فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

رسوایی «هفت سنگ» و «ماه عسل» تكراری



اخبار فرهنگی - رسوایی «هفت سنگ» و «ماه عسل» تكراری

هرساله صدا و سیما تمام توانش را برای ماه رمضان به كار می‌بندد و آثاری را كه ممكن است نظایر آنها با پخش یك بار در هفته بتوانند تلویزیون را در ماه‌های دیگر از بی‌مخاطبی نجات دهد، یكجا جمع می‌كند و در این ماه روی آنتن می‌فرستد.

هرساله صداوسیما تمام توانش را برای ماه رمضان به كار می‌بندد و آثاری را كه ممكن است نظایر آنها با پخش یك بار در هفته بتوانند تلویزیون را در ماه‌های دیگر از بی‌مخاطبی نجات دهد، یكجا جمع می‌كند و در این ماه روی آنتن می‌فرستد. شاید همین موضوع باعث شده سیما در این مناسبت بسیار بیشتر از همیشه زیر ذره‌بین رسانه‌ها، مطبوعات و حتی مسوولان باشد. امسال هم تلویزیون از این قاعده مستثنی نیست و دو ژانر برنامه‌های گفت‌وگو محور ویژه افطار و سریال‌های مناسبتی همواره بیشتر از همه بحث‌برانگیز هستند.

باز هم یك قصه زنانه از سلطان سریال‌سازی تلویزیون

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال های ماه رمضان,انتقاد از برنامه های ماه رمضان


شبكه یك سریال رمضانی‌اش را به سیروس مقدم سپرده و اینچنین خود را بیمه كرده است. مقدم به عنوان كارگردانی كه به شناختن رگ خواب مخاطبان ایرانی شهرت دارد، همواره موفق می‌شود رضایت بخش عمده‌یی از بینندگان را جلب كند. او امسال «مدینه» را به عنوان سومین سریال رمضانی خود روی آنتن دارد كه تركیب متفاوت بازیگران، استفاده از یك چهره كلیشه‌نشده و برای مخاطبان تلویزیون تازه مثل پریوش نظریه و باز هم دست گذاشتن روی قصه‌یی زنانه كه اتفاقا سعید نعمت‌الله هم آن را نوشته می‌تواند از عوامل موفقیت این سریال باشد. چنانچه پیش از این سریال‌های زنانه ساخت مقدم مثل «ریحانه»، «نرگس» و «تا ثریا» پرمخاطب شده‌اند. «مدینه» هم تاكنون روالی مشابه دیگر آثار این كارگردان داشته‌اند و شاید پیچ و تاب‌های قصه به بهانه حماقت غیرقابل قبول برخی شخصیت‌ها و نزول و... اندكی خسته‌كننده باشد اما همواره مخاطب خود را دارد.

برگ برنده شبكه یك با داریوش كاردان

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال های ماه رمضان,انتقاد از برنامه های ماه رمضان


اصولا با وجود برنامه ایی مثل «ماه عسل» در شبكه سه، شبكه‌های دیگر سیما همواره چندان تلاشی برای برنامه افطارشان نداشته‌اند و صرفا آنتن پرمی‌كنند اما امسال شبكه اول روال متفاوتی در پیش گرفته و با استفاده از داریوش كاردان كه پس از پنج سال به عرصه اجرای تلویزیونی برگشته و از چاپلوسی‌ها و محافظه‌كاری‌های معمول مجریان هم دور است، یك برگ برنده رو كرده است. به نحوی كه می‌توان گفت اگر این برنامه به جای 19:50، ساعت 19 روی آنتن می‌رفت مردم برای تماشای ویژه برنامه افطار گزینه دیگری غیر از «ماه عسل» هم داشتند.

سریالی كه از دور رقابت حذف شد

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال های ماه رمضان,انتقاد از برنامه های ماه رمضان


شبكه دو همواره جز برنامه‌های خاصی چون «كلاه قرمزی» كمتر در معرض توجه قرار می‌گیرد و این موضوع نه صرفا از سوی مخاطبان كه از سوی تصمیم‌گیران تلویزیون هم دیده می‌شود. قرار دادن سریال رمضانی این شبكه در ساعات پیش از افطار، عملا «فاخته» به كارگردانی محمود معظمی را از دور رقابت‌ها خارج كرده است. این شبكه ویژه برنامه خاصی هم برای افطار ندارد اما ساعت 21:30 «شب‌های روشن» را روانه آنتن می‌كند كه با خلاقیت‌های پیام ابراهیم‌پور به عنوان تهیه‌كننده و اجرای رسالت بوذری تماشای آن خالی از لطف نیست.

هفت تا سنگ و این همه حاشیه

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال های ماه رمضان,انتقاد از برنامه های ماه رمضان


درباره سریال رمضانی شبكه سه هم كه موضوع آن شوخی شوخی بین‌المللی شده و مجله «تایم» هم به آن پرداخته است. ماجرای تقلید سكانس به سكانس هفت سنگ» ساخته علیرضا بذرافشان از سریال امریكایی «مدرن فمیلی» را دیگر همه می‌دانند. ماجرای تازه‌یی هم نیست و صرفا انتخاب نادرست یك سریال خانوادگی بی‌ربط به ماه رمضان به عنوان سریال رمضانی شبكه 3، آن را تا این حد توی چشم آورده است چرا كه پیش از این هم سریال‌هایی چون «سایه روشن»، «نخستین انتخاب»، «شب می‌گذرد» و حتی فیلم‌های سینمایی مطرحی چون «مارمولك» چنین تقلیداتی داشته‌اند و اینقدر هم سروصدا نكرده است. در این خصوص بیشتر باید شبهه را به صداوسیمایی‌ها وارد دانست كه تا این حد از تولیدات تلویزیونی روز دنیا بی‌خبر هستند وگرنه مخاطبانی كه اهل تماشای چنین سریالی نیستند ممكن است حسابی از فضای شیرین «هفت سنگ» لذت ببرند و این اثر نمایشی حسابی پربیننده باشد.

پربیننده و پرحاشیه اما تكراری

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال های ماه رمضان,انتقاد از برنامه های ماه رمضان


درباره احسان علیخانی هم كه همیشه حرف و حدیث فراوان است. البته نمی‌شود این نكته را از قلم انداخت كه پربیننده بودن آثار او است كه همواره باعث می‌شود نقدهای منفی و مثبت زیادی به آثارش روانه شود. او امسال هم ماه عسل» را روی آنتن دارد. مثل همیشه و بدون نوآوری یا حركت خاص و جدید و با سوژه‌های اجتماعی تاثیرگذار و تلخ. خودش دلیل این امر را برند بودن این برنامه می‌داند كه سازندگانش را از هر ریسكی دور می‌كند. این برنامه هم مخاطبان خود را دارد اما امسال انگار نقدهای منفی آن بر نقدهای مثبتش می‌چربد.

 

اخبار فرهنگی - روزنامه اعتماد


ویدیو مرتبط :
هلالی در ماه عسل شبکه 3.سال91.سلام به امام رضا در برنامه ماه عسل با نوای حاج عبدالرضاهلالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: مراسم تقدیر از عوامل «ماه عسل»


مراسم تقدیر از عوامل برنامه تلویزیونی ماه عسل ۹۴، در تالار ایوان شمس برگزار شد.