فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

رقابت فیلم‌های خارجی در تهران


12فیلم شامل دو برگزیده کن، یک فیلم برنده جایزه در جشنواره ونیز به همراه دیگر فیلم‌هایی که عمدتا حضور در چندین جشنواره خارجی را تجربه کرده‌اند، برای کسب جایزه بخش سینمای سعادت (رقابت بین‌الملل) سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر رقابت خواهند کرد.

خبرگزاری ایسنا: 12 فیلم شامل دو برگزیده کن، یک فیلم برنده جایزه در جشنواره ونیز به همراه دیگر فیلم‌هایی که عمدتا حضور در چندین جشنواره خارجی را تجربه کرده‌اند، برای کسب جایزه بخش سینمای سعادت (رقابت بین‌الملل) سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر رقابت خواهند کرد. در زیر خلاصه‌ای از داستان به همراه جوایز کسب شده و حضورهای بین‌المللی فیلم‌های حاضر در بخش اصلی جشنواره جهانی فجر (سینمای سعادت) آمده است:

رقابت فیلم‌های خارجی در تهران +تصاویر

درام جنگی «1944» به کارگردانی «المو نوگانن» محصول مشترک سینمای استونی و فنلاند است که برای اولین‌بار در فوریه سال 2015 میلادی در جشنواره فیلم برلین رونمایی شد. این فیلم امسال به عنوان نماینده سینمای استونی در هشتادوهشتمین دوره جوایز سینمای اسکار انتخاب شد که البته نتوانست به جمع نامزدهای نهایی این جایزه سینمایی راه یابد.

رقابت فیلم‌های خارجی در تهران +تصاویر
فیلم 1944

داستان فیلم مربوط به نبرد «تاننبرگ» در سال 1944 اوایل جنگ جهانی اول است که از نگاه سربازان استونیایی روایت می‌شود که باید در این کارزار دست به انتخاب سختی بزنند و یک سو را بگیرند و با هم‌میهنا‌ن خود وارد جنگ شوند. این فیلم داستان این انتخاب سخت برای سربازان و البته کسانی است که آنها را دوست ‌دارند. این فیلم در سینمای استونی به موفقیت بزرگی در گیشه دست یافت و در هفته اول اکران رکورد جذب نزدیک به 45 هزار نفر مخاطب را در سینمای این کشور ثبت کرد.

فیلم اسپانیایی «اماما، هنگامه سقوط یک درخت»
به کارگردانی «آسیر آلتونا» محصول سال 2015 سینمای اسپانیاست که درباره زوایای دید مخالف در میان نسل‌های متفاوت اعضای یک خانواده است. این فیلم که به زبان منطقه باسک ساخته شده، اولین نمایش خود را در جشنواره بین‌المللی فیلم «سن سباستین» اسپانیا تجربه کرد و با حضور در بخش اصلی در نهایت جایزه بهترین فیلم از منطقه «باسک» را به خود اختصاص داد. «اماما» که در زبان باسکی به معنای مادربزرگ است در جوایز فیلم «گویا» در کشور اسپانیا نیز جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آورد.

فیلم «ال کلاسیکو» به کارگردانی «هلکات مصطفی» محصول سال 2015 است و داستان آن درباره دو جوان کوتاه قامت در عراق است که جان خود برای ملاقات با «کریستیانو رونالدو»، ستاره پرتغالی تیم فوتبال رئال مادرید به خطر می‌اندازند. این درام 95 دقیقه‌ای که محصول مشترک سینمای نروژ و عراق است، اولین نمایش خود را در جشنواره بین‌المللی فیلم دوبی سال گذشته تجربه کرد. «ال کلاسیکو» از فوریه اکران عمومی خود را در نروژ آغاز کرده و قراراست 16 آوریل 2016 (28 فروردین) در جشنواره فیلم «ترایبکا» امریکا نیز به روی پرده برود.

رقابت فیلم‌های خارجی در تهران +تصاویر
فیلم ال کلاسیکو

فیلم مکزیکی «تا همین نزدیکی» ساخته «آلخاندرو گازمن آلوارز» یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر است که داستان مردی به نام «فید» مبتلا به چاقی مفرط با 200 کیلو وزن و مشکلات پیش روی او را به تصویر می‌کشد که یافتن دوستانی جدید مسیر و شیوه زندگی او را تغییر می‌دهد. این کمدی درام اسپانیولی‌زبان تا کنون در جشنواره‌های فیلم «nouvea» کانادا، رم ایتالیا، استکهلم سوئد و گوادالاخارا در کشور مکزیک به روی پرده رفته است.

