فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

دلار و تاریخچه دلار +تصاویر دلار



دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

تاریخچه دلار
کنگره آمریکا ( که در آن زمان، تنها یک مجلس بود) ششم ژوئیه سال ۱۷۸۵ به اتفاق آراء «دلار Dollar» را واحد پول آن کشور قرار داد.

پیش از انقلاب استقلال ایالات متحده، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجر نشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب، آمریکائیان سکه نقره ای اسپانیا به نام « دلار » را که در مکزیک اسپانیا رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده بودند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند.
سکه دلار نقره ای از قرن چهاردهم به مدت سه قرن و اندی به نام «تالرThaler، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند. 

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

  « اس با خط عمودی $» که علامت بین المللی دلار است نیز از اسپانیایی ها اقتباس شده که پول خود را با علامت (پی P) مشخص می کردند و این «P» در آمریکای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شکل «$» درآمد.  
نام پول ملی چند کشور دیگر از جمله کانادا،استرالیا و هنگ کنگ  نیز «دلار» است که ارزش برابری متفاوت دارند و چند کشور از جمله اکوادور، السالوادور و پاناما همان دلار آمریکا را به جای پول ملی خود بکار می برند.
بعضی اوقات آمریکایی ها در محاوره، به جای لفظ دلار، واژه «باکBuck» را بکار می برند. از دوران جنگ داخلی آمریکا، اسکناس دلار (دلار کاغذی) به تدریج جای دلار طلا را گرفت. در آمریکا شورای پول (مستقل از دولت) است که بر سیستم بانکی و ذخایر فدرال حکومت می کند، کنترل دلار را به دست دارد و سیاست مالی کشور از جمله تغییر نرخ بهره را تعیین می کند و در صورت لزوم تغییر می دهد. آمریکا برخلاف سایر کشورها، دارای ۱۲ بانک مرکزی است.

چاپ اسکناس دلار توسط اداره «گراور و چاپ فدرال رزرو» انجام می گیرد که از کاغذ و مرکب خاص استفاده می کند که فرمول تهیه آنها باید محرمانه بماند.
دلار آمریکا USD برخلاف اسکناس سایر کشورها دارای یک اندازه و یک رنگ است که در خارج از آمریکا به «پشت سبز» معروف است. از سال ۲۰۰۵ رنگ اسکناس های ده دلاری آمریکا اندکی تغییر کرده است که احتمالا، هدف جلوگیری از جعل آن بوده است
 در حال حاضر واحد پول ایالات متحده آمریکا دلار می‌باشد و پول‌های غیر مسکوک آن در اسکناس‌های ۱ ، ۲ ، ۵ ، ۱۰ ، ۲۰ ، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری به مرحلهٔ چاپ می‌رسد، البته اسکناس‌های با ارزش پولی بیشتر نیز در گذشته در این مجموعه قرار می‌گرفتند.اسکناس‌های درشت ایالات متحده آمریکا در دولت‌های نخستین این کشور کاربرد داشتند. اسکناس‌های با ارزش پولی ۵۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۵۰۰۰ ، ۱۰،۰۰۰ و ۱۰۰،۰۰۰ دلاری گروه اسکناس‌های درشت ایالات متحده آمریکا را تشکیل می‌دهند.
 اسکناس ۵۰۰ دلاری با شمایل ویلیام مک کلینی بر روی آن و عبارت ۵۰۰ دلار بر پشت اسکناس، در سال ۱۹۲۸ و ۱۹۳۴ به عنوان اسکناسی در ابعاد اندازه کوچک و نوع فدرال ریزرو نوت عرضه شد. این اسکناس در سال ۱۹۲۸ نیز از نوع گلد سرتیفیکیشن و در ابعاد کوچک انتشار یافت.

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

 دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

 اسکناس ۱۰۰۰ دلاری با شمایل گروور کلولند بر روی آن و عبارت ۱۰۰۰ دلار بر پشت اسکناس، در سال ۱۹۲۸ و ۱۹۳۴ به عنوان اسکناسی در ابعاد اندازه کوچک و نوع فدرال ریزرو نوت عرضه شد. این اسکناس در سال ۱۹۲۸ و ۱۹۳۴ نیز از نوع گلد سرتیفیکیشن و در ابعاد کوچک انتشار یافت. در ۳۰ می‌۲۰۰۹ هنوز ۱۶۵،۳۷۲ قطعه اسکناس ۱۰۰۰ دلاری در چرخه اقتصادی ایالات متحده آمریکا در جریان می‌باشد.  

