فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سینمای همیشه دوست‌داشتنی آلمان


سینمای آلمان که مربوط به جنگ نازی‌ها است همیشه جذابیت بسیاری داشته و دارد. در فضای این فیلم ها، درد و خشونت و مظلومیت را می توان به همه وجود حس کرد.

یک پزشک: سینمای آلمان که مربوط به جنگ نازی‌ها است همیشه جذابیت بسیاری داشته و دارد. در فضای این فیلم ها، درد و خشونت و مظلومیت را می توان به همه وجود حس کرد. شخصیت های داستان این فیلم ها در هر بخشی که باشند نوعی جذابیت ویژه ای برای بیننده دارند که او را جذب می کند تا فیلم های بیشتری در این موضوع تماشا کند.

به همین دلیل، ما چند فیلم برتر این حوزه را برایتان معرفی کرده ایم که اگر تاکنون ندیده اید، حتما بگیرید و ببینید و با ما هم‌نظر شوید.

زندگی دیگران (۲۰۰۶)


این فیلم، برترین فیلم دهه‌ی گذشته‌بود. فیلم در نکوهش سانسور، بازداشت غیرقانونی، استراق‌سمع، و تحت‌تأثیر قرار دادن آدم‌های سخت، بهترین روایت ممکن را دارد. ویسلر استاد ضدجاسوسی سازمان امنیت آلمان شرقی است و به دانشجویانش می‌گوید در کشورهای سوسیالیست، استراق‌سمع بسیار مؤثر و مرسوم است! آن‌ها در بازجویی‌ها به زندانیان غیر قانونی خود می‌گویند آن‌ها به کشورشان مدیونند و باید دوستانشان را لو دهند. یاد آن شعر کوتاه شادروان «احمد شاملو» می‌افتم که «سلاخی می‌گریست، به قناری کوچکی، دل باخته‌بود» و آن قناری کوچک، آرزوی آزادی بود، آرزویی که ویسلر سرسخت را هم شیفته نمود و در دلش لانه کرد. «اولریش موئه»، «مارتینا گِدِک» و «سباستین کُخ» حضور خیره‌کننده‌ و تحسین‌برانگیزی در فیلم دارند. این فیلم، اسکار بهترین فیلم خارجی را در سال ۲۰۰۷ کسب کرد و در رده‌ی ۵۷ از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب IMDB قرار دارد. درست نمی‌دانم چه جور اتفاق نامیمونی برای «فلورین هنکل فون دونرسمارک» افتاد که بعد از ساخت چنین اثر بی‌بدیلی، سراغ ساخت فیلم پاپ‌کورنی و سطحی «توریست» رفت!

سینمای همیشه دوست‌داشتنی آلمان

روبان سفید (۲۰۰۹)

اثر «میشائیل هانکه» بی‌نهایت تکان‌دهنده است. ماجرای فیلم سیاه و سفید او، در روستایی واقع در شمال آلمان می‌گذرد. سال‌ها پیش از آغاز جنگ‌های جهانی است. معلم روستا درباره‌ی اتفاقات نامتعارف روستا، در سال‌های کهنسالی سخن می‌گوید… هانکه در فیلمش از استبدادهای سنتی می‌گوید که نسل بعدی را مستعد افکار پلید و جنایتکارانه و باور آوردن به فاشیسم می‌کند. از جهت چنین بررسی قانع‌کننده و ارزشمندی، «روبان سفید» یک کار شاخص به‌حساب می‌آید. «روبان سفید» نگاهی به پیشینه‌ی نسلی است که نازی می‌شوند. این فیلم در سال ۲۰۱۰ در دو زمینه‌ی فیلمبرداری و بهترین فیلم خارجی، نامزد اسکار بود. ایده‌ی این فیلم را «اولریش موئه» به هانکه داده‌بود و قرار بود در این فیلم با هم کار کنند، اما او پیش از آغاز پروژه فوت کرد. وقتی این فیلم، اسکار بهترین فیلم خارجی را نگرفت، برخی نوشتند داوران تا هنگام داوری این فیلم را بطور کامل تماشا نکرده‌بودند.

سینمای همیشه دوست‌داشتنی آلمان

تا جایی که پاهایم مرا حمل می‌کردند (۲۰۰۱)


این فیلم با عنوان «تا جایی که پاهایم توان رفتن داشت» از تلویزیون ایران چند باری پخش شده است. داستان درباره‌ی سربازی آلمانی به نام کلمنس فُرِل است که اسیر می‌شود و به سیبری منتقل می‌گردد. دوستان او از کار و زندگی طاقت‌فرسای اردوگاه یکی یکی می‌میرند و او هم از سوی افسر ارشد اردوگاه همواره مورد آزار قرار می‌گیرد. او تصمیم به فرار دارد، فراری ناممکن از سیبری تا آلمان… فیلم علی‌رغم زمان طولانی، آن‌قدر خوب هست که از تماشایش لذت ببریم.

