فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

زندگی در فضا، از «جاذبه» تا «میان ستاره ای»


در این بخش به فیلم هایی می پردازیم که هر چند در سبک علمی تخیلی قرار می گیرند اما نگاه دقیق تری به علم و دانش داشته اند.

هفته نامه همشهری جوان: هر چند معمولا فیلم های علمی تخیلی که موجودات فضایی را به عنوان پایه های اصلی داستان در اختیار دارند در دید مخاطب موفق تر می شوند اما نباید به همین راحتی از کنار فیلم هایی که سعی کرده اند با نمایشی واقع گرایانه تر از زندگی انسان در فضا نگاهی جدی تر به ژانر علمی تخیلی داشته باشند، گذشت؛ فیلم هایی همچون جنگ ستاره ای، بیگانه یا سفر ستاره ای از جمله این موارد هستند که سال هاست جای خود را در فرهنگ عامه مردم پیدا کرده اند اما این بار سعی در معرفی آنها نداریم.

در این بخش به فیلم هایی می پردازیم که هر چند در سبک علمی تخیلی قرار می گیرند اما نگاه دقیق تری به علم و دانش داشته اند.

2001: ادیسه فضایی

مهمترین فیلم هایی که داستان شان در فضا اتفاق می افتد

استنلی کوبریک با وجود اینکه در زمان حیاتش نتوانست توجهی را که لایقش بود به خود جلب کند اما فیلم هایی را کارگردانی کرده که همچنان به عنوان آثار کالت شناخته شده و تاثیر بسیاری بر دیگر ساخته های آن زمان داشتند. ادیسه فضایی یکی از این دست فیلم هاست که با حضور آرتور سی کلارک تبدیل به اتفاقی بزرگ در ژانر علمی تخیلی شد.

بسیاری از فناوری های امروزه برای اولین بار در ساخته 1968 کوبریک به نمایش درآمدند که کلارک مسئول نوشتن فیلمنامه اش بود. ادیسه فضایی با وجود نامزد شدن در چهار شاخه اسکار تنها توانست جایزه بهترین جلوه های ویژه را به خود اختصاص دهد؛ فیلمی که با بودجه ای 12 میلیون دلاری به فروشی 190 میلیون دلاری رسید و تبدیل به پرفروش ترین فیلم سال 1968 شد.



ماه


مهمترین فیلم هایی که داستان شان در فضا اتفاق می افتد

داکن جونز که این روزها با کارگردانی فیلمی بر اساس بازی وارکرفت در مرکز توجه ها قرار گرفته، اولین پروژه خود را در سال 2009 میلادی با نام ماه کارگردانی کرد. ماه در آینده ای دور اتفاق می افتد که منابع زمین در آن به حداقل خود رسیده و انسان ها برای بقا به ماه رفته و سعی دارند مواد معدنی را از سطح ماه استخراج کنند.

نکته قابل توجه این است که همچون روبات هال در ادیسه فضایی اینجا نیز روباتی به نام گرنی شخصیت مکمل است که صداگذاری آن را کوین اسپیسی بر عهده داشته.

ماه در سال 2009 تنها توانست چیزی حدود 10 میلیون دلار فروش را تجربه کند اما از دید کیفی تبدیل به موفقیتی بزرگ شد و شرایط را برای ساخت فیلم بعدی جونز یعنی سورس کد آماده کرد.



آپولو 13


مهمترین فیلم هایی که داستان شان در فضا اتفاق می افتد

یکی از بزرگترین دلایلی که توانست آپولو 13 را برای همیشه در تاریخ سینمای جهان جاودان کند، شباهت آن به اتفاقات واقعی بود. فیلمنامه این اثر که بر اساس کتاب نوشته شده توسط فضانوردان آپولو 13 نوشته شده شباهت های بسیاری به اتفاقات اصلی این سفر فضایی داشته و حتی مراحل فیلمبرداری آن نیز در شرایط خاصی دنبال شد.

تولیدکنندگان فیلم در سال 1995 موفق شدند با دریافت مجوزهای لازم حتی در شرایط جاذبه صفر فیلمبرداری را انجام دهند تا صحنه های موجود شباهت زیادی به واقعیت داشته باشند.

در نهایت باید به این نکته توجه کرد که تام هنکس در آپولو 13 یکی از درخشان ترین بازی های خود را ثبت کرد و ساخته ران هاوارد موفق به دریافت دو جایزه اسکار بهترین تدوین و صداگذاری شد.



جاذبه


مهمترین فیلم هایی که داستان شان در فضا اتفاق می افتد

بعد از اکران جاذبه، بسیاری از کارشناسان علمی به این موضوع اشاره داشتند که داستان فیلم آلفونزو کوارون در بخش های مختلف از لحاظ علمی مشکل دارد. نکته ای که هیچ کدام از این کارشناسان به آن توجه نکردند این است که جاذبه، فیلمی داستانی است که لزومی برای رعایت کردن نکات علمی ندارد.

در کنار این مسائل نباید از یاد برد که این فیلم یکی از بزرگترین دستاوردهای فنی چند سال اخیر سینمای جهان شناخته می شود. تصاویری که در جاذبه می بینیم از دید بسیاری، شبیه ترین نمونه به واقعیت است.

این در حالی است که بیشتر زمان فیلمبرداری به وسیله پرده های سبز صورت گرفته و همین موضوع اجرای بازیگرها را سخت تر از گذشته می کند.



میان ستاره ای


مهمترین فیلم هایی که داستان شان در فضا اتفاق می افتد

کریستوفر نولان همواره به عنوان یکی از نوآوران سینمای امروز شناخته می شود؛ کارگردانی که همواره سعی کرده فیلم به فیلم تغییر کند و هیچ گاه خود را تکرار نکند. هر چند این اتفاق تاکنون رخ داده اما نگاه متفاوت نولان به داستان هایی که سال هاست در سینما حضور دارند، به عنوان بزرگترین نقطه قوت این کارگردان شناخته می شود.

میان ستاره ای با اینکه در صف بهترین کارهای او قرار نمی گیرد اما سعی کرده با الهام گرفتن از بهترین آثار موجود در این ژانر همچون ادیسه فضایی و البته اضافه کردن پیچیدگی، داستان خود را از تبدیل شدن به یک کلیشه کامل نجات دهد.

زمانی ارزش های کار نولان بیش از گذشته در نظرتان جلوه می کند که بدانید هیچ صحنه ای در میان ستاره ای به وسیله پرده سبز فیلمبرداری نشده و برای تمامی سکانس ها صحنه سازی انجام شده.


ویدیو مرتبط :
جاذبه در فضا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زندگی های بادوام این ستاره های هالیوودی


تعدادی از ستاره ها را برشمرده ایم که زندگی مشترک آنها هنوز هم ادامه دارد و نمونه و الگویی برای دیگر ستاره ها هستند.