فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سیروان خسروی و مافیای تلویزیون


دور جدیدی از حضور خواننده های پاپ را در تلویزیون شاهدیم و این بازی، با تلویزیونی شدن امثال محسن یگانه، فرزاد فرزین و سیروان خسروی وارد فصل جدیدی شده است. با سیروان خسروی که به نوعی آخرین نمونه حضور خواننده های ستاره در تلویزیون است در همین حول و حوش گپ زدیم.

موج تیتراژخوانی در تلویزیون از مجید اخشابی و محمد اصفهانی اوج گرفت. هرچند قبل از این خواننده های پاپ، چهره هایی مثل «افتخاری» تلویزیون را در قرق خود داشتند و محمدرضا عیوضی امیر تاجیک پدیده های نوظهوری بودند که به نوعی راه را برای نسل بعدیشان که امثال لهراسبی و خواجه امیری بودند، باز کردند.

شیوع تیتراژخوانی و «هیت» شدن بسیاری از این تک قطعات بین مردم، تلویزیون را وارد فاز جدیدی از تأثیرگذاری بر بازار موسیقی کشور کرد. بعضاً گل کردن یک تک قطعه «تیتراژ» تلویزیونی، باعث می شد که آلبوم همان خواننده پرفروش ترین کار بازار شود. اتفاقی که برای علی لهراسبی در «آلبوم 14» (به واسطه گل کردن سریال فاصله ها و ترانه تیتراژش) و احسان خواجه امیری درآلبوم «سلام آخر» (به واسطه همه گیر شدن سریال میوه ممنوعه و ترانه تیتراژش) افتاد.

حالا دور جدیدی از حضور خواننده های پاپ را در تلویزیون شاهدیم و این بازی، با تلویزیونی شدن امثال محسن یگانه، فرزاد فرزین و سیروان خسروی وارد فصل جدیدی شده است. با سیروان خسروی که به نوعی آخرین نمونه حضور خواننده های ستاره در تلویزیون است در همین حول و حوش گپ زدیم.

ـ حضور شما به عنوان خواننده تیتراژ سریال «ساختمان پزشکان» جدیدترین فعالیتی است که انجام داده اید. برای اولین بار صدایتان از تلویزیون پخش می شود. ماجرای این حضور از کجا شروع شد؟

محراب قاسم خانی دوست خیلی خوب من است. ما چند سالی است که ارتباط دوستانه ای با هم داریم. ایشان این پیشنهاد را به من دادند. صحبت کردیم و وقتی دیدم تیم سازنده سریال، تیم قوی و حرفه ای است به این نتیجه رسیدم که کار را قبول کنم.

ـ قبل از این و تا به حال پیشنهاد تلویزیونی دیگری نداشتید؟

همین آقای قاسم خانی برای یکی دیگر از کارهایشان هم به من پیشنهاد همکاری داده بودند که چون این پیشنهاد در دقیقه 90 بود، نمی توانستم آن طور که باید و شاید کار خوبی را تولید کنم و به همین علت عذرخواهی کردم، ولی درباره این کار چون هم زمان خوب و کافی در اختیار ما بود و هم به نظر می رسید که کار موفق و قابل توجه خواهد شد، آن را پذیرفتم.

ـ پس تیم سازنده سریال در قبول این پیشنهاد خیلی مؤثر بوده؟

حتماً وقتی تیم قوی باشد، حتماً خروجی کار هم قوی و قابل توجه خواهد بود. البته بسیاری از بازیگران و عوامل این سریال دوستان من بودند و حس خوبی بابت این همکاری به من دست داد. گذشته از همه اینها، به این نتیجه رسیده بودم که دیگر زمان یک کار خوب تلویزیونی رسیده و این سریال به قولی بهترین فرصت برای شروع بود.

ـ برای ساخته شدن این دو قطعه (تیتراژ ابتدا و انتهای سریال) چقدر وقت صرف شده؟

نمی توانم بگویم که مثلاً یک یا دو ماه. چون کلاً به صورت پاره وقت روی آنها کار کرده ام و این طور نبوده که به صورت فشرده و پشت سرهم برایش وقت بگذارم. ولی این اتفاق در یک پروسه سه ماهه نهایی شد. شاید به طور متوسط هفته ای دو یا سه روز. ساعات منظمی را برای نهایی شدن آن صرف نکردم. البته چون قبل از آغاز مراحل پیش تولید این پیشنهاد به من شده بود وقت کافی داشتم و بدون عجله آن را تکمیل کردم.

