فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سینماگران آمدند، شنیدند و سخن گفتند / جنتی: وزارت ارشاد نباید تسلیم عناصر خودسر شود



علی جنتی ,گردهمایی برای روز سینما

گردهمایی برای روز سینما،
سینماگران آمدند، شنیدند و سخن گفتند / جنتی: وزارت ارشاد نباید تسلیم عناصر خودسر شود

جمع کثیری از اهالی سینما در مهمانی رییس جدید سازمان سینمایی برای روز سینما، پس از چند سال گردهم آمدند.

در مهمانی ویژه رییس سازمان سینمایی به مناسبت روز سینما و بازگشایی خانه سینما که شامگاه 22 شهریور ماه برگزار شد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوشامدگویی به سینماگران و مهمانان اظهار کرد: روز سینما را با کمی تاخیر تبریک می‌گویم. امیدوارم این روز طلیعه‌ی همکاری و همدلی و انسجام بیشتر اهالی سینما باشد.

وی ادامه داد: سینمای ایران یکی از نقاط برجسته و افتخارآفرین برای همه ماست. در طول سه دهه گذشته، سینمای ایران با تولید صدها فیلم و حضور در صدها جشنواره داخلی و بین‌المللی و کسب جوایز متعدد داخلی و خارجی توانسته افتخارات زیادی را برای کشورمان به همراه داشته باشد. وظیفه همه ما به خصوص وزارت ارشاد است که همه تلاشش را برای افزایش این بالندگی و شکوفایی و همچنین تقویت سینمای ایران به کار گیرد.

وزیر ارشاد با اشاره به چالش‌های امروز سینمای ایران گفت: من به خوبی می‌دانم که امروز سینمای ایران با چالش‌های زیادی روبروست. تعداد سینماهایی که در ایران است به تدریج روبه فرسودگی رفته، سرانه صندلی‌های سینما هر روز پایین‌تر می‌آید و مشکلات اقتصادی کشور تاثیر خودش را بر حذف بلیت سینما از سبد خانواده گذاشته است.

جنتی افزود: ما در سال 90 مجموعا 13 میلیون و 400 هزار نفر مخاطب در سینماهای‌مان داشتیم، در حالیکه این رقم در سال 91 به 9 میلیون نفر رسید و این موضوع جای تاسف بسیار دارد.

وی در ادامه ضمن بیان بخشی از چالش‌های امروز سینمای ایران خاطرنشان کرد: کمبود بعضی از اعتبارات، ضعف نیروی کارشناسی ماهر و متخصص در سازمان سینمایی، کمبود امکانات رفاهی و بیمه‌ای، ضعف همه زیرساخت‌ها از جمله سالن، تجهیزات، شهرک سینمایی و...، کمبود توانایی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سینما و ضعف بازاریابی و عرضه فیلم‌های ایرانی در عرصه جهانی همه جزو مشکلاتی است که سینماگران امروز به آن می‌اندیشتند.

جنتی در عین حال ابراز امیدواری کرد: ما به آینده امیدوار هستیم.من بسیار امیدوارم که با همکاری همه شما اهالی سینما و همه فرهیختگان و همه کسانی که برای فرهنگ تلاش می‌کنند، بتوانیم آینده درخشانی را برای کشورمان رقم بزنیم.

وزیر ارشاد در ادامه سخنانش به بعضی از اقداماتی که باید در این دوره به آنها رسیدگی کند، اشاره کرد و اظهار کرد: تلاش ما بر این است که از بودجه‌ها و اعتبارات استفاده بهینه کنیم. لایحه نظام صنفی در سینما را حتما به تصویب برسانیم و در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در سینما اعتمادسازی کنیم.

وی تصریح کرد: مشکلاتی که اصحاب سینما در زمینه پرداخت مالیات دارند را تا حد زیادی کاهش دهیم و در سایه تعامل سازنده با محافل بین‌المللی، حضور فیلم‌های ایرانی را در بازارها و شبکه‌های ماهواره‌ای بین‌المللی گسترش دهیم. البته در این زمینه، باید به بحث حقوق مالکیت معنوی فیلم‌ها توجهی جدی شود. همچنین ما تلاش داریم از اسپانسرهای مختلف برای ساخت شهرک‌ها و فراهم آوردن زیرساخت‌ها کمک بگیریم و از همه مهم‌تر اینکه آیین‌نامه‌هایی که وجود دارد را بازنگری کنیم.

علی جنتی در جشن روز ملی سینما

جنتی: وزارت ارشاد پس از اعطای مجوز نباید تسلیم عناصر خودسر شود

علی جنتی ,گردهمایی برای روز سینما


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم با تاکید بر توجه به صدور مجوز‌ها تصریح کرد: قبلا هم اشاره کرده بودم که وزارت ارشاد باید پای مجوزی که برای ساخت یا اکران یک فیلم می‌دهد، بایستد. معنا ندارد که فیلمی با مجوز ساخته و اکران شود و عناصر خودسری بخواهند آن را از روی پرده پایین بکشند و وزارت ارشاد تسلیم شود.ما تلاش می‌کنیم حقوق همه سینماگران را با عدالت پیگیری کنیم. آنچه برای ما ملاک است، قانون است و باید بدون تنگ‌نظری با همه برخورد کنیم.

علی جنتی در پایان سخنانش ضمن ابراز خرسندی از بازگشایی خانه سینما عنوان کرد: خوشحالم که بعد از یک سال و نیم خانه سینما باز شد. دیروز یکی از روزهای بسیار خوشحال کننده برای ما بود و امروز که می‌بینم همه سینماگران در محیطی گرم کنار هم جمع شده‌اند، یکی از بهترین ساعات زندگی ماست. امیدوارم این همدلی ادامه داشته باشد و بتوانیم با کمک شما آینده‌ای درخشان را بسازیم.

پرستویی: خوشحال‌تر می‌شدیم اگر دوستانی که غیبت داشتند، هم حضور می‌داشتند
در ادامه‌ی مراسم روز سینما، پرویز پرستویی در سخنانش ضمن ابراز خرسندی از بازگشایی مجدد خانه سینما گفت: خوشحالم پس از 8 سال توانستم به این جمع راه پیدا کنم. آقای میرکریمی چند وقت قبل می‌گفتند «من چندسالی است که کار نکرده‌ام». من به ایشان گفتم «من چند سال کار کردم اما ای کاش کار نمی‌کردم چون کار کردنم حاصلی جز رنج و توهین و بی‌احترامی نداشت».

وی با اشاره به شایعه کنارگذاشتن بازیگری که مدتی قبل مطرح شده بود، بیان کرد: شایعه شده بود که پرستویی در سکوت خبری بازیگری را کنار گذاشته و در روستایش کشاورزی می‌کند. آن زمان که بیشتر در کوهپیمایی آقای ایوبی را می‌دیدم به ایشان گفتم که من،ابایی ندارم چون کشاورززاده هستم اما من و امثال من حق نداریم که از سینما کنار بکشیم و کار نکنیم چون با هدف دیگری به سینما آمده‌ایم.

پرویز پرستویی در جشن روز سینما
پرستویی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: خوشحال‌تر می‌شدیم اگر آن‌ دوستانی که غیبت داشتند، هم حضور می‌داشتند.

علی جنتی ,گردهمایی برای روز سینما


اسعدیان: حالمان خوب است چون با ما با احترام برخورد شد
در ادامه این مراسم که در تالار «آبگینه‌» باشگاه دیپلماتیک برگزار می‌شد، همایون اسعدیان رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در سخنانی مطرح کرد:ما حالمان بهتر است اما توضیح‌اش کمی سخت است. مگر در این چندروز چه اتفاقی افتاده است؟ سیل مخاطب به سینما هجوم آورده است؟ صندوق بیمه بیکاری افتتاح شد؟ خیر. هیج معجره‌ای اتفاق نیفتاده اما حال ما بهتر است.

وی ادامه داد: شاید دلیل این حس خوب، باز شدن در خانه‌مان باشد اما این هم نیست. آن خانه، فقط نماد همدلی چند هزار نفر سینماگر مظلوم و شریف است. حالمان خوب است چون با ما با احترام برخورد شد. آقای ایوبی وقتی به خانه سینما پا گذاشتید، عصای دست آقای بازیگر شدید اما نه به صورت نمایشی. ما حالمان خوب است چون بعد از این چند سال که با هزار توهین با ما حرف زده شده بود و شمشیر تکفیر را بالای سرمان می‌چرخاندند، شما روبروی سینمای نجیب ایران سر فرود می‌آوردید.

