فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ستاره ها در شمایل تازه (2)


امسال شاید سال متفاوتی برای بازیگران سینما باشد. سالی که قرار است تماشاگران شمایل تازه ای از ستاره های سینما را روی پرده ببینند.

روزنامه سینما - احسان قلی پور:

1- امسال شاید سال متفاوتی برای بازیگران سینما باشد. سالی که قرار است تماشاگران شمایل تازه ای از ستاره های سینما را روی پرده ببینند. طی این سال ها هر از گاهی شاهد تغییر ظاهر بازیگران در سینما بودیم اما امسال این تغییرات تعداد بیشتری از بازیگران را درگیر خود کرده تا احتمالا سال سختی برای هیئت انتخاب جشنواره باشد؛ محمدرضا گلزار در فیلم «روشنفکری خشک سالی» و «دروغ» ظاهر شده، تنابنده برخلاف سال های اخیر.

نقش یک راننده آژانس جدی را در فیلم داودنژاد ایفا کرده، عطاران جز «دراکولا» در درام تلخ حسین فرح بخش شمایل تازه ای از یک نقش جدی را در کارنامه اش ثبت کرده است. بهرام رادان در فیلم تارانتینویی مصطفی کیایی به اندازه سنتوری مهرجویی می تواند برای تماشاگرش غافلگیرکننده باشد. حتی آنهایی که عادت کرده اند لیلا حاتمی را در نقش های مشابه تکراری ببینند. امسال می توانند در «من» سهیل بیرقی، او را در نقش زن رندی ببینند که یک شهر را سرِ کار می گذارد. اینها نمونه هایی از ستاره های سینمای ایران هستند که امسال انتخاب های متفاوتی داشته اند. انتخاب هایی که شاید تصویر تازه ای از شمایل همیشگی شان به مخاطب ارائه دهد.

2- یکی از جذابیت های جشنواره فیلم فجر کشف چهره های تازه است؛ بازیگرانی که یا قبلا در فیلم و سریالی دیده نشده اند یا برای نخستین بار به صورتی جدی مقابل دوربین رفته اند؛ همان اتفاقی که سال ها قبل برای ترانه علیدوستی در «من ترانه 15 سال دارم» یا برای حامد بهداد در «آخرین بازی» و بعدتر در «بوتیک» افتاد.

امسال هم کم نیستند نام هایی که می توانند شگفتی جشنواره را بسازند و به صورت جدی در این رویداد سینمایی مطرح شوند؛ از ماهور الوند که در «دختر» ساخته رضا میرکریمی مقابل دوربین رفته تا پدرام شریفی که همین امسال احتمالا با چهار فیلم در جشنواره حاضر خواهد بود.

فیلم «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی هم می تواند نقطه ای ماندگار در کارنامه بازیگرانی چون آزاده نامداری، آذرخش فراهانی و ساغر قناعت باشد؛ همان اتفاقی که پیش از این برای مریم پالیزبان در «نقش عمیق» و «دربند» شهبازی افتاده بود.

پدرام شریفی امسال در چهار فیلم «متولد 65»، «سیانور»، «سایه» و «بادیگارد» بازی کرده که احتمالا فیلم های دوم و چهارم شانس مطرح شدن این بازیگر را بیش از باقی به وجود آورند. سال قبل، زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر امیر جدیدی به همراه مان حقیقی در قشم مشغول فیلمبرداری «اژدها وارد می شود» بودند و امسال این حقیقی فیلمش را به جشنواره ارائه کند، می تواند شانسی برای ارائه تصویری تازه از این بازیگر سینما باشد.

به این جمع می شود بازیگر فیلم «ایستاده در غبار» (هادی حجازی فر) را هم اضافه کرد که به شیوه انتخاب بازیگر از طریق فضای مجازی به فیلم محمد حسین مهدویان راه یافت و نقش شهید احمد متوسلیان را بازی کرد.

3- چندی است معادلات سینمای ایران را بازیگران نمی چینند. یعنی اگر مورد متفاوت رضا عطاران کنار گذاشته شود، باقی بازیگران به صورت مشخص و تضمین شده روی فروش فیلم ها تاثیر ندارند. این را آمار فروش فیلم های بازیگران شناخته شده سینمای ایران ثابت می کند.

از همین روست که می توان تصور کرد از میان فیلم های حاضر در جشنواره پیش رو، آثاری در اکران سال آینده پرفروش شوند که کارگردان یا سوژه، نقش پررنگ تری از بازیگران دارد، از جمله «صاف کننده» مصطفی کیایی که با توجه به قصه اش می توان آن را از الان در میان پرفروش های سال بعد دید یا «رسوایی 2» مسعود ده نمکی.

اگر فیلم ده نمکی بفروشد، قطعا این بازیگران نیستند که تعیین کننده اند. در مورد «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا هم قطعا این نام کارگردان است که کنجکاوی به وجود خواهد آورد نه بازی های تازه ای از پرویز پرستویی و مریلا زارعی. در مورد فیلم کمدی «50 کیلو آلبالو» هم می توان چنین ادعا کرد که کلیت فیلم، بیشتر از تک تک بازیگران در جذب مخاطب تاثیر خواهد داشت.

پژمان بازغی

درون اجتماع خشمگین

ستاره ها در شمایل تازه

پژمان بازغی را می توان جزو بازیگرانی دانست که تکلیفش را با مخاطب کاملا روشن کرده است. بازیگری که در این سال ها بیشتر ترجیح داده در فیلم های خاص به نقش آفرینی بپردازد و می تواند گفت او در سال های اخیر پرسونایی متفاوت از خود ثبت کرده است.

