فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
رنگهای سفالگری
در هنر نقاشی بر روی سفال از انواع رنگ برای تولید نقوش رنگارنگ و جذاب در طول تاریخ استفاده شده است. امروزه نیز همچنان فن نقاشی بر روی سفال متداول است. در این نوشتار با انواع رنگ های امروزی که برای نقاشی سفال استفاده می شود آشنا خواهید شد.
سفالگران لالجین رنگهای زیر را میشناسند و برای لعاب دادن سفالهای خود به کار میبرند:
رنگ سبز - برای درست کردن رنگ سبز مادههای زیر را به کار میبرند:
1- قلیا -و آن گیاهی است که در شوره زار میروید. قلیای سفالگران باید شیرین باشد. قلیای شور را در ساختن صابون به کار میبرند. قلیا را در کورهای چنان میسوزانند که شعله ور نشود و به هم بچسبد و به رنگ سیاه در آید. هر بار قلیای سوخته را سفالگران شش تا هفت ریال میخرند و آن را میکوبند و نرم میکنند.
2- سنگ سفید – سنگهای سفید را از بستر رودخانههای اطراف لالجین فراهم میکنند و سفالگران آن را میکوبند و خرد میکنند.
3- شیشه - ده من قلیا و ده من سنگ سفید را کوبیده را درهم میکند و برخاکستر نرمی که در پیرامون آتش کورهاست میریزند تا آب شود. مادهای که از گداخته و در هم شدن قلیا و سنگ به دست میآید « شیشه » مینامند.
4- سرب پخته - سه من را در تابهای (توا) میریزند و آن تابه را در کوره میگذارند. سرب کم کم آب میشود و پس از آن که تمام آن گداخته شد کمی کمتراز یک من قلع در آن میاندارند تا پس از آب شدن با سرب آمیخته گردد.
بر روی این همبسته گدازان چیزی مانند خاکستر پدیدار میشود که آن را با سیخی به کنار تابه میکشند و آن رفته رفته خود را میگیرد و به رنگ زرد زرنیخی در میآید و این کار چندان ادامه مییابد که تمام همبسته به همان صورت در آید.
مادهای که به این روش در کنار تابه فراهم آمده بسیار داغ است و کمی قلع در آن میاندازند تا به بینند جرقهای از آن میجهد یا نه. اگر جست میگویند سرب پختهاست و آن را آهسته آهسته در ظرفی به نام « چیقاوان» که دو دسته چوبی میگذارند تا خنک شود.
5- مس سوخته - مقداری مس ( دَم قیچی) را بر خاکستر پیرامون آتش کوره میریزند تا بسوزد. از سوختن آن، مادهای مانند خاکستر به دست میآید که « مس سوخته» نامیده میشود.
6- لاجورد- مقداری لاجورد طبیعی را ( که آن را لاجورد خارجی مینامند) بر سنگی میریزند و سپس سنگ دیگری میسایند و کم کم آب به آن میافزایند تا به صورت آبگون در آید.
7- پستاهی - دو من شیشه ( نگاه کنید به بالا)، دو من سرب پخته و یک من سنگ سفید را درهم میکنند و آن را در دستگاهی به نام اسیاب بیرون میآید سفید چرکین است و آن را یک « معیار» یا یک « پستاهی» مینامند.
برای ساختن رنگ سبز 180 مثقال از هر 7 مورد بالا را در هم و در آسیاب آمیخته و نرم میکنند. ماده آبگونی که به دست میآید رنگ سبزی است که میخواهند ولی در این هنگام سفید و چرکین است و سبزی ان پس از پخته شدن سفال در کوره پدیدار میشود. این آبگون را از کنار میگذارند تا برای رنگآمیزی آماده شود.
