فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ساخت ایران 2 بدون لطیفی و گلزار!


یک سال و نیم بعد از توزیع آخرین قسمت «ساخت ایران»، تهیه کنندگان این مجموعه تصمیم به ساخت فصل دوم آن گرفته اند. در حالی که قرار است این فصل از دی ماه جلوی دوربین برود اما هنوز حضور لطیفی، گلزار و حیایی در آن قطعی نیست.





روزنامه هفت صبح:
یک سال و نیم بعد از توزیع آخرین قسمت «ساخت ایران»، تهیه کنندگان این مجموعه تصمیم به ساخت فصل دوم آن گرفته اند. در حالی که قرار است این فصل از دی ماه جلوی دوربین برود اما هنوز حضور لطیفی، گلزار و حیایی در آن قطعی نیست. منصور سهراب پور، یکی از تهیه کنندگان ساخت ایران، درباره حال و هوای آن توضیح می دهد.

یک سال و نیم بعد از پایان توزیع سریال پرحاشیه «ساخت ایران»، تهیه کنندگان آن تصمیم گرفته اندساخت فصل دوم آن را شروع کنند. این در حالی است که یکی از تهیه کنندگان این مجموعه، سال گذشته در یکی از گفتگوهایش اعلام کرده بود که با تولید «ساخت ایران» به دلیل کپی های غیرمجاز متعدد، یک میلیارد و 200 میلیون تومان متضرر شده اند و برای همین اصلا قصد ندارد به این زودی ها سراغ ساخت فصل دوم آن بروند. تا اینکه نهایتا روز گذشته، امیر پروین حسینی، یکی دیگر از تهیه کنندگان مجموعه، درباره شروع تولید فصل دوم آن به تسنیم خبر داد و گفت که احتمالا از اواسط اسفند، اولین قسمت از فصل دوم به بازار می آید. هفت صبح در گفتگو با منصور سهراب پور، ابعاد مختلف فصل دوم این مجموعه را بررسی می کند.

تغییر نویسنده ها در فصل دوم

خشایار الوند، نویسنده بخش اول «ساخت ایران» که از میانه سریال، به دلیل برخی حواشی همکاریش را با گروه قطع کرده بود، مرداد سال گذشته در مصاحبه ای اعلام کرد که مشکلاتش با تهیه کنندگان این مجموعه حل شده و قرار است فصل دوم آن را هم بنویسد. باز شدن مجدد پرونده «ساخت ایران» اما با اوج کاری این نویسنده همراه شده.



او در حال حاضر دو پروژه «شوخی کردم» و «پایتخت 3» را در دست دارد و آنطور که خودش به هفت صبح می گوید، زمانی برای نگارش «ساخت ایران 2» ندارد. این مسئله را با سهراب پور در میان می گذاریم. می گوید: «طرح فصل دوم را خود خشایار الوند نوشته و الان رضا مقصودی دارد فیلمنامه آن را جلو می برد. البته در مراحل مختلف، به تدریج فیلمنامه نویسان دیگری هم به کار اضافه می شوند.»

لطیفی کارگردانی می کند؟

محمد حسین لطیفی، کارگردان فصل اول «ساخت ایران» که همین چند ماه پیش در گفتگو با هفت صبح از شرایط موجود سر تولید آن گلایه کرده بود، حالا به گفته امیر پروین حسینی به تسنیم، یکی از گزینه های کارگجردانی فصل دوم خود لطیفی است. با اینحال منصور سهراب پور، ترجیح می دهد راجع به این مسئله اظهارنظری نکند: «تا الان برای کارگردانی فصل دوم، سه تا گزینه در نظر گرفته ایم اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. هر کدام از این کارگردان ها شخصیت های مهمی هستند که نمی توانیم از آنها اسم ببریم چون اگر یک زمانی همکاری مان با آنها قطعی نشود، از اینکه اسمشان را رسانه ای کرده ایم ناراحتی به وجود می آید. ظرف 10 روز آینده کارگردان کار هم معلوم می شود.»