یکی از سکانس‌های به‌یاد ماندنی، زانو زدن کلمنس در مسجد و نیایش او، عبور از کنار افسر ارشد اردوگاه روی پل، سکانس نهایی فیلم است.

سینمای همیشه دوست‌داشتنی آلمان

تونل (۲۰۰۱)

این فیلم را «رولاند سوسو ریشتر» ساخته است. ماجرای این فیلم، از روی ماجراهای واقعی فرار آلمانی‌ها از برلین شرقی به‌سوی دیگر دیوار ساخته‌شده و ترکیبی است از فیلم‌های The Misfits و Escape from east Berlin در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲٫ داستان فیلم درباره‌ی قهرمان شنای آلمان، هری ملچور (هاینو فِرچ) و دوست مهندسش ماتیس هیلر (سباستین کُخ) است که موفق به فرار شده‌اند، اما آن‌ها و دوستانشان، کسانی را دارند که باید فراریشان دهند، پس… فیلم، کشش بسیار خوبی دارد و مملو از صحنه‌های به‌یاد ماندنی و دیالوگ‌های ملموس و تکان‌دهنده است. فشار، تفتیش عقاید، ناامنی و شکنجه و تهدید در آلمان شرقی به‌خوبی بیان شده و بیننده را با قهرمانان داستان هم‌دل می‌کند.

سینمای همیشه دوست‌داشتنی آلمان

سوفی شول: روزهای پایانی (۲۰۰۵)


 داستان، در روزهای جنگ‌ جهانی دوم می‌گذرد. سوفی شول (جولیا جنتش) دانشجویی است که در گروه «رز سفید»، همراه با برادرش هانس، علیه نازیسم فعالیت می‌کند. یک روز حین پخش اعلامیه… این فیلم به کارگردانی «مارک روتِموند» ساخته شد. داستان فیلم، کاملاً واقعی است و بر اساس مستنداتی چاپ‌نشده تا زمان ساخت فیلم و خاطرات شاهدان عینی ماجرا روایت گردیده است. فیلم در نمایش دادگاه‌های فرمایشی، شکنجه‌های وحشیانه و توصیف فضای فاشیستی آلمان در زمان هیتلر، موفق و درخشان است. صحنه‌هایی از فیلم در دانشگاه مونیخ فیلمبرداری شده، دانشگاهی که میدان مشرف به ساختمان اصلی آن برای گرامیداشت شجاعت سوفی شول واقعی و دوستانش، «گِشتویستِر- شول- پلاتز» نامیده‌شد. این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی در سال ۲۰۰۶ هم شد.

سینمای همیشه دوست‌داشتنی آلمان


ویدیو مرتبط :
گروه همیشه دوست داشتنی آرین فاصله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شخصیت های دوست داشتنی سینمای جهان



شخصیت های دوست داشتنی سینمای جهان

سایت ای.ام.دی.بی به بهانه اکران فیلم مردی از فولاد، مروری بر فیلم هایی کرده است که قهرمانانش محبوبیت بسیاری پیدا کرده اند

 این هفته برای طرفداران سینمای کریستوفر نولان هفته خوبی است. «مردی از فولاد» به اکران عمومی در می آید و مخاطبان در جهان به سینماها سرازیر می شوند. سایت ای.ام.دی.بی به بهانه اکران این فیلم، مروری بر فیلم هایی کرده است که قهرمانانش محبوبیت بسیاری پیدا کرده اند.

 

تعدادی از این کاراکترها شخصیت سینمایی شان را از ادبیات وام گرفته اند و تعدادی هم با نبوغ فیلمنامه نویس تبدیل به نقش و چهره ای خاطره انگیز و محبوب شده اند. با هم این فیلم ها را مرور می کنیم.

شخصیت های دوست داشتنی سینمای جهان

 

هری پاتر

تصور ذهنی ما از قهرمانان دوست داشتنی، اغلب تصویر داستان و شخصیت های کلاسیک صد سال پیش است اما این همیشه درست نیست. مثلا اگر قرار باشد یکی ازپر طرفدارترین قهرمانان داستان های امروزی را معرفی کنیم، نمی توانیم نامی از «هری پاتر» نیاوریم. اواخر دهه نود بود که اولین کتاب «هری پاتر» در یک انتشارات کوچک با یک تیراژ کم به چاپ رسید.

 

در آن زمان هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که نویسنده کتاب، جی.کی. رولینگ از فروش این کتاب ها تبدیل به پولدارترین زن دنیا شود. بعد از اینکه تب داستان های «هری پاتر» بالا رفت تهیه کنندگان سینمایی به فکر ساختن فیلم هایش گرفتند و امروزه «هری» یکی از پرطرفدارترین کاراکترهای سینمایی است.

