فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سریال پرهیجان و دیدنی «شرلوک هولمز» 2015



اخبار فرهنگی - سریال پرهیجان و دیدنی «شرلوک هولمز» 2015

اپیزود ویژه فصل جدید سریال کارآگاهی محبوب ژانویه 2015 جلوی دوربین می رود و طرفداران خودشان را برای فصل چهارم آماده می کنند، درباره هولمز مدرن بیشتر بدانید...

اپیزود ویژه فصل جدید سریال کارآگاهی محبوب ژانویه 2015 جلوی دوربین می رود و طرفداران خودشان را برای فصل چهارم آماده می کنند، درباره هولمز مدرن بیشتر بدانید...

 

مرد باهوش، قد بلند با چشم های تیزبین که مثل روباه بو می کشد و ساکن خیابان بیکر اولین بار سال 1887 در داستان «اتود در قرمز لاکی» نوشته آرتور کانن دویل ظاهر شد و بعد از آن در 56 رمان و قصه کوتاه دیگر ظاهر شد و چنان محبوبیتی پیدا کرد که مردم حتی دنبال آدرس اش در خیابان بیکر می گشتند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , سریال شرلوک هولمز

 

بعد از گذشتن نزدیک به 130 سال از اولین باری که شخصیت داستانی هولمز به مردم معرفی شد، هنوز هم داستان هایش آنقدر محبوبیت دارند که تلویزیون و سینما به دنبالش می روند و فیلم ها و مجموعه های پرطرفداری از رویش اقتباس می شوند.

 

آخرینش «شرلوک هولمز» شبکه بی بی سی است که همه آن را با بازیگرش بندیکت کامبریچ می شناسند. تا امروز سه فصل از سریال موفق «شرلوک» از بی بی سی پخش شده و اخیرا هم توسط کامبریچ و هم شبکه اعلام شد که فصل چهارم آن هم در راه است.

 

آنهایی که حرفه ای سریال می بینند «شرلوک هولمز» را یکی از بهترین های سال های اخیر می دانند و بقیه مخاطب های سریال هم معتقدند این هولمز جدید جاذبه ای دارد که نمی شود رهایش کرد؛ بخصوص که شرلوک هولمزی که بندیکت کامبریچ روی تلویزیون به تصویر می کشد کاملا امروزی شده و از تمام مظاهر دنیای مدرن مانند گوشی آیفون و لپ تاپ و غیره هم استفاده می کند. اینجا می توانید درباره «شرلوک هولمز» جدید و همتایان قدیمی اش اطلاعات لازم را پیدا کنید.

 

ایده سریال چطور به سر خالقانش زد
مارک گاتیس و استیون موفات، خالقان شرلوک جدید هستند. اولین کسانی که به ذهن شان رسید می توانند شرلوک را به دنیای مدرن ما بیاورند. اولی انگلیسی است و دومی اسکاتلندی. هر دویشان از طرفداران قصه ها و مجموعه ها و سریال های شرلوک هولمز بودند و تجربه اقتباس از روی داستان های مربوط به ادبیات دوران ویکتوریایی را برای تلویزیون داشتند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , سریال شرلوک هولمز

 

موفات از روی داستان «ماجرای عجیب دکتر جکیل و آقای هاید» سریال «جکیل» (محصول 2007) را اقتباس کرد و گاتیس هم یکی از اپیزودهای دیکنزی «دکتر هو» را نوشته بود. موفات و گاتیس اصلا سر نوشتن سریال «دکتر هو»، یکی از موفق ترین سریال های انگلستان که در سرتاسر جهان مخاطبان زیادی پیدا کرد، با هم آشنا شدند.

 

از آنجایی که هر دو عاشق داستان های شرلوک هولمز بودند، سر صحنه «دکتر هو» با هم ایده های زیادی را مطرح کردند که چطور می شود یک اقتباس کاملا متفاوت از هولمز داشت.