ـ پخش شدن صدای شما از تلویزیون قطعاً در ارتباط گرفتن شما با مخاطب موسیقی خیلی تأثیرگذار خواهد بود. با تأثیر رسانه ای مثل تلویزیون، در بهتر شنیده شدن آثار یک خواننده موافقید؟

به هر حال مخاطبان تلویزیون بیشتر از دیگر رسانه های ما هستند و همین می تواند برگ برنده ای باشد. امیدوارم همین طور که شما می گویید باشد. البته با گذشت دو سال از آلبومم شاید این اتفاق باعث می شود که ریزش مخاطب نداشته باشم و مردم بیشتر با سبک و لحن و صدای من آشنا شوند. بسیاری از دور و بری هایم با این تصمیم من موافق نبودند ولی هدف من از این کار، همینی بود که گفتم.




ـ فکر نمی کنید اگر همه خواننده ها بتوانند از رسانه ای مثل تلویزیون به عنوان ویترین کارهایشان استفاده کنند، کلیت موسیقی حرکت رو به رشد قابل توجهی را داشته باشد؟

قطعاً همین طور است که شما می گویید. ولی نکته ای که هست و خود من به وضوح به آن رسیدم و به عینه دیدم، برخلاف تصور قبلی ام، شورای موسیقی تلویزیون دید باز و همکاری دوجانبه مشهود و مثبتی داشت. به هیچ وجه انتظار یک چنین برخورد مثبتی نداشتم. کلیت این همکاری بیشتر حالت مشاوره ای و مشورتی بود، برخلاف چیزی که من فکر می کردم «دستوری» باشد.

ـ بعضی ها اعتقاد دارند که حضور در رسانه ای مثل تلویزیون و خواندن تیتراژهای تلویزیونی، مختص عده ای خاص است، نه همه خواننده ها. نگاه شما به این موضوع و این ادعا که در این بحث مافیایی وجود دارد، چیست؟

خود من هم قبلاً همین طور فکر می کردم ولی تا جایی که من دیدم در حال حاضر تلویزیون مافیا ندارد. حداقل در مورد من که دید بسیار باز و حرفه ای داشتند. شورای موسیقی تلویزیون هم برخورد خوبی داشتند.

ـ فکر نمی کنید جای یک برنامه مختص موسیقی در تلویزیون به طرز ملموسی خالی است؟

صددرصد. اگر چنین برنامه ای باشد که ما دیگر مشکلی برای تبلیغات نداریم.

ـ به نظر می رسد کمی رنگ صدا و لحن خواندن شما در این کار تغییر کرده. این تغییر تعمدی بوده یا صرفاً به علت فضای کار این اتفاق افتاده؟

بعد از انتشار قطعه «بارون پاییزی» هم این بحث ها شد و خیلی ها اعتقاد داشتند که صدای من عوض شده. این اتفاقی است که خود من افزایش سن را دلیل آن می بینم. خودم هم این حس را دارم و تقریباً با آن کنار آمده ام. صدایم کمی بم تر شده، این تفاوت در این کارهای اخیر به این علت است که از آلبوم اول و دوم تا به حالا، سنم بالاتر رفته و این طبیعی است که صدایم تغییر کند.

ـ این روزها کلاً کمتر در فضای خبری و رسانه ای حضور دارید، کم پیدایید کلاً.

این روزها بیشتر سعی می کنم که کار خودم را بکنم و بیشتر به قرارهای کاری ام برسم. چند پروژه جدید در دست دارم و ترجیح دادم که آنها را انجام دهم که همین باعث شده کمتر مصاحبه کنم. البته تا کار جدیدی هم ارائه ندهم، بهتر است کمتر مصاحبه کنم؛ چون چیز جدیدی نیست که درباره اش حرف بزنم.

ـ حدود یک ماه پیش قطعه ای به نام «بارون پاییزی» از شما در اینترنت منتشر شد. چند وقتی است که انتشار این گونه تک قطعات در فضای اینترنت به شدت مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از خواننده ها به انتشار آثارشان در اینترنت علاقه مند شده اند. علت این اقدام و این قبیل آثار تکی چیست؟

من فقط از طرف خودم می توانم صحبت کنم و درباره بقیه نمی توانم اظهارنظر کنم. چون دو سال از انتشار آلبوم قبلی من گذشته، به این نتیجه رسیدم که بد نیست بعد از دو سال، دوستداران و مخاطبانم کار جدیدی از من بشنوند.

