فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ساخت موسیقی "چ" به پایان رسید/ مروری بر یادداشت حاتمی‌کیا



فیلمسازی,فیلم چمران,موسیقی پایان فیلم چمران,نمایش,

ساخت موسیقی "چ" به پایان رسید/ مروری بر یادداشت حاتمی‌کیا

فردین خلعتبری آهنگساز "چ" از پایان ساخت موسیقی این فیلم سینمایی و رضایت نهایی ابراهیم حاتمی‌کیا از موسیقی کار صبحت کرد.

فردین خلعتبری آهنگساز "چ" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از پایان آهنگسازی این فیلم سینمایی در هفته گذشته خبر داد و گفت: آهنگسازی فیلم سینمایی "چ" هفته گذشته به پایان رسید و پس از نظر نهایی ابراهیم حاتمی‌کیا و رضایت وی، وارد مرحله میکس شدیم.

وی درباره حال و هوای موسیقی این فیلم متذکر شد: این تصور وجود دارد که چون فیلم در کردستان فیلمبرداری شده است، حال و هوای موسیقی این منطقه در موسیقی فیلم و ملودی‌های آن وجود دارد اما به هیچ عنوان چنین نیست.

آهنگساز موسیقی فیلم "چ" در پایان گفت: ضبط موسیقی فیلم "چ" به عهده گروه موسیقی کر فیلارمونیک ایرانیان بود. موسیقی این فیلم از  9 قطعه کرال تشکیل شده است.

فیلم سینمایی "چ" 48 ساعت از زندگی شهید چمران را در جریان عملیاتی در پاوه به تصویر می‎کشد. مریلا زارعی، بابک حمیدیان و فریبرز عرب‌نیا از جمله بازیگران اصلی کار هستند.

چندی پیش ابراهیم حاتمی‌کیا یادداشتی را در سایت فیلمش و درباره این اثر سینمایی منتشر کرد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

"یا لطیف

این روزها آخرین پلانهای فیلم شهید چمران در شهر پاوه را فیلمبرداری می کنیم. سی و سه سال از آن واقعه گذشته و ما روزی دوباره وارد این شهر شدیم که از نظر ماه قمری در همان ایام ماه مبارک رمضان است.

سی و سه سال پیش شهید چمران و فلاحی با زبان روزه وارد این شهر شدند و درست در شبهای لیالی قدر این حماسه خلق شد.

نزدیک چهل روز است که در این شهر پاوه هستم و در این چله با مردمی هم نفس شدم که بسیار از باورم دور بود.

شهادت می دهم که مردم پاوه و خانقاه و دریسان و نسمه و … را مردمی بسیار مهربان، صبور و به معنای واقعی مظلوم دیدم. شهادت می دهم که در طول تجربه فیلمسازی تا به این حد مردم را صبور و باوقار و والانظر ندیده بودم.

می دانم و می دانند که بهر حال حاتمی کیا کارگردان مرکزنشین است. او آمده از واقعه ای بگوید که می تواند با درک و احساس این مردم زجر کشیده فاصله داشته باشد، ولی صبورانه تحملم کردند.

روزی که استاندار محترم کرمانشاه آقای مهندس هاشمی در نشستی گفتند که همه دستگاههای رسمی را فراخوان خواهند داد که در جلسه ای برای کمک به این فیلم چمران توانایی هایشان را ارائه کنند، به باور تجربه های قبلی جدی نگرفتم و آنرا یک پروتکل نمایشی دانستم، ولی با چشم و روح خود دیدم که عملی شد و من در پشت میزی بلند با همه مسئولین بلندپایه کرمانشاه و علی الخصوص فرمانداری پاوه روبرو شدم.

 

نمی دانم تا چه این حد کمک شد. این حوزه کاری من نیست، ولی خدا کند برای بقیه همکارانم این تجربه شیرین تکرار شود. این حس که به فیلمساز کشورشان احترام می گذارند بقدری غرور انگیز و شیرین بود که همچنان کامم از آن روز شیرین مانده است.

روزهای پایانی ماه مبارک است. خدایا قسم به این ماه عزیز، نتیجه این فیلم چمران آنی باشد که من شرمنده این محبت ها و شهدای مظلوم پاوه نباشم.

