فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سری جدید شام ایرانی با تركیبی متفاوت


در حالی كه طی هفته جاری قسمت آخر «شام ایرانی» با حضور مهران غفوریان، حمید عسگری، كامبیز دیرباز و امیر حسین رستمی ‌وارد شبكه نمایش خانگی خواهد شد. تصویر‌برداری سری جدید این مجموعه هم با مشخص شدن رقابت‌كنندگان طی همین هفته آغاز شد.

روزنامه هفت صبح: سری جدید شام ایرانی با تركیبی متفاوت دوشنبه هفته جاری كلید خورد؛ محمد شایسته طراح و كارگردان این مجموعه از ویژگی‌های سری جدید می‌گوید.

سری جدید «شام ایرانی» یكی از اتفاقات جالب و در ایران كمتر اتفاق افتاده محسوب می‌شود. معمولا زمانی كه یك برنامه موفق یا ناموفق از یك تیم سازنده به یك تیم دیگر انتقال داده می‌شود ، محصول نهایی تحت هر شرایطی ضعیف‌تر از كار قبلی در‌می‌آید اما «شام ایرانی» در سری جدید كه محمد شایسته تهیه و كارگردانی كرده را حداقل از لحاظ ساختار می‌توان موفق‌تر از سری اولی كه بیژن بیرنگ سازنده‌اش بود، دانست.

در حالی كه طی هفته جاری قسمت آخر «شام ایرانی» با حضور مهران غفوریان، حمید عسگری، كامبیز دیرباز و امیر حسین رستمی ‌وارد شبكه نمایش خانگی خواهد شد. تصویر‌برداری سری جدید این مجموعه هم با مشخص شدن رقابت‌كنندگان طی همین هفته آغاز شد.

همین موضوع بهانه خوبی بود تا به سراغ محمد شایسته برویم و هم در مورد ایرادات و اشكالات سری اول با او صحبت كنیم و هم در خصوص اتفاقات نو و جدیدی كه قرار است در سری جدید رخ دهد.

كل‌كل‌های فیروز كریمی‌ با عبدی و رجبی سر سفره شام

 تركیبی جالب و دور از ذهن برای سری دوم

در چند روز اخیر خبرهایی در خصوص بستن قرارداد با بعضی چهره‌های مطرح چون فیروز كریمی‌(سرمربی نام آشنا و طناز فوتبال ایران) و اكبر عبدی مطرح شده، شاید اولین سوالی كه به وجود می‌آید این باشد كه این خبرها تا چه ‌اندازه درست است. شایسته ضمن تایید این انتخاب‌ها دو گزینه قطعی دیگر سری دوم را هم معرفی می‌كند: «پس از توافق نهایی با آقای عبدی و آقای كریمی‌ با آقایان مهران رجبی و رضا داوودنژاد هم قرار‌داد بستیم و قرار است سری دوم «شام ایرانی» با حضور این عزیزان برگزار شود.»

اما نكته جالبی هم  كه در اسامی ‌سری اول و هم در اسامی ‌سری دوم دیده می‌شود، حضور آدم‌هایی است كه بین مردم به طنازی شهره‌اند. شایسته علت چنین انتخاب‌هایی را این گونه عنوان می‌كند:« ما عامدانه چنین تركیبی چیده‌ایم. به نظرم تلفیق آدم‌هایی كه كمی ‌جدی‌تر هستند با آدم‌هایی كه همیشه آنها را با كمدی و طنز می‌شناسیم ، می‌تواند برنامه را جذاب‌تر كند و فكر می‌كنم سری اول ثابت كرد این تلفیق جواب می‌دهد.»

 اما شاید مهم‌ترین نكته لیست سری دوم كنار هم قرار گرفتن سه آدم فوق‌العاده حاضر جواب و البته طناز است. تصور كل‌كل‌های احتمالی اكبر عبدی و فیروز كریمی‌ و مثلا نمره دادن این دو نفر به مهران رجبی روی كاغذ كه خیلی جذاب است. این وسط احتمالا رضا داوود‌نژاد مظلوم خواهد بود و باید خودش را خیلی آماده كند كه بتواند از پس این سه نفر بر آید.



 این بار هم از رفقایت خبری هست؟


شاید یكی از مهم‌ترین ایراداتی كه شام ایرانی دستپخت بیژن بیرنگ داشت ، پررنگ بودن بیش از اندازه رفاقت‌ها در جریان مسابقه بود، یعنی هم در تیم خانم‌ها و هم در تیم آقایان بیشتر از اینكه رقابت دیده شود رفاقت دیده می‌شد و این مسئله باعث شده بود كه عملا مخاطب به جای دیدن یك رقابت جذاب بین آدم‌های سرشناسی كه می‌شناسد شاهد دیدن یك دورهمی ‌باشد كه هیچ كس حاضر نیست به خاطر رفاقت با نفرات دیگر نمره‌های پایین یا واقعی‌اش را بدهد.

این مسئله تبدیل به پاشنه آشیل «شام ایرانی» شده بود. در «شام ایرانی» شایسته هم این فضا تا حدودی دیده می‌شد اما حضور آدم بی‌تعارفی مثل مهران غفوریان كه كاملا براساس یك رقابت واقعی به رقبا نمره می‌داد باعث شد مخاطب هم لذت بیشتری از دیدن این رقابت ببرد.

كل‌كل‌های فیروز كریمی‌ با عبدی و رجبی سر سفره شام

حتی در این بی‌تعارفی مهران غفوریان در خصوص امتیاز دادن به جایی رسید كه خودش هم در یكی از قسمت‌ها گفت رفاقتی كه به امتیاز دادن یا ندادن وابسته باشد همان بهتر كه نباشد (نقل به مضمون).

