فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

راز محبوبیت "جناب خان" چیست؟



اخبار,اخبار فرهنگی ,جناب خان

چرا جناب خان ، این عروسک نصف و نیمه که کپی ظاهری آن را صدباردر تولیدات داخل و خارج دیده ایم به ناگاه این همه محبوب می شود؟

سالهای سال است از زمین و زمان برای مان فیلم و سریال و برنامه های زنده و غیرزنده از شبکه های وطنی می بارد و به حول و قوه الهی از هیچکدام هم آبی گرم نمی شود.

حتی دیگر بعد از این همه سال به آمارهای مستند!!! شبکه های داخلی در جلب مخاطب هم نمی شود اعتماد کرد.

در این میان و بعد از این همه تکرار چندی است شبکه “نسیم” با الگو قرار دادن برخی برنامه ها و تولیدات آنور آبی توانسه جایی بین ایرانیان باز کند و با پخش ویدئوهای کوتاه مردمی یا تولیدی های متفاوت سازمان کمی سهم سازمان صدا و سیمای ایران را در سبد تماشای مردم خودمان بالا برده است.

یک شوی تلویزیونی مفرح برای جامعه ای که از بحران خنده رنج می برد

خندیدن و خنداندن دستاورد بزرگی است که برای دست یابی به آن باید فقط ذوق و فرهنگ داشت.؛ فرهنگ برای نغلتیدن به وادی رایج بی ادبی و ناسزاگویی! عینا شبیه کاری که در “خندوانه” انجام می شود. یک شوی تلویزیونی مفرح و البته مودب که قصد و نیتش شاد کردنِ جامعه ای است که به شدت از «بحران خنده» رنج می برد.

اندکی تفریح برای مردمی که خندیدن یادشان رفته
چندی یپیش بود که رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران اعلام کرد براساس تحقیقات به عمل آمده، بیش از یک پنجم مردم ایران درگیر مشکلات عصبی و افسردگی هستند و این رقم در تهران به یک سوم جمعیت میرسد.

این نه مستندسازی است و نه نیاز به غور و تفحص دارد، این واقعیت جامعه ماست. خیلی ها حتی یادشان نمی آید آخرین بار کی از ته دل خندیده اند، در اثبات این نکته کافی است درخیابان به چهره افراد نگاه کنید تا ببینید چقدر اخمها در هم است وکمتر چهره ای میبینید که بشاش به نظر برسد.

بد نیست بدانید تحقیقات بین المللی متعددی نیز وجود دارد که نشان میدهد مردم ایران در میان ناشادترین مردمان جهان قرار دارند. به عنوان یک نمونه، پژوهش علمی انجام شده توسط دانشگاه کوینزلند استرالیا که سالها به طول انجامید نهایتاً به تهیه نقشه شادی وافسردگی مردم جهان انجامید که نشان میدهد مردم ایران در میان افسرده ترین مردم جهان هستند که باتوجه به آنچه عیناً درسطح جامعه میبینیم و آمارهای داخلی چندان هم دور از واقعیت به نظر نمیرسد.

مملکتی که میتوانست کمی شاد باشد
به هر حال ما در حال حاضر غمگینانیم در مملکتی که می توانست کمی شاد باشد که نیست و دست مریزادی بر “خندوانه” ای ها.

سهم بالای خلاقیت در این برنامه و استفاده بهینه از راه های متفاوت سبب شد تا اخیرا اهالی “خندوانه” در اقدامی تحسین برانگیز یک شخصیت عروسکی با گویش جنوبی (گویش مردمان آبادان) را وارد برنامه کنند.

اخبار,اخبار فرهنگی ,جناب خان

 
شخصیتی که تا دل وایبر و واتش آپ و تلگرام نفوذ کرده
این شخصیت که “جناب خان” نام دارد هر چند تیپ و تریپ خاصی ندارد ولی بی پروایی و صراحت شوخ طبعانه اش توانسته با مخاطبان حاضر در برنامه یا نشسته پای گیرنده ها ارتباط برقرار کند. این ارتباط به حدی عمیق و محکم شده که به استناد وایبر و واتس آپ هر چه مردم شب ها ساعت ۲۲ از شبکه نسیم می بینند فردا برای هم ارسال می کنند تا کسی چیزی را از دست نداده باشد.

ولی یک سوال؛ چرا این عروسک نصف و نیمه که کپی ظاهری آن را صدباردر تولیدات داخل و خارج دیده ایم به ناگاه این همه محبوب می شود؟

صراحت دارد و حرف خودش را می زند
واضح است؛ “جناب خان” هر چند یک کاراکتر تلویزیونی ایرانی است ولی هیچکدام از مولفه های کاراکترهای مشابه را ندارد. “جناب خان” مصنوعی زندگی نمی کند، صراحت دارد، حرف خودش را می زند و با کسی تعارف ندارد.

“جناب خان” جنوبی است و این طوری به کسی هم برنمی خورد که چرا با یک شخصیت جنوبی شوخی شده است چون آن خطه هر چه ندارد مردم با ظرفیتی دارد.

“جناب خان” می تواند آغاز یک راه تازه برای تولیدات متنوع داخلی باشد، تولید شخصیتهایی که به مخاطبان تفرعن و تفاخر و تصنع نمی فروشند و همین پرهیز از دورویی می تواند شرایطی را فراهم کند برای ارتباط برقرار کردن سریع مخاطبان با آنها.

اخبار فرهنگی - سینما ژورنال

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راز محبوبیت جناب خان به روایت ابراهیم تهامی



اخبار,اخبار ورزشی,ابراهیم تهامی

بازیکن سابق و مرد دوست داشتنی فعلی فوتبال ایران، هم چنان به ارائه نظرات جالب مشغول است.

 ابراهیم تهامی، که حضورش در برنامه نود، باعث اوج‌گیری دوباره او شد، نظر جالبی در مورد خودش و جناب خان دارد.

او که به عادل فردوسی پور گفته بود در یک مسابقه برای به ثمر رساندن یک گل، 14 نفر را دریبل کرده(!)، اکنون معتقد است محبوبیت جناب خان، ناشی از تعریف خاطرات اوست.

او معتقد است چون جناب خان تقریبا برای تمام مهمان‌هایش این خاطره تهامی را تعریف می‌کند، مردم او را دوست دارند.

جناب خان حتی برای خداداد عزیزی هم این خاطره را تعریف کرد و باعث خنده حاضرین در استودیو شد.

حتی او در حضور کریمی و هاشمی نسب، گفته بود تا وقتی او در جایی حاضر است، کسی دنبال شماره 8 نرود!

اخبار ورزشی - خبر آنلاین