فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

شاهرخ خان به تلویزیون برمی‌گردد



 

 

 

«شاهرخ‌خان» پس از سال‌ها دوری از رسانه تلویزیون، دوباره به صفحه كوچك و جادویی این رسانه عمومی برمی‌گردد. وی در مجموعه جدید هندی «فاتوجی۲» بازی می‌كند.



این مجموعه تلویزیونی دنباله‌ای بر یك مجموعه موفق قدیمی است كه در سال ۱۹۸۶ به روی‌ آنتن رفت.



شاهرخ خان یكی از بازیگران نسخه اریژینال بود و این مجموعه اولین كار هنری او در جلوی دوربین بود.موفقیت وی در این مجموعه كمك كرد تا وی راهی دنیای سینما شود و با حضور در تعدادی فیلم موفق، لقب خان اول بالیوود را بگیرد.سری جدید «فائوجی» را شركت فیلمسازی خود شاهرخ خان به نام «رد چیلیز انیز تینمنت» تهیه می‌كند.



این بازیگر فقط در قسمت اول مجموعه بازی می‌كند و در بقیه قسمت‌های آن حضور نخواهد داشت.او دوباره در نقش آبیمانیو بازی می‌كند كاراكتری كه در نسخ اریژینال داشت و باعث شهرت او شد.



در سری جدید مجموعه او به قتل می‌رسد و قصه مجموعه بر اساس مرگ او شكل گرفته و جلو می‌رود.هنوز زمانی برای تولید و پخش این مجموعه اعلام نشده است.



شاهرخ خان در گفتگویی كه به مناسبت اعلام خبر تولید «فائوجی۲» داشت، درباره فعالیت‌های تازه و رقبای جوان خود نیز صحبت كرد.



وی در پاسخ سوالی درباره احساس خود نسبت به رقبای جوان خویش گفت: بازیگران جوان و تازه كار نیاز صنعت سینمای هر كشوری است و از حضور آنها در دنیای سینما استقبال می‌كنم. در عین حال من موقعیت ویژه خود را در صنعت سینمای هند دارم و نگران حضور جوانان تازه نفس نیستم.»



این خان سینمای هند سال ۲۰۰۹ را سال خوبی از نظر سینمایی برای خود نمی‌داند.به گفته او «از یك سو سر صحنه فیلمبرداری فیلم مجروح شدم و از سوی دیگر، چون فیلم تازه‌ای روی پرده سینما نداشتم، درآمدم كم شد ولی فرصت بیشتری برای همراهی با اعضای خانواده‌ام پیدا كردم.»



شاهرخ خان تا دو ماه دیگر فیلم پر سر و صدای خود «نام من خان است» را روانه پرده سینماهای هند و۴۲ كشور دیگر جهان از جمله آمریكای شمالی ، انگلستان و استرالیا می‌‌كند.



این درام خانوادگی و اجتماعی را «كارن جوهر» كارگردانی كرده و شاهرخ خان در آن یك بار دیگر با «كاجول» همبازی شده است.

 


قصه فیلم درباره یك جوان مسلمان هندی است كه برای پیدا كردن نامزد خود به نیویورك می‌رود و در زمان حضور او در این شهر حادثه یازده سپتامبر اتفاق می‌افتد.

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
شاهرخ خان،سلمان خان، امیر خان در Aap Ki Adalat

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلمان خان رئیس جدید تلویزیون هند



 

 

سلمان خان رئیس جدید تلویزیون هند

 

 

رقیب تلویزیونی هندی «كی می خواد پولدار بشه؟» هم وارد مرحله تولید شد. تهیه كنندگان برنامه نمایشی مسابقه ای«رئیس بزرگ» (بیگ باس) هم تصمیم به تولید سری چهارم این برنامه گرفته اند. از آنجا كه مسابقه حضور ذهن «كی می خواد پولدار بشه؟» مجری سرشناسی مثل آمیتاب باچان دارد، سازندگان «رئیس بزرگ» هم برای پیدا كردن مجری خود به سراغ چهره های مطرح سینمای هند رفته اند. آنها با اطمینان از این كه بازیگران مشهور بالیوودی از طرحشان استقبال خواهند كرد، در وهله نخست مذاكره با شاهرخ خان معروف ترین بازیگر جوان سینمای هند را شروع كردند.

