فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
روزهای خوب موسیقی،از کنسرت «شجریان» تا مجوزهای داغ
پیشبینی اتفاقات مهم حوزه موسیقی کشور در سالی که به نام «اقتصاد و فرهنگ» لقب گرفته است؛
مدت زیادی است که توجه ویژه به امور فرهنگی و سرلوحه قرار گرفتن این وادی در میان دغدغههای مسئولین نظام، یکی از خواستهای عمده مردم و فعالین حوزه فرهنگ و هنر است و حالا امید میرود در سال جدید، شاهد بازنگری اساسی در این بخش باشیم. این نگاه امیدوارانه در روزهای اخیر و در میان اهالی فرهنگ و هنر رو به گسترش بوده، تا جایی که افراد بدبینتر نیز با نگاهی خوشبینانه در پی فعالیت بیشتر در این حوزه هستند.
در این گزارش قرار است به پیشبینی اتفاقات برجسته موسیقی ایران در سال 1393 بپردازیم. اگرچه اظهارنظر در خصوص رویدادهای آینده نیازمند گذر زمان است، اما شاید بد نباشد که با این گزارش همراه باشید.
آواز مرغ خوشخوان
از آخرین باری که سایتهای بلیتفروشی کنسرت، بر اثر هجوم هواداران خسرو آواز ایران دچار اختلال شدند، 6-7 سال میگذرد و حالا به نظر میرسد که باید برای تکرار چنین اتفاقی آماده باشیم. گزارشها حاکی از آن است که تور جهانی کنسرتهای استاد «شجریان» از ماههای آینده در اقصی نقاط جهان آغاز خواهد شد و قرارداد این کنسرتها هم میان یک تهیهکننده جوان و سرشناس داخلی با یک کمپانی بینالمللی منعقد شده است.
اگرچه استفاده از صدای «شجریان» بزرگ در فیلم تبلیغاتی رئیسجمهور منتخب امیدواریهای فراوانی به وجود آورد تا صدای ایشان بار دیگر در سالنهای کنسرت داخلی طنینانداز شود، اما تا پایان سال 92 که چنین اتفاقی رخ نداد. ظاهراً تلاشهای زیادی از سوی مسئولین فرهنگی کشور صورت گرفته تا مقدمات برگزاری کنسرتهای استاد در ایران فراهم شود. به گفته شاهدان، جلساتی نیز برای وقوع این مهم برگزار شده و نتایجی مثبت نیز از دل آنها بیرون آمده است.
«گلِ یخ» جوانه میزند
تیتر خبر این است: «آلبوم جدید "کوروش یغمایی" با اخذ همه مجوزهای لازم به زودی وارد بازار موسیقی کشور میشود». اصلاً شاید ظرف همین چند هفته آینده این تیتر را در بخش خبر یک «موسیقی ما» دیدید. خبر هم تأیید شده و حتی مذاکرههایی نیز با شرکتهای تولیدکننده CD صورت گرفته است. هیجان این خبر زمانی مضاعف میشود که بدانید «کاوه یغمایی» هم موفق به گرفتن مجوز انتشار آلبوم و برگزاری کنسرتاش شده و دوستداران موسیقی راک باید خود را برای اجراهایی شگفتانگیز حاضر کنند.
خاندان «یغمایی» که از آنها به عنوان بزرگان راک فارسی یاد میشود، در سال جدید قرار است اتفاق بزرگ حوزه موسیقی کشور باشند. چهرههایی که در سالهای گذشته بالا و پایینهای زیادی در داخل و خارج کشور تجربه کردهاند و حالا با تجربهای بیشتر و نگاهی پختهتر قرار است یکی از حوادث بزرگ موسیقی ایران در سال 93 لقب بگیرند.
آقای همیشه غایب
هیچکس نمیداند که در ساختمان سهطبقه حوالی یکی از بیمارستانهای غرب تهران چه خبر است. ساختمانی که ریتم ضربان قلب خیلی از هواداران محسن چاوشی در طبقه اول آن تعیین میشود. اینجا استودیو 103 record است. با یک تابلوی سفید که حالا دیگر آبیِ آبی شده و همه کسانی که پایشان به آنجا باز شده، یادگاریای را برای «محسن چاوشی» با ماژیک آبی روی این تابلو نوشته و امضا کردهاند.کمی جلوتر از تابلوی یادگاریها، استودیوی بزرگی است که با یک شیشه بزرگ، با اتاق فرمان در ارتباط است. «بهروز صفاریان» و «محسن چاوشی» در خفا و در حالی که از شدت شوخی ریسه میروند، در حال برنامهریزی برای کنسرتی هستند که هیچکس از جزئیات آن خبر ندارد. حرف و حدیثها در مورد کنسرت «محسن چاوشی» در سال 93 زیاد است.