«جنون» به کارگردانی «امین آلپر»
سینماگر ترکیه‌ای است که با نمایش در بخش اصلی هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در سال 2015 موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران شد. این فیلم همچنین در بخش سینمای معاصر در جشنواره فیلم «تورنتو» کانادا نیز نمایش داشته است. داستان فیلم درباره مردی به نام غدیر است که از زندان آزاد می‌شود به این شرط آن که با نفوذ در دل محله قدیمی خودش که تروریست‌ها در آن فعال‌اند و مشغول بمبگذاری، آن‌ها را شناسایی و به پلیس معرفی می‌کند.

رقابت فیلم‌های خارجی در تهران +تصاویر
فیلم جنون

فیلم «غروب» ساخته مشترک سینمای استونی، لهستان و لیتوانی به کارگردانی «لیلا پاکانینا» است و داستان آن درباره نوجوانی به نام «نوزروف» است که پدر خود را به ماموران مخفی استالین لو می‌دهد و درعوض از سوی خانواده خود کشته می‌شود. این فیلم داستان بسیاری از شهروندان جماهیر شوروی است که از آنها خواسته می‌شد به هر قیمتی جاسوسی کنند. «غروب» نمایش آغازین خود را در جشنواره فیلم «شب‌های سیه تالین» در کشور استونی در نوامبر 2015 تجربه کرده است.

«قوچ‌ها» به کارگردانی «گریمور هاکانارسون»
از ایسلند یکی از مهمترین فیلم‌های حاضر در جشنواره جهانی فجر در تهران است. این فیلم که در اسکار 2016 نماینده سینمای ایسلند بود، سال گذشته موفق شد جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را تصاحب کند. «قوچ‌ها» که یکی از نامزدهای بخش بهترین فیلم جوایز فیلم آکادمی اروپا در سال 2015 نیز بود، روایتگر داستان دو برادر است که در دره‌ای دور افتاده مناطق کوهستانی ایسلند زندگی می‌کنند و برای مدت 40 سال است که با یکدیگر صحبت نکرده‌اند. این فیلم در جشنواره فیلم «ترانسیلوانیا» نیز جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را کسب کرد.

رقابت فیلم‌های خارجی در تهران +تصاویر
فیلم قوچ ها

فیلم اوکراینی «غزل غزل‌ها» که سال گذشته با نمایش در جشنواره فیلم «کارلووی واری» در جمهوری چک جایزه کلیسای جهانی بهترین فیلم معنوی را برای «اوا نیمان» به ارمغان آورد، تا کنون در جشنواره‌های اودسا در اوکراین، تورنتو کانادا، شیکاگو آمریکا، تسالونیکی یونان، جشنواره فیلم‌های یهودی نیویورک و جشنواره گوتبرگ سوئد به نمایش درآمده و 14 آوریل (26 فروردین) در جشنواره فیلم «نشویل» آمریکا نیز نمایش خواهد داشت. داستان فیلم درباره دو شاهزاده 10 ساله است که در همسایگی هم زندگی می کنند و فیلم ماجرای آنها تا بزرگ شدن را دنبال می‌کند.

«گنج» ساخته «کورنلیو پرومبیو» از رومانی نیز سال گذشته در بخش نوعی نگاه جشنواره کن رونمایی شد و جایزه استعداد این بخش از جشنواره را از آن خود کرد. این فیلم داستان دو مرد است که در جستجوی گنجی گمشده هستند. «گنج» علاوه بر جشنواره کن در بیش از 20 جشنواره سینمایی از جمله کارلووی واری، ملبورن، تورنتو، هلسینکی، سن‌سباستین، زوریخ، هامبورگ، نیویورک، شیکاگو و ... نمایش داشته است.

