فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

رمزگشایی از خالکوبی «برد پیت»



اخبار , اخبار فرهنگی , خالکوبی برد پیت

اخبار فرهنگی - رمزگشایی از خالکوبی «برد پیت»

میر‌جلال‌الدین کزازی متن خالکوبی روی بازوی یک هنرپیشه هالیوودی را بر مبنای یک رباعی از مولانا رمزگشایی کرد.

روزنامه دیلی میل انگلستان به تازگی گزارشی در مورد خالکوبی شعری از مولانا روی دست «براد پیت» هنرپیشه معروف هالیوود منتشر کرد و مدعی شد که وی با نشان دادن بازوی دست راست خود به هوادارنش گفته که عبارت «آنجا دشتی است، فراتر از همه تصورات راست و چپ. تو را آنجا خواهم دید» شعری است از مولانا جلا‌ل‌الدین بلخی شاعر بلند آوازه ایرانی.
 

در همین زمینه مهر صحت انتصاب چنین عباراتی به مولانا را از میر‌جلال‌الدین کزازی، ادیب و پژوهشگر نامدار ادبیات فارسی پرسید و وی نیز پس از بررسی‌هایی در این زمینه اظهار داشت: به باور من و جمعی از استادان زبان فارسی که با آنها مشورت کردم، تنها سروده‌ای از مولانا که کمابیش با عبارت درج شده روی بازوی این هنرپیشه سازگاری دارد، چارانه (رباعی) شماره 158 مولاناست که در آن آمده است:
 

از کفر و ز اسلام برون صحرائیست
ما را به میان آن فضا سودائیست
عارف چو بدان رسید سر را بنهد
نه کفر و نه اسلام و نه آنجا جائیست

 

کزازی ادامه داد: این رباعی با مفهوم آن ترجمه سازگار است. عبارت صحرا در این رباعی اشاره‌ای به دشت در آن ترجمه است. تعبیر نه راست و نه چپ هم در این چارانه با عبارات کفر و اسلام آمده است.
 
وی تاکید کرد: این رباعی نزدیکترین مفهوم را به ترجمه ذکر شده داشته است و باقی متن از سوی مترجم به آن افزوده شده است.

 

گفتنی است در جریان سفر برد پیت و متیو مک کانهی دو بازیگر مشهور هالیوودی به نیواورلئان که در راستای پروژه خیریه بنیاد برد پیت پیرامون ساخت خانه برای آسیب دیدگان توفان نیواورلئان از سال 2007 برپاست، برد پیت شعری از مولانا را که روی بازوی راستش خالکوبی کرده، با بلند کردن دستش در بالکن اتاقش در هتل به هوادارانش نشان داد تا به سرعت این موضوع در رسانه‌های جهانی بازتاب یافته و دیلی میل نیز به طور ویژه این رویداد تازه را همچون دیگر حواشی بازیگران پوشش داد.

 

این شعر که در واقع برگردان یکی از اشعار مولوی است، چنین محتوایی داشت: «There exists a field, beyond all notions of right and wrong. I will meet you there»؛ شعری که‌ «کلمن بارکس» شاعر امریکایی و استاد بازنشسته زبان انگلیسی دانشگاه جورجیا آن را برگردانده است.
اخبار فرهنگی - فرارو


ویدیو مرتبط :
برد پیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برد پیت شعر مولانا را خالکوبی کرد +عکس


برد پیت در سفری که برای امور خیریه انجام داده است، نشان داد که شعری از مولانا را روی دستش خالکوبی کرده است.

خبرگزاری مهر: برد پیت در سفری که برای امور خیریه انجام داده است، نشان داد که شعری از مولانا را روی دستش خالکوبی کرده است.

 برد پیت که با متیو مک کاناهی در نیواورلئان حضور دارد، شعری از مولانا را که روی دستش خالکوبی کرده، به هوادارانش نشان داد.

برد پیت شعر مولانا را خالکوبی کرد +عکس

بازیگر «یازده یار اوشن» دیروز به هوادارنش نشان داد که شعری از مولانا را که شامل این بیت می‌شود «آنجا دشتی است، فراتر از همه تصورات راست و چپ. تو را آنجا خواهم دید» روی بازوی راستش خالکوبی کرده است.

برد پیت با متیو مک کاناهی در حال توپ بازی در محله‌ای در نیواورلئان بود که دستش را به سمت هوادارانش بلند کرد و خالکوبی جدیدش را به آنها نشان داد.

متیو مک کاناهی که برای بازی در فیلم تحسین شده «کلوپ خریداران دالاس» وزن زیادی کم کرد و با این فیلم جایزه اسکار را نیز برد، در این فیلم تصویر ران رودروف را که سال 1992 درگذشت، تصویر کرد.

برد پیت شعر مولانا را خالکوبی کرد +عکس

این دو از بالای بالکن اتاق‌های هتلشان با هم توپ بازی کردند.

این دو بازیگر برای شرکت در پروژه سالانه برد پیت در زمینه ساخت خانه برای نیازمندان نیواورلئان در این شهر حضور دارند. بنیاد برد پیت که در سال 2007 تاسیس شده با ساخت خانه به کمک نیازمندانی شتافته که بر اثر توفان کاترینا زندگی خود را از دست داده اند.

در این سفر متیو مک کاناهی را همسر و فرزندانش همراهی کرده‌اند.