 

گاتیس به عنوان یک عشق هولمز معتقد بود که اقتباس های اخیر از داستان های کانن دویل بیش از اندازه وفادارانه و برای دنیای امروز زیادی کند است، در نتیجه تصمیم گرفتند شرلوک شان را به دنیای معاصر بیاورند. (البته ایده شان خیلی هم تعجب برانگیز نبود. قبل از آنها در دهه 30 و 40 هم در سری فیلم های شرلوکی که بازیل راتبورن نقش اش را بازی می کرد، شرلوک هولمز به زمان جدید آمده بود و با نازی ها سر و کله می زد.) بالاخره هم با گذاشتن یکسری شرط، مسئولان شبکه را راضی کردند؛ از جمله اینکه بین فصل ها لزوما باید دو سال خالی باشد و هر فصل نباید بیشتر از سه اپیزود 90 دقیقه ای باشد.

 

تولد شرلوک هولمز مدرن
انگلیسی ها سال هاست که در بی بی سی سریال تولید می کنند اما متقاعد کردن مدیران شبکه برای ساخت یک «شرلوک هولمز» جدید کار ساده ای نبود، بخصوص که انگلیسی ها خیلی عادت به مدرن کردن سریال ها و قصه های قدیمی شان ندارند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , سریال شرلوک هولمز

 

از آن طرف آخرین اقتباسی که از شرلوک هولمز شد، فیلم محصول 2009 به کارگردانی گای ریچی بود که مخاطبان و منتقدان کاملا آن را پس زدند. بی بی سی خودش اولین شبکه ای بود که در سال 1965 اولین مجموعه تلویزیونی «شرلوک هولمز» را در طول سه سال و در 21 اپیزود پخش کرده بود. البته اینطوری نبود که همه مولفه های داستان کامن دویل هم عوض شده باشد.

 

هنوز هم شرلوک هولمز در خیابان بیکر زندگی می کرد و دشمن اش هم موریارتی بود. بعد از اینکه گاتیس و موفات موفق شدند شبکه را با طرح جدیدشان راضی کنند، اولین قسمت ژانویه سال 2009 به کارگردانی کوکی گیدروک جلوی دوربین رفت. به جای خیابان بیکر نماهای خارجی خانه هولمز را در خیابان گاور فیلمبرداری کردند چون خیابان بیکر به خاطر ازدحام توریست ها همیشه شلوغ است و از آن گذشته بیش از نیمی از مغازه ها و تابلوهای اطراف خیابان بیکر به نام شرلوک هولمز هستند. آنها تمام تلاش شان را کردند که در طراحی صحنه هم شرلوک شان کاملا مدرن باشد.

 

تاثیر فوق العاده مردی به نام بندیکت کامبریچ
دنیا قبل از سریال «شرلوک هولمز» بازیگر با استعدادی به نام بندیکت کامبریچ را نمی شناخت و حالا او یکی از مشهورترین بازیگران جهان است که امسال جزو گزینه های اسکار بهترین بازیگر مرد هم محسوب می شود. همانقدر که سریال «شرلوک هولمز» مدیون این بازیگر انگلیسی است، کامبریچ هم شهرت و محبوبیت امروزش را از سریال دارد.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , سریال شرلوک هولمز

 

بندیکت کامبریچ تجربه بازیگری در تئاتر را داشت. از صدای فوق العاده اش هم قبلا برای دکلمه و صداپیشگی استفاده کرده بود. قبل از انتخابش برای نقش شرلوک هولمز در چندین سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی بازی کرده اما هیچ کدام نتوانستند نشان بدهند چه استعدادی در درک نقش و در آوردن آن روی پرده دارد. سان دی تایمز او را لارنس الیویر بعدی و یکی از 100 سازنده قرن بیست و یکم نامیده است.

 

امتیازات و افتخارات سریال
سریال «شرلوک هولمز» از سال 2010 که پخش فصل اول آن شروع شد تا ابتدای امسال که فصل سوم آن در فصل سه اپیزود روی آنتن رفت. جوایز مختلفی کسب کرده است. امتیاز بالایی در سایت imdb دارد (9.3 از 10) که نشان دهنده محبوبیت آن میان سریال بین هاست. 87 بار نامزد دریافت جوایز مختلف شده و در این چهار سال 57 جایزه هم کسب کرده است. سال گذشته بندیکت کامبریچ نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد در یک مینی سریال شد.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , سریال شرلوک هولمز

 

«شرلوک هولمز» جوایز ایمی سال 2014 را در بخش مینی سریال درو کرد. سال 2011 در جوایز بفتا خیلی موافق ظاهر شد و جایزه بهترین سریال درام و بهترین بازیگر مرد مکمل را برای مارتین فریمن (بازیگر نقش واتسون) کسب کرد. سریال نقدهای خیلی مثبتی از منتقدان هم دریافت کرد و تحسین های زیادی نثارش شد. در سایت متاکریتیک امتیاز فصل اول سریال 85 از 100 است که یعنی منتقدان آن را یک سریال خیلی خوب ارزیابی کرده اند. فصل های بعدی امتیاز سریال بیشتر هم شد.