در سالهای گذشته بسیاری دیگر هم با این قبیل ادعاها سعی کردند که وارد گود شوند، ولی تجربه نشان داده که تا زمانی که «محسن چاوشی» میکروفن به دست روی صحنه نیامده، نباید در مورد این قبیل ادعاها اظهارنظر کرد. برای ادامه ماجرا باید تا پایان جام جهانی برزیل صبر کنید ولی... خبر آمده که خبری در راه است...
زیرزمینیها و مجوزهایی داغِ داغ!
این اسامی را مرور کنید: «سیامک عباسی»، «سینا حجازی»، «کاوه آفاق»، «رستاک حلاج»، «عماد طالبزاده»، «سعید کرمانی»، «نریمان»، «سامان جلیلی»، «متین معارفی» و... تقریباً همه این افراد آثارشان را در سال 93 وارد بازار خواهند کرد. «سیامک عباسی» مجوز نشر آلبومش را در دست دارد و «سینا حجازی» حتی در حال برنامهریزی برای کنسرتهایش است.
«کاوه آفاق» آلبومی راک را تولید کرده و بقیه هم در آخرین خوان اخذ مجوز قرار دارند. حالا با ورود این همه چهره محبوب به عرصه مجاز، باید شاهد تنوع بیشتری برای سلیقههای مختلف موسیقیایی علاقهمندان بود.
برج میلاد، همچنان تعطیل!
مسئولین برج میلاد ظاهراً هنوز تمایلی برای تجدیدنظر در تصمیم خود مبنی بر ممانعت از برگزاری کنسرتهای پاپ در سالن اصلی این مجموعه ندارند. ظاهراً سیاستگذاران این مجموعه فعلاً قصد دارند که همایشهای علمی و پژوهشی در سالن اصلی این مجموعه برگزار شود و آنها هم بدون دردسر برنامههایشان را پیش ببرند. بههرحال کنفرانسهای صدنفره و کممخاطب قطعاً دردسر کمتری نسبت به کنسرتهایی دارد که معمولاً چیزی حدود دوهزار نفر را به مجموعه میکشاند. در روزهای آینده این موضوع را جدیتر پیگیری میکنیم.
آه «لسآنجلسِ» مغموم!
در دوره هشت ساله دولت قبلی، چهرههای زیادی از خوانندگان لسآنجلسی برای فعالیت در داخل کشور، جلساتی را با مسئولین ارشد فرهنگی برگزار کردند. جلساتی که عمدتاً در تهران و کیش برگزار شد و شنیده شد که چهرههای سرشناس دیگری نیز به صورت حضوری و تلفنی شرایط بازگشتشان را بررسی کردند.
البته به جز «حبیب» و «سامان» در حال حاضر هیچ کدام از چهرههای مذکور در ایران حضور ندارند و حرف و حدیثهای زیادی هم بر سر زبانهاست که قرار است اتفاقات عجیبی در سال «اقتصاد و فرهنگ» رخ دهد. این پاراگراف هم از همان خطقرمزهایی است که بیشتر از این نمیشود جلو رفت، اما در سال جدید اگر شب خوابیدید و صبح بیدار شدید و دیدید آلبوم دو تن از چهرههای آکادمی موسیقی معروف در ایران منتشر شده، زیاد تعجب نکنید...
چشمهایت را ببند
دومین جشن سالانه «موسیقی ما» قرار است به یاری خدا در اواخر بهار برگزار شود. اگر همهچیز خوب پیش برود، یک ماه قبل از آغاز جامجهانی برزیل این جشن با شکوهی دو چندان برگزار میشود و برنامهریزی دستاندرکاران برگزاری آن و حمایتهای مسئولان به نحوی است که شاید یکی از اتفاقات بزرگی که در پاراگرافهای بالا به آنها اشاره شد، در انتهای این جشن رخ دهد. سوای این ماجرا برنامههایی برای این مراسم تدارک دیده شده که قطعاً سوپرایزتان خواهد کرد و فقط شما را دعوت می کنیم به صبر برای این رویداد هنری و فرهنگی.
بازگشایی ارکستر سمفونیکها
شرایط تعطیلی ارکسترها در سالهای گذشته و بدهیهای فراوان این تشکیلات به قدری شرایط را پیچیده کرده که سال گذشته راه حلی برای احیای این ارکسترها پیدا نشد. هرچند که این قضیه جزو شعارهای رئیس جمهور هم بود. حالا دیگر بازگشایی ارکستر سمفونیکها مسئله حیثیتی برای اهالی موسیقی شده است. به نظر میرسد یکی از اصلیترین برنامههای معاونت هنری در سال جدید راهاندازی و سرسامان دادن مجدد ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران باشد.
