فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سالروز اعلام انقلاب فرهنگی



 

سالروز اعلام انقلاب فرهنگی

"سپاه پاسداران در سايه روحيه انقلابي و معنويتي كه از سرچشمه جوشان دل منور و روح مصفاي آن امام عارفان "سپاه پاسداران در سايه روحيه انقلابي و معنويتي كه از سرچشمه جوشان دل منور و روح مصفاي آن امام عارفان و قدوه صالحان پيوسته مي جوشيد و بيش از همه، جوانان رزمنده و خالص سپاه و بسيج را سيراب مي كرد، توانست نقش تعيين كننده اي را در دفع حمله ايادي استكبار به جمهوري اسلامي ايفا كند و در كنار ارتش و با به كارگيري بسيج مردمي، درس تلخي به دشمنان اسلام بدهد و حفظ استمرار نظام جمهوري اسلامي را تضمين كند." "� سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه مولود مبارك انقلاب اسلامي است، در همه جهان پس از صدر اسلام پديده بي سابقه اي است.

 

اين پديده در حقيقت، مظهر عيني و مجسمي است براي شعارهاي انقلاب اسلامي، شعار ايستادگي در مقابل همه قدرتهاي بزرگ با سلاح اتكال به خدا، شعار ايستادگي در مقابل همه قدرتهاي بزرگ با سلاح اتكال به خدا، شعار غلبه خون بر شمشير و شعار حركت براي نجات مستضعفان و از همين رو است كه سلطه هاي بزرگ در سراسر جهان با چشم انزجار و نفرت، بدين پديده الهي مي نگرند چنانكه به انقلاب اسلامي."

 

مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي "مد ظله العالي"

 

 

 

تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي:




در نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 بنا به فرمان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) به جوانان غيور و انقلابي ايران اسلامي، عده اي از دلسوختگان راستين و پيروان صديق ولايت فقيه گردهم جمع شدند و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را پي ريزي كردند.



شايد در آن روزهاي نخست كه هدف سپاه را پاسداري از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن مطرح مي كردند، تصور نمي رفت كه چه مسئوليت سنگين و رسالت خطيري به عهده اين تشكيلات تازه تأسيس خواهد بود؛ اما از آنجا كه محرك حضور در اين نهاد خدمت بي شائبه به انقلاب اسلامي و اطاعت محض و عاشقانه از مقام والاي ولايت فقيه بود جملگي به عنوان بازوي توانمند ولايت فقيه، خويشتن را براي هر نوع مأموريت محوله آماده كرده بودند.



حضرت امام خميني (ره) در دوم ارديبهشت سال 1358 طي فرماني به شوراي انقلاب اسلامي رسماً تأسيس اين نهاد مقدس را اعلام كردند و شوراي انقلاب با تأسيس شوراي فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گام اساسي را در جهت سازماندهي اين نهاد برداشت. سپاه نهادي نظامي در جهت اهداف و آرمانهاي والاي انقلاب اسلامي است و نامگذاري سالروز ولادت سالار شهيدان به نام روز پاسدار از اين جهت است كه سپاه آرماني بزرگ و مقدس دارد كه حفاظت و نگهباني از نظام و حكومتي است كه براساس اسلام ناب محمدي (ص) برپا شده است و داعيه تحقق نسبي آن را در جهان امروزي دارد و دامنه اين آرمان تا زمان حكومت عدل جهاني امام مهدي (عج) نيز گسترده است و بدين لحاظ سپاه در افقي فرازمند، داراي آرمانهاي مكتبي، انساني و جهانشمول كه بايد هميشه حركت خود را بدان سوي جهت دهد.

 


سالروز اعلام انقلاب فرهنگي



انقلاب اسلامي ايران بيش از هر چيز مرهون فرهنگ اسلامي و تعاليم حيات بخش اسلام و تداوم و گسترش چنين انقلابي در گرو بقا و رشد فرهنگ اسلامي در نسلهاي موجود و آينده است. اين وظيفه بيش از همه بر عهده نهادهاي آموزشي و پرورشي، بخصوص دانشگاههاست؛ اما بافت دانشگاهي ايران در سالهاي پيش از انقلاب اسلامي و همچنين نظام آموزشي و محتواي دروس و كتابها بويژه در علوم انساني آن دوره، متناسب با اين وظيفه نبود و چه بسا دانشگاههاي ما به وسيله خارجيان هدايت مي شد و شكل و محتواي آنها تابع اراده بيگانگان و خط مشي آنها در جهت حفظ و تقويت سلطه سياسي اقتصادي امريكا و ساير دول استعمارگر بوده است؛ به همين علت پس از پيروزي انقلاب، دانشجويان و استادان متعهد دانشگاهها تصميم گرفتند انقلابي فرهنگي به وجود بياورند تا در سايه آن بتوانند ضمانتي براي بقا و تداوم انقلاب اسلامي و همچنين عامل نيرومندي براي صدور و گسترش فرهنگ انقلاب ايجاد كنند. اين كار مستلزم اموري بود كه كم و بيش اجرا شده و يا در دست اجراست.


