فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ساعات پایانی جشنواره فیلم کن/ آیا نخل طلا به فرهادی می‌رسد؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

برنده نخل طلای کن امشب معرفی می‌شود، اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» یکی از شانس‌های دریافت این جایزه است.

به گزارش خبرآنلاین، فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی که پس از اعلام رسمی فیلم‌های حاضر در جشنواره کن به این رویداد بزرگ سینمایی اضافه شده بود، یک روز مانده به پایان جشنواره به نمایش درآمد. بنابراین فرصت بسیار اندکی برای حدس و گمان و تحلیل درباره شانس نخل طلای این فیلم باقی است.

اصغر فرهادی پیش از این تقریبا بیشتر جوایز معتبر سینمای جهان را گرفته و تنها شاید جای نخل طلا در کلکسیون افتخارات سینمایی او کم باشد. اما همین موضوع هم انتظارات منتقدان فیلم و علاقه‌مندان سینما را از این کارگردان بسیار بالا برده است. بی‌شک هر کسی با دیدن نام فرهادی پای یک اثر انتظار یک شاهکار سینمایی را دارد و البته از نظر برخی منتقدان مانند متیو اندرسون و ربکا لارنس از بی‌بی‌سی فیلم تازه فرهادی شاهکار و لایق نخل طلاست.

متیو اندرسون از بی‌بی‌سی پس از دیدن «فروشنده» در توئیتر نوشت: «درام اخلاقی فروشنده را در جشنواره کن دیدم. نخل طلا را به این فیلم بدهید.» او در پست دیگری به ترتیب فیلم‌های «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی، «فارغ‌التحصیلی» به کارگردانی کریستین مونجیو و «تونی اردمان» به کارگردانی مارن اده را بهترین فیلم‌های جشنواره کن معرفی می‌کند.

البته اندرسون تنها روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی هوادار «فروشنده» نیست، چرا که ربکا لارنس نیز فیلم تازه فرهادی را باشکوه توصیف کرد و نوشت: «فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی مدعی دیرهنگام نخل طلای کن است.»

ترانه علیدوستی و شهاب حسینی بازیگران اصلی «فروشنده» هستند که پیتر برادشاو منتقد گاردین این‌گونه توصیفش می‌کند: «فروشنده یک درام خوش‌ساخت و باارزش است» البته برادشاو از پنج‌ستاره ممکن به فیلم سه ستاره داد. این منتقد سرشناس به فیلم‌های «فارغ‌التحصیلی» و «خریدار شخصی» پنج ستاره داده است.

همیشه هم قرار نیست که نقد سراسر تعریف و تمجید باشد، همانطور که دبورا یانگ در هالیوود‌ریپورتر درباره «فروشنده» می‌نویسد. او فیلم و به ویژه پایان آن را استادانه توصیف می‌کند، اما در کنار آن اعتقاد دارد که گیرایی و جذابیت فیلم کافی نیست.

این دوره از جشنواره فیلم کن به اعتقاد بسیاری یکی از غنی‌ترین و بهترین دوره‌های تاریخ جشنواره است. در جشنواره امسال در کنار کارگردان برنده اسکار خودمان نام‌های بزرگی چون برادران داردن، کریستین مونجیو، پدرو آلمادوار، خاویر دولان، اولیویه آسایاس و جیم جارموش را می‌بینیم. پس بی‌دلیل نیست که ذائقه منتقدان فیلم در جشنواره امسال متفاوت از سال‌های دیگر باشد، چرا که مسلما استادان بزرگ فیلمسازی جهان در معتبرین جشنواره سینمایی با دست‌پر حاضر شده‌اند.

آلن هانتر در اسکرین‌دیلی اعتقاد دارد که فیلم «فروشنده» هر چه پیش می‌رود بهتر می‌شود. او علاوه بر این بازی درخشان بابک کریمی در یک‌چهارم پایانی را یکی از نقاط قوت فیلم می‌داند.

بازی قدرتمند بابک کریمی که در فیلم «فروشنده» نقش مکمل مرد را بازی می‌کند، چشم دیگر منتقدان از جمله اون گلیبرمن منتقد ارشد فیلم نشریه ورایتی را نیز به خود خیره کرده است. گلیبرمن هم در نقد خود درباره «فروشنده» درخشان‌ترین بازی فیلم  را از آن کریمی می‌داند.

می‌گویند هر که بامش بیش برفش بیشتر. بن کرول در وب‌سایت «The Wrap» نوشت: «فرهادی جدید خوب است، ولی عالی نیست.» این جملۀ او یادآور نظر تیم گریرسون منتقد فیلم اسکرین است که فیلم تازه فرهادی را در مقایسه با کارهای پیشین او اندکی بی‌رمق می‌داند و اعتقاد دارد که «فروشنده» زیاد تاثیرگذار نیست.

فرهادی پیش از این در سال 2013 با فیلم «گذشته» در جشنواره کن حاضر بود و برای نخل طلای شصت‌وششمین دوره جشنواره رقابت می‌کرد. هر چند که آن سال نخل طلا به فیلم «زندگی ادل» رسید اما «گذشته» هم دست‌خالی نماند و جایزه کلیسای جهانی جشنواره را دریافت کرد. برنیس بژو نیز برای نقش‌آفرینی در «گذشته» جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

آرناد دسپلچین نویسنده و کارگردان فرانسوی، والریا گالینو کارگردان و نویسنده ایتالیایی، لاسلو نمش کارگردان مجارستانی، ونسا پارادایس بازیگر فرانسوی، مدس میکلسن بازیگر دانمارکی، کرستن دانست بازیگر آمریکایی، دونالد ساترلند بازیگر کانادایی و البته کتایون شهابی تهیه‌کننده ایرانی اعضای هیئت داوران شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن به ریاست جرج میلر کارگردان استرالیایی هستند. این ترکیب برنده نخل طلای امسال را تعیین می‌کنند و مسلما ذائقۀ سینمایی و سلیقۀ آن‌ها به ویژه جرج میلر در تعیین برنده تاثیر فراوانی دارد.

فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) فیلم «تونی اردمان» به کارگردانی مارن اده را به عنوان بهترین فیلم جشنواره برگزید. بی‌شک این فیلم یکی از مدعیان اصلی نخل طلای امسال است. از دیگر فیلم‌هایی مدعی نخل طلایی می‌توان به «فارغ‌التحصیلی» به کارگردانی کریستین مونجیو، «برج دلو» به کارگردانی کلبر مندوسا فیلیو، «پترسون» به کارگردانی جیم جارموش و «خریدار شخصی» به کارگردانی اولیویه آسایاس اشاره کرد.

 


ویدیو مرتبط :
سایت سینمانگار: حضور اصغر فرهادی در کاخ جشنواره فیلم فجر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخل طلای جشنواره کن به فرانسه رسید / یک جایزه برای فیلم فرهادی



نخل طلای جشنواره کن به فرانسه رسید / یک جایزه برای فیلم فرهادی

 فیلم فرانسوی «آبی گرم‌ترین رنگ است» به کارگردانی عبد‌اللطیف کشیش جایزه نخل طلای بهترین فیلم شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن را دریافت کرد.

 

نخل طلای جشنواره کن

جشنواره فیلم کن یکشنبه شب پس از 11 روز به کار خود پایان داد و داوران بخش مسابقه اصلی به ریاست استیون اسپیلبرگ کارگردان آمریکایی جایزه اصلی این دوره جشنواره را به تازه‌ترین ساخته عبد‌اللطیف کشیش کارگردان و بازیگر متولد تونس اعطاء کردند. 

پیش از برگزاری مراسم اختتامیه نیز از «آبی گرم‌ترین رنگ است» که درباره ارتباط دو دختر نوجوان است، به عنوان یکی از رقبای جدی برای دریافت جایزه اصلی این دوره جشنواره کن یاد می‌شد.

در همین حال جایزه بزرگ جشنواره به کمدی «درون لوئین دیویس» ساخته جوئل و ایتن کوئن رسید. داستان این فیلم در دنیای کوچک موسیقی محلی در گرینوویچ ویلیج در نیویورک در دهه 1960 متمرکز است.

آمات اسکالانته کارگردان مکزیکی فیلم «هلی»‌ جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد. این فیلم درباره خانواده‌ای است که در نتیجه خشونت مرتبط با مواد مخدر از هم می پاشد. 

فیلم ژاپنی «مثل پدر، مثل پسر» ساخته هیروکازو کوره-ادا برنده جایزه هیئت داوران شد. این فیلم داستان دو خانواده است که متوجه می‌شوند پسرهایشان هنگام تولد جابجا شده‌اند. 

بروس درن بازیگر پیشکسوت آمریکایی برای بازی در نقش یک همسر و پدر سالخورده در کمدی جاده‌ای و سیاه و سفید «نبراسکا» به کارگردانی الکساندر پین برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. درن خود در مراسم حضور نداشت و پین بجای او جایزه را دریافت کرد. 

بره‌نیس بژو بازیگر فرانسوی برای بازی در فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی جایزه بهترین بازیگر زن را برد. او در این فیلم نقش زنی پاریسی را بازی می‌کند که به دنبال طلاق از همسر ایرانی‌اش است. بژو دو سال پیش با فیلم صامت و سیاه و سفید «هنرمند» در بخش مسابقه اصلی کن حضور داشت و بعدها برای بازی در نقش یک ستاره نوظهور سینمای ناطق در این فیلم برنده جایزه سزار و نامزد جایزه اسکار شد. 

جیا ژانکه کارگردان چینی برای فیلم «نشانی از گناه» جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. این درام چهار بخشی بر مبنای داستان‌های واقعی درباره خشونت در چین معاصر ساخته شده است.  

داوران جایزه دوربین طلایی به ریاست آنیس واردا فیلمساز فرانسوی جایزه بهترین فیلم اول را به فیلم سنگاپوری «Ilo Ilo» به کارگردانی آنتونی چن دادند. این فیلم در بخش دو هفته کارگردانان کن نمایش داده شد.

داوران بخش‌ سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن به ریاست جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی، جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه را به فیلم کره‌ای «ایمن» (Safe) اعطاء کردند. در این بخش فیلم «37.4 S» ساخته آدریانو والیرو کارگردان ایتالیایی همین طور فیلم «Wild Valley» تقدیر شدند.

آنگ لی کارگردان تایوانی، کریستوف والتس بازیگر اتریشی،نیکول کیدمن بازیگر آمریکایی، کریستیان مونگیو کارگردان رومانیایی، لین رمزی کارگردان اسکاتلندی، نائومی کاواسه کارگردان ژاپنی، دانیل اوتوی بازیگر فرانسوی و ویدیا بالان ستاره هندی دیگر داوران بخش مسابقه اصلی بودند. 

درمجموع، 20 فیلم در بخش مسابقه اصلی برای دریافت جوایز این دوره جشنواره کن رقابت کردند.  

اودری توتو بازیگر فرانسوی اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه شصت و ششمین جشنواره فیلم کن را به عهده داشت که 15 مه (25 اردیبهشت) با درام «گتسبی بزرگ» به کارگردانی باز لورمان آغاز ‌شد و با تریلر فرانسوی «زولو» ساخته ژروم سال به پایان رسید./خبرآنلاین