 

شاهرخ خان كه قبل از این یك بار و در غیبت آمیتاب باچان، یكی از برنامه های «كی می خواد پولدار بشه؟» را اجرا كرد، در ابتدا از طرح سازندگان «رئیس بزرگ» استقبال كرد و قول همكاری را به آنها داد، اما زمانی كه سازندگان برنامه این خبر را در سطح وسیعی در رسانه های گروهی اعلام كردند، خان بزرگ و اول سینمای هند خبر از انصراف همكاری اش با این پروژه داد. وی دلیل كناره گیری خود را پر و فشرده بودن برنامه كاری اش عنوان كرد، چیزی كه از سوی اهل فن و تحلیلگران هنری به عنوان یك دلیل قانع كننده مورد قبول قرار نگرفت. اهل فن در رد این ادعای شاهرخ خان گفتند وی از قبل از برنامه های آتی خود كاملا باخبر بوده و نمی تواند بگوید كه ناگهان متوجه شده كه سرش آنقدر شلوغ است كه نمی تواند با این پروژه تلویزیونی همكاری كند. از سوی دیگر، تحلیلگران هندی آنچه را كه از سوی این بازیگر به عنوان پر و فشرده بودن برنامه كاری اش عنوان شده، رد می كنند و می گویند شاهرخ خان اصلا یك جدول كاری پركار ندارد! او هم اكنون در شهر لندن مشغول بازی در فیلم علمی ـ تخیلی «رادان» محصول شركت فیلمسازی خودش است و پس از آن هم فقط قرارداد بازی در «دون ۲» را دارد.

 

به همین دلیل، تحلیلگران هنری بر این باورند كه انصراف شاهرخ خان از ظاهر شدن در نقش مجری برنامه «رئیس بزرگ ۴» باید دلایل دیگری داشته باشد. نه تنها این بازیگر، بلكه سازندگان برنامه «رئیس بزرگ» هم تمایلی به صحبت و بحث در این باره ندارند. برای همین، رسانه های گروهی هم خیلی زیاد پیگیر این ماجرا نشدند و ترجیح دادند آن را به دست فراموشی بسپارند. این در حالی است كه برخی از منتقدان می گویند شاهرخ خان كه هنوز هم در اوج قله هنری و سینمایی خود به سر می برد، قصد ندارد به عنوان یك چهره تلویزیونی معرفی شود، اما نزدیكان بازیگر این تفسیر را رد می كنند و همكاری خوب و همه جانبه وی با شبكه های مختلف تلویزیونی را دلیل این امر می دانند. این تحلیل در شرایطی مطرح می شود كه شاهرخ خان فعالیت بازیگری خود را در اواخر دهه ۸۰ با حضور در یكی دو مجموعه تلویزیونی شروع كرد و ۲ سال قبل به صورت جدی طرح تولید سری جدید مجموعه موفق خود به نام «فوجی» (۱۹۸۸) را با حضور گروهی از بازیگران جوان و تازه وارد تلویزیونی دنبال كرد.

 

● رقابت رئیس بزرگ با پولدارها

به دنبال انصراف شاهرخ خان از همكاری با پروژه تلویزیونی «رئیس بزرگ ۴» تهیه كنندگان آن به سراغ سلمان خان دیگر بازیگر مطرح بالیوودی رفتند. قرارداد همكاری با این بازیگر امضا شده و وی همین روزها ضبط سری جدید این برنامه مسابقه ای را شروع می كند. تهیه كنندگان این برنامه قصد دارند آن را همزمان با برنامه تلویزیونی «كی می خواد پولدار بشه؟» به روی آنتن بفرستند. به این ترتیب، تماشاگران تلویزیونی شاهد رقابت شدید آمیتاب باچان و سلمان خان روی صفحه كوچك و جادویی خواهند بود. هنوز كسی نمی داند برنده این رقابت كدام یك از این دو خواهند بود. ولی با توجه به موفقیت كلان سری های قبل «كی می خواد پولدار بشه؟» شاید پیش بینی نام برنده خیلی هم سخت نباشد.

