فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سفر پاییزی به روستای آهار



 

سفر پاییزی به روستای آهار

 

با شروع پاییز، پیشنهاد می کنیم که خود را برای سفر یک روزه پاییزی به اطراف تهران آماده کنید تا با چشم هایخودتان زیبایی و جذابیت این فصل را در طبیعت روستای آهار ببینید. روستایی که زیبایی های این فصل در آن چند برابر جلوه می کند و با دیدن این منطقه مطمئنا پاییز یکی از فصل های مورد علاقه تان خواهد شد.

 

روستای آهار در شمال شرقی تهران در بخش اوشان، منطقه رودبار قصران قرار گرفته است. باغستان و روستای قدیمی خوش آب و هوایی که به دلیل داشتن طبیعت بکر همیشه مورد توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان بوده است. چمن زارهای وسیع، با غ ها و درختان کهن سال زیبایی کم نظیر و چشم نوازی به این تکه از دامنه های البرز بخشیده اند.



آهار در حقیقت در محل تلاقی دو تنگه ای قرار دارد که یکی به سمت شمال غرب به ده تنگه و دیگری به سمت جنوب غرب به منطقه و مزارع و آبشار شکر آب و قله توچال و مرز شهرستانک منتهی می شود.

 

در این منطقه می توانید جاذبه هایی مثل آبشار شکراب، امامزاده طاهر شکراب، آبشار ده تنگه، قلعه تاریخی دختر و قلل مرتفع مثل قله قلعه دختر، سی چال، توچال و قزقونچال را ببینید.

سفر پاییزی به روستای آهار

ده تنگه


برای رفتن به ده تنگه پس از رسیدن به میدان آهار و گذر از یک پل آهنی درهمان ابتدای راه به یک دوراهی می رسید که راه سمت راست را انتخاب کنید . پس از طی مسافتی در کوچه باغهای آهار و عبور از کنار رودخانه پر آب و خروشان به مسیر مالرویی که تا انتهای دره ده تنگه ادامه دارد می رسید تمامی مسیر را درختان زیبای چنار و گردو و سایر درختان میوه فرا گرفته است و چندین آبشار كوچك و بزرگ با جوش و خروش فراوان دیده می شود . در نهایت به آبشار بزرگ تنگه می رسید این محل جای مناسبی است برای استراحت و صرف ناهار دسته جمعی، آنهایی که اهل کوهنوردی هستند راه را برای رسیدن به قلعه دختر که قلعه ای نیمه مخروبه ای نیز به همین نام در آن واقع شده است ادامه می دهند.

آهار


قصر دخترک (قزل ماما)

 

قلعه دختر که اسم اصلی آن قزل ماما به معنی قصر دخترک می باشد آتشکده ای ساسانی است که از سنگ ساروج ساخته شده است و به دلیل موقعیت آن با چشم انداز زیبا و وصف نشدنی به دهات اطراف اشراف دارد.


مسیرروستای آهار به ده تنگه از دید بسیاری از گردشگران زیباتر ازمسیر آن به شکراب است با این حال پیشنهاد می کنیم که یک روز دیگر را به روستا باغ شکرآب و آبشارپرآب آن و سایر دیدنی های این مسیر نیز اختصاص دهید.

سفر پاییزی به روستای آهار


مسیر دسترسی به روستای آهار

 

برای حرکت به سمت آهار از تهران، باید راهی جاده لشگرک شوید و مسیر این جاده به سمت فشم را در پیش بگیرید. بعد از گذر از حاجی آباد و اوشان، به روستای آهار می رسید.

 


توصیه های لازم:

 

با توجه به کوهستانی بودن روستای آهار برای سفر به این منطقه کفش مناسب کوهنوردی بپوشید ولباس مناسب این فصل همراه خود ببرید. چون ممکن است یک رگبار پاییزی شما را غافلگیر کند!

سفر پاییزی به روستای آهار

تبیان


ویدیو مرتبط :
توردوچرخه سواری روستای آهار - پاییز 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر پاییزی به دامنه های البرز



اگر ساکن تهران هستید و قصد سفری یکی دو روزه به منطقه ای خوش آب و هوا و نزدیک به شهر را دارید، ما آب نیک فشم را به شما پیشنهاد می کنیم. منطقه ای که این روزها اگر گذارتان به آنجا بیفتد، با طبیعت زیبا و شگفت انگیزی مواجه می شوید که تابلوهای پاییزی را برایتان تداعی می کند.

روستای آب نیک از توابع رودبار قصران شمیرانات است و برای دیدن آن باید به 22 کیلومتری لواسان بروید و آن را بعد از فشم و روستای زایگان و سه راهی لالان ببینید؛ آن هم در میان دره ای که از فشم به طرف شمال شرق و نهایتا به دشت لار وخاتون بارگاه ختم می شود.

 

سفر پاییزی,سفر,سفر رفتن

این روستا در ضلع شمال جاده  اصلی و در دو طرف رودخانه کلارود (که محلی ها به آن رودخانه آبنیک می گویند) قرار دارد و از آنجایی که در دامنه ارتفاعات البرز قرار گرفته، معمولا یکی از اصلی ترین مسیرهای کوهنوردی به شمار می رود. بنابراین اگر اهل کوهنوردی هستید، طوری برنامه ریزی کنید که در یکی از برنامه های کوهنوردی تان حتما از این روستا بگذرید. ارتفاعات خرسنگ، خرسنگ شمالی و ورزاب گزینه های خوبی برای یک کوهنوردی بهاری یا پاییزی هستند.

سفر پاییزی,سفر,سفر رفتن

در مسیر این روستا تا کوه های اطراف، دشت و غار و رود همسفران هرلحظه شما هستند؛ غارهای دستکن و رودهای آب معدنی که گفته می شود دلیل اصلی درشت هیکلی و قدبلندی مردم این منطقه هستند.

سفر پاییزی,سفر,سفر رفتن

آب نیک این روزها درست به اندازه لواسان و اوشان و فشم، بار گردشگری ییلاقی تهران را به دوش می کشد و خانواده های زیادی هستند که با خرید یک ویلای کوچک در این روستا، از گرمای تابستان تهران به آب نیک فرار می کنند. به همین دلیل است که جمعیت این روستا درتابستان به بیش از 100 خانوار می رسد اما در مقابل، زمستان ها که برف و یخ بندان شدیدی در روستا حاکم است، کمتر از 30 خانوار در روستا زندگی می کنند.

سفر پاییزی,سفر,سفر رفتن

برای رفتن به آب نیک، اگر وسیله نقلیه ندارید، می توانید با اتوبوس و تاکسی خود را به میدان تجریش برسانید و از آنجا سوار بر مینی بوس ها یا تاکسی های فشم شوید و از راننده بخواهید شما را تا آب نیک برساند. تنها یادتان باشد آب نیک این روزها آب و هوای نسبتا سردی دارد. بنابراین بهتر است تجهیزات کافی همراهتان داشته باشید.

 

منبع:tebyan