بازغی که شروع کارش را در سینما با بازی در فیلم های بزرگانی چون مسعود کیمیایی و احمدرضا درویش رقم خورد، حالا انتخاب اول فیلمسازان جوانی است که می خواهند تجربه ای متفاوت را جلوی دوربین ببرند. این بازیگر البته در یکی دو سال اخیر با فیلمسازان باتجربه هم کار کرده؛ از جمله همکاری اش با سیروس الوند در «این سیب هم برای تو» و بازی اش در فیلم «هلن» ساخته علی اکبر ثقفی که قرار است در جشنواره امسال حاضر شود.

«هلن» یک اثر اجتماعی است و بازی بازغی در این فیلم را می توان در تداوم علایق این بازیگر برای حضور در درام های اجتماعی ارزیابی کرد. بازغی احتمالا فیلم «آلما» را هم در جشنواره خواهد داشت. در این فیلم که توسط عباس مرادیان کارگردانی شده، بازغی نقش خودش را بازی کرده است.

«آلما» فیلمی درباره موسیقی است از جمله آثار متقاضی حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به شمار می آید. باید دید بازغی در «آلما» چگونه و با چه کیفیتی در نقش خودش ظاهر شده است.



رضا کیانیان

آلزایمر خوش یمن

ستاره ها در شمایل تازه

جولین مور با بازی در «هنوز آلیس» هیئت های مختلف داوری و گروه گسترده ای از مخاطبان را غافلگیر کرد؛ او بعد از سال ها حضور در سینما در نقش یک زن 50 ساله بازی کرد که با درک اینکه به بیماری آلزایمر مبتلاست غافلگیر می شود.

قصه با پیش روی آلزایمر در مغز مور پیش می رود و همین مسئله ذره ذره توان این بازیگر را در ایفای یک نقش نسبتا دشوار نمایان می کند.

حالا در سینمای ایران رضا کیانیان در فیلم سینمایی «کفش هایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پورداحمد، فرصتی همانند آنچه مور به دست آورده بود، در اختیار دارد. او نقش یک مرد مبتلا به آلزایمر را در این فیلم بازی می کند.

البته کیانیان در نقش های مختلفی در سینمای ایران مقابل دوربین رفته، از شخصیت هایی که در فیلم های بهمن فرمان آرا بازی کرده تا حضورهایش در آثار ابراهیم حاتمی کیا؛ اما این که بازی در نقش یک مرد مبتلا به آلزایمر گام تازه ای در کارنامه این هنرمند باشد یا نه، نکته ای است که بعد از تماشای فیلم احتمالا در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر دریافت خواهد شد.

فیلم دیگری که کیانیان امسال در آن نقش آفرینی کرد، «قشنگ و فرنگ» ساخته وحید موسائیان است. این فیلم برخلاف ساخته های اخیر موسائیان، قصه ای شهری دارد و دغدغه های اجتماعی در آن دنبال شده است. خبرهای چندان دقیقی از جزییات نقش هایی که بازیگران در فیلم ایفا کرده اند منتشر نشده اما اخبار حکایت از آن دارد که کیانیان، بازیگر نقش یک شخصیت نقاش است.

به نظر می رسد همانطور که جولین مور بعد از سال ها بازیگری توانست با ایفای نقش یک زن مبتلا به آلزایمر وجه جدیدی از توان خود را در بازیگری نمایان کند و جوایز متعددی به دست آورد، کیانیان هم در فرصتی نسبتا مشابه در جلب توجه ها موفق باشد.



محمدرضا گلزار

خشکسالی و دروغ

ستاره ها در شمایل تازه

بازی در سه فیلم روشنفکرانه و متفاوت را می توان به حساب تغییر مسیری آشکار از بازیگری گذاشت که در همه این سال ها کوشیده بود ستاره سینمای جریان اصلی باشد.

از محبوب ترین بازیگران یک دهه اخیر سینمای ایران که می توان گفت اغلب فیلم هایش به صرف حضور او در گیشه به توفیق رسیدند، در یکی دو سال اخیر با انتخاب هایی که انجام داده، به نوعی پاسخ منتقدانش را داده است.

محمدرضا گلزار که امسال این بخت را دارد که با «خشکسالی و دروغ» به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بیاید، یکی از بازیگران اصلی این اثر سینمایی است. گلزار نقشی را مقابل دوربین سینما عینیت بخشیده که در تئاتر معروف محمد یعقوبی و در اجراهای مختلف و متفاوتش مهدی پاکدل، پیمان معادی و احمد مهرانفر آن را بازی کرده بودند.

«خشکسالی و دروغ» دومین فیلم پدرام علیزاده است و یعقوبی علاوه بر نگارش فیلمنامه، مشاور کارگردان نیز بوده است. باید دید حضور محمدرضا گلزار در نسخه سینمایی، محبوب ترین تئاتر سال های اخیر ایران با چه واکنش هایی مواجه می شود. آنچه واضح به نظر می رسد تلاش سوپراستار سینمای ایران برای حضور در نقش های متفاوت فیلم های روشنفکرانه است و گلزار با این استراتژی در فیلم های «مادر قلب اتمی» و «دلم می خواد» نیز بازی کرده است؛ فیلم هایی که هنوز اکران عمومی نشده اند و بختی برای شرکت در جشنواره امسال ندارند.