 

اما تهیه كنندگان سری جدید «رئیس بزرگ» چنین دیدگاهی ندارند. آنها می گویند یك سری برنامه و ابتكارات تازه برای اپیزودهای جدید «رئیس بزرگ» دارند كه تماشاگران و منتقدان هنری هنگام پخش آن متوجه این تغییرات و ابتكارات خواهند شد. در عین حال، آنها به كاریزمای سلمان خان و شخصیت ویژه او اطمینان خاصی دارند و بر این باورند كه این وجه شخصی شخصیتی او، میلیون ها بیننده تلویزیونی را جذب و مجذوب برنامه «رئیس بزرگ ۴» خواهد كرد. آنها در صحت ادعای خود موفقیت كلان برنامه تلویزیونی «۱۰ كا دوم» را مثال می زنند كه این بازیگر مجری آن است. سلمان خان در حالی به صورت رقیب سرسخت آمیتاب باچان معرفی می شود كه باچان در یكی از سری های قبلی «رئیس بزرگ» مجری آن بود. اجرای دو سری دیگر از این برنامه را نیز شیلپاشتی و ارشد ورسی به عهده داشتند. با آن كه سری سوم برنامه با اجرای باچان موفق ترین سری این مجموعه و یكی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی در هند بود، ولی تهیه كنندگان آن می گویند به خاطر دمیدن روح جوانی به آن تصمیم به دعوت از سلمان خان گرفته اند. این در حالی است كه سلمان خان را كه بزودی ۴۵ ساله می شود، دیگر به سختی می توان یك بازیگر و مجری جوان خطاب كرد! به گفته رسانه های گروهی، تهیه كنندگان برنامه «رئیس بزرگ» برای حفظ روحیه جوانگرایی برنامه شان باید به سراغ عمران خان (برادرزاده عامرخان) یا رابنیركاپور (پسر ریشی كاپور و نوه راج كاپور) می رفتند كه به تازگی وارد دنیای سینما شده و موفقیت های خوبی كسب كرده اند، اما منتقدان تلویزیونی می گویند انتخاب چنین بازیگران تازه واردی برای اجرای یك برنامه جنجالی و پر سر و صدا حكم یك ریسك خطرناك را دارد. نامی مثل شاهرخ خان یا سلمان خان در عین حال می تواند تضمین كننده موفقیت كلان یك برنامه تلویزیونی هم باشد و این جادویی است كه تازه واردهایی مثل رابنیركاپور و عمران خان فاقد آن هستند.

 

● دوربین روی دوش تصویربردار

سری جدید «رئیس بزرگ» هم مثل سری های قبلی آن در كنار دعوت از مردم عادی به عنوان مهمان برنامه، به سراغ چهره های سرشناس دنیای هنر، ادب، ورزش و سیاست هم خواهد رفت. بر خلاف سری های قبل كه یك فضای سربسته لوكیشن اصلی برنامه را تشكیل می داد، این بار بخش مهمی از برنامه در فضای آزاد تصویربرداری خواهد شد. یكی از امتیازها و تفاوت های «رئیس بزرگ» با بقیه برنامه های مسابقه ای تلویزیونی در این است كه مجری برنامه هم با خودش دوربین فیلمبرداری را حمل می كند و به نوعی فیلمبردار برنامه هم هست. ضبط سری جدید در فضای آزاد، این امكان را برای مجری آن فراهم می كند كه از دست دوربین رها شده و بیشتر به اجرای برنامه بپردازد. قرارداد همكاری سلمان خان با برنامه «۱۰كا دوم» تمام شده و معلوم نیست برای سری جدید این برنامه دوباره با وی قرارداد همكاری امضا خواهد شد یا خیر. خود سلمان خان دوست دارد مجری سری بعدی این برنامه هم باشد، ولی سوالی كه مطرح می شود این است كه آیا تهیه كنندگان این دو برنامه و همچنین تماشاگران تلویزیونی، حاضرند سلمان خان را به صورت همزمان به عنوان مجری دو برنامه تلویزیونی ببینند یا خیر.

