فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سیرتحول بته جقه درقالی ایران



 

سیرتحول بته جقه درقالی ایران

 

بته عنصری تزئینی است که ریشه ای بسیار عنی و پیچیده در ایران دارد که به شکل شعله آتش ، میوه ، درخت کاج ، سروی خمیده ، مرغی که سر درسینه فرو برده ، زاهدان ماد ر ویا زنی که چادر به سر دارد و سر در گریبان فرو برده است

گروهی بته را مظهر رمزی شعله آتشکدههای زرتشتی ، تمثیل بادام ، گلابی ،انجیر ، ودر جایی به میوه نخل ، سنوبر دانسته اند ویا پرنده مهر یا مشتبه ساختن آن با شیارهای رودخانه جوضا که در مسیر خود از دره کشمیر به جلگه هندوستان می رود ، میوه انبه ویا سو گی به معنی طوطی ماده در هندوستان ونشانه احترام و اعتقادی است که در باور های عامه دو کشور ایران و هند برای این نقش قا ئلند . در زبان انگلیسی بته معمو لا به نام مخروط لاغر شده یا میوه کاج باریک شده است .

به هر حال بته را بیشتر به درخت وگیاه ربط داده اند تمام موارد مذکور طرحهایی هستند که جزئی از اسطوره ها و اعتقاذات ایرانیان قدیم بوده و تحت تاثیر فرهنگ و شرایط اجتماعی قرنها بعد تغییر فرم و شکل داده است اخیرا برخی به این نتیجه رسیده اند که این نقش مایه تجسم یا فته گیاهی هندی است وبه تبع آن یقین کرده اند که بته جقه از هند به ایران آمده است اما شواهد تاریخی بسیاری دردست است که بته دراصل سرو بوده ،سروی که تارک آن از باد خم شده و بر خلاف تصور رایج ( بیشتربه حکم فراوانی این نقشمایه در شال کشمیر ) از ایران به هند رفته است سرو در دوره پیش از اسلام دیگر بار مذهبی و رمزی ندارد و صرفا مداومت یک نقش مایه سنتی است وحتی ادامه حیات درخت سرو در بقاع زیارتگا هها و قدمگاهای عصر اسلامی تداعی کننده مفهوم مذهبی سرو پیشینیان نیست . کسانی نیز تا به جایی پیش رفته اند که منشا آن را از خط هیروگلیف وتصویر شناسی و خط تصویری مصری دانسته اند .

اما در جاهای بیشتری به سروی که تارک آن از باد خم شده و نماد رمزی شعله مذهب زرتشت ، ذکر گردیده است . پس ازبرسی ریشه و وجه تسمیه بوته بی ربط نمی باشد که سیر و تحول و تطورآن را دنبال کنیم . بته ای که ازهزاره هشت قبل از میلاد تا دوره هخامنشی درهنرها به کار برده می شود، بیشتر بته بادامی بود و تعداد کمی از آنها خمیده هستند . از نمونه های یافته شده که شاید اولین بته مشاهده شده در تاریخ هنر ایران است ، نمونه ای که یافته شده در پیکر کنده های آشوری ایلامی متعلق به سه هزار فبل از میلاد است و گلدانی را می بینیم که دو عدد برگ بته مانند از آن آویزان است .

این بته ها ساده و عاری از تزئین هستند . نقشه برجسته مذکور هم اکنون در موزه بغداد است سیر وتحول و تطور سرو به صورت نگاره بته ای فرآینده ای است بسیار طولانی و پر پیچ وخم که قابل تفکیک به مراحل قبل از اسلام و بعد از اسلام است . وجه تمایز مرحله یکم در منزلت خاص سرو بوده به عنوان درخت مفدس و یک مظهر رمزی ، مذهبی و نشانه ای ازخرمی و همیشه بهاری و نیز مردانگی که سر آغاز آن هنر ایلامی - عاشوری و سرانجام آن هنر هخامنشی لست اما در ادوار پس از اسلام مفهوم مقدس خود را از دست داده و صرف یک نقش سنتی در هنر ها به کار می رود

 

هخامنشی : بر روی حجاری های ، و جامه های مختلف طلایی ، وسایل رزم ، گلدان و زینت آلات می توان دید که بته ها در این دوره کم کم خمیده می شوند .