تصفيه دانشگاهها از عناصر وابسته به استعمارگران و ابرقدرتها و به طور كلي از عناصر ضد انقلاب.


تجديد نظر در نظام آموزشي و ساختاري دانشگاهها و متحول ساختن آنها به گونه اي كه متناسب با نيازهاي كشور و تأمين استقلال سياسي ـ اقتصادي جمهوري اسلامي ايران باشد و كشور را از وابستگي فرهنگي و ديگر وابستگيها نجات دهد.

 


گنجاندن دروس خاصي در برنامه هاي دانشكده ها كه آشنايي لازم دانشجويان را با اهداف انقلاب و معارف و ديدگاههاي اسلام تامين كند.


اينها كارهايي است كه لازم است در همه دانشگاهها انجام شود و ستاد انقلاب فرهنگي مسئول اجراي آنهاست.

 



ضرورت انقلاب فرهنگي:


هدف پيامبران الهي دگرگون ساختن فرهنگ جامعه به سوي يك فرهنگ توحيدي و خدا پسندانه است. يعني پيامبران در حقيقت بنيانگذاران راستين فرهنگ اصيل الهي و انساني بوده اند. به طور مثال پيامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد (ص) با آغاز رسالت خويش بعثت فرهنگي جديدي ايجاد كرد؛ به طوري كه از يك ملت نيمه وحشي و از اعراب متعصب جاهلي جامعه نويني با تمدن شكوفا و فرهنگي غني و پربار، آفريد. اين چنين تحولي جبر با تغيير زير ساخت فرهنگي جامعه امكان پذير نبود؛ و جامعه ايران اسلامي نيز بايد از انقلاب فرهنگي پيامبر گرانقدر خود الهام مي گرفت، زيرا تا فرهنگ جامعه اي دگرگون نشود دگرگوني در بقيه جهات ميسر نيست و يگانه رمز تداوم و توفيق رهبر انقلاب آن است كه فرهنگ آن انقلاب جايگزين و استوار گردد و گرنه بناي نهادهاي ديگر انقلاب بر فرهنگ پوسيده و ارتجاعي و ظالمانه پيشين، متزلزل و بي ثبات خواهد بود و هر آن انتظار فرو ريختن تمامي آنها خواهد رفت. تا انقلابي در روحها و انديشه ها رخ ندهد، در ابعاد ديگر زندگي انساني انقلابي رخ نخواهد داد. اگر چه انقلابي با ترقي فكري و روحي مردم آن جامعه البته به طور نسبي آغاز خواهد شد اما آن جرقه ها و حركتها به تنهايي كافي نيست.



پس از پيروز شدن و به ثمر رسيدن انقلاب، جامعه ايران نيز نياز به يك تحول بنيادين داشته و دارد؛ تحولي كه انسان ساز و هدايتگر باشد و جامعه را دگرگون كند و خلاصه جهت دهنده و راهبر باشد.


در انقلاب اسلامي ايران نيز انقلاب با درخواست مردم براي تغيير سرنوشتشان آغاز شد كه اين مسئله سرآغاز يك انقلاب فرهنگي عظيم بود، اما پس از پيروزي انقلاب كافي نبود كه به همان ميزان رشد و آگاهي مردم اكتفا بشود، زيرا تغييرات و تحولات مقطعي و زودگذر نمي توانست استمرار دايمي داشته باشد؛ بلكه بايد از ريشه و بنيان، نظام فرهنگي شاهنشاهي و زورمداري در هم مي ريخت و به جاي آن فرهنگ اصيل اسلامي جايگزين مي شد.



