فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

دلگیری ستاره های نسل اول پاپ از تلویزیون


موسیقی پاپ ایران روزگاری صاحب خوانندگانی بود که این روزها کمتر از آنها صحبت می شود. افرادی مثل عباس بهادری، بیژن خاوری، حسن همایون فال که به عنوان نسل اول موسیقی پاپ بعد از انقلاب، فعال بودند.

روزنامه تماشا: موسیقی پاپ ایران روزگاری صاحب خوانندگانی بود که این روزها کمتر از آنها صحبت می شود. افرادی مثل عباس بهادری، بیژن خاوری، حسن همایون فال که به عنوان نسل اول موسیقی پاپ بعد از انقلاب، فعال بودند و هر کدام یک یا چند آهنگ هیت منتشر کردند که در زمان خود طرفداران زیادی پیدا کرد. این افراد که شهرت خود را مدیون تلویزیون هستند، این روزها کمتر در کانون توجه قرار دارند و نسبت به گذشته کمتر فعالیت می کنند.

بهادری: حتما به ما محبت دارند که اینطور برخورد می کنند!


«گل می روید ز باغ، گل می روید...» این بخش اول ترانه ای است که تقریبا همه علاقمندان به موسیقی آن را شنیده اند. آهنگی که توسط عباس بهادری اجرا شد و توانست در روزهایی که بازار موسیقی فضای خلوتی را سپری می کرد، مخاطبان زیادی را به خود جذب کند اما او این روزها نسبت به گذشته خلی کم کار شده و حضور کمرنگی در عرصه موسیقی و برنامه های تلویزیونی دارد.

ستاره های نسل اول پاپ از تلویزیون دلشان پر است

بهادری در این مورد به تماشا می گوید: «من از موسیقی فاصله نگرفته ام و مثل گذشته کار می کنم اما متاسفانه تهیه کننده ها یک مقدار کم لطفی می کنند. کسانی که تازه وارد کار شده اند، قدیمی ها را از یاد برده اند. ما آهنگ ها را می خوانیم اما متاسفانه مستقیم به آرشیو منتقل می شود. حتما به ما محبت دارند که اینطور برخورد می کنند!»

وی در ادامه به تماشا می گوید: «من سالی 6-5 تا کار می خوانم اما تهیه کننده ها یک مقدار جوان هستند و با آهنگ ها برخورد سلیقه ای دارند.»

عباس بهادری در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر چطور زندگی را می گذرانید هم به تماشا می گوید: «یک رستوران در شهر کرج تاسیس کرده ام که آن را اجاره داده ام. این روزها بیشتر در نجف آباد اصفهان هستم و با یکی از دوستان داریم مقدمات کار دامداری را انجام می دهیم. البته هنوز هم موسیقی شغل اول من است و هر وقت فرصت کنم در این حوزه مطالعه دارم و کارهای جدید می نویسم.»

آقای بهادری که انگار خیلی دلش از وضعیت فعلی پر است در پایان گفتگو با تماشا می گوید: «خواننده های پیشکسوتی مثل آقای گودرزی، آقای خاوری، من و ... پیش قراول موسیقی پاپ در این مملکت بوده اند. این افراد هنرمندان ارزشی نظام هستند، چرا هیچ یادی از آنها نمی شود؟ چرا کارهایشان کمتر از صدا و سیما پخش می شود و کمتر به تلویزیون دعوت می شوند؟»



خاوری: تلویزیون به نیروهایش نگاه مصرفی دارد


بیژن خاوری یکی دیگر از اولین ستاره های موسیقی پا بعد از انقلاب است. خواننده ای که با خواندن تیتراژ «پرواز 57» و «ساعت خوش» به شهرت رسید و در ادامه با خواندن آهنگ های متوالی، به یک چهره شاخص در موسیقی پاپ ایران تبدیل شد.

خاوری در گفت و گو با تماشا در مورد ایران چرا این روزها کم کار شده می گوید: «من چند سال که هیچ فعالیتی در زمینه موسیقی نداشته ام. کار با تلویزیون یک زمان مشخص دارد، این قاعده ای است که برای همه وجود دارد. شما یک نفر را مثال بزنید که به طور ثابت و مداوم با تلویزیون کار کرده باشد. گویندگان خبر، مجریان و ... با هر خط فکری که دارند یک بازه زمانی خاص در تلویزیون کار می کنند.»

وی ادامه می دهد: «چون اکثر کارهای من تولید واحد موسیقی سازمان بوده، کمتر به فکر انتشار آلبوم بوده ایم. من الان آهنگ می خوانم و به سازمان تحویل می دهم اما در نهایت می بینم که یا مجوز پخش نمی گیرد و یا در آرشیو سازمان ثبت نمی شود. از طرف دیگر زمانی که ما کار می کردیم، آهنگ ها را روی نوار تحویل سازمان می دادیم. زمانی زیادی لازم است که واحد موسیقی این کارها را روی سی دی بکشند و به آرشیو منتقل کنند. الان در آرشیو سازمان صدا و سیما بین 18 تا 20 آهنگ از من وجود دارد و این درحالی است که من بالای 200 قطعه برای تلویزیون خوانده ام.»

ستاره های نسل اول پاپ از تلویزیون دلشان پر است

خاوری در ادامه به تماشا می گوید: «مهرداد کاظمی عزیز کسی بود که پیاده در جبهه های جنگ حرکت می کرد و با خواندن آهنگ هایش به بچه های رزمنده روحیه می داد اما او هم امروز وضعیتی شبیه ما دارد.»