طرحها و برنامههایی مطرح شده و قولهایی هم داده شده تا خیلی زود شاید همین ماهها ابتدایی سال شاهد اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری یکی از موزیسینهای صاحب نام این عرصه باشیم.
ویدیو مرتبط :
تیپ جدید بنیامین در کنسرت جدیدش، داغ داغ
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
در حاشیه مزاحمت برای کنسرت همایون شجریان / حمایت از موسیقی در برابر دلواپسان
25و 26 بهمنماه در شهر اصفهان همایون شجریان به همراه تهمورث پورناظری و اعضای گروهش برای اجرای کنسرت آلبوم «چرا رفتی» از مجموعه تورهای این کنسرت حاضر شدند و در روز اول روی سن رفتند و با تمام اعضای گروه به اجرای کنسرت پرداختند. اما در شب دوم مزاحمتهایی در بیرون سالن برگزاری کنسرت در شهر اصفهان مانع از آن شد که کنسرت با آرامش و راس ساعت روی سن نرود. عدهای با تجمع جلوی در سالن و اعتراض به برگزاری کنسرت همایون شجریان خواستار لغو اجرا بودند که با برخورد قاطعانه استاندار اصفهان کنسرت «چرا رفتی» با یک ساعت تاخیر با تمام اعضای خود به روی سن رفت و این نویدبخش بهبود وضعیت برگزاری کنسرتهاست که در چند ماه گذشته از این دست حواشی ناخوشایند بر آنها زیاد رفته است.
تهمورث پورناظری: این مساله را پیگیری خواهیم کرد
در صحبتهایی که پس از این اتفاق پیش آمد گفتوگویی تلفنی با تهمورث پورناظری، آهنگساز داشتم تا اخبار منتشرشده در سایتها را بررسی کنم.
آقای پورناظری آیا در هر دو شب اجرای کنسرت چرا رفتی با مشکل معترضان خودجوش مواجه شدید؟
خیر، در شب دوم مساله پیش آوردند.
در سایتها اینگونه منعکس شده که معترضان در داخل سالن حضور یافته بودند و از بین جمعیت و قبل از شروع کنسرت با شعارهایی ایجاد مزاحمت کردند تا کنسرت برهم بخورد؟
در بیرون سالن عدهای جمع شده بودند و ما در داخل سالن بودیم و زیاد متوجه آنها و اهدافشان نشدیم.
ضمنا اعلامشده که پس از رفع مشکل معترضان، خانمهای نوازنده مجبور شدند چادر و مقنعه بپوشند و به اجرا بپردازند. آیا چنین رفتاری صورت گرفت؟
خیر، ما با همان شکلی که در شهرهای مختلف کنسرت دادهایم روی سن رفتیم البته با تاخیر بسیار زیاد.
چرا این مساله را مسکوت گذاشتهاید؟
فعلا صحبتی نکرده و آن را رسانهای نکردهایم اما صددرصد پیگیری میکنیم.
دلیل اعتراضات برای لغو چه بود؟
معترضان که این روزها اخبارشان را در حاشیه برخی کنسرتها شنیدهایم از حضور سه نوازنده زن در گروه نوازندگان ناراضی بودند و روی سن رفتن زنان در استان اصفهان را خلاف شرع و قانون میدانستند.همین مساله باعث شده بود به صورت خودجوش جلوی سالن به شعاردادن بپردازند و نهتنها به حذف زنان نوازنده از گروه که در یکسال گذشته بارها در اصفهان این اقدام را موجب شدهاند راضی نبودند بلکه خواستار لغو کلی کنسرت شدند؛ آن هم لغو کنسرتی که مجوز وزارت ارشاد را دارد و در اغلب شهرهای ایران اجرا شده است.
نیروهای خودجوش برهمزننده کنسرت چرا خود را محق میدانند؟
قوانین نانوشته یا بهتر بگویم افرادی که میخواهند قانون را به دلخواه خود ایجاد و اجرا کنند از پارسال تحرکات گستردهای را آغاز کردهاند و در این راستا مدتی است حضور زنان نوازنده در اجرای زنده موسیقی در بعضی شهرها ازجمله اصفهان، تبریز، ارومیه، زنجان، گرگان، تمامی شهرهای استان خراسان، برخی از شهرهای خوزستان و... ممنوع است و گروههای موسیقی برای حضور نوازنده زن یا همخوان زن در گروه اجازه ندارند. البته قوانینی متفاوت در شهرهای مختلف اعمال میشود و همین مساله کلیت نظام مجوز وزارت ارشاد را زیرسوال میبرد، چراکه قانون استانی وضع نمیشود که مجوز وزارت ارشاد در شهرستانها بیاعتبار باشد.
