فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

زنان قهرمان و مردان انتقامجو در جشنواره فیلم برلین / در چهار روز اول چه گذشت؟



جشنواره فیلم برلین

سینما - تا پایان روز یکشنبه 9 رقیب جایزه خرس طلای شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین روی پرده رفتند.
به گزارش خبرآنلاین، این دوره جشنواره برلین پنجشنبه پیش با اولین نمایش جهانی فیلم رزمی «استاد بزرگ» تازه‌ترین ساخته وونگ کار وای کارگردان هنگ کنگی در بخش خارج مسابقه آغاز شد.
 داستان «استاد بزرگ» با بازی تونی لیونگ چیو وای و ژانگ زی‌یی در چین در پسزمینه سال‌های پرهیاهوی دهه 1930 روی می‌دهد و مضامینی چون افتخار، اصول اخلاقی، خیانت و عشق ممنوعه را دربرمی‌گیرد.
 کار وای که در عین حال رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره برلین است، گفت مصمم بود به شکلی بی‌شباهت با فیلم‌های دیگر به عمق هنرهای رزمی برسد.
 امسال در مجموع 19 فیلم برای جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای برلیناله رقابت می‌کنند و پنج فیلم هم در بخش اصلی برلیناله در بخش خارج مسابقه روی پرده می‌روند.
 روز جمعه در اولین روز نمایش فیلم‌های بخش مسابقه درام لهستانی «به نام» به کارگردانی مالگوسکا شومووسکا درباره یک کشیش کاتولیک همجنس‌گرا به نمایش درآمد.
 شومووسکا یکی از سه فیلمساز زن است که امسال برای دریافت جوایز جشنواره برلین رقابت می‌کنند. فیلم او با استقبال تماشاگران روبرو شد.
 شومووسکا می‌دانست فیلم او که از تصویرپردازی مصائب مسیح برای ترسیم تلاش درونی آدام، شخصیت اصلی داستان استفاده می‌کند، در خود لهستان که مذهب کاتولیک در آن غالب است، جنجال به پا خواهد کرد.
 او گفت: «اکنون در روزنامه‌های لهستانی موضوع فیلم ما خیلی داغ است. ما در لهستان بحث‌های جدی درباره همجنس‌گرایی، کلیسا و کشیش‌ها داریم. برای من خیلی خیلی اهمیت دارد که درباره موضوعات خاص در لهستان بحث کنیم.»
 روز جمعه همچنین درام آمریکایی «سرزمین موعود» به کارگردانی گاس ون سنت برای اولین بار در سطح بین‌المللی در بخش مسابقه برلیناله نمایش داده شد.
 مت دیمن، فرانسس مکدارمند، جان کراسینسکی، رزماری دوییت و هال هالبروک در این فیلم بازی می‌کنند که فیلمی درباره حرص شرکت‌ها و تخریب اکولوژیکی است.

