فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سوت پایان نقطه آغاز اوست


دنیای سینما برای او كوچك است او دغدغه‌های بزرگ‌تری از بازیگری دارد. مسیر تازه او و كشف استعدادهایش در این زمینه باعث می‌شود ما با هنرپیشه، كارگردان و هنرمند بزرگی به نام نیكی كریمی روبرو شویم.

نحوه راهیابی به سینما
از دوران دبستان در گروه‌های كوچك تئاتری به ایفای نقش پرداخت. نخستین نقش سینمایی‌اش را در سال ۱۳۶۸ در فیلم «وسوسه» به كارگردانی جمشید حیدری بازی كرد اما نخستین حضور جدی‌اش را می‌توان در فیلم «عروس» به كارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۶۹ دانست. او و ابوالفضل پورعرب را نخستین ستارگان سینمای ایران پس از انقلاب می‌دانند.

‌ویژگی‌ها و خصوصیات یك متولد آبان
نماد: عقرب
زن متولد ماه آبان‌ مرموز است، ولی می‌تواند عاشق باشد. از حمایت دیگران لذت می‌برد. ‌می‌تواند  تودار باشد. با كسی كه حس كند قابل اطمینان است، كنار می‌آید.

جدیدترین مصاحبه‌ها‌(منبع: برنامه تلویزیونی هفت)
 
قبل از شروع به ساخت سوت پایان، مردد بودم كه در آن بازی كنم یا نه؟ اما آن‌قدر درگیر داستان و قصه شده بودم و آن‌قدر احساس می‌كردم نقش سحر به‌ من نزدیك است كه پیش خودم فكر كردم: «چرا خودم این نقش را بازی نكنم؟
 
خیلی سخت است و فشار زیادی به آدم می‌آورد كه هم كارگردان باشی و كار همه را زیرنظر بگیری، عوامل و بازیگران را هدایت كنی و هم به فكر بازی خودت‌ باشی! اما در هر صورت چون نمی‌خواستم در این نقش دیالوگ آنچنان زیادی بگویم، دوست داشتم خودم كاراكتر سحر را بازی كنم.
 
ساخت سوت پایان را تابستان امسال و همزمان با شروع جام‌جهانی در خرداد، تیر و مرداد آغاز كردم. دقیقا در روزهای گرم و پرتنش تهران.
 
لطفا این موضوع را كه من در نقش اول این فیلم بازی كردم فراموش كنید.
 
تعداد كارگردان‌های زن در دنیا بسیار كم است و كارگردان‌های مرد در ایران راحت‌تر از كارگردان‌های زن عمل می‌كنند و هیچ حمایتی از سینماگران زن نمی‌شود! (‌بانی فیلم)
 
در فیلم خیابان‌های آرام، نقش یك خبرنگار را ایفا كردم كه شرایط كاری فیلم، بسیار سخت بود. در كل تجربه خبرنگاری، بسیار برایم لذت‌بخش و جذاب بود، چراكه خبرنگاران حرفه پر هیجانی دارند. (منبع: برنامه رادیویی سكانس 29)

حاشیه‌های زندگی خصوصی
  
از جمله بازیگرانی است كه علاوه بر بازی، كارگردانی نیز ‌می‌كند؛ بعد از آن‌كه ‌در كنار عباس كیارستمی دوره كارگردانی و دستیاری را گذراند، به این حرفه علاقه‌مند شد و تا‌كنون 3 فیلم ساخته است. البته هر از گاهی، كار ‌ترجمه هم انجام می‌دهد.
 
یكی از اتفاقات مهمی كه طی سال‌های اخیر برای او افتاد، حضور در فیلم دو خواهر بود كه قصد داشت برای نخستین‌بار در برابر محمدرضا گلزار ‌ایفای نقش كند. آنچه در این میان بسیار به آن اشاره شد، اختلاف این دو بازیگر مشهور سینمای ایران حین كار بود كه حاشیه‌های زیادی را به‌وجود آورد.
 
‌ابتدا قرار بود هدیه تهرانی در فیلم خیابان‌های آرام‌بازی كند كه در دقیقه 90 و هنگام خروج از كشور، متوجه شد به‌دلیل بدهی‌مالیاتی، ممنوع‌الخروج است! به همین دلیل نیكی كریمی به سرعت جایگزین او شد تا دیگر عوامل را در این سفر همراهی كند.
 
به‌تازگی در مورد ‌او باخبر شدیم بعد از مدت‌ها به بازی در یك سریال تلویزیونی رضایت داده و با عقد قرارداد با پروژه «سرزمین كهن»، قصد دارد این عرصه را نیز تجربه كند. سرزمین كهن را كه فیلمی تاریخی است، قرار است  كمال تبریزی كارگردانی‌كند.
 