خاوری ادامه می دهد: «متاسفانه تلویزیون با نیروهایش به صورت مصرفی برخورد می کند. در ایران تلویزیون به افراد با استعداد کمک می کند تا در رشته تخصصی خود رشد کنند اما فرد وقتی بزرگ می شود، می ترسند و برایش رقیب می تراشند و به نوعی جلوی کار شما را می گیرند تا رقیبتان رشد کند و در نهایت شما کمرنگ شوید.»

بین خاوری در پایان گفت و گو با تماشا در مورد حال این روزهایش هم می گوید: «تقریبا هشت سال است که تهران را ترک کرده ام و به مازندران آمده ام و اینجا زندگی می کنم. به جز مسائل حرفه ای، از نظر اجتماعی هم فکر می کنم تهران دیگر جای زندگی نیست.»
وی در مورد فعالیت های اقتصادی اش هم می گوید: «کارمند شرکتی بودم که سال 75 به کلی منحل شد. بعد از آن یک فروشگاه لوازم موسیقی افتتاح کردم که متاسفانه بعد از ورود سازهای چینی، فروشگاه را هم رها کردیم. الان هم شغل به خصوصی ندارم و در مازندران زندگی می کنم.»

طاهری، همایون فال، کاظمی، گودرزی و ... خواننده های دیگری از نسل اول موسیقی پاپ بعد از انقلاب کشورمان هستند که این روزها فعالیت چندانی در زمینه موسیقی ندارند و خیلی کم پیش می آید در مناسبت های مختلف این افراد را از قاب تلویزیون ببینیم.

مهرداد کاظمی و حسن همایون فال در این میان شهرت بیشتری دارند. آقای کاظمی که با آهنگ «ساربان» به شهرت عجیب و غریبی دست پیدا کرده بود، این روزها در بستر بیماری است و هیچ فعالیتی در زمینه موسیقی ندارد. حسن همایون فال هم همان خواننده ای است که با «نسیم سحری» در بین مردم جایگاه خوبی پیدا کرد اما او هم مثل هم نسل های دیگرش پرکار نیست و به نوعی خانه نشین شده است.


ویدیو مرتبط :
رقص ستاره تلویزیون ایران، مهمانی پُر ستاره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فردوسی پور، کیانیان و میرباقری ستاره های تلویزیون در سال ۸۹ شدند



 

فردوسی پور، کیانیان و میرباقری ستاره های تلویزیون در سال ۸۹ شدند

عادل فردوسی پور، رضا کیانیان و داوود میرباقری در نظرخواهی نوروزی هفته نامه سروش با بیشترین امتیاز به عنوان بهترین های رادیو و تلویزیون در سال ۸۹ شناخته شدند.

هفته نامه سروش به مناسبت فرا رسیدن سال ۱۳۹۰ بهترین های رادیو و تلویزیون را در سالی که گذشت به انتخاب ۹۰ نفر از اهالی هنر، فرهنگ و رسانه معرفی کرد.

بهترین بازیگر مرد سال ۸۹، بهترین بازیگر زن سال ۸۹، بهترین کارگردان، بهترین سریال، بهترین نویسنده، بهترین گزارشگر ورزشی، بهترین مجری مرد، بهترین مجری زن، بهترین گوینده رادیو، بهترین برنامه رادیو و تلویزیون و ستاره سال سئوالات این نظرخواهی بودند که نتایج حاصل از آن به شرح زیر است:

بهترین بازیگر مرد: رضا کیانیان، فریبرز عرب نیا، فرهاد اصلانی (مختار نامه)

بهترین بازیگر زن: مرجانه گلچین (خوش نشین ها)، آتنه فقیه نصیری (جراحت)، پانته آ بهرام (زیر هشت)

بهترین کارگردان: داوود میرباقری (مختارنامه)، حسن فتحی (در مسیر زاینده رود)، سیروس مقدم (زیر هشت)

بهترین نویسنده: داوود میرباقری (مختار نامه)، سعید نعمت الله (زیر هشت)، علیرضا نادری (در مسیر زاینده رود)

بهترین سریال: «مختارنامه»، «در مسیر زاینده رود»، «جراحت»

بهترین گزارشگر ورزشی: عادل فردوسی پور، مزدک میرزایی، جواد خیابانی

بهترین مجری مرد تلویزیون: اسماعیل میرفخرایی، محمود شهریاری، محمد رضا شهیدی فر

بهترین مجری زن تلویزیون: ژیلا صادقی، آزاده نامداری، بنفشه رافعی

بهترین گوینده رادیو: بهروز رضوی، مهران دوستی، فاطمه صداقتی

بهترین برنامه رادیو و تلویزیون: «نود»، «دوقدم مانده به صبح»، «هفت»

در این نظرخواهی عادل فردوسی پور به عنوان ستاره سال رادیو و تلویزیون در سال ۸۹ شناخته شد. او به همراه رضا کیانیان و داوود میرباقری بیشترین امتیازات این نظرخواهی را کسب کردند.

شرح نظرات شرکت کنندگان به همراه مصاحبه های مفصل با بهترین های سال ۸۹ در شماره نوروزی هفته نامه سروش منتشر شده است..... / خبر آنلاین