 جشنواره فیلم برلین

  «سرزمین موعود» با بازی مت دیمن یکی از 19 رقیب خرس طلای جشنواره برلین است
 دیمن در «سرزمین موعود» نقش استیو باتلر نماینده فروش یک شرکت گاز طبیعی را بازی می‌کند که همراه همکارش سو تامسن با بازی مکدارمند به شهری کوچک می‌روند. این دو امیدوارند اهالی شهر را که گرفتار رکود اقتصادی شده‌اند راضی کنند حقوق حفاری زمین‌های خود را به آن‌ها واگذار کنند، اما یک کمپین عمومی به رهبری معلم یک مدرسه که احترام زیادی میان اهالی شهر دارد (با بازی هالبروک) و مردی با بازی کراسینسکی، اوضاع را پیچیده می‌کند.
 فیلم جدید ون سنت که از 28 دسامبر در آمریکای شمالی روی پرده رفته، نظر منتقدان سینما را خیلی جلب نکرده و تماشاگران هم از آن استقبال چندانی نکرده‌اند.
 دیمن که فیلمنامه «سرزمین موعود» را با همکاری ون سنت نوشته گفت از اینکه منتقدان این فیلم را غیرقابل‌قبول و فاقد انسجام دانسته‌اند، گیج شده است.
 او گفت: «انتظار نداشتم این طور با فیلم برخورد شود، اما این اتفاقات گاهی پیش می‌آید. فیلم‌هایی ناموفق‌تر از این در کارنامه‌ام داشته‌ام که بعدا پول خود را درآورده‌اند.
ون سنت و دیمن حدود 15 سال پس نیز در فیلم برنده اسکار «ویل هانتینگ خوب» همکاری کرده‌ بودند. ون سنت برای «ویل هانتینگ خوب» و «میلک» نامزد اسکار بهترین کارگردان بوده است.
 «بهشت: امید» ساخته اولریش سیدل اتریشی که یکی از جنجالی‌ترین فیلمسازان اروپاست، دیگر فیلمی بود که روز جمعه در بخش مسابقه جشنواره برلین روی پرده رفت.
 این فیلم تولید مشترک اتریش، فرانسه و آلمان و آخرین فیلم سه‌گانه جنجالی سیدل است که دو فیلم اول او «بهشت:عشق» و «بهشت: ایمان» به ترتیب در جشنواره‌های کن و ونیز نمایش داده شدند.
 «بهشت: امید» داستان دختری 13 ساله است که عاشق مردی 40 سال بزرگ‌تر از خودش می‌شود. سیدل در تازه‌ترین ساخته خود بار دیگر مضامینی چون جنسیت، قدرت و تمایل به ارتباطات انسانی را مورد توجه قرار داده است.
 نمایش فیلمی که قواعد ژانر وسترن را به هم زد
درام روسی «یک زندگی طولانی و شاد» به کارگردانی بوریس خلبنیکوف روز شنبه در بخش مسابقه برلیناله نمایش داده شد.
 این فیلم داستان یک تاجر جوان به نام ساشا است که برای اداره یک مزرعه به ناحیه‌ای روستایی می‌رود، اما در آنجا با یک سرمایه‌گذار روبرو می‌شود که با حمایت مقامات وادارش می‌کند زمین خود را بفروشد.
 اهالی افسرده دهکده ابتدا به ساشا به چشم یک قهرمان و ناجی احتمالی نگاه می‌کنند و او مدت‌ها پس از شکست در این مبارزه مقاومت نشان می‌دهد.
 خلبنیکوف گفت او به «یک زندگی طولانی و شاد» به عنوان نوعی وسترن معاصر نگاه می‌کند. قهرمان فیلم مردی گرفتار شرایط است، کسی که برای مقابله با کسانی که می‌خواهند او را به زمین بزنند، به یک یاغی انتقامجو تبدیل می‌شود.
 در نهایت به اعتقاد خلبنیکوف، فیلم او در درجه اول یک تفسیر اجتماعی از زندگی روستایی در روسیه معاصر است.
 او گفت: «اگر در نواحی دورافتاده روسیه از این روستا به آن روستا بروید متوجه می‌شوید که ساکنان آن نمی‌توانند زندگی خود را به خوبی بگردانند. این حس هست که روستاهای روسیه در حال مرگ هستند، چرا که اهالی روستا بی‌کار هستند.»
 فیلم آلمانی «طلا» به کارگردانی توماس آرسلان دیگر رقیب جایزه خرس طلایی بود که شنبه در جشنواره برلین به نمایش درآمد.
 داستان این فیلم وسترن در یک جنگل کانادایی در دهه 1890 روی می‌دهد و درباره مهاجران آلمانی جوینده طلا است.
 «طلا» مانند «جانگو آزاد شده» فیلم نامزد اسکار کوئنتین تارانتینو و قهرمان آن که قبلا برده بوده، قواعد ژانر وسترن را به هم می‌ریزد و این کار را با قرار دادن یک زن (نینا هاس) در مرکز وقایع قرار می‌دهد.