رقابت فیلم‌های خارجی در تهران +تصاویر
فیلم گنج

فیلم «گوارانی» - به معنای زبان بومیان آمریکای لاتین- به کارگردانی «لوئیس زوراکوئین»، محصول مشترک سینمای آرژانتین و پاراگوئه است و روایتگر داستان سفر یک مرد و زن از پاراگوئه تا بوینس‌آیرس از طریق رودخانه پارانا را به تصویر می‌کشد. این فیلم که اولین ساخته کارگردانش محسوب می‌شود، قرار است از تاریخ 7 آوریل (19 فروردین) در سینماهای آرژانتین اکران شود.

فیلم انگلیسی «نورفولک» به کارگردانی «مارتین رادیش» سال گذشته در جشنواره برلین برای اولین‌بار به نمایش گذاشته شد و درباره زندگی آرام پدر و پسری است که با رفتن پدر به یک ماموریت خطرناک تهدید می‌شود. این فیلم تاکنون علاوه بر برلین در جشنواره‌هایی چون روتردام در کشور هلند، ادینبورگ انگلیس، گالوی ایرلند و ویلینوس در کشور لیتوانی نمایش داشته است.

درام جنگی «من یک معلم هستم» محصول سال 2016 سینمای روسیه به کارگردانی «سرگی ماکریتسکی»، داستان معلمی به نام «پاول زوبوف» است که روستای محل زندگی‌اش توسط فاشیست‌ها اشغال شده است. او که فردی معتقد به ارزش‌های انسانی، عشق و خانواده است، اما پس از اتفاقاتی مجبور می‌شود با واقعیت رو به رو شود و ناگزیر است انتخابی سخت بین کنارآمدن با رژیم کنونی و یا جنگ برای حفظ خانواده، ارزش‌ها و عقایدش داشته باشد.

در بخش سینمای سعادت (رقابت بین‌الملل) سه فیلم بلند ایرانی نیز حضور خواهند داشت که هنوز نام آنها اعلام نشده است. سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری رضا میرکریمی از اول تا ششم اردیبهشت ماه امسال در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.


ویدیو مرتبط :
رقابت سریال های ایرانی و خارجی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رقابت پوستر فیلم علی مصفا و لیلا حاتمی در یک جشنواره خارجی / عکس



رقابت پوستر فیلم علی مصفا و لیلا حاتمی در یک جشنواره خارجی / عکس

سینما - پوستر فیلم «پله آخر» با بازی علی مصفا و لیلا حاتمی در بخش بهترین پوستر جشنواره فیلم کارلووی واری رقابت می‌کند.

 

علی مصفا, لیلا حاتمی, پوستر فیلم پله آخر

 

به گزارش خبرآنلاین، این فیلم به کارگردانی علی مصفا همچنین یکی از 12 فیلم بخش مسابقه رسمی چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری است و برای جایزه گوی بلورین رقابت می‌کند.

لیلا حاتمی، علی مصفا و علیرضا آقاخانی در «پله آخر» به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «لیلی ستاره سینماست و به تازگی شوهرش را از دست داده است. او سر صحنه فیلمبرداری ناگهان مقابل دوربین خنده‌اش می‌گیرد و از کار باز می‌ماند. هیچ کس نمی‌تواند دلیل خنده‌هایش را حدس بزند.»

 

«پله آخر» دومین فیلم مصفا بعد از «سیمای زنی در دوردست» است. مصفا دو سال پیش در مقام بازیگر فیلم «چیزهایی هست که نمی‌دانی» به کارگردانی فردین صاحب‌الزمانی در بخش مسابقه رسمی جشنواره کارلووی واری حضور داشت. این فیلم از سوی هیئت داوران این بخش تقدیر شد. صاحب الزمانی تدوین‌گر فیلم «پله آخر» است.

 

علی مصفا, لیلا حاتمی, پوستر فیلم پله آخر

 

سایت جشنواره فیلم کارلووی واری در وبسایت رسمی خود پوسترهای فیلم‌های حاضر در مسابقه را قرار داده است. کاربران می‌توانند پوستر مورد علاقه خود را انتخاب کنند و برنده براساس رای مخاطبان انتخاب می‌شود. آخرین روز رای گیری چهارم ژوئن است. پوستر فیلم «پله آخر» بر اساس نقاشی محمدحسین شهیدی طراحی شده است.

 

چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی 29 ژوئن تا 7 ژوئیه (9 تا 17) تیر برگزار می‌شود. کارلووی واری یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا همین طور مهمترین جشنواره درجه الف در اروپای مرکزی و شرقی است..../خبرآنلاین