فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

رقابت‌ها و حسادت‌های «دختر امپراتور»



اخبار,اخبار فرهنگی,دختر امپراتور

«موج کره‌ای» نامی است که تحلیلگران هنری به موفقیت بین‌‌المللی محصولات صوتی و تصویری کشور کره‌جنوبی در دو دهه اخیر داده‌اند.

به گفته اهل فن، هنرمندان کره‌ای در رشته‌های مختلف هنری موفق شده‌اند مردم کشورهای مختلف جهان (و به‌ ویژه کل قاره‌ آسیا و خاورمیانه) را جذب محصولات خود کنند.

 

به این ترتیب، هنرمندان کره‌ای نام‌ها و چهره‌هایی آشنا در این کشورها هستند و محبوبیت زیادی در بین مردم آنها دارند. یکی از بخش‌های مهم این موج کره‌ای، صنعت مجموعه‌سازی تلویزیونی آن است.

این مجموعه‌ها معمولا پس از پخش از تلویزیون کره، بلافاصله توسط کشورهای مختلف خریداری و دوبله می‌شود و روی آنتن می‌رود.

 

در ایران هم نمایش مجموعه‌های کره‌ای رونق خاص خودش را دارد و طی چند سال اخیر، تماشاگران تلویزیونی شاهد پخش تعدادی از مجموعه‌های موفق این کشور آسیای دور بوده‌اند.

 

در ایران هم مثل بسیاری از کشورهای جهان، عموم مردم عادی و تماشاگران آثار تلویزیونی با نام جومونگ یا یانگوم آشنایی کامل دارند. پای موج کره‌ای به ایران هم رسیده و مثل بسیاری از کشورهای عربی، خاورمیانه و آسیا، مجموعه‌های متفاوت و مختلف کره‌ای مهمان‌ خانه‌های ایرانی‌ها شدند.

 

«دختر امپراتور» که این روزها از شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود، یکی از تازه‌ترین محصولات موفق کره‌ای دوبله شده به زبان فارسی است.

 

موفقیت بالای مجموعه‌های کره‌ای در داخل و خارج این کشور، بی‌دلیل نیست و خاستگاه منطقی و قابل بحث دارد.

 

این مجموعه‌ها با حال و هوای خاص و جذاب خود، آن چیزهایی را در معرض دید تماشاگران قرار می‌دهند که خواست آنها از مجموعه‌ها و کارهای تلویزیونی است.

کشور کره از یک تاریخ چند هزار ساله و قدیمی برخوردار نیست و شاید به همین دلیل است که بسیاری از مجموعه‌سازان کره‌ای (و همچنین تماشاگران کره‌ای) به دنبال تولید درام‌های تاریخی و حماسی هستند.

 

در این بین شبکه تلویزیونی ام‌بی‌سی بیشترین فعالیت را دارد و ساخت درام‌های تاریخی با پس‌زمینه‌های عاشقانه و خانوادگی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

دختر امپراتور هم یکی از همین محصولات است که در اواسط سال 2013 روی آنتن رفت و پخش آن تا بهار 2014 ادامه داشت. مثل بقیه آثار تاریخی تلویزیونی کره، این مجموعه هم یک کار دنباله‌دار و طولانی است که در 108 اپیزود تولید و پخش شد.

 

تولید مجموعه‌هایی که پخش آنها برای مدت زمان طولانی ادامه یابد، از سنت‌های برنامه‌سازان تلویزیونی این کشور آسیایی است.

 

در دختر امپراتور هم تعداد زیادی شخصیت اصلی و فرعی وجود دارد و در کنار داستان محوری خود، تعدادی داستان فرعی را هم تعریف می‌کند.

 

خط اصلی داستان مجموعه درباره زندگی و فعالیت‌های خانوادگی و اجتماعی سوبایک هیانگ، دختر امپراتور مو ریونگ است.