کارگردان «طلا و مس» در پایان سخنانش یادآور شد: در سال‌هایی که مدعیان فرهنگ، کمر به نابودی سینما بسته بودند، صبورانه تحمل کردیم. در زمانه‌ای که کلمه قانون را به ابتذال کشاندند، کنار هم ماندیم تا آنچه می‌خواستند، نشود.باور کنید که ما هم دغدغه کشورمان را داریم و بدانید که ما هم مثل شما، دغدغه عزت‌مندی نظام جمهوری اسلامی ایران داریم و می‌دانیم این عزت‌مندی، عزت‌مندی ماست.

شهادتین طائرپور برای سینماگران
سپس فرشته طائرپور تهیه‌کننده و یکی از روسای سابق هیات مدیره‌ی خانه سینما متنی را خواند.

در متن فرشته طائرپور آمده است:

«یا حفیظ و یا امین

سلام بر همه سینمای ایران...

و سلام بر مردانی در عرصه سیاست، که سینمای ملی ایران را از صمیم جان ، دوست می‌دارند.

سالنمای سینمای ملی ایران یکبار دیگر ورق خورده و سال نوی خود را آغاز کرده است.

دیگر مهم نیست که روز تکریم سینمای ملی، از تقویم‌ها حذف شده است...

دیگر مهم نیست که دکه تفکر و ادبیات آلوده ، در بازار سینمای ایران، در آتشی که خود افروخته، هنوز به تمامی نسوخته است...

دیگر مهم نیست که خزانه سینمای ایران از همه بودجه‌ها و اندوخته‌های نقدی و اعتباری، و ریالی و دلاری خود تهی است...

مهم اینست که ما ، خانواده سینمای ملی ایران، به همراه آثارمان و آرمانهایمان ، از تارترین سالهایی که برایمان رقم زده بودند، عبور کرده‌ایم و به امروز رسیده‌ایم...

مهم اینست که قفل، از خاطر و خانه‌مان گشوده شده...

مهم اینست که درخت صبر سینمای ایران، یکبار دیگر شکوفه ظفر داده ...

و مهم اینست که داریم جان گرفتن دوباره این ققنوس پر و بال سوخته را جشن می‌گیریم...همه با هم.

جای همه آنهایی که حسرت دیدن این روز را با خود به خاک و افلاک بردند، خالیست...

جناب دکتر ایوبی، بگذارید ابتدا با شما سخن بگویم که امشب میزبان ما شده‌اید تا محرومیتمان را از میزبانی در جشن هرساله "خانه سینما" در چنین مناسبتی، تسکین دهید:

به قول آن جمله آشنا،

"من نوشتم از راست...تو نوشتی از چپ... وسط سطر رسیدیم به هم".

این یک واقعیت متقن و مغتنم است که هر یک از ما از نقطه‌ای متفاوت، به طرف دیگری حرکت می‌کنیم.

ما از سمت سینما می‌آییم... و شما از سوی سیاست...

ما بارمان، بلور بارفَتَن است ... و شما بارتان، فولاد سنگ شکن...

بارِ بارفَتَنی ما، از اصابت سنگی، طنین تندری و یا حتی تلنگر سرانگشتی، ترک بر می‌دارد... و بار فولادی شما، هرچه ضربت ببیند، آبدیده‌تر می‌شود.

ما از راست می نویسیم و شما از چپ... یا شاید هم شما از راست و ما از چپ، فرقی نمی‌کند... مهم اینست که خواسته و ناخواسته، مدام در میانه سطر روزگار، به هم می‌رسیم... دقیقا در همان بزنگاهی که میعادگاه هردوی ماست

با ملت ... با ملت و طلبِ ملت... با ملت و عزتِ ملت... و با ملت و قضاوتِ ملت ...

جشن روز ملی سینما

آیا به ما حق می‌دهید که در آستانه هر تغییری، این پرسش‌های تاریخی، از خاطرمان خطور کند که:

نکند باز سیاست، به سینما جفا کند!