پرویز پرستویی

سکوت کنش مند

ستاره ها در شمایل تازه

از شانس های اصلی کسب جایزه امسال است. بعد از سال ها، همکاری دوباره اش با ابراهیم حاتمی کیا در فیلمی که این بار ارتباطی با دفاع مقدس ندارد، داستان بادیگاردی که از دهه شصت قدم به قدم همراه مسئولان مختلف بوده و تغییرات منش و رفتار آنها را دیده و حالا دیگر با کنایه و رفتارش، اعتراضش را به وضع موجود نشان می دهد.

از جایی به بعد «حیدر» محافظ یک دانشمند هسته ای می شود؛ دانشمندی که هیچ سنخیت رفتاری و عقیدتی با حیدر ندارد و بحث ها و تنش های بین آنها لحظات پرالتهاب «بادیگارد» را شکل می دهد.

پرویز پرستوری در «بادیگارد» یکی از سخت ترین نقش های کارنامه اش را بازی کرده؛ کاراکتری که ساکت و کم حرف است اما نه سکوتی از جنس سکوتش در «امروز» رضا میرکریمی.

پرستویی هر لحظه با کنش و اتفاق تازه ای در مسیرش تا انتهای فیلم روبرو می شود و موفقیت پرستویی در ایفای این نقش می تواند روزهای خوب این بازیگر را که بخشی از آن در همکاری هایش با ابراهیم حاتمی کیا بود، تکرار کند.



هانیه توسلی

نقشی سیاسی و عاشقانه

ستاره ها در شمایل تازه

هانیه توسلی امسال یک نقش کوتاه را در فیلم «هفت ماهگی» ساخته هاتف علیمردانی بازی کرده است. خبرهای رسیده از این فیلم نشان می دهد که نقش او چندان در «هفت ماهگی» پررنگ نیست و بیشتر باید در آن منتظر درخشش حامد بهداد و باران کوثری باشیم. گویا توسلی در این فیلم نقش همسایه زوج اصلی فیلم را ایفا می کند. غیر از او بازیگران مطرحی چون پگاه آهنگرانی، احمد مهرانفر، رضا بهبودی و بهناز جعفری هم نقش هایی فرعی را در این فیلم بازی کرده اند.

این سومین همکاری توسلی و علیمردانی پس از دو فیلم «به خاطر پونه» و «مردن به وقت شهریور» است اما احتمالا مهمترین فیلم امسال هانیه توسلی «سیانور» است که بهروز شعیبی کارگردانی آن را بر عهده داشته است.

در این فیلم که حال و هوایی سیاسی دارد و ژانر آن تلفیقی است از ملودرام و پلیسی، توسلی نقش یکی از اعضای گروهکی سیاسی را ایفا خواهد کرد.

به این ترتیب احتمالا این فیلم یکی از تجربه های متفاوت توسلی خواهد بود. در کنار او بهنوش طباطبایی نیز در این فیلم نقش آفرینی می کند. تجربه قبلی شعیبی و توسلی فیلم «دهلیز» بود که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای این بازیگر به ارمغان آورد.



حامد بهداد

این بار بلبل سینما

ستاره ها در شمایل تازه

شاه نقش اش امسال شاید در «هفت ماهگی» هاتف علمیردانی باشد، فیلمی که حامد بهداد در آن نقش مردی را بازی کرده که با همسرش اختلاف دارد و همین موضوع زندگی مشترک شان را تحت الشعاع قرار می دهد. ظاهرا بهداد تا جایی پیش می رود که مخاطب را از خودش منزجر می کند.

البته به غیر از فیلم «هفت ماهگی»، بهداد ابتدای امسال در «نیمه شب اتفاق افتاد» تینا پاکروان نیز بازی کرده است؛ فیلمی که در آن در نقش یک خواننده جلوی دوربین رفته است، خواننده ای که البته به گفته بهداد تفاوت های آشکاری با خواننده سریال «دندون طلا»ی میرباقری دارد و در این فیلم وجه درونگرای خواننده را می بینیم. بهداد سال قبل فیلمی در جشنواره فجر نداشت اما دو سال قبل برای «آرایش غلیظ» حمید نعمت الله نامزد دریافت جایزه شد.



مهناز افشار

بازگشت بی سروصدا

ستاره ها در شمایل تازه

مهناز افشار نیمه نخست امسال را درگیر فرزند خود بود و بعد از گذر از سروصدا و حواشی بسیاری که مادر شدن آنها را به همراه داشت، بالاخره با رفتن مقابل دوربین سینما توانست از حواشی فاصله بگیرد.

او در فیلم سینمایی «خانه ای در خیابان چهل و یکم» نخستین ساخته سینمایی حمید قربانی مقابل دوربین رفت. نقش روبروی وی را علی مصفا در این فیلم بازی می کند. تصور می شود افشار با انتخاب بازی در اولین ساخته سینمایی قربانی قصد دارد بیش از پیش علاقه خود را به بازی در فیلم هایی با حال و هوای متفاوت نشان دهد.

باید منتظر جشنواره فجر و احتمالا اولین نمایش این فیلم سینمایی ماند تا دید نقش آفرینی این بازیگر می تواند تصویری قدرتمند از بازگشت او به سینما به نمایش بگذارد؟

مهناز افشار تا قبل از فیلم حمیدرضا قربانی برای بازی در چندین پروژه تا پای قرارداد هم رفت؛ فیلم هایی مثل «ربوده شده»، «ابد و یک روز» و «پلیس بازی» جزو گزینه های این بازیگر برای بازگشت به دنیای بازیگری بود اما افشار در نهایت «خانه ای در خیابان چهل و یکم» را انتخاب کرد.