 

فصل دوم، که به عقیده بسیاری بهترین فصل سریال است با جهشی فوق العاده 91 از 100 امتیاز در متاکریتیک دارد و امتیاز فصل سوم هم 88 از 100 سال است. منتقدان معتقد بودند که هر اپیزود سریال «شرلوک هولمز» در حقیقت یک فیلم است که با همان هوشمندی و ظرافت و دقت یک اثر سینمایی ساخته می شود.

 

فصل چهارم در راه است
سریال آنقدر گل کرده که ادامه آن طبیعی ترین کار ممکن به نظر می رسد. کامبریچ در برنامه محبوب «تخت گاز» برای اولین بار اعلام کرد که قرار است فصل جدید سریال «شرلوک هولمز» ساخته شود. با توجه به اینکه هر فصل این سریال قصه ای کاملا مجزا از فصل های دیگر دارد، بعد از پایان آخرین اپیزودش طرفداران سریال دائم نگران می شوند که نکند این قسمت پایانی کل سریال باشد.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , سریال شرلوک هولمز

 

موفات به تلگراف گفته بود: «ما مشتاق ادامه دادن سریال هستیم.» ولی مشکل سازندگان الان هماهنگی با برنامه بازیگر نقش اول سریال است که حالا حسابی پرکار شده اما به نظر می رسد همه عوامل سریال با وجود درگیری هایی که سر پروژه های دیگر دارند، آنقدر برای ادامه سریال «شرلوک هولمز» مشتاق هستند که به شبکه چراغ سبز را نشان داده اند و قرار است برنامه هایشان را برای فصل چهارم که آخر سال 2015 و ژانویه 2016 از بی بی سی پخش می شود، تنظیم کنند.

 

نوشتن فیلمنامه شروع شده و خالقان سریال گفته اند که برای فصل چهارم طرح های داستانی شان را گسترش داده اند. تابستان امسال بی بی سی اعلام کرد اپیزود مخصوص فصل چهارم ژانویه 2015 فیلمبرداری خواهد شد و به دنبال آن سه اپیزود دیگر فصل چهارم در راه خواهد بود. از آن طرف کامبریچ و مارتین فریمن (که جلوی دوربین مهمترین مردان سریال هستند) رضایت خودشان را برای حضور در فصل پنجم سریال هم از همین الان اعلام کرده اند.

 

طبق شایعات و چیزهایی که از خلال حرف های خالقان سریال کشف شده در فصل چهارم قرار است پروفسور موریارتی، دشمن هولمز حسابی پررنگ ظاهر شود. از همین حالا مخاطبان سریال هولمز در شبکه های مختلف اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر درباره فصل جدید حدس و گمان هایشان را مطرح می کنند. با توجه به اینکه شرلوک هولمز جدید هم اهل توییتر است، شاید توجه به نظرات کاربران این شبکه اجتماعی هم در دستور کار سازندگان قرار بگیرد.
اخبار فرهنگی - هفت صبح،برترین ها


ویدیو مرتبط :
دو دقیقه ی جالب و دیدنی از شرلوک هولمز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی دکتر واتسن زن می‌شود + عکس‌های اولین قسمت سریال شرلوک هلمز



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وقتی دکتر واتسن زن می‌شود + عکس‌های اولین قسمت سریال شرلوک هلمز

 مجموعه تلویزیونی «ابتدایی» برداشتی امروزی از داستان‌های «شرلوک هلمز» نوشته سر آرتور کانن دویل است.

جانی لی میلر در «ابتدایی»

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جانی لی میلر و لوسی لیو در «ابتدایی»

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پوستر تبلیغاتی «ابتدایی»

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جانی لی میلر و لوسی لیو در «ابتدایی»

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب