فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سینما هنر است یا صنعت؟



اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,سینما

پرداخت مالیات، عوارض و حالا مالیات بر ارزش افزوده معضل جدید شهرداری برای اهالی سینما است.

سینما به عنوان یک صنعت در کشور شناخته می‌شود؟ آیا ساز و کار ساختاری سینما می‌تواند به شکل یک صنعت قدرتمند حرکت کند؟

اینها اندک سوال‌هایی است که برخی از مشکلات اقتصاد سینما را نمایان می‌‌کند. مشکلاتی مثل پرداخت مالیات از سینما، عوارض و حالا مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی که از مصرف کننده گرفته می‌شود. مالیاتی که به 9 درصد از بهای بلیط می‌رسد و چند وقتی است صدای اهالی سینما و سینماداران را درآورده است.
 
شهرام مهرآسا معاون حقوقی انجمن سینماداران در این باره می‌گوید: سینما باید تحت حمایت دولت و ارگان فرهنگی باشد و سزاوار نیست در این شرایط سخت اقتصادی شامل مالیات بر ارزش افزوده هم بشود.
 
مهرآسا ادامه داد: علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده، عوارض هم از سینمادارها دریافت می‌شود که به موجب قانون اخذ این عوارض از طرف شهرداری غیرقانونی است. قانونی به صراحت در بند 52 خود می‌گوید که اخذ هر گونه پروانه مستقیم غیرقانونی است و با وجود این همچنان شهرداری‌ها مصرانه به دنبال گرفتن اخذ این عوارض‌اند.
 
معاون حقوقی انجمن سینماداران تاکید کرد: سال‌ها است مکاتبه‌هایی بسیاری با ارگان‌های مرتبط و ذیربط انجام دادیم اما متاسفانه تا کنون به نتیجه‌ایی نرسیده‌ایم.
 
حبیب‌ اسماعیلی مدیران دفاتر سینمای ایران هم در این رابطه خاطرنشان کرد: چون دخل و خرج در سینما هماهنگ نیست. هیچ وقت نمی‌تواند با مالیات و هر گونه قانونی که نام مالیات را دارد کنار بیاید.
 
پخش کننده فیلم «من سالوادور نیستم» ادامه داد: بخشی از مالیات بر ارزش افزوده از قیمت بلیط کسر می‌شود و در هر صورت نمی‌شود به شکل مستقیم مالیات از مردم گرفت اگر این طور ادامه پیدا کند عوارض و مالیات و هزار و یک عنوان دیگر به نرخ بلیط سینما اضافه شود با کاهش و از دست دادن تماشاگر مواجه خواهیم شد.
 
وحید روحانی مدیر سینما میلاد هم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای سینما بی‌رحمانه می‌داند و افزود: دو راه می‌توان برای حل معضل مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد داد که یکی از آنها حمایت در تولید از هزینه‌ این مالیات است و دیگری حمایت از طرح تجهیز بخش‌های فنی است. بخش فنی سینما از دریافت این هزینه‌‌های این مالیات می‌تواند در راستای پیشرفت سینما هزینه کرد.
 
حسین مقیمی از اعضای انجمن سینماداران و مدیر سینما مرکزی اقتصاد سینما را شکننده می‌داند و تصریح می‌کند: سینما با شرایط امروز اصلا توان پرداخت هزینه‌ای جاری نظیر آب و برق و گاز را هم ندارد.
 
به هر شکل سینما در کشور در طول این سال‌ها نتوانسته به سمت صنعتی شدن حرکت کند و در میان هنر و صنعت گرفتار مانده و در این اوضاع بد اقتصادی صنف سینماداران از صنوفی هستند که بیشتر از صنف‌های دیگر سینما در معرض خطر ورشکستگی و از بین رفتن سرمایه‌شان است.

 

اخبار فرهنگی و هنری - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
کاربردهای مهندسی صنایع در صنعت سینما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثروتمندترین چهره‌های دنیای هنر معرفی شدند / یک مجری همچنان در صدر جدول سینما



 نشریه فوربس به سنت هرساله خود فهرست ثروتمندترین چهره‌های هالیوود را معرفی کرد.

اپرا وینفری، 165 میلیون دلار / چهره تلویزیونی محبوب امسال هرچند نسبت به سال 2011 حدود 125 میلیون از درآمد خود را از دست داده است باز هم به عنوان ثروتمندترین چهره هالیوود معرفی شده است. سالی که گذشت سال پرمخاطره‌ای برای وینفری بود، او پس از 25 سال از برنامه محبوبش «برنامه اپرا وینفری» خداحافظی کرد و شبکه کابلی خودش را تاسیس کرد. دیگر منابع درآمد وینفری مجله «O»، برنامه‌های مختلف تلویزیونی برگرفته از «برنامه اپرا وینفری» و قراردادهایی برای برنامه‌های رادیویی است.