نوید محمدزاده

جنون، عشق، اعتیاد

ستاره ها در شمایل تازه

بازی خوبش در «عصبانی نیستم!» اکران نشد و در جشنواره فجر هم به گفته هیئت داوران، سیمرغ بهترین بازیگر مرد را گرفته بود که مصالحی باعث حذف جایزه او شد. بدشانسی او با اکران بدموقع «سیزده» هم همزمان شد تا این بازیگر همچنان منتظر لحظه بزرگ کارنامه اش باشد.

امسال اگر همه چیز سر جای خودش باشد به نظر می رسد اتفاقات خوبی برای نوید محمدزاده در راه است. در «لاتتوری» نقش جوان خیره سری را بازی می کند که دست به حرکت عجیبی می زند و کاراکترش با جنون و دیوانگی همراه است؛ نقشی که به طور قطع بحث های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

نوید محمدزاده در دومین همکاریش با هومن سیدی هم مانند «لاتتوری» یک نقش جنجالی اما متفاوت دارد. فیلمی که محمدزاده نقش خواننده ای را بازی می کند که زندگی اش با ورود یک زن وارد چالش بزرگی می شود. بهترین اتفاق برای نوید محمدزاده حضور همزمان «لاتتوری» و «خشم و هیاهو» در جشنواره امسال است که قابلیت های بالای بازیگری او را نشان خواهد داد. سومین فیلم امسال نوید محمدزاده «ابد و یک روز» سعید روستایی است؛ فیلمی که محمدزاده نقش یک معتاد را ایفا می کند و این روزها در سکوت خبری در حال فیلمبرداری است.



مریلا زارعی

از میرکریمی تا حاتمی کیا

ستاره ها در شمایل تازه

دیگر به موفقیت های مریلا زارعی در جشنواره فجر عادت کرده ایم. هر سال این بازیگر با دست پر از فیلم های اول تا همکاری با کارگردانان پرسابقه به جشنواره می آید. امسال هم مریلا زارعی چنین وضعیتی دارد. در «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا نقش همسر «حیدر» بادیگارد فیلم را ایفا می کند که بسیاری رابطه آنها را به رابطه حاج کاظم و فاطمه در «آژانس شیشه ای» شبیه می دانند. همسر حیدر در لحظات پر التهاب فیلم تنها کسی است که همره و همدم اوست و باید دید مریلا زارعی چه چیز ویژه ای به این نقش اضافه می کند.

لازم به ذکر است، کارن همایونفر به عنوان یکی از اولین کسانی که «بادیگارد» را دیده، بازی زارعی در این فیلم را تحسین کرده است. نقش دیگر او در فیلم «گیتا» است؛ نقش مادری که اختلافاتی با فرزندش دارد و به گفته مسعود مددی تنها گزینه بازی در این فیلم بود و بازی اش از اتفاقات مهم این فیلم است.

سومین فیلم امسال مریلا زارعی فیلم «دختر» رضا میرکریمی است؛ نقش عمه دختری که از شهرستان و پدر متعصبش پیش او می آید و در این راه اتفاقاتی برایش می افتد.



فریبرز عرب نیا

حاشیه های پررنگ

ستاره ها در شمایل تازه

از برجسته ترین بازیگران پس از انقلاب که شاه نقش هایی چون سلطان، محمود «شوکران» و مختار را در کارنامه دارد، در این سال ها بیشتر با حاشیه هایش به چشم آمده تا نقش آفرینی هایش. فریبرز عرب نیا بعد از اتفاقاتی که سر صحنه «چ» حاتمی کیا پیش آمد، امسال هم هنگام بازی در فیلم دوست قدیمی اش فرزاد مؤتمن دچار اتفاقاتی مشابه شد. به این ترتیب بازی عرب نیا در فیلم «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» به دلیل سفر او به خارج از کشور و البته به اتمام رسیدن قراردادش نیمه کاره ماند؛ درست مثل اتفاقی که سر «چ» رخ داده بود.

در هر دو مورد به نظر می رسد عرب نیا کاملا قانونمند رفتار کرده و به دلیل طولانی شدن فیلم، انتظار داشته قراردادش تمدید شود که این اتفاق رخ نداده است. جدای از اینها عرب نیا در فیلم تازه مؤتمن نقش یک کارآگاه را بازی می کند.

این سومین همکاری مشترک عرب نیا با مؤتمن است و این دو پیش از این در «هفت پرده» و «باج خور» با یکدیگر کار کرده بودند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، عرب نیا با «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» به جشنواره می آید. البته هنوز تکلیف دو سکانسی که قرار بود او بازیگرش باشد و هنوز فیلمبرداری نشده، مشخص نیست. عرب نیا فیلم «گاهی» را هم امسال بازی کرده که تجربه متفاوتی هم هست. این فیلم که توسط محمدرضا رحمانی کارگردانی شده رکورد کوتاه ترین زمان فیلفمبرداری را هم با چهار روز فیلمبرداری شکست. کل فیلم هم در یک لوکیشن جلوی دوربین رفته و فریبرز عرب نیا به عنوان یکی از سه بازیگر اصلی فیلم، یکی از فیلمبرداران «گاهی» هم بوده است.