حضرت امام خميني (ره) به سرعت بر اين مسئله انگشت نهادند و ضرورت انقلاب در افكار و انديشه هاي مردم بويژه نسل جوان را در مراكز علمي و فكري همچون دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و مدارس تاكيد و تصريح نمودند. گرچه انقلاب فرهنگي در يك جامعه منحصر به طبقه دانش آموز و دانشجو نيست و اصولاً فرهنگ كشور تنها در نظام آموزشي آن خلاصه نمي شود و شامل ويژگيهاي از قبيل: آداب و رسوم، دين و اخلاقيات، سنن اجتماعي، دانستنيها و علوم و غيره است، اما ضرورت انقلاب فرهنگي در مدارس و دانشگاهها از مهمترين امور محسوب مي شود.

 



امام و انقلاب فرهنگي:


"بايد انقلابي اساسي در تمام دانشگاههاي سراسر ايران به وجود آيد تا استاداني كه در ارتباط با شرق و غربند تصفيه بشوند و دانشگاه محيط سالمي شود براي تدريس علوم عالي اسلامي. بايد از بد آموزيهاي رژيم سابق در دانشگاههاي سراسر ايران شديداً جلوگيري كرد؛ زيرا تمام بدبختيهاي جامعه ايران در طول سلطنت اين پدر و پسر از اين بدآموزيها به وجود آمده است.اگر ما در دانشگاهها تربيتي اصولي داشتيم هرگز طبقه روشنفكر دانشگاهي ما كه در بحراني ترين اوضاع ايران در نزاع و چند دستگي با خودشان نبودند. و از آنچه كه بر مردم مي گذشت چنان آسان عبور نمي كردند به نحوي كه گويي در ايران نيستند. تمام عقب ماندگيهاي ما به لحاظ فقدان شناخت صحيح اكثر روشنفكران دانشگاهي از جامعه اسلامي ايران بود؛ و متأسفانه هم اكنون هم هست. اكثر ضربات مهلكي كه به اين اجتماع خورده است از دست اكثر همين روشنفكران دانشگاه رفته است كه هميشه خود را بزرگ مي ديدند و مي بينند و تنها حرفهايي مي زدند و مي زنند كه دوستان روشنفكر خودشان قادر به درك آنها هستند ولا غير.


روشنفكران متعمد و مسئول بياييد و تفرقه و تشتت را كنار گذاريد و به مردم فكر كنيد و براي نجات اين قهرمانان شهيد داده خود را از شر "ايسم" و "ايست" شرق و غرب نجات دهيد. روي پاي خود بايستيد و از تكيه به اجانب بپرهيزيد."

 

 



ویدیو مرتبط :
شورای انقلاب فرهنگی، مدیریت راهبردی و چالش های فرهنگی-2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو انقلاب فرهنگی: پولی شدن دانشگاه ها بی عدالتی است



 

 

دانشگاه

 

 

دکتر صادق واعظ زاده، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تبعیض آمیز بودن طرح پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاههای دولتی گفت: اینگونه طرح ها باعث از بین رفتن فرصت های برابر آموزشی برای عموم جوانان می شود که خود از مصادیق بی‏عدالتی در جامعه خواهد بود.

به گزارش عدالتخواهی وی در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات و تبعات حاصل از پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاههای دولتی که اخیرا در جریان بررسی برنامه پنجم توسعه مورد حمایت دولت و تصویب نمایندگان قرار گرفته است،  گفت: موضوع پذیرش دانشجویان شهریه ای در دانشگاه های دولتی، موضوعی است که سابقه دارد و در برنامه چهارم توسعه هم وجود داشت و در برخی دانشگاه ها اجرا شد و مشکلاتی ایجاد کرد بنابراین شایسته بود تا قبل از طرح رسمی آن یک ارزیابی عملکردی از این برنامه در چند سال گذشته انجام می شد.

ضرورت ارزیابی طرح های مشابه گذشته

این استاد دانشگاه تهران با یادآوری سابقه اجرای این طرح در سالهای 83 و 84 گفت: دولت و مجلس آن سال ها که با دلایل عقلانی و منطقی ما قانع نشدند ولی حالا که نتایج تجربی اجرای آن را هم در اختیار داریم که نشان می دهد اصولا دوره هایی که دو قشر دانشجوی مختلف به لحاظ علمی را تحت یک برنامه و در یک محیط در کنار هم قرار می دهد تبعات نامطلوبی دارد شایسته است مسوولان آموزش عالی و نمایندگان محترم از این تجربه استفاده نمایند و اگر این استفاده شده است نتایج آن را منتشر کنند.

کاهش سطح کیفیت آموزش عالی

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: یکی از مشکلات اجرای این طرح یعنی پذیرش دانشجوی شهریه ای در دانشگاه های دولتی کاهش کیفیت آموزش عالی در دانشگاه‏های بزرگ است. در حالی که اکنون با وجود حدود 4 میلیون دانشجو در کشور که به لحاظ کمی رشد زیادی داشته است باید بیشتر به دنبال افزایش کیفیت در آموزش عالی باشیم.