شخصیت های دوست داشتنی سینمای جهان

 

جنگ ستارگان

جرج لوکاس در اواخر دهه هفتاد با ساخت سری فیلم های «جنگ ستارگان» تحول بزرگی در امر فیلم سازی ایجاد کرد. او با کمترین میزان تکنولوژی یکی از سخت ترین فیلم های دوران خودش را ساخت. جالب است یک نکته را در مورد این مجموعه بدانید؛ عده زیادی تازه بعد از دیدن فیلم «جنگ ستارگان» بود که به سراغ کتابش رفتند و داستانش را دنبال کردند.

 

اولین قسمت از جنگ ستارگان در سال 1977 ساخته شد. قسمت دوم آن در سال 1980 ساخته شد. قسمت سوم آن در سال 1983. بعد از آن جرج لوکاس به خاطر نبود امکانات، ادامه آن را متوقف کرد. بعد از بیست سال «جنگ ستارگان» چهار ساخته شد با وجود بیست سال فاصله، این فیلم همچنان با استقبال روبرو شد. در هر صورت جنگ ستارگان هم یکی از آن فیلم هایی است که مردم همچنان کاراکترهایش را دوست دارند و اگر هشتاد ساله هم باشند برای دیدن این فیلم به سینماها می روند.

شخصیت های دوست داشتنی سینمای جهان

 فایرفلای

اوایل سال 2000 بود که تهیه کنندگان شبکه «فاکس قرن بیستم» به فکر ساختن یک سریال تخیلی افتادند. آنها هیچ تصوری از این میزان علاقه مردم به این ژانر نداشتند، وگرنه بودجه و زمان بیشتری را برای این سریال در نظر می گرفتندو آن را در نیمه راه رها نمی کرد. «فایرفلای» روایت گروهی است که در کهکشان سفر می کنند.

 

همین داستان یک خطی آنقدر برای افراد جذاب بود که با نصفه ماندن سریال کمپین به راه بیندازند و از تهیه کنندگان درخواست ادامه سریال را داشته باشند. کاراکترهای این سریال همیشه در نظرسنجی ها در صدر جدول قرار دارند.

شخصیت های دوست داشتنی سینمای جهان

 

پدرخوانده

یکی دیگر از کاراکترهایی که همیشه در ذهن سینمادوستان باقی می ماند، مارلون براندو در نقش دن کورلئونه است. این یکی از ماندگارترین نقش هایی بود که در طول عمر بازیگری اش و شاید تاریخ سینما ایفا کرد. «پدرخوانده» یکی از کاراکترهایی است که اگر صد سال هم از عمرش بگذرد، باز هم طرفداران خودش را دارد. جالب است بدانید که هشتاد درصد از مردم در مورد دیدن این فیلم در دنیا دروغا می گویند. ندیدن فیلم آنقدر از نظر دوستداران این فیلم سرزنش آمیز است که مردم ترجیح می دهند به دروغ وانمود کنند که این فیلم را دیده اند!

شخصیت های دوست داشتنی سینمای جهان

 مردان ایکس

فیلم «مردان ایکس» از آن فیلم های پرکاراکتر و در عین حال پرطرفدار است. این فیلم شاید در نسخه های اول نتوانست به خوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کند اما زمانی که «مردان ایکس: درجه یک» ساخته شد و علاقمندان با داستان اولیه شخصیت ها آشنا شدند، توانستند با آن ارتباط برقرار کنند و نقش های این فیلم های دنباله دار امروز به عنوان کاراکترهای پرطرفدار شناخته می شوند. «مردان ایکس» به خوبی توانسته کاراکترها را به مخاطبان معرفی کند تا امروز در لیست پرطرفدارترین کاراکترهای سینما قرار بگیرند.

شخصیت های دوست داشتنی سینمای جهان

 

بازی تاج و تخت

سریال «بازی تاج و تخت» برای چندمین بار رکورد بالاترین میزان دانلود غیرقانونی را به خود اختصاص داده است. در ابتدای ساخت این سریال، شاید بسیاری از منتقدان سینمایی داستان پردازی و شخصیت پردازی عجیب این سریال را دوست داشتند اما کمتر کسی تصور می کردکه این سریال تبدیل به پرطرفدارترین سریال 2013 شود و مخاطبان به راحتی با کاراکترهای داستان ارتباط برقرار کنند. به هر حال بسیاری از شخصیت های این سریال در جدول شخصیت های محبوب سینما و تلویزیون قرار دارد.

شخصیت های دوست داشتنی سینمای جهان

 

سوپرمن

در سال 1978 یک نسخه از «سوپرمن» ساخته شد که تا ابد در ذهن مردم باقی می ماند. قبل از آن در سال 1952 سریالی با عنوان «ماجراجویی های سوپرمن» از تلویزیون پخش می شد اما کریستوفر ریو، توانست خودش را به عنوان بهترین سوپرمن سینما به دنیا معرفی کند. همین هفته «مردی از فولاد» به اکران عمومی درمی آید، با وجود اینکه خیلی ها در انتظار اکران این فیلم بوده اند اما همچنان تصورشان از «سوپرمن» همان کریستوفر ریو است.

منبع:bartarinha.ir