فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

دیدنی های کردستان



دیدنی های کردستان

 


استان‌ کردستان‌ طبیعتی‌ زیبا دارد و جنگل‌ بخشی‌ از زیبایی‌های‌ این استان است‌. جنگل‌های‌ استان کردستان‌ در اطراف‌ شهرهای‌ بانه‌ و مریوان‌ واقع‌ شده‌ است و بعد از جنگل‌های‌ شمال‌ کشور به عنوان‌ دومین جنگل اهمیت‌ فراوان دارد. در حال‌ حاضر جنگل‌های‌ این استان‌ به‌ صورت‌ درختچه‌ و بوته‌های‌ پراکنده‌ درآمده‌ است‌. معروف‌ترین‌ درختان‌ جنگلی‌ این‌ جنگل‌ها بلوط‌، مازو یا دار مازو، گلابی‌، زبان‌ گنجشک‌ (ون‌)، گردو، سیب‌ وحشی‌، پسته‌ وحشی‌ (بنه‌)، زالزالک‌، آلبالو جنگلی‌، بادام‌ تلخ‌، ازگیل‌، داغداغان‌، نارون‌، افرا و درخت‌هایی‌ مانند گز و بید وحشی‌ در کنار رودخانه‌ است.‌در مجموع‌ نواحی‌ جنگلی‌ استان‌ را می‌توان چنین‌ تقسیم‌کرد:

 

جنگل‌های‌ منطقه‌ مریوان‌، که‌ وسعت‌ آن‌ 185000 هکتار است‌.

 

جنگل‌های‌ منطقه‌ بانه‌، که‌ مساحت‌ آن‌ حدود 50000 هکتار تخمین‌ زده‌ می‌شود.

 

جنگل‌های‌ منطقه‌ سقز که‌ مساحت‌ آن‌ حدود 7000 هکتار است.

 

جنگل‌های‌ منطقه‌ سنندج‌ که‌ مساحت‌ آن‌ در حدود 78000 هکتار است‌ و بیشتر در غرب‌ کامیاران‌ و جنوب‌ سنندج‌ واقع‌ شده‌اند.

 

پارک جنگلی "آبیدر"

این‌ پارک‌ در ضلع‌ غربی‌ شهر سنندج‌ در دامنه‌ کوه‌ آبیدر قرار دارد. آبیدر در فرهنگ‌ منطقه‌ جایگاه‌ ویژه ای‌ دارد و به‌ دلیل‌ پرآب‌ بودن‌ چشمه‌سارها، قنات‌ها و وجود باغ‌های‌ متعدد مانند امانیه‌، امیریه‌ و... چنین‌ نام گذاری شده است.

 

از زمانی‌ که‌ شهر سنندج‌ شکل گرفت، آب‌ چشمه‌های‌ "آبیدر" به‌ وسیله‌ تنبوشه‌های‌ سفالی‌ به‌ شهر منتقل‌ شد. هنوز هم‌ قنات‌ عمارت‌ خسروآباد، آصف‌، وکیل‌، مشیر و تعدادی‌ از بناها، به‌ نوعی‌ از این‌ کوه‌ سرچشمه‌ می‌گیرند.

 

در سال‌های‌ اخیر در این‌ کوه‌ پارکی‌ احداث‌ و سکوبندی‌ و جاده‌سازی‌ در آن‌ انجام‌ شده‌ است‌. نقش‌ برجسته‌ای‌ هم‌ در آن‌ ساخته‌ شده‌ که‌ بسیار قابل‌ تامل است‌. این‌ منطقه‌ از مکان‌های‌ زیبای‌ شهر سنندج‌ است‌.

 

منطقه "اورامان"

یکی‌ از مناطق‌ زیبای‌ استان‌ کردستان‌، منطقه‌ "اورامان"‌ است‌ که‌ در شرق‌ مریوان‌ قرار دارد .این منطقه‌ کوهستان‌های‌ زیبا با پوشش‌ جنگلی دارد‌. رودخانه‌ بزرگ‌ سیروان‌ از این‌ منطقه‌ و دره‌ اورامان‌ عبور می‌کند و به‌ رودخانه‌ دیاله‌ در عراق‌ می‌پیوندد.

 

یادآوری‌ این‌ موضوع ضروری‌ است‌ که‌ جنگل‌ها و مناطق‌ بسیاری‌ چون‌ جنگل‌های‌ بانه‌، مریوان‌ و همچنین‌ «دره‌ شاهان‌» که‌ درکنار قلعه‌ «قم‌چای‌» واقع‌ شده‌ است،‌ از مراکز مهم‌ طبیعی‌ استان‌ به شمار می‌آیند.