ماجرای ممنوعیت حضور نوازندگان زن روی سن در شهر اصفهان چیست؟
خرداد 93 علیرضا قربانی خواننده و سرپرست گروه اشتیاق در اصفهان به دلیل داشتن نوازنده زن با مشکل مواجه شد و با تاخیر 50 دقیقهای روی سن رفت. او تنها توانست برای سه نوازنده از شش زن نوازنده گروهش جایگزین پیدا کند. خواننده تیتراژ پایانی سریال «شب دهم» در مصاحبهای با ایسنا گفت: «خواهشم از تمام مسئولانی که میتوانند در این باره نظر بدهند این است که مقداری همفکری و اعتماد بیشتری کنند.
چراکه همه آنها واقعا خواهران خودمان هستند. خانمهایی که در اداره، در کارخانه و در صحنههای اجتماعی مشارکت صددرصدی جدی دارند، اینکه چطور میتوانیم در اینجا حذفشان کنیم، به نظر من یک مقدار برخورنده است و جای تفکر و اعتماد بیشتری دارد. چراکه آنچه در عرف و آنچه در عوالم این جامعه برخورنده نیست را میشود اجرا کرد.» آن زمان مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان نیز درباره حذف زنان نوازنده از روی سن اینگونه موضعگیری کرده بود که «زنان نوازنده میتوانند به شهرهای دیگر مهاجرت کنند و اگر مایلند در آنجا روی صحنه بروند و تجربه به دست بیاورند.»
محمد قطبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اصفهان این جایگزینی را اینگونه توضیح داده بود: «در تیمملی فوتبال هم افراد مختلفی حضور دارند، اما هر وقت و به هر دلیلی یکی از بازیکنان نتواند بازی را ادامه دهد یک نفر دیگر جایگزین میشود.» او البته در زمینه کنسرت همایون شجریان موضعگیری متفاوتی اتخاذ کرد که به بهبود شرایط در این استان جای امیدواری وجود دارد، زیرا این استان بیشترین محدودیتها را برای نوازندگان زن داشته است.
واکنش ارشاد اصفهان و انتقاد از مداحان پاپخوان
اما با وجود آنکه بارها حرفهایی در حمایت از معترضان از سوی مدیرکل ارشاد اصفهان زده شده بود، او تمامقد از عملکرد استاندار اصفهان دفاع کرد و نشان داد که مدیران اگر در تصمیمات خود مصمم باشند، هیچ گروه خودجوشی نمیتواند برهمزننده برنامه دارای مجوز قانونی باشد. هرچند استانداری اصفهان با عزم و ارادهای مصمم مانع برهمزنندگان شد اما محمد قطبی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با انتشار بیانیهای، نسبت به حاشیههای کنسرت همایون شجریان واکنشی درخور نشان داد و معترضان را به گفتوگو و تمکین به قانون دعوت کرد. آنگونه که در بیانیه مدیرکل ارشاد اصفهان آمده و در خبرگزاری ایسنا نیز نقل شده است گویا برهمزنندگان تفکری چون مجلس رقص و زنان بیحجاب را به جای کنسرت القا کرده بودند که قطبی به آنان پاسخ داده: «کاش چهار انگشت فاصله را زودتر طی میکردید و قبل از دیدن قضاوت نمیکردید، که شرمنده شوید. شاید حالا فهمیده باشید که «شنیدن کی بود مانند دیدن». دنبال خواننده زن میگشتید، نوازندگان با حجاب دیدید.
دنبال رقص و لعاب میگشتید، چهار کلام حرف حساب شنیدید و کلاه گشادی سرتان رفت.» او همچنین در دفاع از موسیقی سنتی در برابر هجمه موسیقی غربی با اتکا به آواز همایون شجریان برآمده و گوشهای هم به مداحان پاپخوان وارد کرده است و گفته: «نوای گلوی همایون شجریان یکی از قلههای موسیقی سنتی معاصر به حساب میآید که با آن و نواهای مشابه آن میتوانیم ذائقه نسل جوان و نوجوان را دوباره با سنت و گذشته خویش آشنا سازیم و سپر بلایمان باشد در مقابل آنچه از ناکجاآباد بر ما پرتاب میشود. آنان که با اجرای موسیقی همایون شجریان موافق نیستند یا سنت را نمیشناسند یا موج موسیقی مدرن را یا از قدرت موسیقی سنتی در برابر موسیقی بیگانه بیخبرند.
کاش این مدعیان در مقابل مداحی پاپ ذاکر و ذاکرها صف میکشیدند و از اینکه ذائقه بچهمذهبیهای عاشق امام حسین(ع) آلوده به موسیقی پاپ شود، مانع میشدند. کاش اجازه نمیدادند ریتم شور عزاداری را به جای تکضرب پنجهپور و سه ضرب حاجصادق بگذارند.»
اخبار فرهنگی - فرهیختگان