فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سفرهای گالیور هم الكترونیكی شد



 

 

سفرهای گالیور هم الكترونیكی شد

 

 

«سفرهای گالیور» یكی از شناخته شده ترین كتاب های «جاناتان سوییفت» سیاستمدار ایرلندی به صورت كتاب الكترونیكی منتشر شد.

 

به نقل از سایت بلاگ اسپات، این رمان برجسته «جاناتان سوییفت» در سال ۱۷۲۶ نوشته شد و به عنوان كتاب كودكان به موفقیت های بسیاری دست پیدا كرد.

 

این داستان در واقع نقدی بر جامعه ای بود كه «سوییفت» در آن زمان در آن زندگی می كرد و با این داستان، به گونه ای دستگاه قضاوت حكومت را مسخره كرده بود.

 

در یکی از سفرها کشتی توفان زده گالیور می شکند و امواج او را به ساحل می برند. گالیور بی هوش می شود و وقتی به هوش می آید خود را اسیر مردمی کوچک (با متوسط قامتی حدود ۱۵ سانتی متر) به نام لی لی پوت ها می یابد.

 

او مدتی در سرزمین لی لی پوت ها می ماند و وقتی با تصمیم پادشاه مبنی بر شرکت او در جنگ بین لی لی پوت و مملکت همسایه مخالفت می کند، پادشاه دستور کور کردن او را می دهد. گالیور می گریزد و خود را به مملکت همسایه می رساند و با کمک این مردم کشتی ای می سازد و به سرزمینش باز می گردد.

 

«جاناتان سوییفت» (۳۰ نوامبر ۱۶۶۷ - ۱۹ اکتبر ۱۷۴۵)، طنزنویس، شاعر و نویسنده رساله های سیاسی است که در دوبلین متولد شد.

 

او پس از شرکت در جنگ های استقلال ایرلند، به انگلستان رفت و به فعالیت سیاسی پرداخت. او در بازگشتش به ایرلند، ریاست کلیسای جامع سنت پاتریک دوبلین را بر عهده گرفت و در همین دوران آثار زیادی نوشت.

 

«سوییفت» را یکی از چیره دست ترین نثر نویسان ادبیات انگلیسی می دانند. معروف ترین اثر او «سفرهای گالیور» (۱۷۲۶ میلادی) نام دارد. همچنین از آثار کوتاه تر این نویسنده بزرگ می توان، «قصه یک لاوک» (۱۷۰۴) و «پیشنهاد مودبانه» (۱۷۲۹) را نام برد.... / خبرگزاری کتاب ایران



ویدیو مرتبط :
کارتون سفرهای گالیور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفرهای گالیور همراه با لی لی پوتی ها


کارتون سفرهای گالیور، یکی از جالب‌ترین و خاطره انگیز ترین کارتون‌های کودکان دهه شصت است که هر بار از شبکه‌های سیما پخش می‌شود، مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند.

 
 
 
 
صبح بخیر:در سلسه گفتارهای کارتون‌های کودکان دهه شصت، تلاش کردیم تا مخاطبان عزیز پرتال برترین‌ها را با کارتون‌های نوستالژیک دهه شصت که از شبکه‌های اول و دوم سیمایان روزگاران زیر موشک باران صدام، پخش می‌شد، و لحظات خوبی را برای ما به ارمغان می‌آورد، آشنا کنیم و یادآور زمان‌های نه چندان دور باشیم. کارتون‌های دهه شصت، مانند خیلی از چیزهایی که به دهه شصت مربوط می‌شود، یادآور لحظات خوب و به یاد ماندنی هستند. در این سلسه مطالب، کارتون‌های زیادی بررسی کردیم که از واتو واتو تا بامزی و هایدی و چوبین، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همه چیز درباره واتو واتو، پرنده اعجاب انگیز

امروز نیز به بررسی یکی دیگر از کارتون‌های کودکان دهه شصت می‌پردازیم. کارتون سفرهای گالیور، یکی از کارتون‌های جذاب آن دوران بود. این کارتون که بارها، فیلم و سریال‌هایی از آن مشاهده کردیم، یکی از کارتون‌های خاطره انگیز آن دوران بود.
 