 

● ناموفق سینما در تلویزیون

سلمان خان ـ كه در كنار عامرخان و شاهرخ خان لقب سه خان بزرگ بالیوود را دارند و بیش از ۲۰ سال است كه این لقب را با موفقیت حفظ كرده اند ـ در شرایطی جذب فعالیت های تلویزیونی شده كه كارنامه سینمایی پرباری در ۵ سال اخیر نداشته است. از بین ۱۰ فیلمی كه از او در این ۵ سال اكران عمومی شده، فقط یك فیلم به نام «تحت تعقیب» با فروش بالایی روبه رو شده است. این فیلم اكشن با فروش ۷۵ كروری خود در جدول گیشه نمایش سال قبل سینماهای هند پس از «۳ ابله» عامر خان، لقب دومین فیلم پرفروش و موفق سال را گرفت. بهار امسال درام تاریخی او «ویر» شكست سخت تجاری خورد. این فیلم تاریخی كه فیلمنامه اش را خود بازیگر نوشته بود، یكی از كارهای پرخرج سینمای هند بوده است. سلمان خان قبل از نمایش عمومی این فیلم را با كار كلاسیك «مغول اعظم» مقایسه كرد، ولی منتقدان سینمایی اظهارات او را خیلی جدی نگرفتند. این بازیگر به نمایش عمومی كار تازه اش «دابانگ» امید زیادی دارد. این اكشن ماجراجویانه همزمان با تعطیلات و جشن عید فطر به روی پرده سینماهای هند می رود.

 

«رئیس بزرگ» هم مثل «كی می خواد پولدار بشه؟» یك برنامه اقتباسی است كه با نگاهی به یك برنامه تلویزیونی خارجی تهیه شده و به آن حال و هوایی هندی داده اند. برنامه اصلی كه از آن به عنوان «رئالیتی شو» (نمایش واقعی) یاد می شود، اولین بار در تلویزیون آلمان به روی آنتن رفت. پس از آن شبكه های تلویزیونی آمریكایی و اروپایی به سراغ تولید نسخه های محلی آن پرداختند. به جز هند، بسیاری از كشورهای كوچك و در حال رشد هم دست به تولید نسخه های محلی تلویزیونی این نمایش زده اند. این برنامه هم مثل بسیاری از برنامه های مسابقه ای و زنده تلویزیونی، تا حد زیادی به مجری خود و توانایی و سرعت عمل او وابسته است. برخلاف تلویزیون هند كه برای اجرای برنامه خود به سراغ بازیگران مشهور سینمای كشور خود رفته، شبكه های تلویزیونی خارجی از مجریان تلویزیونی برای اجرای برنامه های خویش كمك گرفته اند. منتقدان تلویزیونی در هند می گویند به دلیل محبوبیت فراوان بازیگران سینما در این كشور آسیایی، اجرای این برنامه های تلویزیونی توسط آنان كمك می كند تا این نمایش ها بتوانند شمار بسیار بیشتری از تماشاگران را جذب خود كنند. در این رابطه، تجربه تهیه كنندگان سری اول برنامه «كی می خواد پولدار بشه؟» در سال ۲۰۰۰ چراغ راه بقیه برنامه سازان تلویزیونی در این كشور پرجمعیت بوده است. اولین سری «رئیس بزرگ» حدود ۶ سال قبل به روی آنتن رفت و هر سری جدید آن در مقایسه با سری قبلی، تعداد بیشتری بیننده داشته است. این در حالی است كه تحلیلگران تلویزیونی پیش بینی می كنند سری چهارم «رئیس بزرگ» هم تبدیل به پربیننده ترین سری آن شود و هم لقب و عنوان یكی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی سال كشور هند را از آن خود كند.

