فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ریشه چند اصطلاح عامیانه



 

 

 

ریشه چند اصطلاح عامیانه

 

زپرتی:
واژة روسی Zeperti به معنی زندانی است و استفاده از آن یادگار زمان قزاق‌های روسی در ایران است. در آن دوران هرگاه سربازی به زندان می‌افتاد دیگران می‌گفتند یارو زپرتی شد و این واژه کم کم این معنی را به خود گرفت که کار و بار کسی خراب شده و اوضاعش به هم ریخته است.



هشلهف:
مردم برای بیان این نظر که واگفت (تلفظ) برخی از واژه‌ها یا عبارات از یک زبان بیگانه تا چه اندازه می‌تواند نازیبا و نچسب باشد، جملة انگلیسیI shall have به معنی من خواهم داشت را به مسخره هشلهف خوانده‌اند تا بگویند ببینید واگویی این عبارت چقدر نامطبوع است! و اکنون دیگر این واژه مسخره آمیز را برای هر واژه عبارت نچسب و نامفهوم دیگر نیز (چه فارسی و چه بیگانه) به کار می‌برند.



چُسان فسان:
از واژة روسی Cossani Fossani به معنی آرایش شده و شیک پوشیده گرفته شده است.



شر و ور:
از واژة فرانسوی Charivari به معنی همهمه، هیاهو و سرو صدا گرفته شده است.



اسكناس:
از واژة روسی Assignatsia که خود از واژة فرانسوی Assignat به معنی برگة دارای ضمانت گرفته شده است.



فکسنی:
از واژة روسی Fkussni به معنای بامزه گرفته شده است و به کنایه و واژگونه به معنای بیخود و مزخرف به کار برده شده است.


نخاله:
یادگار سربازخانه‌های قزاق‌های روسی در ایران است که به زبان روسی به آدم بی ادب و گستاخ می‌گفتند Nakhal و مردم از آن برای اشاره به چیز اسقاط و به درد نخور هم استفاده کرده‌اند.
منبع:seemorgh.com


ویدیو مرتبط :
مکالمه کوتاه از انگلیسی عامیانه: استفاده از اصطلاح ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیماری‌های روانپزشکی ریشه جسمی دارد



رئیس انجمن روانپزشکان ایران با‌انتقاد از این که هنوز هم اطرافیان برخی بیماران، بیماری روانپزشکی را نوعی انگ و عیب می‌دانند، اظهار کرد: این در حالی است که بیماری روانپزشکی هم نوعی بیماری جسمی است که بر اثر تغییراتی در بدن و مغز ایجاد می‌شود و ۸۰ درصد درمان‌های روانپزشکی به روش دارویی درمان می‌شود.

 

احمد جلیلی، رئیس کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ایران با بیان این‌که انگ‌زدایی از بیماران روانپزشکی و اتانازی از موضوعات مطرح در کنگره است، اظهار کرد: مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بروز بیماری‌های روانی در جامعه موثر است، اما تشخیص بموقع و درمان زودهنگام مانع از مزمن شدن بیماری و خروج فرد از حلقه مولد می‌شود.

 

بیماری روانی

 

وی با بیان این‌که بیماری روانپزشکی هم نوعی بیماری جسمی است، گفت: به عنوان مثال در افسردگی، اضطراب، ‌اسکیزوفرنی و بیماری‌های دوقطبی تغییرات بیوشیمیایی در درون بدن و ریزساختارهای نوروترنسمیترها (واسطه‌های شیمیایی) ایجاد می‌شود که با دارودرمانی برطرف می‌شود.

 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران با بیان این‌که هم‌اکنون ۸۰ درصد درمان‌های روانپزشکی دارویی است، افزود: بیماری‌های روانپزشکی نباید مخفی و به تابو مبدل شود.

 

دکتر جلیلی درباره اتانازی (قتل از روی ترحم) هم گفت: این پدیده ریشه در سوگندنامه بقراط دارد.در حال حاضر در هلند و بلژیک این موضوع جنبه قانونی پیدا کرده است، در حالی که در کشورهایی مثل ایالات‌متحده آمریکا و استرالیا غیرقانونی است

 

وی گفت: ‌مرگ‌های مغزی در کشور به لحاظ حقوقی، قانونی و اخلاق پزشکی قابل بحث است.دکتر محمد اربابی دبیر علمی کنگره هم با بیان این‌که در جامعه دید خوبی نسبت به بیماران روانپزشکی وجود ندارد، افزود: بسیاری از افراد از پذیرش بیماران روانپزشکی خودداری می‌کنند و آنان از بسیاری از حقوق‌های اجتماعی خود محرومند.

 

بیماری روانی

 

وی درباره اتانازی هم گفت: با وجود درمان‌های پیشرفته برای بیماری‌های صعب‌العلاج هنوز عده‌ای حاضر به تحمل رنج ناشی از بسیاری از بیماری‌ها نیستند و این به عهده پزشک است که با توجه به فرهنگ حاکم و شرایط اجتماعی این خواسته را بپذیرد یا نه.

 

دبیر علمی کنگره سالانه انجمن روانپزشکان با بیان این‌که می‌توان از ارث به عنوان عوامل موثر در بروز بیماری‌های روانپزشکی یاد کرد، افزود: چنانچه والدین به اسکیزوفرنی مبتلا باشند احتمال ابتلای فرزندان ۱۲ درصد است که البته این میزان در اختلالات خلقی و شخصیتی متفاوت است.

 

اربابی به وجود ۲ نوع درمان ریشه‌کنی و کنترل اشاره کرد و یادآور شد: برخی از بیماری‌های روانپزشکی نظیر افسردگی کاملا درمان و برخی نظیر اسکیزوفرنی و اختلالات دوقطبی تحت کنترل خواهند بود.