 

دریاچه "زریوار"

این‌ دریاچه‌ که در سه‌ کیلومتری‌ شمال‌ باختری‌ مریوان‌ و در ارتفاع‌ 1285 متری‌ از سطح‌ دریا قرار دارد، از زیباترین‌ میراث‌های‌ طبیعی‌ استان‌ کردستان‌ به‌ شمار می‌آید. آب‌ این‌ دریاچه‌ از چشمه‌های‌ جوشان‌ و رودخانه‌های‌ چندی‌ که‌ به‌ آن‌ می‌ریزد، تأمین‌ می‌شود. حجم‌ آب‌ دریاچه‌ از 5/22 میلیون‌ متر مکعب‌ تا 5/47 میلیون‌ مترمکعب‌ در طول‌ سال‌ متغیر است‌. طول‌ این دریاچه‌ 6کیلومتر و عرض‌ آن‌ 1700 تا 3000 متر است‌. مساحت‌ آن‌ حدود 720 هکتار است‌.

وجه‌ تسمیه‌ "زریوار" و زریبار که‌ هر دو در منطقه‌ متداول‌ است‌، به‌ واژه‌ «زری‌» که‌ در زبان‌ کردی‌ به‌ معنی‌ دریاچه‌ است‌، باز می‌گردد. پسوند «دار» و «بار» پسوند تشبیهی‌ و زریبار یا زریوار به‌ معنی‌ دریاچه‌وار است‌.

 

درباره‌ این‌ دریاچه‌ افسانه‌های‌ متعددی‌ وجود دارد که‌ مشهورترین‌ آن ها وجود شهری‌ مدفون‌ در زیر آب‌های‌ دریاچه‌ است‌.

 

آبشار "بل"

در یکی‌ از روستاهای‌ منطقه‌ اورامان‌ و در مرز استان‌ کرمانشاهان‌، روستایی‌ به‌ نام‌ «بل‌» واقع‌ است‌. در کنار این‌ روستا، در جاده‌ای‌ که‌ به‌ "کوسه‌ هجیج" منتهی‌ می‌شود، آبشاری‌ زیبا وجود دارد که‌ به‌ عقیده‌ کارشناسان‌ آب‌ عالی‌ برای‌ شرب‌ دارد‌. این‌ آب‌ با فشار زیاد و در حجم‌ بسیار از شکاف‌ کوهی‌ بیرون‌ می‌ریزد و عظمت‌ و شکوه‌ طبیعت‌ را جلوه‌گر می‌سازد. این‌ آب‌ در مسیر خود به‌ رودخانه‌ سیروان‌ می‌ریزد.

 

سراب "وینسار"

یکی‌ از چشمه‌های‌ قدیمی‌ شهرستان‌ قروه‌، چشمه‌ سراب‌ است‌ که‌ با آب‌ بسیار گوارا و عالی‌ در داخل‌ روستای‌ «وینسار» از دل‌ زمین‌ بیرون‌ می‌آید. در حقیقت‌ روستای‌ وینسار اطراف این‌ چشمه‌ شکل‌ گرفته‌ است‌. این‌ چشمه‌ سال‌های‌ سال‌ است‌ که‌ تأمین‌ کننده‌ آب‌ روستا، هم‌ برای‌ شرب‌ و هم‌ کشاورزی‌ است‌.

 

اطراف‌ چشمه‌ اصلی‌ سنگ‌ چین‌ شده‌ و قدمت‌ سنگ‌چین‌ آن‌ حدود دو تا سه‌ قرن‌ برآورد شده‌ است‌.

 

تا حدود سی‌ سال‌ پیش‌ مردم‌ روستا در ماه‌ خرداد مراسم‌ شکرگزاری‌ و قربانی‌ برای‌ «سراب‌»، برگزار می‌کردند. در این‌ مراسم‌ ضمن‌ قربانی‌ کردن‌ گوسفندان،‌ به‌ جشن‌ و شادمانی‌ می‌پرداختند و احترام‌ ویژه‌ای‌ برای‌ این‌ چشمه‌ قایل‌ بودند.

 

 

منبع: khorasannews.com


ویدیو مرتبط :
دیدنی های کردستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقاط دیدنی کردستان



 استان های غربی کشور در تابستان هوای بهتری دارند اما از بین تمام استان های غربی که هریک جاذبه های گردشگری خاص و ویژه خودشان را دارند. در این هفته می خواهیم کردستان را معرفی و شرایط متداول تورهای آن را بررسی کنیم.

در سفر با تورهای گردشگری به کردستان از شهرهای سنندج، مریوان و اورامان دیدن می شود که مهم ترین جاهای دیدنی این شهرها نیز در این مطلب معرفی می شوند.

 

سنندج

 نقاط دیدنی کردستان,کردستان,جاهای دیدنی کردستان

 سنندج مرکز استان کردستان است و شهری است که حتی اگر شده چند ساعت در آن خواهید بود وقتی که به استان برسید. پارک جنگلی آبیدر مهم ترین تفریحگاه سنندجی هاست که روی کوهی به همین نام قرار دارد. درواقع واژه آبیدر (آب به در) به معنی جایی است که از آن آب فراوان تراوش می کند.