 جشنواره فیلم برلین

  نینا هاس نقش قهرمان فیلم وسترن «طلا» را بازی می‌کند
 هاس که یکی از بازیگران مطرح سینمای آلمان است و پارسال با بازی در نقش اصلی فیلم «باربارا» نظر منتقدان را جلب کرد، در «طلا» نقش زنی مطلقه را بازی می‌کند که در 1898 به هجوم جویندگان طلا در کلوندایک می‌پیوندد.
 آرسلان گفت فیلمنامه «طلا» را پس از دیدن یک کتاب عکس از آن دوران و خواندن خاطرات آلمانی‌هایی که آمریکای شمالی را فرصتی برای یک شروع تازه دیده بودند، نوشت.
 او در نشست مطبوعاتی فیلم خود گفت: «اسناد زیادی در این زمینه هست، بخصوص اسنادی مرتبط با مهاجران آلمانی و من همه این‌ها را در فیلمنامه گنجاندم.»
 فیلم آمریکایی «مرگ ضروری چارلی کانتریمن» اولین ساخته فردریک باند سینماگر متولد سوئد دیگر فیلمی بود که روز شنبه در بخش مسابقه به نمایش درآمد.
 این فیلم با بازی شایا لابوف و ایوان ریچل وود اولین بار در دنیا ماه پیش در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و منتقدان به شدت به آن تاختند، اما تماشاگران در برلین با فیلم مهربان‌تر برخورد کردند و تشویق‌ها امیدوارکننده بود.
 داستان «مرگ ضروری چارلی کانتریمن» درباره یک آمریکایی جوان به نام چارلی (لابوف) است که به آخرین وصیت مادر درگذشته‌اش عمل می‌کند و بدون هیچ نقشه‌ای راهی اروپای شرقی می‌شود. آشنایی او با یک زن اسرارآمیز رومانیایی (وود) با گذشته‌ای سیاه و خشن حوادثی را به همراه دارد.
 روپرت گرینت ستاره سری فیلم‌های «هری پاتر»، مَس میگلسن، اودری پلازا، تیل شوئیگر، جیمز باکلی و ملیسا لئو دیگر بازیگران این فیلم هستند.
 فردریک باند که یک کارگردان موفق فیلم‌های تبلیغاتی و ویدیو موزیک است، گفت از فیلمنامه‌های تارانتینو مانند «داستان عامه‌پسند» و «رمانس واقعی» که می‌توانند بین طنز تا وحشت در رفت و آمد باشند الهام گرفته است. گروهی از منتقدان همچنین «مرگ ضروری چارلی کانتریمن» را با آثار امیر کوشتوریتسا مقایسه کرده‌اند.
 زنان در صدر اخبار جشنواره برلین
درام «گلوریا» به کارگردانی سباستین للیو تولید مشترک شیلی و اسپانیا روز یکشنبه در بخش مسابقه برلیناله روی پرده رفت و با استقبال تماشاگران مواجه شد.
 «گلوریا» داستانی تاثیرگذار درباره تلاش زنی میانسال برای رسیدن به عشق و ماجرا در سانتیاگو معاصر است. خیلی‌ها این فیلم را به خاطر صمیمیت روابط آدم‌ها با آثار وودی آلن و بازی تماشایی پولینا گارسیا بازیگر اصلی را با مریل استریپ مقایسه کردند.
 گارسیا نقش گلوریا یک زن 58 ساله مطلقه را بازی می‌کنند که بچه‌هایش خانه را ترک کرده‌اند. آشنایی او با رودولفو افسر سابق نیروی دریایی که مردی شصت و چند ساله است، حوادثی را موجب می‌شود.
 سباستین للیو قهرمان فیلم خود را با شخصیت راکی بالبوا در سری فیلم‌های «راکی» مقایسه کرد و گفت: «دنیا او را از پا درآورده، اما گلوریا تصمیم می‌گیرد یک بار دیگر بلند شود و به راه خود ادامه بدهد.»
 فیلم «راهبه» به کارگردانی گیوم نیکولو تولید مشترک فرانسه، آلمان و بلژیک دیگر رقیب جایزه خرس طلا نیز روز یکشنبه در بخش مسابقه به نمایش درآمد.
 این فیلم بر مبنای رمانی از دیدرو فیلسوف فرانسوی ساخته شده است. پولین اتی‌ین در «راهبه» نقش دختری نوجوان به نام سوزان را بازی می‌کند که در فرانسه پیش از انقلاب برخلاف میل خود به یک صومعه فرستاده می‌شود.
 ایزابل هوپر، لوئیز بورگوئن و مارتینا گدک دیگر بازیگران این فیلم هستند.
 فیلم کانادایی «ویک+فلو یک خرس دیدند» ساخته دنی کوته هم روز یکشنبه برای اولین بار در دنیا در بخش مسابقه برلیناله به نمایش درآمد. این فیلم داستان دو زندانی تازه آزاد شده (پی‌یرت روبیتای و ‫رومن بورینگر) است که می‌کوشند در اعماق یک جنگل زندگی کنند.
 شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین 7 تا 17 فوریه (19 تا 29 بهمن) برگزار می‌شود..../khabaronline.ir


ویدیو مرتبط :
فیلم مردان ایکس روز های اینده که گذشت پارت 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۰۰ فیلم در آخرین روز جشنواره کودک اکران می شود



 

  ۱۰۰ فیلم در آخرین روز جشنواره کودک اکران می شود

 

سالن شماره یک مجتمع آوینی فیلم های "مینی بوس"، "قلمرو کودکان"، "راز موفقیت"، "شکارچی شنبه" را اکران می کند، "مینی بوس"، "جامانده"، "خانه اسرارآمیز" در سالن شماره دوی مجتمع آوینی اکران خواهد شد.