الهی آمین

حاتمی کیا"

فیلمسازی,فیلم چمران,موسیقی پایان فیلم چمران,نمایش,

 

فیلمسازی,فیلم چمران,موسیقی پایان فیلم چمران,نمایش,

 

فیلمسازی,فیلم چمران,موسیقی پایان فیلم چمران,نمایش,

 

فیلمسازی,فیلم چمران,موسیقی پایان فیلم چمران,نمایش,

/مهر                                                                                                                                                

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یادداشت ابراهیم حاتمی‌ کیا برای پایان «چ»


ابراهیم حاتمی‌کیا به مناسبت اختتامیه اکران عمومی فیلم سینمایی «چ» نوشتاری نوشت.

خبرگزاری ایسنا: ابراهیم حاتمی‌کیا به مناسبت اختتامیه اکران عمومی فیلم سینمایی «چ» نوشتاری نوشت.

این کارگردان سینمای ایران در این نوشتار آورده است:
 
«فیلم سینمایی «چ» محصول بیش از یک دهه دغدغه ذهنی و حاصل متراکم حدود 3 سال کار مداوم هنرمندان عزیز و جوانان خلاق سینمای کشور بود که همگی می‌خواستند ادای دینی به آرمان‌خواهی نسلی از فرزندان این سرزمین کنند که چه بسا آنها را حتی از نزدیک ندیده بودم اما قصه پایمردی‌هایشان در پشت سر ما و سایه بر زندگی امروزمان و چشم‌انداز فردای ما است و خواهد بود.
 
استقبال خوب مردم از سینماهای تهران، شهرستان‌ها و اظهار محبت آنها و آنچه حتی از شهرهای کوچک و دوردست و مناطق فاقد سالن سینما به من رسید خستگی این سالها و زحمت وافر ساخته «چ» را از تنم بیرون کرد و قطعا برای همکارانم نیز این چنین بوده است.
 
برگزاری این مراسم در شب سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران با حضور و مشارکت خودجوش مردم در میدان امام حسین (ع) که نام و مکانش مملو از خاطرات فراموش‌نشدنی برای نسل ما است برگه ارزشمند و شیرین دیگری از صفحات ساخت و پخش فیلم «چ» برایم می‌باشد. قطعاً همه مخاطبان و آنهایی که در لحظات تماشای این فیلم در سینماها و یا در ایام آتی از طریق نمایش خانگی و یا کمی دورتر از طریق شبکه‌های تلویزیونی در حس مورد نظر با ما مشارکت خواهند داشت به قول شهید عزیز و برادر بزرگوارم سید مرتضی آوینی همگی از عوامل و دست‌اندرکاران این فیلم محسوب می‌شود.
 
در پایان از همه برگزار کنندگان این مراسم و همه همکارانم تشکر می‌کنم و امیدوارم دعای خیر شهیدان چمران، فلاحی، وصالی و سایر شهدای انقلاب و دفاع مقدس بدرقه راهمان باشد.»
 
مراسم سالگرد شهادت دکتر چمران و اختتامیه اکران فیلم سینمایی «چ» و نمایش عمومی این فیلم، شامگاه جمعه 30 خرداد با حضور مهدی چمران؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران، حسین طلا؛ نماینده مجلس شورای اسلامی، محمد ابویی؛ مشاور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در امور جوانان و رئیس خانه شهریاران جوان، جعفری جلوه؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، جمعی از مدیران شهری و هنرمندان این فیلم و شهروندان در میدان امام حسین (ع) برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم پژمان لشکری‌پور؛ مدیر پروژه فیلم سینمایی «چ» گفت: اوایل بهار بود که اکران عمومی فیلم «چ» در سینما آزادی آغاز شد و خیلی خوشحالیم که اختتامیه این فیلم در این میدان قرار گرفته و مهمتر از همه اینکه در شب شهادت دکتر مصطفی چمران برگزار می‌شود. این برنامه برای اولین‌بار به صورت مردمی شکل گرفته است و وقتی این موضوع را با آقای حاتمی‌کیا مطرح کردم ایشان گفتند که آیا مردم به تماشای فیلم در میدان امام حسین خواهند آمد که به لطف خدا همین هم اتفاق افتاد و مردم استقبال خوبی کردند.
 