شایسته این نقطه ضعف را می‌پذیرد ولی معتقد است یك جاهایی كاری از دست او بر نمی‌آید: «خب به هر حال اگر شركت‌كنندگان بخواهند در حق همدیگر رفاقت كنند ما نمی‌توانیم كاری انجام دهیم و به زور بگوییم حالا شما نمره واقعی بدهید تا رقابت جذاب‌تر شود.» با این حال او وعده می‌دهد در سری آینده سعی خواهد شد جلوی این اتفاق گرفته شود:«كاری كه ما كردیم صحبت كردن با مهمانان سری جدید در این خصوص است. سعی می‌كنیم تا جایی كه ممكن است و از دست ما برمی‌آید با متقاعد كردن مهمان‌ها از آنها بخواهیم نمره‌هایی كاملا واقعی بدهند و امیدواریم رقابت در سری جدید كاملا جدی باشد.»



 همه در روستای مهران رجبی!


قرار است سری دوم این مجموعه از دوشنبه همین هفته كلید بخورد و تصویربرداری‌اش هم 10 روز طول خواهد كشید و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اسرع وقت پس از پایان تصویربرداری مجموعه جدید هم آماده توزیع شود تا بین سری اول و دوم فاصله زیادی ایجاد نشود. شایسته یكی از تفاوت‌های مهم این سری را در میزبانی مهران رجبی می‌داند:« فیروز كریمی‌ ، رضا داوود‌نژاد و اكبر عبدی در خانه‌های خودشان از یكدیگر پذیرایی می‌كنند ولی قرار است مهران رجبی در روستای زادگاهش كه اطراف كرج است از بقیه پذیرایی كند كه به نظرم اتفاق جذاب و جالبی خواهد شد.».

 او اصلاح یـكـسری ایرادات و ایجاد تغییراتی جدید در سری دوم را مهم‌ترین اولویت تیم سازنده می‌داند. وقتی از او سوال می‌كنیم كه ایرادات كجا بوده و تغییراتی كه قرار است انجام شود چیست، می‌گوید:«در خصوص ایراد سری اول ما هم مثل شما معتقدیم بحث امتیاز‌دهی شركت‌كنندگان به دور از رفاقت و به صورت واقعی ایراد بزرگی بوده كه در این سری تلاشمان بر رفع این ایراد است. از طرفی به این فكر افتادیم كه بین شركت‌كنندگان بحثی را راه بیندازیم و به صورت ثابت در هر قسمت آن را ادامه دهیم و در قسمت پایانی هم آن بحث را به نتیجه برسانیم.»

 اما اینكه دقیقا قرار است چه بحثی بین كریمی‌ و عبدی و رجبی و داوودنژاد دربگیرد كه همه آنها بتوانند و بخواهند در مورد آن صحبت كنند باید منتظر ماند تا سری دوم توزیع شود.

كل‌كل‌های فیروز كریمی‌ با عبدی و رجبی سر سفره شام



 شام ایرانی سه هم در راه است

اما آخرین بحثی كه با شایسته مطرح می‌كنیم در خصوص ادامه‌دار بودن شام ایرانی است. قطعا استقبال مخاطب از این مجموعه ضامن بقای تولید سری‌های جدید آن است. استقبالی كه گویا تهیه‌كننده كار را هم تا الان راضی نگه داشته:«به نظرم استقبال مردم بسیار خوب بود، البته پیش‌بینی ما هم استقبال خوب مردم بود كه خوشبختانه پیش‌بینی ما درست از آب درآمده ولی انتظار داریم در سری‌های بعدی این استقبال بیشتر شود.»

با این حال استقبال مردم از شام ایرانی در سری اول به گونه‌ای بوده كه نه‌تنها سری دوم همان گونه كه گفتیم از چند روز دیگر جلوی دوربین می‌رود بلكه به گفته شایسته قرارداد چهار چهره جدید برای سری سوم مجموعه هم بسته شده و فقط فعلا اسامی ‌آنها اعلام نمی‌شود اما نكته مهمی ‌كه در این بین وجود دارد این است كه هر چقدر سریال‌های شبكه نمایش خانگی در چند سال اخیر هم از لحاظ كیفیت، هم از لحاظ نظم زمان توزیع و هم از لحاظ عمل نكردن به وعده‌هایی كه می‌دادند، باعث دلزدگی و بی‌اعتمادی مردم به این رسانه شدند اما در چند ماه اخیر مجموعه‌هایی چون شام ایرانی و رالی ایرانی و حتی سریال ویلای من (از لحاظ عمل كردن به وعده و نظم در توزیع) تا حدودی توانسته‌اند اعتماد مردم را بازگردانند و باید امیدوار بود كه این احترام به مخاطب هم در این مجموعه‌ها و هم در مجموعه‌هایی كه در آینده در این رسانه ساخته و عرضه خواهند شد رعایت شود.


ویدیو مرتبط :
دورهمی بازیگران و خواننده ایرانی در شام ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیلم: بزن و بکوب در شام ایرانی






بزن و بکوب در شام ایرانی



برای مشاهده ویدئو در گجت های اندرویدی و ios در صورت بروز مشکل هنگام پخش و دانلود ویدئو بر روی PC بر روی دکمه زیر کلیک کنید.


در صورت بروز مشکل در دانلود ویدئو بر روی دکمه کلیک راست کرده و گزینه Save Link as و یا Save target as را انتخاب کنید.