 

مثل مجموعه‌های مشابه تاریخی، ‌این مجموعه هم زندگی چند نسل مختلف را به تصویر می‌کشد، اما بخش درام در ارتباط با تاریخ پردردسر و سراسر فراز و نشیب خاندان بایکجه و اطرافیان آن است.

 

به گفته منتقدان سینمایی، این داستان درباره عشق و ادامه حیات است. نقش شاهزاده خانم سوبایک هیانگ را سیو هیون جین بازی کرده که از بازیگران سرشناس تلویزیون کشور خود است.

 

فیلمنامه تمام قسمت‌های مجموعه را هوانگ جین یونگ یک‌تنه نوشته و تیم دو نفره لی سنگ یئوپ و چویی جون‌ یائه کارگردانان آن هستند.

 

از قرار معلوم، حضور یک تیم دو نفره در پشت دوربین مجموعه‌های تاریخی کره به صورت یک سنت غیرقابل تغییر درآمده است.

لی سنگ یئوپ درباره این درام حماسی و تاریخی خود می‌گوید: «نه‌تنها تهیه‌کنندگان تلویزیونی که تماشاگران هم دوست دارند به تماشای درام‌های تاریخی و حماسی بنشینند.

 

به همین دلیل تولید آثاری در این ژانر این‌قدر محبوبیت دارد. تا زمانی که مردم دوستدار این‌جور مجموعه‌ها هستند،‌تولید آنها هم ادامه خواهد داشت.

 

خودم هم علاقه خاصی به این ژانر دارم. همه ما از بچگی با تاریخ و افسانه‌های مربوط به آن آشنا می‌شویم و خیلی وقت‌ها، خودمان را به جای شخصیت‌های اصلی این افسانه‌ها قرار می‌دهیم.

 

این حس همذات‌پنداری باعث موفقیت بیشتر مجموعه‌های تاریخی می‌شود. این یک حس مشترک جمعی بوده که در سراسر جهان یکسان است.

 

زمان ساخت دختر امپراتور خودم را در موقعیت یک تماشاچی معمولی قرار داده بودم و از خودم می‌پرسیدم خواست چنین آدمی در حین تماشای مجموعه‌ای از این دست چه خواهد بود؟ براساس این تفکر بود که سکانس‌ها و حال و هوای مجموعه شکل گرفت و تبدیل به یک واقعیت شد.»

 

این درام حماسی، پنجمین کار تلویزیونی لی سنگ یئوپ در مقام کارگردانی (پس از دو دستیاری کارگردانی) به‌حساب می‌آید. او که از فیلمسازان فعال در شبکه ام‌بی‌سی کره است، سال 2009 اولین مجموعه خود را با نام «به من غذا بده» کارگردانی کرد.

 

ساخته‌های او جزو کارهای پرتماشاچی تلویزیونی به‌شمار می‌آید. او پس از دختر امپراتور و در سال 2014 «آقای بک» را ساخت که تا امروز، آخرین ساخته تلویزیونی‌اش به‌حساب می‌آید.

دختر امپراتور تمام مشخصه‌های یک درام تاریخی را در خودش دارد؛ این نکته‌ای است که منتقدان تلویزیونی روی آن تاکید دارند.

 

صحنه‌آرایی‌های رنگین و باشکوه، طراحی‌های لباس جذاب، لوکیشن‌های تماشایی و فیلمبرداری پرشکوه از نکاتی است که چشم تماشاچی را متوجه خود می‌کند.

به گفته منتقدان، بخش مهمی از این گذشته تلخ و شیرین اختصاص به رقابت‌های داخل قصر امپراتور دارد و حسادت‌ها و حب و بغض‌های تاریخی را به نمایش می‌گذارد.

 

منتقدان تلویزیونی عقیده دارند دختر امپراتور در نمایش رقابت‌های حسادت‌انگیز تاریخی موفق است و فیلمنامه‌ای قوی را در این ارتباط عرضه می‌کند.