در واقع «گاهی» توسط عرب نیا، مهدی پاکدل و اندیشه فولادوند به عنوان بازیگران اصلی فیلم، به صورت سلفی فیلمبرداری شده است. شاید عرب نیا علاوه بر «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» با فیلم تجربی «گاهی» هم به جشنواره امسال بیاید.



باران کوثری

کنجکاوی برانگیز

ستاره ها در شمایل تازه

«لاتتوری» و «هفت ماهگی» انتخاب های او در سال 94 بودند؛ دو فیلمی که هر کدام در حال و هوای متفاوتی از هم ساخته شده اند تا باران کوثری امسال هم گوشه چشمی به جشنواره فجر داشته باشد.

هر چند به خاطر سیمرغی که سال قبل به کوثری تعلق گرفت، بعید است دو سال پیاپی سیمرغ جشنواره به یک بازیگر اهدا شود، آن هم برای دو فیلم از یک کارگردان. البته «هفت ماهگی» در زمان فیلمبرداری به اندازه «کوچه بی نام» برای باران کوثری خوش یمن نبود تا این بازیگر در میانه های تولید دچار سانحه رانندگی شود و وقفه ای کوتاه در فیلمبرداری رخ دهد.

نکته جالب اینجاست که در فیلمنامه هم باران کوثری دچار سانحه می شود و بخشی از فیلم را باید روی تخت بیمارستان بگذراند. از این منظر شاید کارگردان و تهیه کننده چندان متضرر نشده باشند اما به هر حال دیدن چهره باران کوثری بعد از این سانحه در فیلم شاید برای خیلی از علاقه مندان به سینما کنجکاوی برانگیز باشد.

به غیر از «هفت ماهگی» باران کوثری یکی لاتتوری های فیلم تازه رضا درمیشیان است؛ فیلمی که سومین همکاری اش با این کارگردان به حساب می آید و به اندازه کافی کنجکاوی برانگیز است.


ویدیو مرتبط :
روح با شمایل غریب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ستاره ها در شمایل تازه (1)


امسال شاید سال متفاوتی برای بازیگران سینما باشد. سالی که قرار است تماشاگران شمایل تازه ای از ستاره های سینما را روی پرده ببینند.

روزنامه سینما - احسان قلی پور:

1- امسال شاید سال متفاوتی برای بازیگران سینما باشد. سالی که قرار است تماشاگران شمایل تازه ای از ستاره های سینما را روی پرده ببینند. طی این سال ها هر از گاهی شاهد تغییر ظاهر بازیگران در سینما بودیم اما امسال این تغییرات تعداد بیشتری از بازیگران را درگیر خود کرده تا احتمالا سال سختی برای هیئت انتخاب جشنواره باشد؛ محمدرضا گلزار در فیلم «روشنفکری خشک سالی» و «دروغ» ظاهر شده، تنابنده برخلاف سال های اخیر.

نقش یک راننده آژانس جدی را در فیلم داودنژاد ایفا کرده، عطاران جز «دراکولا» در درام تلخ حسین فرح بخش شمایل تازه ای از یک نقش جدی را در کارنامه اش ثبت کرده است. بهرام رادان در فیلم تارانتینویی مصطفی کیایی به اندازه سنتوری مهرجویی می تواند برای تماشاگرش غافلگیرکننده باشد. حتی آنهایی که عادت کرده اند لیلا حاتمی را در نقش های مشابه تکراری ببینند. امسال می توانند در «من» سهیل بیرقی، او را در نقش زن رندی ببینند که یک شهر را سرِ کار می گذارد. اینها نمونه هایی از ستاره های سینمای ایران هستند که امسال انتخاب های متفاوتی داشته اند. انتخاب هایی که شاید تصویر تازه ای از شمایل همیشگی شان به مخاطب ارائه دهد.

2- یکی از جذابیت های جشنواره فیلم فجر کشف چهره های تازه است؛ بازیگرانی که یا قبلا در فیلم و سریالی دیده نشده اند یا برای نخستین بار به صورتی جدی مقابل دوربین رفته اند؛ همان اتفاقی که سال ها قبل برای ترانه علیدوستی در «من ترانه 15 سال دارم» یا برای حامد بهداد در «آخرین بازی» و بعدتر در «بوتیک» افتاد.

امسال هم کم نیستند نام هایی که می توانند شگفتی جشنواره را بسازند و به صورت جدی در این رویداد سینمایی مطرح شوند؛ از ماهور الوند که در «دختر» ساخته رضا میرکریمی مقابل دوربین رفته تا پدرام شریفی که همین امسال احتمالا با چهار فیلم در جشنواره حاضر خواهد بود.

فیلم «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی هم می تواند نقطه ای ماندگار در کارنامه بازیگرانی چون آزاده نامداری، آذرخش فراهانی و ساغر قناعت باشد؛ همان اتفاقی که پیش از این برای مریم پالیزبان در «نقش عمیق» و «دربند» شهبازی افتاده بود.

پدرام شریفی امسال در چهار فیلم «متولد 65»، «سیانور»، «سایه» و «بادیگارد» بازی کرده که احتمالا فیلم های دوم و چهارم شانس مطرح شدن این بازیگر را بیش از باقی به وجود آورند. سال قبل، زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر امیر جدیدی به همراه مان حقیقی در قشم مشغول فیلمبرداری «اژدها وارد می شود» بودند و امسال این حقیقی فیلمش را به جشنواره ارائه کند، می تواند شانسی برای ارائه تصویری تازه از این بازیگر سینما باشد.