ـ این قطعه در آلبوم بعدی شما هم گنجانده خواهد شد؟

بله. قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.

ـ یک قطعه عربی ـ ایرانی را هم برای آلبوم «مهدی یراحی» تنظیم کرده اید که این روزها کلی طرفدار پیدا کرده. قطعه ای که تا به حال به این شکل در موسیقی ایران کمتر وجود داشته و فضا و ملودی خاصی دارد. بابت این همکاری نترسیدید که مورد انتقاد قرار بگیرید؟

این کار از جمله آثاری است که خودم خیلی به آن علاقه دارم. خیلی ها گفتند که این کار را تنظیم نکن، مردم انتقاد می کنند. خوب نیست. ولی از آنجایی که اگر من کاری را دوست داشته باشم و به دلم بنشیند حتماً انجامش می دهم. این کار را قبول کردم و اعتقاد دارم که جزو آثار خوبم هم است. این قطعه بازخوانی یک قطعه قدیمی است که هیچ شباهتی به قطعه اصلی ندارد. کار خاص و جذابی از آب درآمده است. البته خود مهدی یراحی هم در اینکه من این کار را قبول کنم خیلی مؤثر بود. او جزو بهترین انتخاب های من است و کارش را قبول دارم و از همه مهم تر، دوست من است.

یعنی کلاً نگران صحبت های منتقدان نبودید؟

آنها که همیشه کار خودشان را می کنند؛ مثلاً گفتند به خاطر پول این کار را کرده ام یا بعضی کارها را به خاطر خصومت شخصی قبول نکرده ام. ولی واقعیت این است که من اگر از کاری خوشم بیاید آن را قبول می کنم و همه تلاشم را هم برای عالی شدن آن انجام می دهم. هیچ یک از کارهایی که من به نوعی در آنها حضور داشته ام، کم کاری ای از سوی من را در خود ندیده اند. خیلی ها واقعیت را فدای سودجویی های خود می بینند. اگر کسی اعتقاد داشته باشد که بعضی از کارهای من معمولی شده، آن قطعه به نظر من عالی شده؛ چون نظر من خیلی با آنها در کار فرق می کند. درباره کارهایم زیاد به دیگران کاری ندارم. من هم برای کارهایم دلایلی دارم و هیچ وقت اتفاقی کاری را قبول نمی کنم. برای من مهم است این ماجرا، چون برای مخاطبانم احترام ویژه ای قائلم.

ـ کار و پروژه جدیدی در دست ندارید؟

فعلاً نه. هر وقت اتفاق خاصی افتاد خبر می دهم. فعلاً درگیر کارهای دیگری به جز موسیقی هستم.

ـ این چند وقت، آلبوم یا قطعه جدیدی بوده که نظرتان را جلب کرده باشد؟

آلبوم مهدی یراحی واقعاً خوب بود. به خصوص آن قطعه که می گوید: «من از زندگی تو هوات خستم...»


منبع: روزنامه تماشا


ویدیو مرتبط :
سیروان خسروی وإجرایه من برای سیروان عزیز دربک استیج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیروان خسروی در تلویزیون چه گفت؟


برنامه راه شب بامداد چهارشنبه میزبان سیروان خسروی، محمود معظمی (کارگردان سریال تکیه بر باد) و اشکان خطیبی (بازیگر) بود.

تماشا: برنامه راه شب که هر شب ساعت 00:45 بامداد با حضور هنرمندان و با اجرای هومن حاجی عبداللهی از شبکه تهران روی آنتن می رود، بامداد چهارشنبه میزبان سیروان خسروی، محمود معظمی (کارگردان سریال تکیه بر باد) و اشکان خطیبی (بازیگر) بود.

با اینکه مجری برنامه بارها از لفظ «اولین حضور تلویزیونی سیروان خسروی» استفاده کرد، این خواننده پس از حضور در برنامه ویژه سال تحویل امسال، دومین حضورش در تلویزیون را تجربه می کرد و با خبرهای خوبی برای طرفدارانش، جلوی دوربین نشست.

در این برنامه اطلاعات کم مجری در زمینه موسیقی پاپ به وضوح از سوالاتش مشخص بود ولی سیروان با تسلط درباره اخبار و فعالیت های اخیرش سخن گفت تا دوستدارانش را تا پاسی از شب بیدار نگه دارد.

