فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

زوج عاشق به جشنواره برلین رفتند / وقتی یک تصادف مرگبار همه چیز را به هم می‌ریزد



سینما - «پیش از نیمه‌شب» تازه‌ترین همکاری مشترک گروه سه نفره ریچارد لینکلتر، ایتن هاوک و ژولی دلپی در جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت.

زوج عاشق به جشنواره برلین رفتند

به گزارش خبرآنلاین، ایتن هاوک و ژولی دلپی پس از نمایش سومین فیلم سه‌گانه‌ رمانتیک ریچارد لینکلتر در برلیناله گفتند احساس می‌کنند با این فیلم‌ها بزرگ شده‌اند.

 

هاوک و دلپی در «پیش از نیمه‌شب» که روز دوشنبه در بخش خارج از مسابقه جشنواره برلین روی پرده رفت، برای سومین بار نقش یک زوج عاشق را بازی کرده‌اند، فیلمی که با استقبال تماشاگران روبرو شد.

 

لینکلیتر که در تگزاس زندگی می‌کند، اولین بار سال 1995 این دو بازیگر را در فیلم موفق «پیش از طلوع آفتاب» کارگردانی کرد. هاوک در این فیلم به نقش جسی مردی آمریکایی ظاهر شد و دلپی نقش زنی فرانسوی به نام سلین را بازی کرد. آن‌ها در وین دیداری کوتاه داشتند و بعد راه‌شان از هم جدا شد.

 

لینکلیتر، هاوک و دلپی سال 2004 بار دیگر و این بار در فیلم «پیش از غروب آفتاب» همکار شدند. جسی در این فیلم نویسنده‌ای است که ازدواج کرده، اما از زندگی خود راضی نیست. او رمانی موفق درباره دیدار کوتاه خود با سلین نوشته است. از سوی دیگر سلین زمانی که جسی برای تبلیغ کتاب خود به پاریس می‌آید، دنبال او می‌رود.

 

این سه نفر پس از دو فیلم «پیش از طلوع آفتاب» و «پیش از غروب آفتاب» فیلمنامه «پیش از نیمه‌شب» را با هم نوشتند.

 

داستان فیلم 9 سال پس از وقایع فیلم دوم در یونان روی می‌دهد. تقریبا دو دهه از اولین ملاقات آن‌ها گذشته است. آن‌ها اکنون با هم زندگی می‌کنند و دو دختر دوقلو دارند.

 

در فیلم سوم مانند دو فیلم قبلی شاهد صحنه‌های راه رفتن و حرف زدن و نماهای طولانی هستیم، اما بحث‌های آن‌ها با گذر زمان و اتفاقات مختلف سنگین‌تر شده است.

 

لینکلیتر گفت هر بار که آن‌ها فیلمی را تمام می‌کنند آماده هستند برای همیشه خداحافظی کنند، اما دستمایه داستان به قدری غنی است که نمی‌توانند آن را برای همیشه کنار بگذارند.

 

او گفت: «الان اصلا نمی‌دانیم این مجموعه را چطور می‌توانیم ادامه بدهیم و شاید تا پنج یا شش سال دیگر این اتفاق نیفتد.»

برگزارکنندگان جشنواره برلین دوشنبه شب بدون اعلام قبلی با اعطاء جایزه دوربین برلیناله یا جایزه یک عمر دستاورد از لینکلیتر تقدیر کردند. او برای «پیش از طلوع آفتاب» برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی شد.

 

دوشنبه همچنین فیلم‌های «لیلا فوری» به کارگردانی پیا مارایس تولید مشترک آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه و هلند و «حالت بچه» ساخته کالین پتر نتزر از رومانی در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شدند.

 

فیلم «لیلا فوری»‌ یکی از 24 فیلم بخش اصلی جشنواره برلین 2013 است

 

یک تصادف رانندگی مرگبار که تنش‌های اجتماعی به همراه دارد، نیروی محرک داستان هر دو فیلم است. «لیلا فوری» یک تریلر درباره یک مادر سیاه‌پوست تنها در آفریقای جنوبی پس از دوران آپارتاید و «حالت بچه» درباره پسری ثروتمند در رومانی پس از کمونیسم است. قهرمان هر دو فیلم می‌کوشند با پیامدهای تصادفات رانندگی مرگبار که باعث آن شده‌اند روبرو شوند.

 

لیلا خسته از خرده‌کاری‌هایی که انجام داده بالاخره یک شغل ثابت در یک کازینو پیدا می‌کند، اما زمانی که همراه پسر کوچک خود از ژوهانسبورگ راهی محل کار جدید خود می‌شود، در یک جاده تاریک با ماشین به مردی سفیدپوست می‌زند.