سفرهای گالیور همراه با لی لی پوتی ها

کارتون سفرهای گالیور، اقتباسی است از کتاب مشهور سفرهای گالیور Gulliver's Travels نوشته جانات سویفت Jonathan Swift ایرلندی که در قرن هفدهم میلادی به رشته تحریر درامد و از مشهورترین داستان‌های کودکان جهان لقب گرفته است. این داستان، از داستان‌های کلاسیک و مشهور ادبیات انگلستان می‌باشد. کارتون سفرهای گالیور با نام اصلی The_Adventures_of_Gulliver در اواخر دهه هفتاد میلادی، توسط شرکت Hanna-Barbera تولید شد و توسط تلویزیون ای بی سی آمریکا ABC-TV پخش شد. نخستین نسخه از این کارتون در سال 1968 منتشر شد. جوزف باربارا به همراه ویلیام هانا، کارگردانی این اثر را بر عهده گرفتند. این مجموعه کارتونی توسط صدا پیشه‌های مختلف دوبله شد و در 17 قسمت ساخته شد. این کارتون، یک یاز موفق‌ترین کارتون‌هایی است که تا کنون از سیما پخش شده است و علت امر را باید در دوبله موفق و حس قهرمان پروری آن دانست.

شاید یکی از علل محبوبیت این انیمیشن و محبوبیت کاراکتر گالیور به دلیل حس قهرمان پروری بود که در این سریال وجود داشت، چرا که در آن فردی به کمک کوتوله‌ها می‌رود و سعی می‌کند از آن‌ها در قبال اتفاقات بد جلوگیری و در حفظ سرزمینشان به آن‌ها کمک کند. کوچک بودن ساکنان لی‌لی‌پوت Lilliputian's حس بی‌گناهی را در آن‌ها ایجاد می‌کرد، به‌گونه‌ای که مخاطب دوست داشت تحت هر شرایطی به آن‌ها کمک کند. خلاقیتی که کارتون در ارائه شخصیت‌های مختلف جالب و عجیب و غریب برای کودکان ایجاد می‌کند و درموقعیت‌های مختلفی آن ها را قرار می‌دهد، برای کودک و ذهن جست و جو گر او، جالب هست. حتی اگر کارتون با انیمیشن ضعیف همراه شود.
 
سفرهای گالیور همراه با لی لی پوتی ها

داستان این مجموعه از این قرار است که گالیور، جوان ماجراجو، به همراه سگش که Tagg نام دارد، در جست و جوی پدر است. بر خلاف چوبین و پرین و دختری به نام نل، که به دنبال مادرشان بودند، گالیور در پی پدرش است. در این مسیر دریایی، کشتیان ها با مشکلی رو به رو می‌شود و به شهری می‌رسند به نام لی لی پوت. ساکنان این شهر عجیب، تنها چند سانتی متر قد دارند و به همین خاطر، حضور مهمان ناخوانده، با ترسان ها رو به رو می‌شود. اما بعداً، تبدیل به دوستان خوبی می‌شوند که به کمکان ها می‌رود.

گالیور، مدتی در سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها می‌ماند. لی‌لی‌پوت‌ها سال‌هاست بر سر شکستن تخم مرغ از سر یا ته با یکی از کشورهای همسایه اختلاف و جنگ دارند. پادشاه لی‌لی‌پوت‌ها تصمیم می‌گیرد در جنگی با کمک گالیور مملکت همسایه را شکست بدهد و چون گالیور مخالفت می‌کند، پادشاه دستور کور کردن او را می‌دهد. گالیور می‌گریزد و خود را به مملکت همسایه می‌رساند و با کمک این مردم کشتی‌ای می‌سازد و از راه دریا فرار می‌کند.

شخصیت‌های این داستان جالب را گالیور تشکیل می‌دهد با دوستانش به نام‌های: کاپیتان لینچ، گلام، ایگل، بانکو و دختری به نام فلرتیشیا. گلام همان شخصیت کارتونی دوست داشتنی است که مدام به گالیور و دوستانش که در پی راه حلی برای مشکلات مختلف هستند می‌گوید: من میدونم، کارمون تمومه... ..

سفرهای گالیور همراه با لی لی پوتی ها 

(تصویر جناب " من می دونم، کارمون تمومه ... ".)

