فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

در سومین روز جشنواره موسیقی فجر/ سالار عقیلی خواند



اخبار فرهنگی,اخبار هنرمندان,سالار عقیلی

سومین روز جشنواره با اجرای گروه‌های خورشید، تریو ایروان و وزیری در تالار رودکی و وحدت همراه بود.

در کنسرت گروه «خورشید» که روز گذشته (23 بهمن ماه) از ساعت 18.15 آغاز شد؛ قطعاتی از آثار چاوش، گروه‌نوازی در دستگاه نوا و گروه‌نوازی در بیات ترک و دشتی اجرا شد. مجید درخشانی که خود از اعضای گروه شیداست؛ در اولین اجرایی که پس از مدت‌ها با گروه خورشید داشت؛ با اجرای قطعاتِ خاطره‌انگیز چاوش یاد آن موسیقی را بار دیگر زنده کرد.

در ابتدای این کنسرت، تصنیف ایرانی اثر زنده‌یاد پرویز مشکاتیان با شعر جواد آذر اجرا شد و پس از آن قطعه‌ی ماندگار «راز سر به مهر» با آهنگسازی زنده‌یاد محمدرضا لطفی و تنظیم حسین علیزاده با شعری از حافظ به اجرا درآمد،‌ این دو قطعه را «اشکان کمانگری» اجرا کرد.

بعد از اجرای این دو قطعه، مظفر شفیعی خواننده آواز ایرانی به همراه درخشانی روی صحنه آمد. در این بخش مقدمه‌ی نوا، چهارمضراب و آواز، تصنیف بی‌من مرو با شعری از مولانا و تصنیف چون جان با شعری از مولانا با آهنگسازی مجید درخشانی اجرا شد. بخش سوم نیز  به گروه‌نوازی در بیات ترک و دشتی با صدای کمانگری اختصاص داشت.

در این کنسرت؛ علاوه بر اجرای قطعاتِ باکلام، دونوازی‌ کمانچه و بربت و تکنوازی «حنانه سعیدی» در دشتی اجرا شد. پس از آن گروه به درخواست مخاطبان؛  قطعه‌ی ماندگار «در خیال» که پیش از این در حافظه صوتی مخاطبان آواز ایرانی با صدای «محمدرضا شجریان» به یادگار مانده بود را اجرا کردند.

در گروه خورشید، مهرداد ناصحی (کمانچه)، علیرضا دریانی(کمانچه)، حنانه سعیدی (قانون)،‌ نازنین غنی‌زاده (کمانچه)، سارا رضا زاده (تار)، حمید بهروزی‌نیا (تار)، آرش عزیزی (تار)، نگین زاده وکیلی (قیچک باس)، مهناز کاشانی (قیچک آلتو)، نازنین روستا (قیچک آلتو)، شیوا احمدی سپهر (عود)، امین حیدری (عود)، امین گلستانی (عود)، آرش سعیدیان (عود)، سارا مهرافشار (دف)،‌ مصطفی سامنی (دف)، هستی فرحی (تار)، نلیا صفایی (دیوان)، سحر کمالوند (بم‌تار)، زهرا رنجپور (دف)، سام خواجه‌وند (دف) نواختند.

اما گروه «وزیری» نیز روز گذشته از ساعت نه شب در تالار وحدت روی صحنه رفت. اولین قطعه‌ی بخش اول این برنامه «موج» نام داشت که آهنگی بی‌کلام بود و از تنظیمات معروف به موسیقی گل‌هایی در آن استفاده شده بود، رنگ‌آمیزی فضای ملودیک ایجاد شده در این اثر با تار ایجاد شد؛ با پایان یافتن این قطعه و تشویق تماشاگران حاضران در سالن، «کیوان ساکت»، خواننده‌ی گروهش – سالار عقیلی- را روی صحنه دعوت کرد.

«ابر می‌بارد» با شعری از امیرخسرو دهلوی اولین قطعه‌‌ای بود که سالار عیقلی آن را اجرا کر. او در بخش‌های مختلفی از این قطعه، گستره‌ی صدایی خود را نشان داد. در ادامه ساز و آوازی با تار ساکت و آواز عقیلی اجرا شد. بهنام ابوالقاسم نیز به عنوان نوازنده‌ی پیانو این قطعه را همراهی می‌کرد. در این بخش بار دیگر سالار عقیلی در گام‌های بالا صدای خود را به رخ تماشاگران کشاند. در بخش بعدی قطعه‌ای با تم موسیقی شمال ایران ارایه شد و پس از آن شعری از «مولانا» با مطلعِ «ای قوم به حج رفته» توسط عقیلی اجرا شد. خواننده در این بخش سعی در ارایه‌ی توانایی‌های خود در بم‌خوانی داشت و وزن و ملودی روی شعر مولانا ظرایف کلامی در شعر او را بیش از پیش نمایان می‌کرد.