علی جنتی ,گردهمایی برای روز سینما

نکند باز سیاست، وزن پولادین خود را، بر شانه‌های شکننده سینما بگذارد!؟

نکند باز سیاست به جا نیاورد که قرارست سکوی ایستادگی و سربلندی و جلوه‌گری فرهنگ و هنر باشد... و این جام بلورین و جهان نما را پیشِ نگاه همه انسانها، اعم از ایرانی و جهانی بر سر دست بگیرد!؟

نکند باز سیاست فراموش کند که سینماگران هرچه آرامتر، آگاه‌تر ، شادتر و آزادتر باشند، هرچه بیشتر نسبت به قدرت‌ها و هیبت‌ها و مکنت‌ها، بی‌اعتنا و بی‌ادعا باشند و هرچه از حواشی مزاحم در فضای فعالیت‌شان کاسته شود، در انجام وظایف خود ، موفق‌تر خواهند بود !؟

نکند باز پستوهای سیاست، پناه و پشتوانه فرصت طلبانی شود که مدام واویلاهای سیاسی سر می‌دهند، تا صله‌های سینمایی بگیرند!؟ ... همانهایی که در این چند سال، توجه مخاطبان را از فیلم‌های در حال نمایش گرفتند و به سمت بحران‌های پشت پرده سینما سوق دادند، تا در گل آلودی این برکه، ماهی‌های میلیاردی خود را صید کنند.

جناب دکتر ایوبی، با همان کلیدی که در به ناحق بسته "خانه سینما" را گشودید، در دهان بدگویان به سینما را ببندید...چنین جفایی با سلامت و ساحت سینمای ملی ایران سازگار نیست.

علی جنتی ,گردهمایی برای روز سینما

و جناب وزیر اجازه دهید که با شما نیز سخنی بگویم:

ما، خانواده سینمای ملی ایران، برخاسته از دل نخبگان فرهنگ و هنر این سرزمین، امروز درآستانه سال نوی سینما و با به سر رسیدن زمستان استخوان-سوزی که بر ما گذشت، در این جشن مبارک، شهادت می‌دهیم؛

شهادت می‌دهیم که بر هیچ الهه‌ای جز الله، ایمان نیاورده‌ایم...

شهادت می دهیم که رسول اکرم، آن قسم خورده به قلم و مبعوث گشته برای اتمام مکارم اخلاق را بعنوان پیامبر خود برگزیده‌ایم...

شهادت می‌دهیم که مروت را در هیچ مکتبی، بیش از مکتب مولا علی، نیافته‌ایم...

شهادت می‌دهیم که ایران، سرزمین مقدس ماست...و سربلندیم که گِل ما را ازخاک پاک این خطه سرشته‌اند...

و شهادت می‌دهیم که جز در سایه سار درخت ایران، عزتی برای خود جستجو نمی‌کنیم... همان درخت افراشته‌ای که ریشه‌اش ملیت، ساقه‌اش فرهنگ، شاخه‌اش استقامت، برگش بداعت، شکوفه‌اش عزت و میوه‌اش درایت و دانایی است.

آری جناب وزیر، ما مسلمانیم و ایرانی... ایرانی‌ایم و مسلمان... و بیش از سی سال است که با پندارمان، گفتارمان و کردارمان، این شهادت‌ها را برای همه گوش‌های شنوا، تکرار کرده‌ایم... اما همچنان در مواجهه با تردید سیاستمداران و تکفیرِکج فهمان، آسیب دیده و می‌بینیم.

جناب وزیر، قبله نماز ما، همان کعبه‌ای است که همه مسلمانان و علمای اعلام، رو به آن سجده می‌کنند... اما قنوت‌مان حدیثی دیگر دارد.

جناب وزیر، پیشانی ما داغِ مُهر ندارد... اما داغ مهرِ مردم و مملکتمان را در سینه داریم...

جناب وزیر ما اینگونه مسلمانیم و اینگونه ایرانی...

گذشته‌ای داریم سرشار از افتخار... امروزمان، خوب یا بد، گذشتنی است...

حرفه‌مان ساختن رویاها و فرداهاست،

اگر می‌خواهید فردای این سرزمین را، دست در دست اهالی فرهنگ آن بسازید، چاره‌ای ندارید جز آنکه:

ما را بشناسید... دوست بدارید ...و احترام بگذارید.»