سپس بابک حمیدیان به روی صحنه آمد تا پیام ابراهیم حاتمی کیا به این مراسم را قرائت کند.
 
وی پیش از قرائت پیام در سخنانی گفت: من سهم بسیار کوچکی در ساخت این فیلم داشتم. خداحافظی کردن از این اثر همانند بدرقه کردن دوست عزیزی در فرودگاه است.
 
حمیدیان سپس پیام ابراهیم حاتمی کیا به این مراسم را برای حضار خواند.
 
در ادامه این مراسم بانو کاظم‌زاده؛ همسر شهید اصغر وصالی طی سخنانی کوتاه یادآور شد: از کسانی که بعد از 34 سال از ماجرای پرالتهاب پاوه یاد کرده و گمنامی اصغر وصالی را به یاد آوردند تشکر می‌کنم. شهیدی که از 13 سالگی فعالیت سیاسی خود را شروع کرد و در انقلاب لحظه‌ای آرام نبود و با اولین درگیری‌های کردستان به عنوان فرمانده حاضر شد و در شروع جنگ در سرپل ذهاب نهایتاً در 28 آبان ماه و همزمان با روز عاشورا شهید شد.
 
وی افزود: سخن از گذشته‌ها زیاد است اما جا دارد از کسانی تشکر کنیم که زنده کننده یاد شهیدان هستند به امید اینکه سایر هنرمندان این راه را ادامه دهند.
 
در ادامه این مراسم، مهدی چمران در سخنانی گفت: تشکر می‌کنم از هنرمندان بزرگی که دست به کار شدند و فیلم زیبا، جالب و کم نظیر "چ" را ارائه دادند که نه تنها زندگی شهید چمران بلکه زندگی بسیاری از شهدای دیگر از جمله شهید وصالی که در پاوه و نقاط دیگر نبرد کردند و برای کشور خود به شهادت رسیدند را به تصویر بکشد.
 
وی افزود: امشب شب شهادت شهید چمران است و در فردا روز در 31 خرداد 1360 او در دهلاویه و در ظهری خونین به شهادت می‌رسد. آخرین سخن او این بود که بعد از من آبروی من را حفظ کنید. بزرگانی که این فیلم را ساختند. هم حاتمی‌کیا و هم سایر هنرمندان و دست اندرکاران توانستند که آبروی او را حفظ کنند.
 
در ادامه این مراسم، مادر شهید بهروز صبوری نیز در سخنان کوتاهی گفت: آنقدر دویدم تا به پسرم رسیدم. سه ماه قبل بود که به من خبر دادن پسرم پیدا شده است. پسرم را در دانشگاه خلیج فارس بوشهر به خاک سپرده بودند که با آزمایش های انجام شده شناسایی شد.
 
وی افزود: فرزندم 18 ساله رفت و 49 ساله بازگشت. درجه او از همه بالاتر بود و به او افتخار می کنم.
 
سپس حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی؛ مشاور معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حوزه فلسطین طی سخنانی با اشاره به نقش چمران در انقلاب تأکید کرد: تمام چیزی که از چگوارا نقل می‌کنند قطره‌ای در مقابل اقیانوس چمران است اما چه اتفاقی افتاده که چگوارا بر روی تی‌شرت‌های جوانان خارج در جهان نقش می‌بندد اما در کشور خودمان در مورد این شهید کاری انجام نمی‌شود.
 
وی افزود: اگر امثال حاتمی‌کیا نبودند و حاتمی‌کیا به فکر چمران نمی‌افتاد چمران سنگ قبری در بهشت‌زهرا و یک اتوبان در تهران بود.
 
در انتهای مراسم با حضور مهندس مهدی چمران؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر طلا نماینده مجلس شورای اسلامی، ابویی مشاور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حوزه جوانان و رئیس خانه شهریاران، حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی؛ مشاور معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حوزه فلسطین و پژمان لشکری‌پور؛ مدیر پروژه فیلم «چ» از بازیگران، عوامل و دست‌اندرکاران فیلم سینمایی «چ» تقدیر و تجلیل شد.