ثروتمندترین چهره‌های دنیای هنر

مایکل بی، 160 میلیون دلار / مایکل بی، امسال نفر دوم فهرست ثروتمندترین چهره هالیوود و اولین کارگردان این فهرست است. او امسال فیلم «ترانسفورمرها: تاریکی ماه» را ساخته بود که به فروش 1.1 میلیارد دلاری رسید. بی شهرتش را مدیون کارگردانی فیلم‌های پرخرجی چون «پرل هاربر» و مجموعه «ترانسفورمرها» است. او امسال قرار است فیلم جمع‌وجور «رنج و گنج» را بسازد که بودجه‌اش درمقایسه با دیگر کارهای بی کم است، بودجه فیلم کمتر از 50 میلیون دلار است.

ثروتمندترین چهره‌های دنیای هنر

استیون اسپیلبرگ، 130 میلیون دلار / کمپانی «دریم ورکس» استیون اسپیلبرگ امسال وارد وادی تلویزیون هم شد و چهار سریال نیز تولید کرد از جمله «ترا نووا» و «Smash». از طرفی این تهیه‌کننده معروف امسال دو فیلم «ماجراهای تن تن» و «اسب کارزار» را به عنوان کارگردان روی پرده فرستاد. هر دو فیلم هم در رشته‌های مختلف نامزد اسکار بودند.

ثروتمندترین چهره‌های دنیای هنر

جری بروکهایمر، 115 میلیون دلار / بروکهایمر که نامش با فیلم‌های پرخرج گره خورده است سال 2011 فیلم «دزدان دریایی کارائیب: بر موج‌های غریبه» را روی پرده داشت که به فروش یک میلیارد دلاری رسید. این درحالی بود که دو فیلم پرخرج او یعنی «شاهزاده پارس» و «شاگرد جادوگر» در گیشه شکست خوردند. او حالا در حال تولید «سوار تنها» با بازی جانی دپ است که احتمالا یکی از پرخرج‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما باشد.

ثروتمندترین چهره‌های دنیای هنر

دکتر دره، 110 میلیون دلار / تهیه‌کننده معروف دنیای موسیقی امسال به جای تهیه یک آلبوم موسیقی با طراحی یک هدفون جدید به سود کلان رسید.

ثروتمندترین چهره‌های دنیای هنر

تایلر پری، 105 میلیون دلار / بازیگر، تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان معروف سیاه‌پوست که مجموعه فیلم‌های کم‌خرج «مده‌آ» را ساخته و می‌سازد، فیلم‌هایی که در گیشه با توجه به بودجه آنها عملکرد بسیار خوبی دارند. او جدا از فیلم‌های «مده‌آ» چند برنامه تلویزیونی نیز دارد.

ثروتمندترین چهره‌های دنیای هنر

هوارد استرن، 95 میلیون دلار / استرن سال گذشته یکی از داوران برنامه «استعداد آمریکا» شد و همین درآمدش را 15 میلیون دلار افزایش داد. او در رادیو و دنیای موسیقی بسیار فعال است.

ثروتمندترین چهره‌های دنیای هنر

جیمز پترسون، 94 میلین دلار / پترسون ستاره هالیوودی نیست اما یکی از پرکارترین و ثروتمندترین نویسندگان آمریکاست که براساس کتاب‌هایش فیلم‌های متعددی ساخته شده. از او در سال گذشته 14 عنوان کتاب منتشر شده است که همگی در ژانر تریلر بزرگسالان هستند. فیلم «من، الکس کراس» نیز براساس رمانی از او با بازی تایلر پری در حال ساخت است.

ثروتمندترین چهره‌های دنیای هنر

جرج لوکاس، 90 میلیون دلار / «جنگ ستارگان» فقط یک مجموعه فیلم نیست، عروسک‌ها، کتاب‌های مصور و بسیاری محصولات جانبی دیگر نیز همراه این فیلم منتشر و تولید شده‌اند و همین دلیل درآمدزایی لوکاس است. او همچنین موسس کمپانی طراحی جلوه‌های ویژه‌ای به نام «نور و جادو» است که جلوه‌های ویژه «ناو» و «انتقام‌جویان» را طراحی کرده بود.

ثروتمندترین چهره‌های دنیای هنر

سایمن کاول، 90 میلیون دلار / این تهیه‌کننده دنیای موسیقی اهل بریتانیا که در تلویزیون هم حضور فعالی دارد امسال با مجموعه «عامل ایکس» قرار بود به تلویزیون آمریکا برود اما موفق نشد. با این حال نسخه بریتانیایی سریال به شدت موفق بود./خبرآنلاین

ثروتمندترین چهره‌های دنیای هنر