 

اشکانی : نمونه های بسیار کمی از آثار هنری و متنوع ایرانی در دست است . در نقوش دوره اشکانی طراحی برگه با دم برگی بسیار نازک شبیه بته جقه دیده شده است

 

ساسانیان : در این دوره تنوع آثار را می توان در ظروف نقره ای و طلایی ریتون ، شمشیر ، انواع بافته ها ، معماری ، کچ بری و زیورآلات می توان دید دراین دوره درزمینه نقوش بته جقه ای بیشتر از فرم بته های دیگراستفاده شده و تنوع فرم بسیاراست . فرم بادامی سرو کاج خرمی و ... قابل توجه است که حتی علامت مخصوص سا سانیان نیز بر طبق نظر برخی مورخان و محققان از فرم بته گرفته شده و بیشتر توجه هنرمندان این دوره استفاده از جقه در طراحی اشکال دیگر است مانند بال و پر پر ندگان و ایجاد تر نج از تر کیبات بته جفه ای در حجاری های طاق بستان در دوره ساسانی حدود ششصد میلادی در اطراف نقش یک سیمرغ تزئیناتی مشاهده می گردد که بسیار شبیه به طرح بته جقه یا همان سرو که تارکش را باد خم کرده است وجود دارد .

قابل ذکر است که این نقوش بر روی جامه شاه که سوار بر اسب است ، نیز نقش گردیده بنا براین نقش بر روی پارچه های آن دوره استفاده شده است و همین طور در طرح آنتی نوئه قوچ ( سئو 6- 6 میلادی ) از گورستان زیر زمینی انتی نوئه در مصر دو قطعه بافته به دست آمده که نقوش برگ مانندی شبیه به بته جقه اطراف این قوچ نمایان است . در دوره ساسانی نقش بته با طرح جانوران است.

 

سقوط ساسانی و ظهور اسلام : از این دوره به بعد بته مفهوم اصلی خود را از دست می دهد . در موردپیشینه تاریخ بته در هنر مردم ایران نوشته اند که از زمان خلفای عباسی این نقش خصوصا در طرحهای قالی مورد استفاد قرار گرفته شده است.پس از اسلام سرو به نگارهای زینتی بدل میشودو همچون از ما هیت وبار مذهبی خود تن رها می کند . از قالب اصلی و طبیعی خود بیرون امده و به صورت بسیار ساده که تنها با دو خط منحنی پیوسته که رفته رفته تارک آن به یک سو خمیده میگردد ، ترسیم می شود اینجا است که ندفه بته جقه بسته می شود نقش بته بر روی سفالینه هایقرن 5هجری کاشان، گرکان، نیشابور ، ساوه و ری رواج داشته است متاسفانه از سده شش تا هشت هجری اثری از بته جقه نیست که مراحل تکوینی و تبدیل سرو ویا گیاه دیگری به صورت بته را بررسی کرد .

 

صفویه : نمونه های منسوج این عهد همچون قطعاتی از پارچه زری سده 11 از لحاظ تجسم مراحل اساسی دگردیسی سرو به بته و تبدیل شدن آن به شکل دیگر اهمیت به سزا دارد . از این دوره به بعد کم کم درخت سرو پیش از پیش تحلیل رفته و تنها قالب تهی شده آن بر جا مانده و در کنار آن بته منقش در کار ظاهر شدن است و این هیئت و حالتی لست که در آن همه انواع نقش مایه بته ای پشت هم می آیند . بر روی قالی های شاه عباس دوم ( یعنی نیمه اول قزن یازده ) نقش سرو را می بینیم . در این دوره بته ها تز ئینات ریزی دارند و مزین به نقوش خطاطی هستند


افشار و زند : در این دوره به علت نا بسامانی ها آ ثار کمی بر جای مانده و تنها بر روی تعدادی از قالی ها ، پوشش زین اسب و خورجینها و ، ویزه های به دست آمده طرح بته بر روی انها استفاده شده است


قاجاریه : بته های این دوره بیشتر به بته میری یا سرابندی شباهت دارد و اثر رابطه متقابل سرو و نگاره ها معروف به بته جقه را نمایان می سازد . این سرو در ابتدا به صورتی بوده که باغی را در خود جای می داده است و حلت درونی _ برونی آن و رابطه محیطی و محاطی آن کم کم تغییر کرده و به صورت بته جقه ای در آمده است .