به این جمع می شود بازیگر فیلم «ایستاده در غبار» (هادی حجازی فر) را هم اضافه کرد که به شیوه انتخاب بازیگر از طریق فضای مجازی به فیلم محمد حسین مهدویان راه یافت و نقش شهید احمد متوسلیان را بازی کرد.

3- چندی است معادلات سینمای ایران را بازیگران نمی چینند. یعنی اگر مورد متفاوت رضا عطاران کنار گذاشته شود، باقی بازیگران به صورت مشخص و تضمین شده روی فروش فیلم ها تاثیر ندارند. این را آمار فروش فیلم های بازیگران شناخته شده سینمای ایران ثابت می کند.

از همین روست که می توان تصور کرد از میان فیلم های حاضر در جشنواره پیش رو، آثاری در اکران سال آینده پرفروش شوند که کارگردان یا سوژه، نقش پررنگ تری از بازیگران دارد، از جمله «صاف کننده» مصطفی کیایی که با توجه به قصه اش می توان آن را از الان در میان پرفروش های سال بعد دید یا «رسوایی 2» مسعود ده نمکی.

اگر فیلم ده نمکی بفروشد، قطعا این بازیگران نیستند که تعیین کننده اند. در مورد «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا هم قطعا این نام کارگردان است که کنجکاوی به وجود خواهد آورد نه بازی های تازه ای از پرویز پرستویی و مریلا زارعی. در مورد فیلم کمدی «50 کیلو آلبالو» هم می توان چنین ادعا کرد که کلیت فیلم، بیشتر از تک تک بازیگران در جذب مخاطب تاثیر خواهد داشت.

لیلا حاتمی

چالش معصومیت در بازیگری

ستاره ها در شمایل تازه

لیلا حاتمی برخلاف بازیگرانی که وقتی جایزه ای می گیرند یا عنوان شان در سطح بین الملل مطرح می شود. ترجیح می دهند فقط مقابل دوربین کارگردانان امتحان پس داده سینما بروند. بعد از موفقیت های «جدایی نادر از سیمین» و داوری اش در جشنواره کن و حضورهای جهانی دیگر، به همکاری با فیلم اولی ها تمایل نشان داده، از «سر به مهر» نخستین ساخته سینما هادی مقدم دوست تا «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان و همین اخیرا «من» ساخته سهیل بیرقی.

حاتمی البته در سال 1394 خیلی پیشنهادی مختلف را نپذیرفت و در یکی از معدود انتخاب های خود مقابل دوربین بیرقی رفت. بیرقی سال ها به عنوان دستیار عبدالرضا کاهانی در سینمای ایران فعال بوده و حالا امسال تصمیم گرفت خود اولین اثر سینمایی اش را کارگردانی کند.

اخباری که از گوشه و کنار این فیلم سینمایی شنیده می شود، حکایت از آن دارد که حاتمی در نقشی متفاوت در این فیلم مقابل دوربین رفته است. ویژگی مشترکی که حتی در نقش های نسبتا متفاوت حاتمی می توان یافت، معصومیت اوست. گویا بازی با همین ویژگی، شاخصه نقش تازه این بازیگر در فیلم «من» است.



گلاب آدینه

تکرار خاطره روسری آبی

ستاره ها در شمایل تازه

تصویر گلاب آدینه در سینمای ایران سال هاست که ثبت شده و این بازیگر جایگاه ویژه خود را در این عرصه به دست آورده است. او علاوه بر نقش های مختلف، گریم های متفاوتی را در این سینما از سر گذرانده است، از جمله فیلم «وقتی همه خواب بودند» به کارگردانی فریدون حسن پور یا «روسری آبی» ساخته رخشان بنی اعتماد او حالا در نخستین فیلم سینمایی مرجان اشرفی زاده در نقش یک مادر ظاهر شده، مادری که فرزند او دچار معلولیت ذهنی است و سرپرستی این دختر تبدیل به یک اتفاق در خانواده می شود.

او برای بازی در فیلم سینمایی «روسری آبی» موافق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شده است.



بابک حمیدیان

شاهین اقبال باز هم می نشیند؟

ستاره ها در شمایل تازه

معدود بازیگری همانند بابک حمیدیان می توان در سینمای ایران یافت که از نقش های مثبت همانند شهید وصالی در «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا تا شخصیت مرد جوان متجاوز در فیلم «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» به کارگردانی پوران درخشنده به او بیاید.

این نقش ها نه تنها به حمیدیان می آید بلکه وجوه مختلفی از توان او را در بازیگری بروز می دهد. این بازیگر که اغلب سال ها جزو چهره های پرکار جشنواره فیلم فجر است، امسال هم ماه های پرکاری را از سر گذرانده و با فیلم هایی چون «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «آبجی» اولین ساخته سینمایی مرجان اشرفی زاده، «نیم رخ ها» به کارگردانی زنده یاد ایرج کریمی، «سیانور» ساخته بهروز شعیبی و «خانواده آقای فرشچی» ساخته نادر تکمیل همایون احتمالا در جشنواره سی و چهارم حضور خواهد داشت.

قطعا از میان تمامی این اسامی فیلمی که بیش از باقی، توجه ها را به خود جلب می کند، «بادیگارد» است. اخبار حکایت از آن دارد که حمیدیان در فیلم حاتمی کیا در نقش یک دانشمند هسته ای مقابل دوربین رفته است اما نکته قابل توجه در مورد شخصیت او این است که گویا اختلاف نظر شدیدی با «حیدر» با بازی پرویز پرستویی شخصیت اصلی فیلم دارد.