اخبار فرهنگی - جام جم


ویدیو مرتبط :
حسادت ملکه به امپراتور و یون وو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حسادت دختر اروپایی به ایرانی ها!



 

 

آخرین اخبار ,آخرین اخبار ایران

 

 

واقعا حسادت می‌کنم وقتی می‌بینم در خیابان‌های تهران خانم‌های محجبه بی‌هیچ مشکل و با افتخار رفت و آمد می‌کنند ولی من در کشور خودم چنین آزادی را ندارم.

 

 

به گزارش مشرق،وقتی می‌بینیم که ایشان با جدیت و قوت قلب از پیش‌روی اسلام و فراگیر شدن آن در تمام جهان سخن می‌گویند، انگار یک مرهم بر زخم‌های زندگی اجتماعی ما در کوزوو گذاشته می‌شود. -در حالی که اشک‌هایش جاری می‌شود-، من واقعا باورم نمی‌شود که فردا می‌توانم ایشان را از نزدیک ببینم و با ایشان صحبت کنم و صحبت‌هایشان را بشنوم.

اینها سخنان یک بسیجی ایرانی نیست بلکه دختری از قلب اروپا این جملات را برزبان میآورد .او که از سخنان رهبر انقلاب به وجد آمده و اشک ازگوشه چشمانش جاریست میگوید: "من از مردم ایران می‌خواهم که به فریاد ساکنین تنها کشور مسلمان اروپا برسند. ما در کوزوو واقعا تحت فشار هستیم. اجازه زندگی بر طبق سبک زندگی اسلامی به ما داده نمی‌شود و عبادات ما تنها به داخل خانه و مساجد کم تعدادمان محدود شده است. واقعا حسادت می‌کنم وقتی می‌بینم در خیابان‌های تهران خانم‌های محجبه بی‌هیچ مشکل و با افتخار رفت و آمد می‌کنند ولی من در کشور خودم چنین آزادی را ندارم.»

این دختر جوان همچنین به سانسور خبری گسترده در زمینه اسلام‌خواهی مردم اشاره کرد و گفت: «متأسفانه اسرائیل در اروپا به شدت نفوذ دارد و مانع از پخش اخبار ماهیت جنبش بیداری اسلامی می‌شود. اروپایی‌ها تقریبا تصور درستی از اساس این جنبش‌ها ندارند و به تبع تبلیغات رسانه‌ها، این انقلاب‌ها را هم چیزی مانند همه جنبش‌های اعتراضی در سراسر جهان می‌دانند. آن‌ها اصلا خبر ندارند که مسلمانانی که در سال گذشته این حرکت را شروع کردند، می‌خواهند با الگوبرداری از نظام ایران، یک ساختار حکومتی پیشرفته و مبتنی بر رأی آزاد مردم بر اساس احکام و قوانین اسلامی در کشورهای خود ایجاد کنند. در اروپا حتی اخبار مربوط به پیروزی اسلامگرایان در انتخابات پارلمانی مصر هم به شدت سانسور شد.»

وی در پایان هم از قصد خود برای ادامه تحصیل در ایران و حوزه علمیه قم در آینده‌ای نزدیک خبر داد و بیان داشت: «چهره آقای خامنه‌ای، صدای آقای خامنه‌ای، صحبت‎های شورانگیز آقای خامنه‌ای و در یک کلام شخصیت آقای خامنه‌ای تنها امید ما برای ادامه دادن به زندگی در این شرایط سخت است. وقتی می‌بینیم که ایشان با جدیت و قوت قلب از پیش‌روی اسلام و فراگیر شدن آن در تمام جهان سخن می‌گویند، انگار یک مرهم بر زخم‌های زندگی اجتماعی ما در کوزوو گذاشته می‌شود. -در حالی که اشک‌هایش جاری می‌شود-، من واقعا باورم نمی‌شود که فردا می‌توانم ایشان را از نزدیک ببینم و با ایشان صحبت کنم و صحبت‌هایشان را بشنوم.».../مشرق