برای لعاب کاری ( رنگ لعابی دادن به سفالینههای کوچک، آنها را در رنگی که میخواهند فرو میبرند تا همه جای آنها از لعاب پوشیده شود و سپس رنگ کَعْبْ آنها را پاک میکنند تا هنگام پختن که سفالینهها را روی هم میچینند، به یکدیگر نچسبند. برای لعاب کاری ظرفهای بزرگ، رنگ را با کاسه کوچکی روی میریزند
رنگ زرد - دومن سنگ سفید و دو من سرب پخته را باهم میآمیزند و در « توا» میریزند وآن را در کوره میگذارند تا به صورت خمیر در آید. سپس آن را با سیخی از « توا» 1 بیرون میآورند و در ظرف پر از آبی میریزند. چون این آب سرد وآن خمیر داغ است به زودی خمیر در آب به صورت مادهای خشک و پوک در میآید که آن را میکوبند در آسیاب با آب نرم و آبگون میکنند و از کتان میگذرانند.
رنگ قهوهای - یک پستاهی و نیم من ملغ ٢ کوبیده در آسیاب میریزند و با افزودن آب، آبگونی درست میکنند و سپس آن را از کتان میگذرانند. اگر « ملغ» بیش از نیم من باشد رنگ سیاه و اگر کمتر باشد رنگ سرکهای از آن به دست میآید.
رنگ لاجوردی - هشت من سرب پخته و یک من قلع را در کوره آب میکنند و میگذارند سرد شود و سپس آن را میکوبند و دو من از این کوبیده را با یک من سنگ سفید و دومن شیشه و 36 مثقال لاجورد میآمیزند و با آب در آسیاب نرم میکنند و آن را از کتان میگذرانند.
لعابکاری
برای لعاب کاری ( رنگ لعابی دادن به سفالینههای کوچک، آنها را در رنگی که میخواهند فرو میبرند تا همه جای آنها از لعاب پوشیده شود و سپس رنگ کَعْبْ آنها را پاک میکنند تا هنگام پختن که سفالینهها را روی هم میچینند، به یکدیگر نچسبند. برای لعاب کاری ظرفهای بزرگ، رنگ را با کاسه کوچکی روی میریزند.
برای این که بدانند غلظت رنگ به اندازه است یا نه ، نخست یک سفالینه را در آن فرو میبرند و بیرون میآورند و سپس با خراشیدن رنگی که بر روی آن نشسته و دیدن قطر آن رنگ میزان غلظت را در مییابند.
اگر غلظت زیاد بود به اندازه لازم آب میافزایند و اگر کم بود رنگ را در آفتاب یا نزدیکی کوره میگذارند تا اندکی از آن آب بخار شود. البته این روش لعابکاری در ظرفهائی به کار میرود که سراسر آنها باید یک رنگ باشد و نقش و نگار نداشته باشد.
در لعاب کاری لانجین و کوزه که هم بزرگ و هم کلفت هستند، لعابی از پستاهی و 180 مثقال سرب پخته به کار میبرند و ماده دیگری به آن نمیافزایند.
منبع:tebyan.net
ویدیو مرتبط :
اموزشگاه سفالگری شیراز ؛ فیلم اموزش سفالگری باچرخ
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
اتاق خواب های زیبا و شیک با رنگهای خنثی
این اتاق خوابها سبك منظم، ساده و آرام بخشی دارند. به مدلها و رنگهای استفاده شده در اثاثیه منزل توجه فرمایید!
این اتاق خوابها سبك منظم، ساده و آرام بخشی دارند.
ست كردن اثاثیه اتاق باعث ایجاد انسجام درون آن گردیده شده است. رختخواب بژ رنگ ساده با روكش بالا و پایین تخت میخورد، از طرفی كار هنری آبی كم رنگ توجه همگان را به خود جلب میسازد.
برای جلوه بیشتر و مدرن ساختن اتاق، كوسنهای بزرگ مربع شكل مناسب میباشند.
به خاطر ازدیاد پنجرهها، اتاق روشنایی فراوانی پیدا نموده است. جلوه رنگها در بین وسایل و لوازم اتاق نیز به چشم میآیند. رنگ سبز لیمویی نیز انتخابی مناسب برای وسایل اضافی اتاق خواب میباشد.