مسئله ای به نام گلزار

یکی از مشکلات اصلی فصل اول «ساخت»، به حضور محمدرضا گلزار برمی گشت. الوند در چند مصاحبه اشاره کرده بود که کاراکتر محمدرضا گلزار گنجایش اضافه کردن داستان بیشتری نداشته و دلیل عمده جدایی او از سریال، جدای از مشکلش برای حضور در لبنان، این مسئله بوده. خود محمد حسین لطیفی هم در گفتگو با هفت صبح توضیح داده بود که این نقش، نیازی به سوپراستار نداشته. بعد از قطعی شدن ساخت فصل دوم، الوند، چند ماه پیش در شروع همکاری مجددش با این گروه، اعلام کرده بود که در فصل جدید، خبری از امین حیایی و محمدرضا گلزار نیست. با اینحال سهراب پور می گوید: «الان در مراحل تصمیم گیری هستیم. هنوز نمی توانیم با قطعیت راجع به بازیگران فصل جدید حرف بزنیم.»

او درباره اینکه آیا بازیگرانتس ری قبل را به همکاری دعوت می کنند یا می خواهند از اول تیم جدیدی گردآوری کنند، می گوید: «فعلا نمی توانم چیزی بگویم. اگر 10 روز دیگر راجع به کلیات خبر صحبت می کردیم راحت تر می توانستیم راجع به عوامل اظهارنظر کنم. اجازه دهید زمانی که تیم کاملا چیده شد و قطعیت پیدا کرد در این باره توضیح دهم.»

جایگزینی بازیگران جدید؟

به هر حال از آنجایی که الوند به عنوان نویسنده طرح سریال، صراحتا اعلام کرده بود که گلزار و حیایی در فصل دوم حضور ندارند و کار با بهنام تشکر و چند بازیگر دیگر پیش می رود، اینطور به نظر می رسد که این مسئله تا حدی قطعیت دااشته باشد چون بالاخره الوند طرح را نوشته و قطعا آن زمان می دانسته که در فصل دوم قرار است قصه به چه سمتی برود. سهراب پور می گوید: «متن نوشته شده قابلیت این را دارد که هر کسی بتواند وارد آن شود و در آ« بازی کند. اینطور نیست که فقط امین حیایی یا گلزار بتوانند بازی کنند.»

فصل دوم بی ارتباط به پایان فصل اول

در انتهای فصل اول «ساخت ایران»، بخشی به نام «آنچه در فصل آینده خواهید دید» وجود داشت و تا حدی برای مخاطبان روشن می کرد که در ادامه، قصه سریال به چه سمت و سویی می رود. بنابراین در صورتی که قرار باشد بازیگران تغییر کنند، فضای کار با آنچه در آن قسمت نمایش داده شد، در تناقض قرار می گیرد.
سهراب پور در توضیح این مسئله می گوید: «متن جدیدمان خیلی متفاوت از این موضوعات است و بدون ارتباط با پایان فصل اول پیش خواهد رفت.»
پس با این اوصاف فصل دوم هیچ پایبندی به بخش «آنچه در ادامه خواهیددید» فصل اول نخواهد داشت. او توضیح می دهد: «من که نمی توانم الان کل قصه را لو بدهم. فقط می توانم بگویم ما ترفندی به کار بردیم و یک جور نوآوری انجام داده ایم. اینطور نیست که حالا چون در سکانس پایانی یک حرفی را زدیم، الان بخواهیم دقیقا از ادامه آن شروع کنیم. ممکن است بخواهیم چیزی را که به عنوان آنچه در ادامه خواهید دید در فصل اول آوردیم، در وسط داستان فصل دوم استفاده کنیم یا تصمیم بگیریم اتفاق جدیدی برای آن پیش بیاوریم.»