 

سلمان خان در رابطه با جنجال و هیاهویی كه رسانه ها پیرامون رقابت تلویزیونی او و آمیتاب باچان به راه انداخته اند، می گوید كه به هیچ وجه قصد رقابت با این بازیگر قدیمی را ندارد و اضافه می كند: «آقای باچان استاد و پیشكسوت من است و تجربه خیلی زیادی در هر دو رسانه سینما و تلویزیون دارد. به همین دلیل، بحث هیچ رقابتی بین من و او مطرح نیست. من فقط پسر كوچولویی هستم كه می خواهم با كارم تماشاگران را سرگرم كنم و قصد دارم این كار را درست انجام دهم. پیش كشیدن بحث رقابت ما ۲ نفر، اصلا كار درستی نیست و من حاضر نیستم وارد چنین بحث هایی شوم.» این بازیگر می گوید كه سری های قبلی برنامه «رئیس بزرگ» را دیده و در ارتباط با نوع تولید سری جدید آن، حرف ها و طرح هایی دارد كه قصد دارد هنگام ضبط و اجرا، آنها را مورد استفاده قرار دهد. او می گوید: «هركسی شخصیت و هویت خاص خودش را دارد و ما بازیگران، شخصیت های متفاوتی داریم كه این مساله باعث تفاوت در سبك و روش كارمان می شود. مطمئنا اگر من مجری «كی می خواد پولدار بشه؟» بودم، نحوه اجرای این برنامه خیلی فرق می كرد و شما تفاوت كار مرا با آقای باچان می دیدید. اما در كل، فكر نمی كنم می توانستم بخوبی او از عهده اجرای این برنامه بربیایم. تمام تلاشم این است كه «رئیس بزرگ ۴» با اجرای من، یك كار متفاوت باشد.»

 

● عدم استقبال سینماگران

تهیه كنندگان سری جدید «رئیس بزرگ» قصد دارند تعداد اپیزودهای این قسمت را بیشتر كنند، زیرا مطمئن هستند پخش آن با استقبال زیاد تماشاگران روبه رو خواهد شد. پخش این برنامه و موقعیت احتمالی آن، می تواند یك خبر ناگوار برای صنعت سینمای هند باشد. از سال های دور تلویزیون یكی از رقبای اصلی سینما در این كشور آسیایی بوده است. صنعت سینما با آن كه همیشه از امكانات تلویزیونی برای تبلیغات محصولات خود و بهره برداری اقتصادی از آن استفاده كرده، اما موفقیت برنامه ها و نمایش های تلویزیونی را زنگ خطر بزرگی برای خودش دیده است. به همین دلیل است كه حضور بازیگران سرشناس سینمای هند در برنامه های متنوع و رنگارنگ تلویزیونی، چیزی نیست كه تهیه و توزیع كنندگان صنعت سینمای هند در بالیوود از آن استقبال كنند، اما آنها كنترلی روی كار و عملكرد بازیگران سینما ندارند و نمی توانند آنها را از حضور در برنامه های تلویزیونی منع كنند.

 

نكته ای هم كه در این بین بیشتر باعث هراس صنعت سینمای هند می شود، این است كه بازیگران بالیوودی حضور در تلویزیون را یك زنگ تفریح نمی دانند و حساب ویژه ای روی كارهای هنری خود در این جعبه كوچك و جادویی باز كرده اند. پاسخ صریح سلمان خان به رسانه های گروهی هم چیزی است كه می تواند مایه نگرانی و ترس بیشتر تهیه و توزیع كنندگان فیلم در سینمای هند شود. او در پاسخ به این سوال كه پس از كار در هر دو رسانه سینما و تلویزیون كدام را بهتر می داند و از كار در كدام یك راضی تر است، خیلی راحت می گوید: «هر دو خوب هستند. پرده بزرگ سینما موفقیت خود را تا حد زیادی مدیون صفحه كوچك سینماست.

 

در تلویزیون، شما امكان انتخاب دارید و اگر برنامه ای را دوست نداشته باشید، براحتی كانال تلویزیون را عوض می كنید، اما در سینما شما با چنین گزینه ای روبه رو نیستید. برای همین است كه برنامه سازان تلویزیونی نهایت تلاش خود را می كنند تا برنامه هایی را تهیه و تولید كنند كه شما هنگام تماشای آنها تمایلی برای تعویض كانال خود نداشته باشید. تلاش من هم این است كه در «رئیس بزرگ ۴» چیزی را ارائه كنم كه دست تماشاچی به سمت كنترل تلویزیون نرود و نخواهد كانال خود را عوض كند.».../ گزارش : جام جم آنلاین