حمیدیان در حالی برای حضور در جشنواره سی و چهارم فجر آماده می شود که دو سال پیش توانسته بود سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی را از آن خود کند. باید دید موفقیت های حمیدیان در این دوره از جشنواره هم ادامه خواهد داشت؟



سحر دولتشاهی

عصر پس از یخبندان

ستاره ها در شمایل تازه

سحر دولتشاهی که در جشنواره گذشته توانست برای بازی در فیلم «عصر یخبندان» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کند، سال نسبتا پر کاری را پشت سر گذاشته و سه فیلم که هر کدام حال و هوای متفاوتی دارند، ایفای نقش کرده است. به این ترتیب دولتشاهی را در «نیم رخ ها» خواهیم دید که آخرین فیلم زنده یاد ایرج کریمی است و طبعا بسیار کنجکاوی برانگیز.

او همچنین در فیلم «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی در کنار بازیگرانی چون علی مصفا و ستاره پسیانی نقش آفرینی کرده است که اثری است رئالیستی و داستان ابتلای مادر یک خانواده به سرطان و چالش های پیش روی فرزندان او را روایت می کند.

دولتشاهی همچنین در فیلمی با عنوان موقت «صاف کننده» - ساخته جدید مصطفی کیایی - حضور دارد که اثری است کمدی دولتشاهی تنها بازیگر زن اصلی این کمدی خواهد بود.

دولتشاهی فیلم اکران نشده «دلم می خواد» ساخته بهمن فرمان آرا را هم در کارنامه دارد که هنوز وضعیت نمایش آن مشخص نیست. اگر صداپیشگی دولتشاهی در فیلم «گذشته» اصغر فرهادی را نادیده بگیریم، او تا به حال نخستین کارگردانی است که برای دومین بار با این بازیگر موافق سالیان اخیر سینمای ایران همکاری می کند.



حمید فرخ نژاد

این بار کمدی تجاری

ستاره ها در شمایل تازه

به دلیل سفرش به خارج از کشور برخلاف سال های اخیر امسال گزیده کارتر از همیشه بوده و فقط توانسته در یک فیلم بازی کند. حمید فرخ نژاد از آن دست بازیگرانی است که سعی کرده توازن میان فیلم های کمدی و هنری کارنامه اش را حفظ کند. «مشکل گیتی» در دسته اول انتخاب های او قرار می گیرد و شاید به همین دلیل باشد که سازندگان فیلم هم خیلی روی حضور «مشکل گیتی» در جشنواره حسابی باز نکرده اند.

فرخ نژاد در فیلم تازه بهرام کاظمی نقش یک مهندس ساختمان را بازی می کند که همسرش با بازی رویا نونهالی غرق فضای مجازی شده و همین موضوع زندگی آنها را به روزمرگی کشانده اما ورود یک طراح جوان (یکتا ناصر) به محل کار او، اتفاقاتی تازه در زندگی آنها رقم می زند.

فرخ نژاد البته دومین انتخابش در سال جدید هم یک فیلم کمدی است. «پلیس بازی» به کارگردانی پیمان قاسم خانی که نقش اصلی فیلم در کنار پژمان جمشیدی است، فیلمی که البته به جشنواره امسال نمی رسد.



رویا نونهالی

پرکارترین بازیگر زن جشنواره

ستاره ها در شمایل تازه

باورش کمی دشوار است ولی احتمالا رویا نونهالی عنوان پرکارترین بازیگر زن جشنواره امسال را از آن خود خواهد کرد. بازیگری که در سال های اخیر حضورهای سینمایی اش به موارد انگشت شمار و اندک کاهش یافته بود.

حالا یک سالی است که به شدت پرکار شده است. نونهالی امسال در فیلم های «مشکل گیتی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «هلن» و «کفش هایم کو» به ایفای نقش پرداخته و البته فیلم «نیم رخ ها» ساخته زنده یاد ایرج کریمی را هم از سال گذشته آماده نمایش دارد.

رویا نونهالی که 27 سال با بازی در «عروسی خوبان» به سینمای ایران معرفی شد و در جشنواره هفتم فجر جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. در ابتدای دهه 80 با همکاری های کوتاه اما پرثمرش با بهمن فرمان آرا در «بوی کافور، عطر یاس» و «خانه ای روی آب» در خاطره ها مانده است.

نونهالی در «مشکل گیتی» به کارگردانی بهرام کاظمی یک یاز نقش های اصلی این ملودرام شیک شهری را عهده دار شده است. در «هلن» ساخته علی اکبر ثقفی نقشی مکمل اما حساس بر عهده دارد و در «نیمه شب اتفاق افتاد» دومین ساخته بلند سینمایی تینا پاکروان هم جلوی دوربین رفته است. یکی از کنجکاوی برانگیرترین بازی های رویا نونهالی را می توان حضورش در فیلم «کفش هایم کو» دانست. او بازیگر زن اصلی فیلم تازه پوراحمد است و در این فیلم نقش همسر رضا کیانیان را بازی می کند.