وفاداری به داستان اصلی

با توجه به توضیحات تهیه کننده درباره بی ارتباط بودن فصل دوم با پایان فصل اول، اینطور به نظر می رسد که «ساخت ایران 2» هم ممکن است بخواهد طبق رویه «قلب یخی 3» پیش برود. یعنی همانطور که سید کمال طباطبایی، فصل سوم «قلب یخی» را با بازیگران و قصه ای کاملا جدید پیش برد، تهیه کنندگجان «ساخت ایران» هم فقط به اسمی از آن بسنده کنند. سهراب پور اما این مسئله را کاملا رد می کند: «نه اینطور نیست. ما یک تغییراتی در تیم بازیگری مان خواهیم داشت اما تفاوت ها به نحوی نیست که بخواهد ما را در فضای دیگری قرار دهد. «ساخت ایران 2»، پدیده ای کاملا مستقل از بافت و فضای فصل قبلی نیست. تقریبا می شود گفت که به فصل اول وفاداریم و رنگ و بوی فصل اول، در فصل دوم هم دیده می شود.»



بخش کوچکی از کار در خارج از ایران


بخش دیگری از مشکلات فصل اول «ساخت ایران» به خروج از ایران و تصویربرداری در لبنان برمی گشت. مشکلات بودجه، افزایش قیمت دلار، خروج برخی بازیگران، همراه نشدن نوسنده و ... مسائلی بودند که این پروژه در سفر به لبنان با آنها مواجه شد. برای همین هم گویا تهیه کنندگان این بار تصمیم دارند فصل دوم را در خود ایران بسازند. سهراب پور می گوید: «بیشتر بخش های فصل دوم در ایران تصویربرداری می شود. فقط بخش کوچکی از آن لازم است در یکی از کشورهای اروپایی گرفته شود.» او امیدوار است که مشکلات فصل اول در ادامه وجود نداشته باشد.

تولید قطعی سریال از دی

امیر پروین حسینی در مصاحبه چند روز قبلش گفته که عوامل قصد دارند از دی، تولید فصل دوم را شروع کنند. با توجه به قطعی نبودن کارگردان، بازیگران و ... این مسئله یک جورهایی بعید به ظنر می رسد. با اینحال اما سهراب پور می گوید که به احتمال زیاد، ساخت سریال در همین زمان اعلام شده شروع می شود: «به احتمال خیلی زیاد این اتفاق خواهد افتاد چون تمام سعی و تلاشمان را برای این گذاشته ایم که کار را تا یک ماه دیگر تولید کنیم. تقریبا آماده ایم و بخش زیادی از پیش تولید را جلو برده ایم. آمادگی کامل را برای شروع کار داریم فقط باید آن را عملیاتی کنیم.»

افزایش 12 قسمتی نسبت به فصل اول

فصل اول «ساخت ایران» در 9 سری 18 قسمتی به بازار آمد و در بازار داغ بدقولی های «قهوه تلخ» و «قلب یخی»، تنها سریالی بود که کاملا منظم به بازار آمد و تا آخرین قسمت هم توزیعش ادامه پیدا کرد. تهیه کننندگان این مجموعه اما برای فصل دوم آن تصمیم گرفته اند یک مقدار بلند پروازانه وارد عمل شوندو تعداد قسمت ها را به 30 قسمت برسانند.

به احتمال زیاد همانطور که فصل اول آن قابلیت پخش از تلویزیون را داشت و چند وقت پیش از شبکه «آی فیلم» روی آنتن رفت، فصل دوم هم طبق اصول تلویزیون پیش می رود و بعد از توزیع در شبکه نمایش خانگی، یکی از شبکه های تلویزیون هم آن را نمایش خواهد داد. البته در حال حاضر هیچ کدام از عوامل، راجع به این قضیه اظهارنظری نکرده اند. باید منتظر باشیم و ببینیم فصل دوم این مجموعه با کدام کارگردان و چه بازیگرانی تولید می شود و قصه آن تا چه حد با فصل اول در ارتباط خواهد بود!


ویدیو مرتبط :
کلیپ سکانسی از "ساخت ایران"به کارگردانی محمد حسین لطیفی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رابطه گلزار، قیمت دلار و رستمی در ساخت ایران



رابطه گلزار، قیمت دلار و رستمی در ساخت ایران

«ساخت ایران» كه این شب‌ها قسمت‌های آخرش در حال پخش از شبكه آی‌فیلم است، با حاشیه‌های ریز و درشت زیادی تولید و پخش شد.

