فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

زیباترین تالار شاه عباسی ایران



 

 

  یادگار چینی ها در اردبیل

 

برای دیدن زیباترین تالار شاه عباسی ایران، باید راهی اردبیل شوید و سراغ چینی خانه را از اهالی میدان عالی قاپویاین شهر بگیرید. تالاری که بیش از 400 سال قبل توسط شیخ‌بهایی طراحی شد تا تحفه های اهدایی امپراطور چین به شاه عباس در آن نگه داری شود.

 

تالار چینی خانه در قسمت شرقی قندیل خانه یا رواق اصلی مجموعه شیخ‌صفی‌الدین قرار دارد. تالاری با چهار شاه‌نشین و طاق‌نماهای زیبا و نفیس که از مقرنس گچی ساخته شده اند. با نقاشی‌ها، طلاکاری‌ها و رنگ‌های متناسبی که به سطح مقرنس ها خورده اند و تصاویری اسلیمی به وجود آورده اند. اما زیبایی تنها مشخصه تالار چینی ها نیست. هنر معماری شیخ بهایی چنان استحکام بی نظیری دارد که طبق برآورد کارشناسان حتی با زلزله‌ای به قدرت 2/7 ریشتر هم تخریب نمی شود!

 

چینی‌خانه 1256 محفظه دارد که در همه آنها چینی‌های اهدایی امپراطور چین به شاه‌عباس جاسازی شده است. چینی هایی که بهانه پیشکش آنها احیای جاده ابریشم و بهبود روابط چینی‌ها و ایرانی ها بود. این ظروف بعد از رسیدن به ایران توسط هنرمندان حکاک در اصفهان مهر «بنده شاه ولایت عباس» خورده و به اردبیل فرستاده می‌شد و در محفظه‌های تالار چینی‌خانه قرار می‌گرفت.

 

شاه عباس عادت داشت زمانی که برای استراحت یا چله‌نشینی به اردبیل سفر می‌کرد، در تالار چینی‌خانه اقامت کند و نه تنها از نقاشی های گل و بته ای این تالار لذت ببرد، بلکه یادگارهای همتای چینی اش را هم نظاره کند و احساس اقتدار بیشتری به دست آورد!

 

 

 

  یادگار چینی ها در اردبیل

 

 

بر اساس روایت های مورخان، بعد از امضای عهدنامه ننگین ترکمن‌چای بیش از 800 عدد از این ظروف چینی و حدود 4 هزار جلد کتاب‌ دست‌نویس ارزشمند با بسیاری از عتیقه‌جات مجموعه شیخ‌صفی‌الدین توسط ژنرال باسکویچ غارت شد که در حال حاضر تعدادی از این آثار در موزه آرمیتاژ و موزه دیگری در روسیه به نمایش گذاشته شده است.

 

باقیمانده این چینی ها هم به موزه ملی در تهران و موزه‌های شیراز و اصفهان منتقل شده بود که در نهایت 19سال قبل، وقتی چینی خانه دوباره افتتاح شد تا این بار به عنوان موزه فعالیت خود را آغاز کند، به این موزه بازگردانده شدند.

 

در تالار چینی‌خانه علاوه بر ظروف چینی زیبا و گلدان‌های پرنقش و نگار، یک جلد قرآن نفیس به خط کوفی می بینید که از لحاظ قدمت تاریخی‌ سومین قرآن نفیس در ایران است. این قرآن روی پوست آهو کتابت شده و عمر آن به بیش از 1100 سال پیش می رسد.

 

علاوه بر این، در موزه چینی خانه مهرسنگی سلاطین صفوی با شش اسم از اسما خداوند و گل‌های هشت پر به نشانه عرفان پادشاهان صفوی و دوازده پر به عنوان شیعه دوازده امامی بودن آنان، مجموعه ای از فرامین شاهان و سکه‌های نقره‌ای دوره صفوی دیده می شود.

 


ویدیو مرتبط :
نورپردازی تالار شاه عباسی یزد______WWW.NEDACHANG.IR

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مبارك نگران سرنوشتی شبیه شاه ایران است



 

 

 

مبارك نگران سرنوشتی شبیه شاه ایران است

 

رمز گشایی از یك تلگراف محرمانه می گوید؛

مبارك نگران سرنوشتی شبیه شاه ایران است

در بخشی از این تلگراف آمده است: حسنی مبارك كاندیدای اصلی انتخابات آینده ریاست جمهوری است و بدون شك پیروز نیز خواهد شد و حكومت مصر را با مرگ خود وداع خواهد كرد اما وی از هم اكنون با آغاز برخی شورش ها در مصر ، نگران آن است كه ..یكی از نمود های این تنش را می توان در برگزاری انتخابات مجلس مصر و درگیری بر سر تقلب در این انتخابات صورت گرفت به گونه ای كه حكومت مصر« البرادعی» را برای ساعاتی بازداشت نمود.

سرویس بین الملل ـ روزنامه «القدس العربی» از ارسال تلگرافی از سوی سفیر آمریكا در قاهره به واشنگتن پرده برداشت كه در آن حسنی مبارك اعتراف كرده است كه از فرجام حكمرانیش بر مصر به شدت نگران است..

به گزارش «تابناك»، بنا بر ادعای این روزنامه عربی در این تلگراف آمده است: "حسنی مبارك كاندیدای اصلی انتخابات آینده ریاست جمهوری است و بدون شك پیروز نیز خواهد شد و حكومت مصر را با مرگ خود وداع خواهد كرد اما وی از هم اكنون با آغاز برخی شورش ها در مصر ، نگران آن است كه سرنوشتی شبیه سرنوشت شاه ایران برای او رقم بخورد.

در این گزارش «مارگرت اسكوبی»  از «عمروموسی»، وزیر خارجه پیشین مصر و دبیركل كنونی اتحادیه عرب به عنوان كاندیدای مطرح برای انتخابات دوره آینده به عنوان یاد می كند و «جمال مبارك» را «فدایی پدر» معرفی می كند و اینگونه تحلیل می كند كه، «حسنی مبارك» خود نمی خواهد كه مستقیما وارد صحنه سیاسی شود و قصد دارد با سوار شدن روی پشت برخی افراد ـمانند عمرو موسی ـ به مرادش برسد، اما از طرف دیگر نگران است كه آمریكایی ها اصلاحات سیاسی شبیه ایران ـ در سال پایانی دوره زمامداری شاه ایران ـ را در مصر برنامه ریزی كنند و سپس بلایی را كه بر سر محمد رضا شاه آوردند، در مصر اجرا كنند كه نه پدر در راس حكومت بماند و نه پسر !

گفتنی است انتخابات آتی مصر بر خلاف چند دوره پیشین با تنش های بسیاری همراه شده است. این تنش از آنجا آغاز شده است كه، «محمد البرادعی»، دبیركل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی رسما و با شعار «تغییر» وارد عرصه انتخابات مصر شد. یكی از نمود های این تنش را می توان در برگزاری انتخابات مجلس مصر و درگیری بر سر تقلب در این انتخابات صورت گرفت به گونه ای كه حكومت مصر« البرادعی» را برای ساعاتی بازداشت نمود.

با توجه به شرایط موجود به یقین انتخابات آتی ریاست جمهوری در مصر با تنش همراه بوده و می تواند آینده سیاسی این كشور عربی را دچار تغیییرات جدی كند...../تحلیل:تابناک