تعداد نتایج بعد از جست‌و‌جوی نام او در گوگل: 213 هزار
 
پرفروش‌ترین فیلم: دو خواهر، بیش از دو میلیارد تومان

دلمشغولی اصلی
او هم مثل خیلی از بازیگران دیگر به عكاسی علاقه دارد و نمایشگاهی هم از عكس‌هایش برگزار كرده است.
علاقه بسیار زیاد‌ نیكی كریمی به فوتبال هم مشهور است‌: «پدرم یک هوادار دو آتشه تیم پرسپولیس بود‌ وخودم از جام‌جهانی 1982به طرز وحشتناکی دیوانه فوتبال شدم و درهمان سال‌ها نشریات کیهان ورزشی و دنیای ورزش را می‌خریدم.
‌سعی می کنم فوتبال‌های پخش مستقیم را به‌هیچ‌وجه از دست ندهم و بازی‌های باشگاه‌های اروپا مخصوصا اسپانیا را حتما ببینم. ‌(منبع: سینما ما)
 
قرار بود در صورتی كه تیم‌ملی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به مراحل حذفی برسد، به دعوت افشین قطبی و به‌همراه مصطفی زمانی و هنگامه قاضیانی به قطر سفر كند كه این اتفاق نیفتاد.(منبع: سینما ما)
 
‌به نظرم 90 یک برنامه خوب و دیدنی است و یک‌جورهایی لازم است که چنین برنامه​ای در حوزه ورزش وجود داشته باشد. جذابیت برنامه 90 در این است که در هر قسمت آن تازگی وجود دارد و هربار اتفاقی می​افتد که به جذابیت آن اضافه می​کند‌. ‌‌فکر می​کنم 90 جایگاه خودش را دارد و
 
نمی​توان این برنامه را متوقف کرد .به‌نظرم مجری هر برنامه تلویزیونی روی آن برنامه تاثیر دارد‌. عادل فردوسی‌پور هم آدم باهوشی است‌. او در همه این سال​ها کاری کرده که حسابی دربرنامه و بین مردم جا افتاده است.» (منبع: مجله پردیس زندگی)

فیلم‌گرافی‌
مهم‌ترین فیلم‌ها:
‌عروس(۱۳۶۹)،‌ سارا (1371)  ‌پری (۱۳۷۳)، بوی پیراهن یوسف (۱۳۷۴)، ‌دو زن (۱۳۷۷)،‌ نیمه‌پنهان(۱۳۸۰)، واكنش پنجم (۱۳۸۱)، دیوانه از قفس پرید (۱۳۸۱)،‌‌ زن دوم(1386)، محاكمه در خیابان(۱۳۸۷)،‌ ‌‌دموكراسی تو روز روشن(۱۳۸۸)، جرم (۱۳۸۹)، خیابان‌های آرام (۱۳۸۹)
كارگردانی‌ها
یك شب (1383)
چند روز بعد (1385)
سوت پایان (1389)

شناسنامه شخصی‌
نیكی كریمی، متولد ‌۱۹ آبان ۱۳۵۰ ‌تهران؛ بازیگر، كارگردان و ‌مترجم‌.  دیپلم. ‌

‌افتخارات‌
 
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن (دیوانه‌ای از قفس پرید)  از بیست‌و‌یكمین جشنواره فیلم فجر ‌۱۳۸۱
 
جایزه بهترین بازیگر از جشنواره فیلم قاهره (۲۰۰۱) برای بازی در فیلم نیمه‌پنهان (تهمینه میلانی)
 
جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم تائورمینا (ایتالیا، ۱۹۹۹) برای بازی در فیلم دو زن
 
جایزه بهترین بازیگر زن به‌طور مشترك از جشنواره فیلم سن سباستین (۱۹۹۳) برای بازی در فیلم سارا
 
جایزه بهترین بازیگر زن به‌طور مشترك از جشنواره سه قاره نانت (۱۹۹۲) برای بازی در فیلم سارا


ویدیو مرتبط :
نقطه آغاز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراق: پایان بن بست و آغاز کشمکش سیاسی



 

 

عراق: پایان بن بست و آغاز کشمکش سیاسی

 

رضا غبیشاوی -  بالاخره پس از گذشت هشت ماه از انتخابات پارلمانی عراق، گروه های اصلی حاضر در صحنه سیاسی این کشور درباره آینده سیاسی عراق به توافق رسیدند و سرزمین" بین النهرین" سه مقام کلیدی خود یعنی رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان را شناخت.