 منصور سهراب‌پور یكی از تهیه كنندگان سریال در گفت‌وگو با هفت صبح از حواشی این سریال ، انتخاب محمد‌رضا گلزار،  انتقادهای محمد‌حسین لطیفی و پخش آن از تلویزیون می‌گوید.

پخش «ساخت ایران» از شبكه آی‌فیلم بهانه‌ای شد تا پروسه ساخت این سریال را با یكی از تهیه كنندگان آن مرور كنیم. منصور سهراب پور در این گفت و گو از حاشیه‌هایی می‌گوید كه باعث شد ساخت ایران آن طور كه مد نظر سازندگانش بوده ، نشود.

 

ابتدا خشایار الوند و پیمان قاسمخانی كه چند قسمت اولیه آن را نوشته بودند،از گروه جدا شدند و بعد هم امیرحسین رستمی نتوانست گروه را در سفر لبنان همراهی كند. او پاسخ گفته‌های تند محمد‌حسینی لطیفی ، كارگردان سریال، كه در گفت‌و‌گو با هفت صبح مطرح كرده بود ،‌ را داده است.

 

 فیلم ساخت ایران ,محمد‌رضا گلزار


 از شبكه نمایش خانگی تا تلویزیون
پخش یك سریال تولید شده برای شبكه نمایش خانگی از شبكه‌ای تلویزیونی اتفاقی تازه است كه ممكن است بعدا هم ادامه داشته باشد. سازندگان ساخت ایران چندی پیش پیشنهاد پخش سریال‌شان را به آی فیلم دادند كه بعد از توافق نهایی با اندكی اصلاحات روی آنتن رفته است.

 

این سریال هرچند در شبكه ویدئویی با انتقادات زیادی مواجه بود اما به خاطر بازیگران مطرحش توانسته رضایت نسبی مخاطبان تلویزیونی را  فراهم كند. سهراب پور از این اتفاق خشنود است و می‌گوید: « پخش تلویزیونی یك سریال كه برای شبكه نمایش خانگی ساخته شده اتفاق خوبی است.

 

كاری كه برای مردم ساخته می‌شود باید شرایطی فراهم كرد كه در جای خود دیده شود.» البته بعد از چند قسمت ، ساعت پخش سریال همزمان شد با سریال طنز پ‍ژمان. سهراب پور اما معتقد است :«پخش ساخت ایران هم زود‌تر شروع شده هم به خاطر تكرار مخاطبان خود را از دست نداده است.» 


قرار نبود ساخت ایران روی آنتن برود
معمولا كارهایی كه خارج از عرف تلویزیون ساخته می‌شوند در نوع پوشش و دیالوگ‌ها آزادی عمل بیشتری دارند. سازندگان ساخت ایران انگار از اول نیم نگاهی هم به مدیوم تلویزیون داشته‌اند برای همین در پوشش بازیگران حواس‌شان به ممیزی‌های معمول بوده.

 

سهراب پور اما این نوع پوشش را الزام كار می‌داند و می‌گوید: «از ابتدا قرار نبود سریال را به تلویزیون بفروشیم. به هر حال ما در وزارت ارشاد و تلویزیون چارچوبی داریم كه نمی‌توان از آن خارج شد.» با این حال اثری كه برای تلویزیون ساخته می‌شود ، محدودیت‌هایش بیشتر است. به همین خاطر وقتی فیلمی سینمایی روی آنتن می‌رود كلی حذفیات دارد. ظاهرا تیغ ممیزان تلویزیون برای ساخت ایران زیادی تند نبوده:«ممیزی‌ها بسیار پایین بود و اصلا به چشم نمی‌آید.»