حجت‌الله ایوبی در جشن روز سینما

ایوبی:امیدوارم نیاز نباشد هنرمند برای اثبات اسلامش شهادتین بخواند
حجت‌الله ایوبی- رئیس سازمان سینمایی- که میزبان مراسم روز ملی سینما بود، نیز در سخنانی اظهار کرد: امیدوارم این نسیمی که امروز بر گل‌های خانه سینمای ایران وزیدن گرفته است، آغازی بر حرکت به سمت فردای سینمای ایران باشد.

وی ادامه داد: امیدوارم دیگر غم در دل هنرمندان ایرانی رخنه نکرده و با این همدلی و شادمانی برای اعتلای سینمای ایران پیش برویم. امیدوارم همه بدانند که سینمای ایران پیشانی پرافتخار فرهنگ این سرزمین است. امیدوارم از این پس هیچ‌گاه نیاز نباشد که هنرمند ما برای اثبات اسلامش، شهادتین بخواند در حالی که همه می‌دانیم که سینمای ایران در سال‌های سخت، خدمات زیادی به این کشور کرده است.

معاون وزیر ارشاد با اشاره به اینکه آغاز کارش با سختی‌هایی همراه بوده است، گفت: برخی از دوستان از اینکه من کار را با سختی و تنش آغاز کردم نگران بودند. به آن‌ها نوید می‌دهم که نگران نباشید. ما راهی را که آغاز کرده‌ایم، ادامه خواهیم داد تا آرامش را به سینمای کشور بازگردانیم.

ایوبی در پایان خاطرنشان کرد: من با عشق و انرژی فراوان به خدمت شما و سینمای ایران آمدم و برای سختی‌هایش هم آماده‌ام.

هیات مدیره خانه سینما در جشن روز ملی سینما

علی جنتی ,گردهمایی برای روز سینما


فریبرز عرب‌نیا در جشن روز ملی سینما

علی جنتی ,گردهمایی برای روز سینما


مسعود کیمیایی در جشن روز ملی سینما

علی جنتی ,گردهمایی برای روز سینما


بهشتی، محمدی و رضاداد در جشن روز ملی سینما
علی جنتی ,گردهمایی برای روز سینما

 /ایسنا


ویدیو مرتبط :
جک های ساخته شده درباره آیت الله جنتی از کجا آمدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تجمع سینماگران آغاز شد / پرستویی به وزارت ارشاد رفت



تجمع سینماگران مقابل خانه سینما

تجمع سینماگران آغاز شد / پرستویی به وزارت ارشاد رفت

اهالی خانه سینما صبح روز پنجشنبه ۲۷ تیر در مقابل ساختمان شماره یک این تشکل صنفی تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از پلمپ ساختمان شماره یک خانه سینما، تعدادی از سینماگران ایرانی مقابل این ساختمان جمع شدند و اعلام کردند که ‍۴۸ ساعت به وزارت ارشاد برای حل این مشکل وقت می دهند.

با پایان یافتن مهلت اعلام شده سینماگران ایران از صبج امروز در مقابل این ساختمان تجمع کرده‌اند. محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در این  تجمع از حاضران خواست تا آرامش خود را حفظ کنند . او گفت که پرویز پرستویی و فرهاد توحیدی به وزارت ارشاد رفته‌اند تا با جواد شمقدری ریس سازمان سینمایی دولت دهم مذاکره کنند.

جواد شمقدری نیز روز سه شنبه پس از پلمپ این تشکل صنفی گفت که این ساختمان به اصنافی تعلق دارد که مجمع عمومی خود را برگزار کرده‌اند. او ۴۸ ساعت به اهالی خانه سینما فرصت داد و اعلام کرد پس از گذشت این زمان طبق قانون ساختمان خانه سینما به اصناف قانونی شده واگذار می‌شود.

سال گذشته و پس از تشدید اختلاف سازمان سینمایی با خانه سینما،  مسئولان سازمان سینمایی زمینه‌ای را برای شکل‌گیری اصناف جدید فراهم کردند. آنها به دنبال این بودند که اصناف ساخته شده را جایگزین  خانه سینما کنند./خبرآنلاین