در انتخابات پارلمانی عراق گروه های "العراقیه" به رهبری ایاد علاوی (91 کرسی)، "دولت قانون" به رهبری نوری مالکی (89 کرسی)، "ائتلاف ملی" به رهبری عمار حکیم (70 کرسی) و "ائتلاف کردستان" به رهبری مسعود بارزانی و جلال طالبانی (43 کرسی) بیشترین کرسی های پارلمان را در اختیار گرفتند.

با این حال تشکیل کابینه نیازمند در اختیار داشتن نصف به علاوه یک کرسی پارلمان است که هیچ یک از گروه های سیاسی نتوانسته بودند این تعداد از کرسی ها را از آن خود کنند.

پس از رایزنی های فراوان، علاوی نتوانست دیگر گروه ها را به ائتلاف با خود همراه کند این در حالی است که پس از کش و قوس فراوان دو گروه ائتلاف ملی و دولت قانون با تشکیل ائتلاف پیمان ملی، توانستند بزرگترین فراکسیون پارلمانی را شکل دهند و نوری مالکی را برای تصدی دوباره پست نخست وزیری معرفی کنند.

پس از آن ائتلاف پیمان ملی با کردها بر سر ریاست جمهوری جلال طالبانی به توافق رسیدند تا علاوی را از این سمت نیز دور کنند و ریاست پارلمان را سهم گروه العراقیه کنند. علاوی  نیز براساس رایزنی گروه های سیاسی، به برعهده گرفتن ریاست شورای سیاستگذاری استراتژیک پسنده کرد تا پارلمان عراق روز پنجشنبه گذشته تشکیل جلسه داده و به ترتیب متصدیان سمت های ریاست پارلمان، ریاست جمهوری و ریاست کابینه مشخص شوند.

در این باره یادآوری چند نکته، مهم به نظر می رسد.

1- با وجود ارائه پیشنهاد پادشاه عربستان برای حضور سران گروه های سیاسی عراق در شهر ریاض پس از آئین حج و مذاکره و حل بن بست سیاسی این کشور در عربستان اما گروه های سیاسی با حل داخلی این مسئله، عملا از انتقال این موضوع به خارج از کشور جلوگیری کردند تا راه را برای افزایش دخالت های قدرت های منطقه ای در امور داخلی عراق ببندند و این ناکامی جدی  را برای سیاست های عربستان در عراق رقم بزنند.

2- سران گروه های مهم سیاسی عراق روز دوشنبه گذشته در شهر اربیل مرکز منطقه فدرالی کردستان عراق گردهم آمدند تا در اقدامی بی نظیر تمامی شخصیت های تاثیرگذار صحنه سیاست عراق میزبان مسعود بارزانی رئیس این منطقه باشند.

پس از نخستین نشست پارلمان عراق که تنها 20 دقیقه به طول کشید این برای نخستین بار بود که همه سران گروه های سیاسی عراق بر سر یک میز حاضر می شدند.

نتیجه نهایی که در روز پنجشنبه مشخص شد و طی آن متصدیان سه سمت مهم عراق یعنی رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان معین شدند نتیجه مستقیم مذاکرات و نشست اربیل بود. همین عامل باعث ارتقای جایگاه مسعود بارزانی به طور ویژه و کردهای عراق به طور عام می شود.

3- نخست وزیری مالکی و پیروزی وی بر رقیب اصلی اش یعنی ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه به نوعی پیروزی ایران برعربستان، سوریه، اردن و مصر در صحنه عراق است چرا که این کشورها علاوه بر داشتن چالش هایی با مالکی از انتصاب علاوی به نخست وزیری عراق حمایت جدی می کردند.

4- در جلسه پنجشنبه شب گذشته پارلمان، گروه ها و شخصیت های سیاسی برجسته حاضر در پارلمان و در راس آنها جلال طالبانی، مسعود بارزانی و نوری مالکی با بی اعتنایی و بی توجهی به قهر اعضای فهرست العراقیه و شخص ایاد علاوی و ترک صحن پارلمان توسط آنها، به رای گیری و انتخاب طالبانی به عنوان رئیس جمهور و معرفی نوری مالکی برای نخست وزیری پرداختند.

این به معنی آن است که با وجود اینکه علاوی و العراقیه در خارج از عراق با اقبال نسبی روبه رو هستند اما در داخل منزوی  اند. سران گروه های سیاسی کردها و شیعیان عراق پس از کسب نظر موافق العراقیه برای تقسیم قدرت، اجازه بازگشت و امتیازگیری را به العراقیه ندادند و خروج اعضای این فهرست از صحن پارلمان، واکنشی را از سوی دیگر شخصیت ها دربر نداشت.