 

 فیلم ساخت ایران ,محمد‌رضا گلزار

 لطمه از فیلمنامه
ساخت ایران خوب شروع كرد . چند قسمت اول همه را به اثری شسته رفته با موقعیت‌های خوب طنز امیدوار كرد اما به یك باره كار با افت مواجه شد. سهراب‌پور این نكته را می‌پذیرد و به این نكته اشاره می‌كند:« خیلی ساده بگویم وقتی كار را شروع كردیم فقط سه قسمت فیلمنامه آماده بود.

 

تا زمانی كه در ایران بودیم پیمان قاسمخانی و خشایار الوند با ما همكاری داشتند از وقتی از ایران خارج شدیم ارتباط‌مان قطع شد و پروسه همكاری سخت پیش می‌رفت. این دوستان شرایط حضور در خارج از كشور را نداشتند و ما هم از آرش قادری برای ادامه همكاری دعوت كردیم.الان از من به عنوان تهیه‌كننده بپرسید كدام پارت را دوست دارید دقیقا می‌گویم قسمت‌هایی كه خشایار الوند و پیمان قاسمخانی نوشتند.»

 خودم مقصر بودم نه لطیفی
بدیهی‌ترین پرسش این است كه چرا برای ساخت سریالی كه در خارج از كشور ساخته می‌شود فیلمنامه كامل نبوده. البته خیلی‌ها معتقدند این هم شگرد لطیفی است كه فقط با چند برگ فیلمنامه می‌رود توی دل كار. سهراب‌پور این بار از لطیفی حمایت می‌كند:« نه اینجا مقصر خودم بودم . با توجه به شرایطی كه به لحاظ افزایش دلار پیش آمد، ما تصمیم گرفتیم كار را زودتر جمع كنیم كه البته به موقع هم به سرانجام رسید. از طرفی نویسندگان نتوانستند ما را همراهی كنند و ما مجبور شدیم بدون فیلمنامه به لبنان برویم. .»

 

 فیلم ساخت ایران ,محمد‌رضا گلزار

 الوند قهر نكرد
الوند در چند مصاحبه اشاره كرده بود كه كاراكتر محمد‌رضا گلزار گنجایش اضافه كردن داستان بیشتری ندارد. دلیل عمده جدایی او از سریال، جدای از مشكلش برای حضور در لبنان، این مسئله عنوان شد. سهراب‌پور اما نظر دیگری دارد:« نه این طور نبود كه ایشان با چیز یا كسی مشكل داشته باشد. شاید آن موقع تحت تاثیر شرایطی اعتراض‌هایی داشت ولی الان معقول‌تر صحبت خواهند كرد. عرض كردم ایشان نتوانست ما را همراهی كند.»

 شوك امیرحسین رستمی به ساخت ایران
اتفاق عجیبی كه در این سریال پیش آمد حضور محمد‌رضا گلزار به جای امیرحسین رستمی بود. بعد از اینكه رستمی از گروه جدا شد، اول قرار بود دستیار لطیفی به جای او بازی كند و حتی در مقطعی شایعه شد خود سهراب‌پور این نقش را بازی خواهد كرد. سهراب‌پور درباره این اتفاق، نظر دیگری دارد:« من اگر با كسی مشكلی دارم سعی می كنم با خودش حل كنم نه در مطبوعات.

 

  ولی امیرحسین رستمی لطمه‌ای كه به زندگی من و شریكم آقای پروین حسینی زد قابل بخشش نیست. ایشان با من قرارداد داشت اما چهار ساعت قبل از پرواز كه می‌دانید برای یك گروه 40 نفره گرفتن ویزا و اقامت چقدر سخت است ، گفت نمی‌توانم بیایم. حساب كنید چه شرایطی داشتم. از این بی‌اخلاقی محض شوكه شده بودیم. من تا الان حتی تلفن‌های ایشان را جواب نداده‌ام.»