این خواننده و آهنگساز در ابتدای صحبت هایش گفت: «این روزها بیشتر درگیر اتمام پروژه های دوستانی که به من سفارش کار داده اند، هستم و البته انجام آخرین کارهای آلبوم خودم که به احتمال زیاد تا یکی دو ماه آینده در بازار موسیقی کشور منتشر خواهد شد. «جاده رویاها» نام آلبوم جدید من است که از 11 قطعه تشکیل می شود. 5 قطعه از آثار آلبوم را خودم ساخته و تنظیم کرده ام و 6 تای بعدی را هم با همکاری دوستان خوبم تولید کرده ایم.»



بلندپروازی

در ادامه برنامه «هومن حاجی عبداللهی» از سیروان درباره بلندپروازی هایش پرسید که این خواننده در جواب این سوال گفت: «قطعا من در زندگی ام بلندپروازی های زیادی داشته ام ولی هر چقدر سن آدم ها بالاتر می رود، متاسفانه یا خوشبختانه واقع بینی هم بیشتر در آنها رسوخ می کند. خود من نسبت به 10 سال پیش خیلی محتاط تر شده ام و از این موضوع هم اصلا راضی نیستم و سعی می کنم در ادامه عمر هنری ام باز بی محاباتر از این چند سال، تصمیم بگیرم و جلو بروم.»



سلیقه کاری


این خواننده درباره تاثیر نظرات دور و بری ها و دوستدارانش بر انتخاب های آینده اش گفت: «نظر هواداران همیشه برای من مهم است ولی همیشه اعتقاد من این است که کاری را می خوانم که خودمقبل از همه آن را دوست داشته باشم ولی بعضی اوقات هم بوده که ترانه هایی را خوانده ام که مثلا می دانم مردم آنها را دوست خواهند داشت ولی معمولا آن دسته اول آثار من که خودم دوستشان دارم در جامعه بیشتر و بهتر مورد توجه قرار گرفته است. کسانی که با سلیقه من نمی توانند کنار بیایند می توانند آثار من را گوش نکنند و کار دوستان دیگر را پیگیری کنند. من بهتر است که خودم را عوض نکنم. این باعث ماندگار شدن این سبک و سیاق می شود.»



گلریزان


در ادامه سیروان درباره گلریزان اخیرش برای زلزله زدگان آذربایجان گفت: «پس از زلزله، احساس کردم به عنوان کسی که یکسری از هموطنان او را می شناسند، شاید بتوانم از این مسئله در جهت منافع دیگران استفاده کنم و از این طریق کار مفیدی انجام دهم. از این رو به همراه برادرم زانیار، با برگزاری یک گردهمایی در موسسه خیریه رعد از مخاطبانمان خواستیم تا برای ارائه کمک هایشان به آنجا بیایند... حس خوبی برای این کار داشتم و برای نخستین بار احساس کردم که یک هنرمند چقدر می تواند مفید باشد و صرف نظر از منافع شخصی اش، به دیگران کمک کند و مفید واقع شود.»

در این برنامه قطعات «تا بوده همین بوده» و «من عاشقت شدم» (تیتراژ ابتدا و انتهای سریال ساختمان پزشکان) با صدای سیروان خسروی پخش شد.



تشکر ویژه اعضای گروه «سون» از دست اندرکاران برنامه «راه شب»

واقعا دست مریزاد...


در شب های گذشته بسیاری از هنرمندان موسیقی پاپ با حضور در برنامه «راه شب» رو در رو با طرفدارانشان صحبت کردند که در این بین حضور جالب و خبرساز گروه «سون» بازتاب های جالب توجهی را در شبکه های اجتماعی داشت و همین واکنش ها باعث شد اعضای این گروه تشکری ویژه را از دست اندرکاران این برنامه داشته باشند: «واقعا دست مریزاد به همه عوامل این برنامه و حراست و مدیران ارشد شبکه تهران که با دعوت از هنرمندان عرصه موسیقی، زمینه ارتباط رو در رو با مخاطبان موسیقی را فراهم می آورند. از زحمات یکایک این دوستان نهایت تشکر و تقدیر را داریم و امیدواریم خداوند به تمام خدمتگزاران خالص این میهن پر افتخار، سلامتی و عمری با عزت عطا بفرماید.»