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

۵۰۰۰دلاری ....... 

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

اسکناس ۱۰۰۰۰ دلاری که تصویر سالمون پی چیس در روی ان است دیگر چاپ نمیشود .تا تاریخ2009 may 30 فقط ۳۳۶ عدد در دست افراد شخصی بود.

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

اسکناس ۱۰۰۰۰۰ دلاری در نوع گلد سرتیفیکیت در سال ۱۹۳۴ عرضه شد که هرگز در دسترس عموم قرار نگرفت.این اسکناسها قبل از ابداع سیستم انتقالات الکترونیکی پول به منظور آسان تر کردن انتقالات بانکی بین بانکهای فدرال رزرو امریکا ( فقط دوازده بانک) به عنوان پشتوانه طلا مورد استفاده قرار کرفت و در سال ۲۰۱۰ میلادی ارزشی بالغ بر ۱۶۰۰۰۰۰ دلار دارد.یک قطعه از این اسکناس جهت نمایش عموم در موزه اسمیتسونین که مربوط به رخدادهای تاریخی ایالات متحده آمریکا می‌باشد، نگهداری می‌شود. حق مالکیت خصوصی اسکناس ۱۰۰،۰۰۰ دلاری در آمریکا ممنوع می‌باشد و تا به حال گزارشی مبنی بر نگهداری و مالکیت خصوصی این اسکناس مخابره نشده‌است.

دلار,قیمت دلار,نرخ دلار,نرخ ارز

  نیکسون دلار را از استاندارد طلا هم خارج ساخت زیرا دلار، «ذخیره ارزی» بسیاری از کشورها قرار گرفته بود و حجم آن از میزان طلا در آمریکا بیشتر شده بود.
دلار آمریکا US$ در چند دهه اخیر واحد استاندارد محاسبه در بازارهای بین المللی برای کالاهایی چون نفت و طلا قرار گرفته است. حتی بسیاری از کشورها که با آمریکا ارتباط ندارند محصولات خود را بر حسب دلار بها گذاری می کنند.
پیدایش یورو (پول واحد اروپایی) ارزش برابری دلار را پایین آورده و در نتیجه ارزش ذخایر ارزی کشورها کمتر شده است.بیش از دو سوم دلارهای چاپ شده در آمریکا در خارج از این کشور رایج هستند و افزایش روز افزون آنها است که آمریکا را مدیون و دچار کسری کرده است زیرا ضامن دلارهای معامله شده است.

به گفته برخی از کارشناسان امور پول، اگر کشورهای عربی صادرکننده نفت دلارهای نفتی خود را در آمریکا پس انداز نکنند، وضعیت حساس خواهد شد و به همین جهت است که آمریکا می کوشد قدرت سیاسی ـ نظامی خود را حفظ کند تا دلار به عنوان پول بین المللی باقی بماند.

منبع:poulforosh.blogsky.com

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

 

 


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت نفت از بشکه ای بالای 100 دلار به حدود60 دلار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک پنی به قیمت 1.6 میلیون دلار فروخته شد!+تصاویر



سکه های تاریخی در آمریکا , سکه طلایی , اخبار گوناگون

سکه ای ارزشمند از سری سکه های قدیمی ضرب شده در آمریکا روز گذشته به قیمتی گزاف در یک حراجی فروخته شد.
به گزارش روزگارنو، این سکه با ارزش در سال 1873 به صورت دستی ضرب شده و تا امروز در یک خاندان اشرافی نسل به نسل توسط بزرگان این خاندان، نگه داری می شده است.
در این حراجی که توسط عتیقه فروش مشهور ایالات آمریکا برگزار شده بود، همچنین نسخه های دیگری از سکه های قدیمی نیز دیده می شد که در میان آنها سکه مذکور دارای بیشترین قدمت تاریخی بوده است.
تاکنون رکورد بالاترین قیمت فروش سکه های عتیقه به سکه طلایی تعلق دارد که در سال 2002 به فروش رسید.در آن سال سکه ای 20 دلاری از جنس طلا که در سال 1933 ضرب شده بود،به قیمت سکه 7،3 میلیون دلار به فروش رسید که هنوز رکورد آن شکسته نشده است.

سکه های تاریخی در آمریکا , سکه طلایی , اخبار گوناگون

سکه های تاریخی در آمریکا , سکه طلایی , اخبار گوناگون

سکه های تاریخی در آمریکا , سکه طلایی , اخبار گوناگون

منبع:روزگار نو