 

پهلوی تا انقلاب اسلامی ( معاصر ) : در این دوره به علت شکاف عمیقی که میان طرحهای سنتیو هنرمندان معاصر افتاده دیگر چون گذشته نقش مایه های جاوید و سنتی را نداشته ایم اما بر خی هنرمندان بومی وابستگی عمیقی از نظر فر هنگی و اقت صادی به هنر های جاوید و سنتی داشتندو سبک و هنر خود را در این دوره متلاطم حفظ کرده اند . با شد یک بار دیگر هنر مند خود رادریابد و هنر اصیل ایرانی از زیر خروارها خاک دوباره سر بر آورد و همچون اعصار و قرون طلایی کذشته بدرخشد وباز هم هنر مندان و انسان هایی نیک _ چون معنی لغوی هنر یا هونر انسانهای نیک در این عرصه هنر گام بر دارند


ویدیو مرتبط :
بته جقه شکل قلب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران و ترکیه پل بزرگ اقتصادی منطقه هستند



رضایی در دانشگاه بورس و بازرگانی ترکیه:

ایران و ترکیه پل بزرگ اقتصادی منطقه هستند


وی گفت: اقتصاد ایران در گذشته بیشتر وابسته به دولت بود اما از چند سال پیش بدنبال کاهش حجم فعالیتهای اقتصادی دولت و فعال کردن بخش خصوصی هستیم که این امر به سیاستهای کلی اصل 44 مشهور شده است و ما این سیاستها را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و به تصویب رهبر انقلاب اسلامی ایران رسانده ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدید از دانشگاه بورس و بازرگانی (tob) ترکیه گفت: همکاری ایران و ترکیه مسیر توسعه اقتصادی در منطقه را هموار خواهد کرد.

به گزارش "تابناک" دکتر محسن رضایی و هیات همراه با حضور در دانشگاه بورس و بازرگانی (tob ) ترکیه با جمعی از اساتید و صاحبنظران حوزه اقتصاد دیدار و گفتگو کرد.

 

رضایی در ابتدای این دیدار گفت: روابط اقتصادی و سیاسی ایران و ترکیه رشد خوبی داشته و ظرفیتهای مناسبی جهت برقراری ارتباطات اقتصادی و سیاسی میان دو کشور وجود دارد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ایران و ترکیه پل بزرگ اقتصادی منطقه هستند که از جمعیت 150 میلیون نفری عبور کرده و اروپا و سایر بخشهای آسیا به آن متصل شده و این جمعیت، یک بازار بزرگ اقتصادی را در منطقه تشکیل می دهند که این خود جمعیتی بالغ بر 500 میلیون نفر را تشکیل می دهد که از هند و چین تا اروپا ادامه خواهد داشت.

بنابر این گزارش دکتر رضایی با اعلام اینکه ایران و ترکیه می توانند همانند آلمان و فرانسه در اتحادیه اروپا، نقش مهمی در خاورمیانه ایفا کنند و به نظر می رسد همکاری دو کشور عاملی برای ایجاد نظم نوین اقتصادی در منطقه خواهد بود، اظهار داشت: من از طریق مذاکره با مسئولین اقتصادی و تجاری ترکیه دریافتم که این عزیزان هم با ما هم عقیده هستند که ما نیازمند این نظم نوین اقتصادی در منطقه هستیم، بنابراین هم ما و هم شما یک مسیر توسعه ای نامحدود را پیش روی خود خواهیم داشت.

