فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

دوبلور وروجک و بیگلی بیگلی درگذشت



علی اصغر خواجه افضلی ,دوبلر اصغر افضلی

هنرمندی که به تیپ‌سازی‌های متفاوت مشهور بود؛

دوبلور وروجک و بیگلی بیگلی درگذشت

گروه فرهنگ و هنر: علی اصغر خواجه افضلی از گویندگان پیشکسوت عرصه دوبله و صداهای ماندگار، ظهر یکشنبه (دهم شهریور ماه) درگذشت.

مرحوم خواجه افضلی که به دلیل سکته قلبی در منزلش درگذشت، به دلیل تیپ‌سازی‌های متفاوت کمدی در فیلم‌ها و کارتون‌ها مشهور بود و شخصیت‌های محبوب بسیاری از کارتون‌های دهه‌ی 60 و 70 را برای کودکان و بزرگسالان از نو ساخت.

 

او گوینده شخصیت «پرنس‌جان» در کارتون «رابین‌هود»، «ادگار» در «گربه‌های اشرافی»، «تناردیه» در بینوایان، «روباه» در پسر شجاع، «وروجک» در کارتون «وروجک و آقای نجار»، «کارآگاه گجت» و «بیگلی بیگلی» در گوریل انگوری و «واتو واتو» بود.

 

مرحوم کاوه افضلی درباره گویندگی در کارتون «گوریل انگوری» گفته است: گوریل انگوری دوبله خاطره‌انگیزی دارد و در اوایل انقلاب با نوار شانزده میلی‌متری کار کردیم، یکی از بهترین تیپ‌های صدایم را به جای «بیگلی بیگلی» گفتم که هنوز هم از تماشای آن لذت می‌برم.»

اصغر افضلی (متولد 1317 در تهران) در سال 1339 به طور حرفه‌ای کار دوبله را آغاز و در سال 1346 برای نخستین بار مدیر دوبلاژی را تجربه کرد. پیشینه فعالیتش به حضور در تئاتر فردوسی به عنوان بازیگر در میانه دهه 1330 برمی‌گردد.

 

او در آن سال‌ها همبازی بازیگران مشهوری چون منیره تسلیمی )مادر سوسن تسلیمی)، جهانگیر فروهر، نصرت‌الله وحدت، همت آزاد و مهری ودادیان بود. صدا و استعداد گویندگی افضلی را نخستین بار احمد رسول‌زاده کشف کرد. او در بسیاری از کارتون‌های محبوب دهه‌ی 60 و 70 گویندگی کرده است.

شخصیت «پرنس‌جان» در کارتون «رابین‌هود»، «ادگار» در «گربه‌های اشرافی»، «تناردیه» در بینوایان، «روباه» در پسر شجاع، «وروجک» در کارتون «وروجک و آقای نجار»، «کارآگاه گجت» و «بیگلی بیگلی» در گوریل انگوری.

 

اصغر افضلی به دلیل تیپ‌سازی‌های متفاوت کمدی در فیلم‌ها و کارتون‌ها مشهور بود و از نقش‌های شاخص او می‌توان به کاراکترهای فیلم‌های کمدی مثل فرانکو فرانکی، وودی آلن، بود آبوت، استن لورل، بهمن یار، اسدزاده و عزت‌الله وثوق اشاره کرد.

 

او در سریال‌های «هزاردستان» و «دایی جان ناپلئون»(پروین سلیمانی!) هم صداپیشگی کرده است. صدای مرحوم علی اصغر کاوه افضلی این اواخر در دوبله سریال «افسران پلیس» (قبل از تغییرات دوبله کنونی‌اش) شنیدیم. اصغر افضلی عهده‌دار نقش‌گویی بانمکی به جای شخصیت جووانی بود./بهار

 


ویدیو مرتبط :
دوبلور بیگلی بیگلی درگذشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درگذشت گوینده شاهنامه و دوبلور تلویزیون + عکس



اخبار,اخبار فرهنگی ,افشین قادرپناه

 

اخبار فرهنگی - درگذشت گوینده شاهنامه و دوبلور تلویزیون

اسماعیل قادرپناه - گوینده کتاب صوتی شاهنامه فردوسی - درگذشت.

اسماعیل قادرپناه که بیشتر صدای دلنشینش در برنامه «ندای وحی» (ترجمه سوره‌های قرآن) تلویزیون شنیده می‌شد،‌ دوشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) درگذشت.

افشین قادرپناه، پسر مرحوم قادرپناه (مدیر دوبلاژ تلویزیون و گوینده رادیو) خاطرنشان کرد: پدرم صبح روز دوشنبه در سن 73 سالگی به دلیل بیماری‌های کلیوی، قلب و ریه درگذشت.

وی با اشاره به مراسم تشییع مرحوم قادرپناه گفت: به دلیل عدم حضور برادرانمان و همچنین مادرم در ایران، قرار است تا روز شنبه صبر کنیم و سپس به احتمال قوی مراسم تدفین در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

پسر مرحوم قادرپناه با اشاره به مهمترین فعالیت‌های پدرش در عرصه‌ی گویندگی یادآور شد: گویندگی شاهنامه فردوسی ، دیوان حافظ‌، مولانا‌، آیه‌های قرآنی‌ و همچنین بخش‌های از مستند حیات وحش و مستندهای تاریخی تلویزیون از جمله فعالیت‌های پدر طی سال‌هایی که در عرصه گویندگی فعالیت داشتند بوده است.

او در عین حال ادامه داد: پدرم از سال 1340 در عرصه گویندگی فعالیت دارد و از رادیو سنندج به دوبله وارد شد.

اسماعیل قادرپناه متولد 1320 است. او عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم بود. 

اخبار فرهنگی - ایسنا