کاپیتان لینچ Captain Leech که برای همه آشنا هست. تمام تلاش اون این هست که نقشه گنج!! را از گالیور بگیرد. نقش منفی داستان را بر عهده دارد. فلرتیشیا، دختری افسرده است که همراه با دوستان گالیور حرکت می‌کند و دختر پادشاهی است که پمپ نام داشت. فلرتیشیا Flirtacia با این که چند سانتیمتر بیش تر قد نداشت، اما بعضی‌ها آن را معشوقه گالیور!1 می دانند.
 
سفرهای گالیور همراه با لی لی پوتی ها

(همیشه دوستان قد کوتاه گالیور، زیر موهای سگ گالیور پنهان می‌شدند!)

برای خیلی از ما، دوبله کارتون گالیور که با صدا پیشگی اساتید دوبلاژ ایران همراه بود، کم تر از خود کارتون، خالی از لطف نبود. گلام را به یادآورید که مدام می‌گوید: من می دونم، کارمون تمومه ... من میدونم... . یا کاپیتان لینچ با آن تن صدای مرموز و انرژی منفیش و حتی خود گالیور، با صدای انرژی مثبت نوستالژیکش، حس خیلی خوبی را به مخاطبان کودک و حتی بزرگ‌ترها منتقل می‌کرد. همه این هنرها، محصول مدیریت اکبر منافی مدیر دوبلاژ این کارتون زیبا هست. وی در گفت و گو با جام جم، قبلاً درباره این کارتون صحبت کرده بود:

صدای گلام را از صدای یک گدا گرفتم

فراموش نکنید به‌منظور دوبله موفق یک کارتون شما باید به دنبال مصداق عینی برای کاراکترهای آن باشید. به‌طور مثال برای طراحی صدای کاراکتر گلام که مدام در سریال از عبارت من می‌دونم بهره می‌برد به دوران کودکیم مراجعه کردم. هیچ‌وقت یادم نمی‌رود در آن دوران گدایی با یک شنل بلند و گردن کوتاه، بسیاری وقت‌ها به در خانه ما می‌آمد و می‌گفت بده در راه خدا و آن لحنی که این جمله را ادا می‌کرد بشدت برای من جالب بود و در ذهن من نقش بست، هر چند من از ظاهر و حتی گویش این مرد در عالم کودکی می‌ترسیدم، اما حک شدن لحن او در ذهنم باعث شد بعدها بخواهم از آن در کارهایم بهره ببرم. وقتی برای اولین بار کاراکتر گلام را دیدم فوری آن لحن صدا و شخصیت در ذهن من شکل گرفت.

گلام آن‌قدرها هم تلخ نبود

وقتی برای اولین‌بار کاراکتر گلام را دیدم ناخودآگاه تصویر آن گدا در ذهنم زنده شد به همین دلیل تصمیم گرفتم از آن صدا بهره ببرم؛ ولی با این تفاوت که در طراحی شخصیت گلام، تم ناامیدی را به او اضافه کردم. چون در نمونه اصلی آن شخصیت گلام تا این حد ناامید نیست و تنها گاهی اوقات از ادبیات منفی بهره می‌برد و در نهایت این دیالوگ‌های منفی که با نوعی جمله معترضه همراه می‌شد برای بسیاری از مخاطبان جذاب شد و با بازگشت سال‌ها هنوز در ذهن مخاطبان نقش بسته است.
 
سفرهای گالیور همراه با لی لی پوتی ها

(تصویر نخستین ویراست از کتاب سفرهای گالیور جاناتان سویفت ایرلندی)

تیتراژ کارتون گالیور



بخش‌هایی از کارتون گالیور



عناوین قسمت‌های مختلف کارتون گالیور

    "Dangerous Journey"  
    
    "The Valley Of Time"  
    
    "The Capture"       

    "The Tiny Viking"       

    "The Forbidden Pool"  
    
    "The Perils Of The Lilliputs"    
  
    "Exit Leech"       

    "Hurricane Island"       

    "Mysterious Forest"       

    "Little Man Of The Year"       

    "The Rescue"       

    "The Dark Sleep"       

    "The Runaway"       

    "The Masquerade"       

    "The Missing Crown"       

    "Gulliver's Challenge"       

    "The Hero"