وی در ادامه خطاب به میزبانان خود با تاکید بر اینکه اگر ما و شما خوب کار کنیم، در مقابل رشد اقتصادی 3 درصدی غرب، بیش از 7 درصد رشد خواهیم داشت گفت: بنده این مطلب را از طریق مطالعه و تحقیق علمی بدست آورده ام و این گونه نیست که بر پایه احساسات شخصی بر آن تاکید کنم.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به نقش نخبگان و دانشگاهیان گفت: البته این امر فقط برعهده دولتها نیست و شایسته است که دانشگاهیان و نخبگان و مراکز علمی و پژوهشی ایران و ترکیه برای دستیابی به این رشد و توسعه، دولتهای متبوع خود را یاری کنند.

در ادامه این دیدار یکی از مسئولان دانشگاه بورس و بازرگانی ترکیه به ارائه دیدگاه خود پرداخت و گفت: بنده با آنچه آقای رضایی بیان کردند کاملا موافقم و بر همین اساس است که با شورای ترکیه و ایران همکاری می کنم و معتقدم که بخش خصوصی ترکیه باید از فرصتهای اقتصادی موجود در ایران کمال استفاده را ببرد.

وی با تاکید برحسن همجواری دو کشور گفت: نزدیکی دو کشور با هم و دارا بودن جمعیت جوان از جمله مزایای ایران و ترکیه است که در مناسبات اقتصادی هم تاثیر بسزایی خواهد داشت.

او اضافه کرد: برای افزایش امور تجاری باید قراردادهای تجارت آزاد به امضای طرفین برسد، البته ما در حوزه اکو و D 8 ، همچنین در پروژه جاده ابریشم همکاریهای خوبی را با مسئولان ایرانی داشته ایم.

وی تاکید کرد: ترکیه همواره در صدد افزایش حجم ارتباطات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است.

 

دکتر محسن رضایی در ادامه اظهار داشت: اقتصاد ایران در گذشته بیشتر وابسته به دولت بود اما از چند سال پیش بدنبال کاهش حجم فعالیتهای اقتصادی دولت و فعال کردن بخش خصوصی هستیم که این امر به سیاستهای کلی اصل 44 مشهور شده است و ما این سیاستها را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و به تصویب رهبر انقلاب اسلامی ایران رسانده ایم.

وی در ادامه بیان کرد: ما در حال حاضر به دنبال آزاد سازی اقتصاد و آماده سازی محیط کسب و کار در ایران هستیم و به خصوصی سازی توجه ویژه ای داریم، حتی بنا داریم تا کارخانجات داخلی را به غیر ایرانیان هم به فروش برسانیم، مثلا کارخانه پتروشیمی رازی به یکی از برادران ترک فروخته شده است و بسیاری دیگر از کارخانجات هم در معرض فروش هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برگزاری سمینارهای مشترک اقتصادی، تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری و تاسیس بانک ایران و ترکیه از جمله اهداف مهمی است که باید مد نظر مسئولین دو کشور قرار گیرد.

 

در ادامه استاد دانشگاه بورس و بازرگانی ترکیه ضمن عرض تسلیت به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت حوادث تروریستی زاهدان گفت: ترور در هر شکل آن محکوم است و ما به شدت این حادثه تروریستی را محکوم می کنیم.

وی یادآور شد: ما اقدامات مفید ایران در مسیر خصوصی سازی را ارج می نهیم و معتقدیم که دیگر دنیا به اقتصادهای بسته چراغ سبز نشان نخواهد داد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: ما پیشنهادات شما را با مسئولان عالیرتبه خودمان در میان خواهیم گذاشت و امیدواریم روزی فرا رسد تا به این ایده های مهم اقتصادی جامه عمل پوشانده شود.

در پایان این نشست و مذاکرات آن، مقرر شد هیاتی از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای همکاری های علمی و پژوهشی به دانشگاه بورس و بازرگانی عزیمت کند و همایش بین المللی مشترکی درباره منطقه آسیای جنوب غربی در ایران یا ترکیه برگزار گردد.