 

 فیلم ساخت ایران ,محمد‌رضا گلزار

 گلزار به جای رستمی، چرا؟!
خیلی عجیب است كه برای نقشی كه قرار بوده امیرحسین رستمی آن را بازی كند بازیگری در حد گلزار انتخاب شود:« بازیگران دیگری برای این نقش مطرح بودند كه هر كدام به نوعی مشكلاتی داشتند . نهایتا به تصمیمی رسیدیم كه در این تصمیم آدمی كه می‌تواند نظر بدهد تهیه‌كننده است. با همه این اوصاف با آقای لطیفی هم مسئله را مطرح كردیم . ایشان گفت آوردن محمد رضا گلزار آن هم به این سرعت خیلی سخت است. گفتم شما اگر موافق باشید من می‌توانم این كار را انجام بدهم. قبول كردند و آقای گلزار را آوردیم. ضمن اینكه این تصمیم را با آقای پروین حسینی با هم گرفتیم و یك تصمیم شخصی نبود. الان هم اصلا از این تصمیم پشیمان نیستیم. »

 نقشی  كه زیادی كش‌دار شد
طبیعی است كه وقتی گلزار وارد یك سریال می‌شود باید نقشی پررنگ داشته باشد. از آنجا كه از اول نقش گلزار برای بازیگری دیگر و در حد نقش دو نوشته شده بود، طبیعی است این نقش برای اینكه بیشتر به چشم بیاید ، گاهی بیخودی كش دار شود. سهراب‌پور در پاسخ به این نكته می گوید:«خب شرایط این گونه پیش رفت.

 

تازه شرایط سوریه شروع شده بود و سینه موبیل ما در این كشور گیر افتاده بود. حساب كنید چقدر استرس روی ما بود. از آن طرف هم  امیرحسین رستمی با معرفت كه دست ما را در پوست گردو گذاشت. در كشور غریب یك گروه منتظر كلید خوردن پروژه هستند.

 

نویسنده‌های مان در ایران نمی‌توانستند بیایند لبنان. این بحران هست یا نه؟ با همه این بحران‌ها نباید بگذاریم كیفیت كار افت  پیدا كند . چون اگر كار ضعیف می‌شد حتما زمین می‌خورد. پس در این شرایط من مجبورم یك امتیازی بدهم . ممكن است فلانی را بیاورم ارزان‌تر باشد اما دیگری را می‌آورم كه كستم محكم‌تر باشد. گلزار برای تقویت نمای بیرونی كار آمد و خدا را شكر نتیجه هم خوب شد.»

 

 فیلم ساخت ایران ,محمد‌رضا گلزار

 از صحبت‌های آقای لطیفی متحیر شدیم
محمد حسین لطیفی در گفت وگو با هفت صبح مدعی بود كه شرایط تولید به قدری سخت بوده كه فقط می‌خواسته پلان‌ها را بگیرد و زودتر برگردند. سهراب پور در پاسخ به لطیفی می‌گوید: «من و دیگر تهیه كننده سریال یعنی سید امیر پروین حسینی متحیر شدیم از این صحبت‌های لطیفی.

 

موضوعاتی كه ایشان مطرح كرده بودند متاسفانه تحت تاثیر یكسری چیزها بود كه برای ایشان سوء تفاهم به وجود آورده بود و تن به این مصاحبه داده بودند. من خواستم جوابیه ای برای ایشان تهیه كنم كه به احترام ایشان و چندین كار خوب كه با هم انجام داده ایم از این تصمیم صرف نظر كردم. وقتی دلار گران می‌شود كسی كه قرارداد بسته دستمزدش را می‌گیرد. كار برای من سخت می‌شود كه باید پول بپردازم.»

 ساخت قسمت دو با الوند
سهراب پور قصد دارد از تجربیات قسمت اول برای بهتر شدن فصل دوم كار استفاده كند. گزینه اصلی او در این قسمت خشایار الوند است. او البته شرایط فعلی بازار شبكه نمایش را مناسب نمی‌داند و به گفته خودش منتظر شرایط مناسب است. او تصمیمی برای ساخت «ساخت ایران 2 » برای تلویزیون ندارد:« قسمت دوم سریال اینقدر جذابیت و قابلیت دارد كه از یك خیلی بهتر خواهد بود . ضمن اینكه  پس از پخش از آی فیلم تعداد بیشتری منتظر قسمت بعدی هستند.»/ هفت صبح,برترینها