در این اتاق از تخته و پارتیشنهای هم امیخت و پیراسته به وفور استفاده شده است. از تختخواب تا پاتختیها گسترده شده اند و مكان خواب را دنج و آرام گردانده اند كه فرد احساس راحتی خواهد كرد. اگر تمایل داشته باشید میتوانید كاناپه ای كوچك را در انتهای تخت خود قرار بدهید تا اتاق خواب شما از حالت یكنواختی در آید، یا برای قیلوله و مطالعه كردن از آن استفاده نمایید.
4- اتاق خواب با ظرافت جدید انگلیسی
سبكهای تیره و چوبی به وسیله سایه رنگها و طرحهای كلاسیك تعدیل میشوند. قابهای كوچك و باریك تاثیری مثبت در اتاق خواب (به ویژه اتاق خوابهایی با وسایل تیره رنگ) ایجاد مینمایند. تكه چسبانی (كولاژ) گلهای خشك شده بالای تخت نیز خالی از لطف نیست، چرا كه ظرافت و لطافتی خاص به فضا میبخشد.
تختخواب نقطه كانونی این اتاق است. درست بین دو پنجره بزرگ قرار گرفته است. دیوار پشتی تخت حس و حال خوبی به شما میبخشد، گویی تابلویی عظیم است كه در بین لوازم اتاق قرار گرفته است. در پایین تختخواب، میز كار چوبی و زیبا نیز به عنوان وسیله ای اضافی گذاشته شده، كه چیدمان اتاق را جالب تر ساخته است.
حتی لوازم اضافی این اتاق هم طرحی خنثی ایجاد نموده اند و درست در نقطه كانونی اتاق جا گرفته اند.
دكوراسیون بژ رنگ این اتاق خواب با اثاثیه چوبی تیره و جدید همجور گردیده است. چوب تیره، انتخابی رایج و پرطرفدار است كه با دیگر رنگهای خنثی اتاق ست گردیده. یك پشتی ساده در وسط تختخواب با پالت اتاق پیوند دارد. و نیز میتوانید در اتاق خواب پنجرههایی تزئینی یا پردههای زیبا نصب نمایید.
7- اتاق خواب با طرح و الگوهای زیبا
تركیب طرحها برای جلب توجه دیگران و زیبا نمودن اتاق، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این اتاق تركیب رنگها نه تنها طرحی منسجم ایجاد نموده است، بلكه در ابعاد مختلف بهترین تاثیر را دارد.
فرشهای مشرق زمین به اتاقها ماهیت میبخشند. اگر فرشی دارید كه خیلی شلوغ است، آنرا با فرشی ساده تر و شیك عوض كنید.
این اتاق تك كروماتیكی مملو از ظرافت و قشنگی جزئی میباشد. سایه رنگهای زرد سرد و گرم برای ایجاد فضایی كلاسیك و زیبا و طرب انگیز، هماهنگی پیدا كرده اند. لوستر یا چراغ خواب منجوق دوزی شده برای ایجاد روشنایی نیز موثر است. كریستالهای كوچك در شب میدرخشند و در روز حیرت برانگیز هستند و چشم انسان را خیره میسازند
هرگز از استفاده نمودن سایههای یك رنگ در اتاق هراسی نداشته باشید. با طرحی رنگی خنثی، رنگها نقطه كانونی ایجاد مینمایند و اتاق را با صفا تر میسازند. این طرح رنگ سفید به همراه رنگ سبز، منظره ای جذاب ایجاد مینمایند و فضای اتاق تر و تمیزتر به نظر میرسد.
این اتاق از كف تا به سقف انبارش دارد. انباری زیر تختی، قفسهها و كشوهای توكار برای نگهداری لوازم شخصی كاربردی هستند و اتاق را جادارتر میسازند.
با این چشم انداز (منظره) فضای داخل اتاق زیبایی خاصی پیدا كرده است. پالت رنگی نیز با شنهای بیرون ست میباشد. دیوارهای روشن تمام نور بیرون را به طور كامل منعكس مینمایند و با باز نمودن درها نسیمی روح بخش وارد اتاق میشود. پنجرههای بدون پرده به نور طبیعی خورشید اجازه ورود میدهند. اگر نگران خلوت خود هستید، پس از پردههای نازك استفاده كنید و در مواقع لزوم آنها را بكشید.