دکتر واعظ زاده افزود: یکی از مشکلات چنین طرح هایی برای ما معلمین دانشگاهی  سردرگمی و در نهایت افت اجباری سطح تدریس در کلاس درس است آیا سطح کلاس را باید با سطح علمی دانشجویانی که در یک رقابت سنگین علمی و با یک استعداد و اندوخته علمی زیاد  وارد دانشگاه می شوند تنظیم کرد یا با سطح علمی معمولاً متفاوتی که دانشجویان بهرمند از این طرح دارند. در هر حالت به یادگیری یک گروه یا هر دو گروه یاد‏شده صدمه وارد می‏شود.

مشکل در تلفیق دو سیستم دولتی و شهریه ایست

وی با اشاره به وجود دانشگاههای متعدد غیر انتفاعی در حال حاضر در شهرهای مختلف کشور گفت: البته من با اصل دانشگاه های غیر انتفاعی مخالفتی ندارم اما مشکل در تلفیق این دو با هم است.

اینگونه طرح ها منجر به افزایش تبعیض در جامعه می شود

دکتر واعظ زاده، یکی دیگر از مشکلاتی مهم این طرح را ایجاد تبعیض دانست و افزود: سال 84 هم در اعتراض به پذیرش دانشجویان پولی در غالب طرح دوره های مشترک روی بحث تبعیض این طرح، تأکید شد.

وی ادامه داد: عملا چنین طرحی به منزله ی از بین بردن فرصت های برابر آموزشی برای ادامه تحصیل و ورود به دانشگاههاست که از مصادیق بی عدالتی است و اثرات آن  در روح حساس جوانان ما تأثیر گذار خواهد بود که خود مشکلات دیگری را به‏بار می‏آورد.

دانشگاه محل تامین درآمد دولت نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پاسخ به  توجیه تامین مالی دانشگاهها از طریق اینگونه طرح ها گفت: به لحاظ تامین مالی و نفع اقتصادی برای دانشگاه باید گفت که  اساسا دولت باید درآمد لازم برای مؤسسات خود را از جای دیگری تأمین کند. در حالی که تأمین درآمد دولت از صنعت در سیاست‏های کلی نظام نفی شده‏است چگونه به دانشگاه به عنوان محل درآمد نگاه می‏کنند. با مدیریت درست بر منابع کشور می توانیم منابع مالی مورد نیاز دانشگاه هایمان را تأمین کنیم. البته اگر در دانشگاه از پژوهش‏های کاربردی که نیازهای اساسی‏تری را هم رفع می کند درآمد زایی شود مانعی ندارد و خوب هم هست. اما کسب درآمد با اختلال در امر آموزش مناسب نیست. دولت مطابق قانون بخشی از منابع حاصل از هدفمند شدن یارانه‏ها را به بودجه خود اختصاص می‏دهد. بنده پیشنهاد  می‏کنم  دولت به‏جای موافقت با طرح دانشجویان شهریه‏ای، فقط چند درصد از این منابع را در اختیار دانشگاه های کشور قرار دهد.

وی افزود هنوز آماری از میزان درآمد دانشگاه‏ها از محل این شهریه منتشر نشده و معلوم نیست که اصلا اینها پولی است که بتواند رفع مشکلی کند. وی یادآور شد نکته دیگر مبهم بودن بحث «هزینه تمام شده» در محاسبه شهریه در این طرح است، آیا منظور فقط هزینه های جاری دانشگاه است یا هزینه های سرمایه ای را هم دربر میگیرد؟

اگر هزینه‏های سرمایه‏ای هم در میزان شهریه مقرر محاسبه شود شهریه چقدر خواهد شد و امکان پرداخت آن ازسوی متقاضیان تا چه اندازه خواهد بود و اگر فقط هزینه‏‏های جاری محاسبه شود آیا دانشگاه-ها باید چیزی هم از منابع سرمایه‏ای خود برای این طرح هزینه کنند و  از بودجه معمول خود آن‏را جایگزین نمایند که در این‏صورت نقض غرض خواهد بود. وی در پایان به دانشجویان توصیه کرد با حفظ متانت و مستدلاً دیدگاه‏ها و  تجارب خود را در اختیار مسؤلان قرار دهند تا انشاءالله مورد توجه واقع شود..../تحلیل:عصرایران