  نقاط دیدنی کردستان,کردستان,جاهای دیدنی کردستان

 آبیدر از دو کوه به نام های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل شده است. ارتفاع آبیدر بزرگ 2550 متر از سطح دریا است درحالی که ارتفاع آبیدر کوچک در حدود 2350 متر از سطح دریاست. در بالای قله تخت آبید رکوچک یک جان پناه برای استفاده کوهنوردان ساخته شده است و در حال حاضر مشغول ساخت تله کابین در مسیر بین پارک کودک و قله آن هستند.

  نقاط دیدنی کردستان,کردستان,جاهای دیدنی کردستان

  خانه کرد از دیگر دیدنی های سنندج است. درحقیقت عمارت آصف که با نام خانه کرد در سنندج معروف است، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد و گنجینه مردم شناسی مردم کرد از باارزش ترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است. عمارت آصف امروز دربرگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کرد، شامل فضاها و غرفه های نمایشی موزه است که یکی از قدیمی ترین بناهای شهر سنندج محسوب می شود و در خیابان شاپور، نزدیک مسجد داروالاحسان قرار دارد. این عمارت توسط «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه ساخته شد.

  نقاط دیدنی کردستان,کردستان,جاهای دیدنی کردستان

 مریوان

  نقاط دیدنی کردستان,کردستان,جاهای دیدنی کردستان

 مهم ترین جاذبه گردشگری مریوان غیر از بازار خریدی که دارد، دریاچه زریوار است که در فاصله 3 کیلومتری غرب شهر مریوان قرار دارد که از مکان های دیدنی و گردشگری استان به شمار می رود.

آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمه کف جوش و بارش تامین می شود و به همین دلیل در بیشتر زمستان ها سطح دریاچه کاملا یخ می بندد. طول دریاچه زریوار حدود 5 کیلومتر و عرض آن حدود 1/6 کیلومتر است. وسعت تالاب هم به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن 5/5 متر است.

تالاب زریوار یکی از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین در جهان به شمار می رود و همه شرایط جامع یک تالاب بین الملی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات در آن مشاهده می شود که تاکنون مطالعه یا اعلام نشده است که نیاز به بررسی بیشتر را می طلبد.

حجم تقریبی آب تالاب حدود 30 میلیون مترمکعب برآورد شده است. محیط تالاب حدود 22، 5 کیلومتر و میزان متوسط بارندگی 786 میلیمتر در سال است. امکان قایقرانی در این دریاچه وجود دارد و عده ای از محلی ها در اطراف آن نان و آش محلی می فروشند و ماهی کباب اطراف دریاچه زریوار که البته شهره خاص و عام است.

اورامان تخت

   نقاط دیدنی کردستان,کردستان,جاهای دیدنی کردستان

 هورامان یا اورامان، نام منطقه ای در ایران و عراق است. این منطقه از طبیعت زیبایی برخوردار است. یکی از جلوه های طبیعی ناحیه اورامان، وجود دره های پرپیچ و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است. در پایه هر کوهی دره ای عمیق و رودباری زیبا قرار دارد.

از مجموع آب این چشمه ها و رودبارها دو رودخانه سیروان و لیله تشکیل می شوند که در نقطه ای به نام دروله در نزدیکی مرز ایران و عراق به هم می پیوندند. هرچند که بخش عمده ای از منطقه اورامان را کوه های مرتفع و پربرف تشکیل می دهد اما در ارتفاعات پایین تر و در دامنه همین کوه ها جنگل های متراکم نسبتا وسیعی وجود دارند.

پوشش جنگلی این ناحیه همچون پوشش عمومی رشته کوه زاگرس عمدتا از درختان بلوط است. درختان دیگری مانند گلابی وحشی و زالزالک نیز به تعداد قابل توجهی یافت می شود. این جنگل ها از دیرباز تامین کننده سوخت زمستانی اهالی منطقه بوده اند.

مردم این منطقه به زبان هورامی تکلم می کنند. هورامان به طور کلی خود به چند بخش تقسیم می شود که عبارتند از هورامان لهون، هورامان تخت و ژاورو. از نظر سیاسی نیز به دو قسمت شرقی (ایران) و غربی (عراق) تقسیم شده است و در ایران در استان های کردستان و کرمانشاه سکونت دارند.

 از مناطق مهم شهری آن نیز می توان به پاوه، نوسود، بیاره و نودشه اشاره کرد که البته در شهرهایی نیر مریوان، کامیاران، روانسر، سنندج، کرمانشاه و تهران نیز از طریق مهاجرت مردم هورامی زبان ساکن شده اند.

منبع:هفت صبح