهی کرد ذوق زده شدیم - ولی نهایتاً معلوم شد همه ماجرا فیلم است و طرف "تو زرد از آب در آمد" و با پولی که به خاطرش عذر خواهی کرده بود ، راهی کانادا شد!

"سقوط آزاد قیمت مرغ" ؛ این تیتری بود که دیروز برخی رسانه های ارتزاق کننده از بودجه عمومی بر روی خروجی خود قرار دادند و حتی آن را از طریق پیامک هم اطلاع رسانی کردند: قیمت مرغ با سقوط آزاد به 5850 تومان رسید!

گویی شاهکاری شگرف در عرصه اقتصاد کشور و به مدد مدیریت جهانی آقایان دولتی شکل گرفته است: سقوط آزاد قیمت مرغ! 

مردم هم که نه حافظه دارند و نه احترام ! مرغ 4-3 هزار تومانی به طرفه العینی سر به 9 هزار گذاشته و اینک ، به 5850 تومان کاهش(!) یافته است و این فتح الفتوح ، حتماً هم بوق و کرنا می خواهد و لابد کلی هم مدعی برایش پیدا می شود و مسوولانی که تا کنون در قبال گرانی مرغ سکوت کرده بودند ، نطق شان به منت باز می شود که "ما بودیم!" این که قیمت مرغ از 9 هزار تومان پایین آمده ، حتماً خبر خوبی است و تنها کسانی که دوست ندارند آب خوش از گلوی ملت پایین برود و می خواهند گرانی ها را چماق سیاسی خود بر سر دولت کنند ، از کاهش قیمت ها افسرده می شوند.از این رو ، ما نیز خوشحالیم که مرغ 9 هزار تومان نیست و کمتر است اما نکته اینجاست که 5850 تومان هم نه تنها ارزان نیست بلکه نسبت به همین یکی دو ماه گذشته ، گران تر هم شده است. 

البته مردم صبور و واقعاً مقاوم ایران ، به گرانی ها ،ناچار عادت کرده اند ولی آنچه بدتر از گرانی ها رنج شان می دهد ، ادبیات برخی مسوولان و رسانه هاست که احتمالاً برای مردم ، قوه عاقله ای متصور نیستند و مثلاً در باب همین مرغ ، آن را از 4-3 هزار تومان به 9 هزار افزایش می دهند و سپس 6 هزار تومانش می کنند و در پایان ، اسم این افزایش دو - سه هزار تومانی را کاهش قیمت و سقوط آزاد می گذارند و لابد پیش خود فکر می کنند "کسی هم حواسش نبود که چه شد!" ما در شرایط تحریم هستیم و البته برخی سوء مدیریت ها و رانت جویی های داخلی هم در شکل گیری وضعیت حاضر مؤثر است ، وضعیتی که باعث شده است رهبر انقلاب ، بحث "اقتصاد مقاومتی" را مطرح کنند. 

بی گمان ، یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی ، مردم هستند و اگر همراهی مردم نباشد ، کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد. اما دولتمردان و رسانه های وابسته به بودجه بیت المال بدانند راه همراه کردن مردم ، نادیده گرفتن شعور و بی احترامی به آنها و شعار دادن نیست. باور کنید اگر مسوولان دولتی و برخی رسانه های وابسته به جای این که ادعای کاهش قیمت مرغ داشته باشند و ترانه "همه چی آرومه" را بخوانند ، صادقانه به مردم می گفتند که "ای مردم! به این دلایل قیمت مرغ افزایش می یابد و ما نیز خطاهای خود را می پذیریم و عذر می خواهیم" ، نوسان قیمت اینقدر برای مردمی که قدرت درک شان از عمده مسوولان برتر است ، عذاب آور نبود. 

ملت ایران ، ماجرای پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ را هنوز به خاطر دارند. در آن زمان ، نه امام (ره) و نه مسوولان وقت ، به مردم دروغ نگفتند و هرگز ادعا نکردند که "مثلاً بغداد در آستانه سقوط بود و ترحم کردیم و ..." بلکه صادقانه مشکلات کشور را بیان کردند و از جمله هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه ، اعلام کرد که بودجه مملکت ته کشیده بود و به خط قرمز رسیده بودیم و ... . مردم هم پذیرفتند و همه چیز تمام شد.

در همان قضیه ، امام (ره) - که حرفش برای مردم حجت بود - در اعلامیه پذیرش قطعنامه چنان با تواضع با مردم سخن گفت و از شرمندگی خود در برابر ملت ایران نوشت که کاملاً مشخص شود در برابر ملت ، خود را مسوول می داند ، اما مسوولانی که مدام دم از امام (ره) می زنند و با شنیدن نامش در جمع ، صلوات هم می فرستند و البته در مقایسه با مقام تاریخی امام (ره) در حکم "هیچ" هستند ، حاضر نشدند به خاطر رنجی که بر مردم و مشخصاً بر طبقات محروم جامعه در ماجرای بازار مرغ و سایر گرانی ها تحمیل شد ، یک عذرخواهی خشک و خالی هم بکنند تا لااقل نمایشی از مسوولیت پذیری اجرا کنند. 

تنها مسوول مهمی که در سال های اخیر از مردم عذرخواهی کرد ، خاوری - مدیر عامل سابق بانک ملی - بود که در پی رسوایی موسوم به "سه هزار میلیارد" استعفا کرد و پوزش خواست - و کلی هم از این که بالاخره یک مسوول عذرخواهی کرد ذوق زده شدیم - ولی نهایتاً معلوم شد همه ماجرا فیلم است و طرف "تو زرد از آب در آمد" و با پولی که به خاطرش عذر خواهی کرده بود ، راهی کانادا شد! 

مخلص کلام این که اگر مسوولان می خواهند مردم در کنارشان باشند ، قبل از این که وضعیت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را سر و سامان دهند ، "صداقت" پیشه کنند و "عقل و شعور خود را بیشتر از مردم نپندارند" و در یک کلمه متوجه باشند که " مردم می فهمند و خوب هم می فهمند" و مثلاً در همن قضیه بازار مرغ ، از این که می بینند مرغ 4-3 هزار تومانی را 6-5 هزار تومان می کنند و منت هم می گذارند که ارزان کردیم(!) ، ناراحت می شوند و حق هم دارند زیرا علاوه بر گران شدن مرغ ، مورد بی احترامی هم قرار گرفته اند. 

لازمه اقتصاد مقاومتی ، صداقت و احترام گذاشتن به مردم و بیان واقعیت هاست و اگر مسوولان این نکات را رعایت نکنند و صرفاً چون رهبری بر اقتصاد مقاومتی تأکید کرده اند ، آنها هم تکرارش کنند ، مشخص می شود که همان طور که در پیروی از سیره امام (ره) پایشان می لنگد ، در ادعای تبعیت از رهبری هم صداقت ندارند و البته این ها را هم "مردم می فهمند"./عصرایران