نیکی کریمی

در نقش نیکی کریمی

ستاره ها در شمایل تازه

نیکی کریمی همین اواخر «چهارشنبه 19 اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند را روی پرده داشت و حالا هم فیلم «شیفت شب» به کارگردانی خودش اکران شده و فروش مطلوبی هم داشته، ضمن آن که این روزها هم بعد از مدت ها دوری اش از تلویزیون، شاهد نقش آفرینی اش در سریال «کیمیا» هستیم.

نیکی کریمی امسال فیلم «ربوده شده» را دارد؛ فیلمی به کارگردانی بیژن میرباقری که در آن ظاهرا نیکی کریمی نقش شخصیت خودش را بازی می کند و ظاهرا داستان آن به سرقت رفتن عکس های شخصی یک بازیگر مشهور است و دردسرهایی که از پس این سرقت برای او پیش می آید. فیلمی که ابتدا نیکی کریمی به دلیل درگیری در جشنواره ونیز و داوری جشنواره فیلم گرجستان حضور در آن را نپذیرفته بود اما بالاخره همکاری او و میرباقری میسر شد و او را در این فیلم در کنار روزبه بمانی و سروش صحت و مارال فرجاد خواهیم دید.

میرباقی بعد از پنج سال دوری با این فیلم که یک موضوع به روز را دستمایه داستان خود قرار داده به عرصه سینما بازمی گردد. نیکی کریمی آخرین بار چهار سال پیش برای بازی در فیلم «من همسرش هستم» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.



اکبر عبدی

از اصلاح فردی تا اصلاح اجتماعی

ستاره ها در شمایل تازه

دومین نقش آفرینی اکبر عبدی در نقش یک روحانی، بار دیگر در «رسوایی» و باز در همکاری با مسعود ده نمکی اتفاق افتاده است. اگر در «رسوایی 1» حاج یوسف با مسیر تحول جامعه را در اصلاح افراد می دید، این بار روحانی «رسوایی» قصد اصلاح جامعه را دارد.

حاج یوسف در ابتدای «رسوایی 2» پیش بینی اتفاق بزرگی را برای شهر می کند و اعلام می کند اگر روند امور به همین شکل پیش برود عذاب بزرگی بر شهر نازل می شود. از اینجا به بعد مسیر حاج یوسف با سیاستمداران و مدیران گره می خورد. ایفای نقش اکبر عبدی در «رسوایی 2» همزمان با بیماری این بازیگر بود و عبدی به طور دائم بین بیمارستان و لوکیشن در رفت و آمد بود.

نخستین تجربه عبدی در نقش روحانی، نامزد شدن او برای بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دنبال داشت و باید دید دومین نقش آفرینی اش در نقش حاج یوسف می تواند سیمرغ بلورین دیگری برایش به همره داشته باشد یا خیر.



میلاد کی مرام

عاشقانه ای سیاسی

ستاره ها در شمایل تازه

چند سالی است بازی هایش در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفته و همین موضوع او را در انتخاب نقش هایش سختگیرتر کرده است. کی مرام در درام سیاسی کمال تبریزی نقش خبرنگاری را بازی می کند که همسرش با بازی مینا ساداتی، عضو سازمان مجاهدین خلق است.
قصه فیلم در دهه 60 می گذرد و ظاهرا فضای عاشقانه آن پررنگ تر از وجه سیاسی اش است. «امکان مینا» همان فیلمی است که میلاد کی مرام حساب ویژه ای روی آن در جشنواره فجر باز کرده است. درست برعکس فیلم حسین فرح بخش که تا قبل از انتشار عکس های آن در کنار رضا عطاران حتی منکر بازی اش در چنین فیلمی شده بود. البته نقش کی مرام در «آب نبات چوبی» کوتاه است و فقط محدود به یک سکانس فیلم می شود.



رضا عطاران

کمدی، وحشت جنایی، اجتماعی

ستاره ها در شمایل تازه

امسال سال تجربه های تازه عطاران است. بازیگری که ابتدای سال در «من سالوادور نیستم» منوچهر هادی بازی کرد. فیلمی که به دنبال تکرار موفقیت های تجاری آثار قبلی این بازیگر در گیشه است و اگر تا جشنواره فجر اکران نشود بعید است در جشنواره فجر هم حضور داشته باشد و مستقیما برای اکران سال بعد آماده می شود.

بعد از این فیلم، رضا عطاران بار دیگر تصمیم گرفت در محصولی از پویا فیلم ظاهر شود. فیلمی که این بار کارگردانش خود فرح بخش بود و قرار بود جدی و صریح به مسائل روز جامعه بپردازد.

حسین فرح بخش بازی عطاران در این فیلم را متفاوت ترین نقش کارنامه او می داند. یک نقش جدی که وارد تنش هایی می شود و اقدامات عجیبی انجام می دهد. فرح بخش اعلام کرده فیلمش را به جشنواره فجر ارائه می دهد و با پذیرش فیلم در جشنواره، بازی عطاران می تواند بحث های زیادی به دنبال داشته باشد.

سومین فیلم عطاران را خود او کارگردانی می کند. این فیلم نه تنها متفاوت ترین فیلم عطاران بلکه از متفاوت ترین محصولات سینمای ایران است. یک کمدی وحشت به نام «دراکولا» فیلمی که عطاران یکی از بازیگران آن هم هست اما بعید است اگر اتفاقی در رشته بازیگران این فیلم بیفتد این اتفاق برای رضا عطاران باشد و باید دید او به عنوان کارگردان تا چه حد می تواند در تجربه تازه و ژانر عجیبی که سراغش رفته به موفقیت برسد.

ادامه دارد...