 

"تصاویر شکسته"، "میریام نوازنده"، "فتی و ساقه لوبیا"، "سلطان جزیره"، "گردش یکشنبه" و "فرمانروای یخ" در لیست اکران سالن نمایش کانون بسیج قرار دارد. "تابستان عزیز" و "ماهرخ و من و شیطان" در تالار فجر اکران خواهد شد. سالن نمایش صالح آباد "دمزری" و "نخودی" را آماده اکران دارد.

 

فیلم های تالار معلم عبارتند از "هوای بسته بندی شده"، "تا به تا"، "یک روز طولانی" ، "همه چیز به خاطر مادرم"، "ثانیه های طلایی"، "اندازه یک تصویر ساده"، "فرشته مادربزرگ"، "وقتی فرشتگان سقوط می کنند"، "سفیر"، "عمو کیان "بازی خطرناک"، "رویای من پنج درس"، "داستان دو خط" ، "رویای نور"، "پلاک"، "قلاب راست"، "چشمان یک عبور"، "ردپای زندگی"، "یاکور"، "سبقت ممنوع" ،"تصاویر شکسته میریام" ، "نوازنده" ، "فتی و ساقه لوبیا"، "سلطان جزیره" ، "گردش یکشنبه" و "فرمانروای یخ".

 

در تالار دانش آموزی "نانوک صورتی"، "بز دروغگو"، "پرندگان یاسمن"، "خروس زری دخترک ابری"، "شیر کم هوش کیمیاگر"، "گنجشک کوچولو"، "فیلم کوچولو"، "فصل آخر"، "پرنده و درخت"، "روزگار سپری شده"، "قصه های یک خطی ۴"، "قلاب راست" ، "ره افسانه" ، "کیمیاگر"، "نوازنده"، "بن بست"، "کشاورز و ربات"، "مقاومت"، "من و شاه و بابام"، "ماه و پلنگ"، "کوه نورانی"، "مرگ و پیرزن"، "سهم من از زندگی" و "خانه امن است" در تالار دانش آموزی و در سینما کانون

 

فیلم های "دیو و دلبر"، "راز دشت تاران"، "روشن، خاموش، روشن"، "نیلی رنگ"، "شکارچی شنبه"، "گهواره امیرعلی" و "زندگی کاملا نو" و در سینما قدس فیلم های "دیگری"، "سنگ اول"، "بیندو"، "پند نیک"، "دفینه"، "اقاقیا و جان" روی پرده می روند. در قهاوند "خانه امن است" و "سنگ اول" اکران می شود، پایگاه نوژه "جامانده" و "راز دشت تاران" را آماده اکران دارد و "دمزری" و "علفزار" در مجتمع فرهنگی و هنری آیت الله بهاری اکران خواهد شد.

 

"یوسف پیامبر"، "تابستان عزیز" و "روشن خاموش روشن" در سینما بهمن ملایر، "بال های خوشبختی"، "دمزری" و "راز دشت تاران" در مجتمع فرهنگی و هنری نهاوند، "پرواز مرغابی ها" ، "من و شیطان" و "سهم من از زندگی" در تویسرکان، "کیمیا و خاک"، "داور قاطع است" و "سنگ اول" در اسدآباد، "زیر شیروانی تولد کیه؟"، "فقط بیست" و "شکارچی شنبه" در کبودراهنگ اکران خواهند شد.

 

مجتمع فرهنگی و هنری رزن "یوسف پیامبر"، "دمزری" و "علفزار" اکران خواهد شد و در لالجین "فقط بیست" و "روشن خاموش روشن"، در فامنین "جامانده" و "شکارچی شنبه" روی پرده می رود.

 

سینما وحدت کرمانشاه برای فردا فیلم های "راز موفقیت" و "سهم من از زندگی" را برای اکران آماده کرده است و "داور قاطع است" و "بادهای بهاری" در سینما انتظار کرمانشاه اکران خواهد شد. "دیو و دلبر" و "شکارچی شنبه" در خرم آباد و "خانه امن است" و "سنگ اول" در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد ایلام اکران خواهد شد.... / خبرگزارى مهر