 

لیلا می‌کوشد مرد را به بیمارستان برساند، اما مرد در راه می‌میرد. لیلا تصمیم می‌گیرد پلیس را در جریان بگذارد، اما در راه وحشت‌زده می‌شود و ترجیح می‌دهد جنازه مرد را در میان زباله‌ها رها کند.

 

او در نهایت همسر و پسر مرد قربانی را می‌بیند و اینجاست که فیلم مضامینی چون ترس‌های نژادی و بی‌اعتمادی را مورد توجه قرار می‌دهد. لیلا با گناه خود کلنجار می‌رود، اما از پیامدهای اعتراف می‌ترسد.

زوج عاشق به جشنواره برلین رفتند

تری نورتن بازیگر اهل آفریقای جنوبی که در «لیلا فوری» نقش همسر قربانی را بازی کرده، گفت: «جامعه‌ای بسیار خشن است. زندگی ارزشی ندارد و فقر فراگیر است. همه فکر می‌کردند با آشتی ملی همه چیز درست می‌شود، اما به همین راحتی نیست. به گذشت زمان نیاز دارد.»

پیا مارایس فیلمساز متولد ژوهانسبورگ که در برلین مستقر است، گفت: «اضطراب ناشی از ارتکاب جرم تنها لایه‌بندی اجتماعی را آشکارتر می‌کند.»

 

او که یکی از سه فیلمساز زن حاضر در بخش مسابقه این دوره جشنواره برلین است، پس از نمایش فیلم خود به خبرنگاران گفت: «به نظرم این شکل جدیدی از محبوس کردن خود پشت دیوارهای بلند و حصارهای الکتریکی است. این نوع جدیدی از آپارتاید است، نیست؟»

 

«حالت بچه» کالین پتر نتزر در برلیناله با استقبال بیشتری روبرو شد.

 

باربو شخصیت اصلی این فیلم به خانواده‌ای ثروتمند با جایگاه برتر در جامعه بخارست تعلق دارد. کورنلیا مادر سلطه‌جوی او یک مهمانی تولد پرزرق و برق می‌گیرد و گروهی از چهره‌های بانفوذ سیاسی و تجار سرشناس شهر را دعوت می‌کند.

 

فیلم رومانیایی «حالت بچه» روز دوشنبه در برلیناله روی پرده رفت

 

در جریان مهمانی به او خبر می‌دهند باربو نوجوانی اهل یک ده فقیر را کشته است. او و خواهرش طرف باربو را می‌گیرند و تصمیم می‌گیرند کاری کنند که مرد جوان حتی یک روز را هم در زندان نگذراند.

 

کورنلیا برای رشوه دادن به شاهدان و مقامات رسمی کمپین به راه می‌اندازد و حتی می‌کوشد با پرداخت پول خانواده قربانی را راضی کند از شهادت علیه باربو خودداری کند. در مقابل پسر که مدت‌هاست تحت سلطه مادرش قرار دارد، چندان قدردان تلاش‌های او نیست.

 

نتزر به خبرنگاران گفت: «در کشورهای بلوک شرق سابق پدر و مادرها در برابر فرزندان خود جایگاهی انحصارطلبانه دارند. ما طبقه متوسط رو به بالا را انتخاب کردیم، برای اینکه این مشکل در این طبقه بیشتر مشهود است.»

 

امسال در مجموع 19 فیلم برای جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای برلیناله رقابت می‌کنند و پنج فیلم هم در بخش اصلی برلیناله در بخش خارج مسابقه روی پرده می‌روند.

 

شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین 7 تا 17 فوریه (19 تا 29 بهمن) برگزار می‌شود.

منبع:خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
دلا یاران عاشق زود رفتند.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصادف مرگبار در خیابان جشنواره


رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: عدم توجه به جلو راننده کامیون میکسر جان عابر پیاده را گرفت.

خبرگزاری مهر: رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: عدم توجه به جلو راننده کامیون میکسر جان عابر پیاده را گرفت.

سرهنگ مراد مرادی درباره جزئیات این تصادف مرگبار گفت: این حادثه روز گذشته در مسیر شرق به غرب خیابان جشنواره، نبش خیابان سیدی اتفاق افتاد.

وی افزود: کامیون میکسر که در حال تردد در این مسیر بود به دلیل عدم توجه به جلو با عابر پیاده در حال گذر از عرض خیابان برخورد کرد که عابر بلافاصله جان خود را از دست داد.

سرهنگ مرادی با توصیه به رانندگان خودروهای سنگین و عابران پیاده، گفت: با رعایت سرعت مطمئنه و توجه لازم به جلو از هرگونه حوادث احتمالی جلوگیری کنید و حتما برای تردد از عرض خیابان و یا بزرگراه ها از پل عابر و یا خط عبور عابر پیاده استفاده کنید.