5- فهرست العراقیه به رهبری علاوی متشکل از شیعیان سکولار و عرب های سنی در انتخابات پارلمانی توانست بیشترین کرسی های پارلمان را کسب کند با این حال به دلیل ناخرسندی دیگر گروه های سیاسی عراقی نتوانست فراکسیونی متشکل از اکثریت پارلمان یا نصف به علاوه یک کرسی پارلمان را در اختیار بگیرد لذا مجبور شد به در اختیار گرفتن سمت ریاست پارلمان راضی شود با این که ریاست جمهوری یا نخست وزیری حداقل حق این گروه بود اما از این هم ناکام ماندند. امتیازاتی که العراقیه نیز به دست آورده توهمی و غیر شفاف و به دور از تاثیر گذاری هستند.

براساس توافق های انجام شده، قرار است شورایی 20 نفره به نام شورای سیاست گذاری استراتژیک به ریاست ایاد علاوی و عضویت مقامات ارشد و وزرای کلیدی تشکیل شود که نظارت بر اقدامات کابینه را برعهده داشته باشد. با این حال پیش بینی شده که تصمیم گیری در آن با اجماع نظر صددرصدی باشد لذا در این جا نیز باید گفت این شورا هیچ تاثیر گذاری را به همراه نخواهد داشت چرا که با مخالف تنها یک نفر از اعضای این شورا، این نهاد قادر به تصمیم گیری نخواهد بود.

6- ساختار سیاسی عراق به گونه ای است که همزمان می بایست سرنوشت سه سمت مهم حاکمیتی مشخص شود. یعنی رئیس جمهور ، نخست وزیر و رئیس پارلمان . لذا به طور جالبی سرنوشت همه به یکدیگر گره خورده است و امکان انفرد یا در پیش گرفتن یکجانبگرایی در روند تعیین سرنوشت مسئولیت های اصلی حاکمیتی وجود ندارد.

به سخن دیگر، برخلاف تمامی کشورهای دارای نظام پارلمانی، در عراق با برگزاری هر انتخابات پارلمانی دوره مسئولیت رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان به پایان می رسد و می بایست با اجماع نظر اکثریت نمایندگان، افرادی برای تصدی این مناسب معین شوند.

همچنین براساس توافق نانوشته ای احزاب و گروه های نماینده بخش های تشکیل دهنده ملت عراق یعنی کردها، عرب های سنی و شیعیان بدون در نظر گرفتن نتایج انتخابات، خواهان سهمی در حاکمیت متناسب با حجم خود از ملت عراق هستند.

به عنوان مثال کردها خود را دومین بخش پرجمعیت عراق پس از شیعیان و قبل از عرب های سنی می دانند لذا با وجود اینکه در انتخابات پارلمانی پس از فهرست های العراقیه، دولت قانون و ائتلاف ملی، جایگاه چهارم را به دست آوردند ولی دومین سمت مهم عراق یعنی ریاست جمهوری را به دست گرفتند.

همچنین دو حزب شیعه دولت قانون و ائتلاف ملی با وجود اینکه به ترتیب در انتخابات پارلمانی دوم و سوم شدند ولی مهمترین پست حاکمیتی  عراق یعنی نخست وزیری را در اختیار خود گرفتند.

در عراق، پست ریاست جمهوری تشریفاتی و نخست وزیر پرقدرت ترین مقام به شمار می رود.

7- با وجود توافق برای تقسیم مناسب حاکمیتی میان گروه های سیاسی عراق ولی نخستین جلسه پس از این توافق، با نمایشی از انشقاق گسترده میان العراقیه از یک سو و دیگر گروه ها از سوی دیگر روبه رو شد.

به نظر می رسد همین موضوع از آینده ای چالش برانگیز در روند سیاسی و فعالیت کابینه عراق خبر می دهد.

همچنین فهرست العراقیه خواهان در اختیار گرفتن حداقل وزارت های کشور و دفاع از میان پنج وزارتخانه کلیدی است تا بتواند نقشی پررنگ و تاثیر گذار در اداره امور عراق داشته باشد . همین اراده، زمینه را برای کشمکش های فراوان میان احزاب شیعه و کرد از یک سو و العراقیه از سوی دیگر فراهم می کند که قطعا کابینه را با چالش های جدی روبه رو خواهد کرد...../تحلیل:عصرایران