در ادامه و به صورت ناگهانی، احسان عبدی پور نوازنده‌ی جوان سرنا وارد صحنه شد که مورد تشویق فراوان حضار قرار گرفت. امید عبدی‌پور با دهل و مردم با تشویق‌هایشان اجرای قطعه‌ای با بن‌مایه‌ی موسیقی لرستان را حال و هوایی ویژه دادند. 

در ادامه «ساکت» با تکنوازی تار، به شکل‌گیری سیر ملودیک قطعه کمک کرد. بازگشت به رپرتوار موسیقی ردیفی و آواز عقیلی روی دوبیتی «ابر آمد و زار بر سر سبزه گریست» از خیام مقدمه‌ی اجرای قطعه‌ی بعد بود که نوروز 75 نام داشت.

«راز مهتاب» قطعه‌ای بی‌کلام برای سه‌تار و ارکستر بود که مقدمه‌ی اجرای بخش دوم به حساب می‌آمد. صدای شفاف مضراب‌های ساکت در «دشتی» بخشی از تکنوازی او در میانه‌ی این قطعه‌ی بی‌کلام را شامل می‌شد. با پایان یافتن قطعه‌ی راز مهتاب، ‌ساکت دوباره عقیلی را روی صحنه دعوت کرد.

پس از آن سالار عقیلی و ژاله صادقیان به همراه ساکت روی صحنه آمدند. صادقیان در مقام گوینده بخشی از اشعار مرحوم «فریدون مشیری» پیش از خواندن عقیلی دکلمه کرد و کیوان ساکت درباره این قطعه سخن گفت.

پس از اجرای قطعه کوچه به یاد فریدون مشیری؛ عقیلی بخشی از قطعات ملی میهنی خود را طبق روال همیشه اجرا کرد و  در ادامه؛ نوروز 94 با شعری از محمد تقی ساکت اجرا شد.

اخبار فرهنگی - ایلنا


ویدیو مرتبط :
اجرای زیبای سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر 1391

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض خانه‌ موسیقی به حذف سالار عقیلی از جشنواره‌ فجر/بگذارند عقیلی از سفر برگردد، بعد تصمیم بگیرند



اخبار,اخبار فرهنگی,سالار عقیلی

پس از اعلام ممانعت از حضور سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر، داریوش پیرنیاکان - دبیر و سخنگوی خانه موسیقی - از اعتراض این نهاد صنفی خبر داد.

پیرنیاکان درباره اعلام ممنوعیت اجرای سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر درپی حضور او در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای، به سایت خانه موسیقی گفت: ما از جایگاه صنفی و هنری خانه موسیقی، موظفیم از حقوق همه هنرمندان و از منافع صنفی اعضا دفاع کنیم.

 

امروز شنیده‌ایم که به دبیر جشنواره موسیقی فجر اعلام کرده‌اند سالار عقیلی به‌دلیل حضور در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای نباید در این جشنواره شرکت کند.

او ادامه داد: اول باید این موضوع کاملا بررسی و بعد این تصمیم گرفته شود. می‌توانستند وقتی آقای عقیلی از سفر برگشت، با ایشان صحبت کنند و بعد در این‌باره تصمیم گیری شود؛ اما امروز بدون هیچ صحبتی با آقای عقیلی حکمی صادر کرده‌اند مبنی بر این‌که در جشنواره شرکت نکند.

 

این برای ما اصلا قابل قبول نیست و جای تعجب دارد. همین‌طور که آقای عقیلی در بسیاری از برنامه‌های موسیقی کشور، در تیتراژ سریال‌ها و ... حضور داشته و در این راه بسیار زحمت کشیده است.

پیرنیاکان اظهار کرد: به‌تازگی هم شنیده بودم به‌دلیل وجود آهنگ‌های ایشان در یک سایت خارجی، برای‌شان محدودیت‌هایی به‌وجود آمد. وقتی این محدودیت‌ها برای کسی وجود دارد و در داخل نمی‌گذارند کارش را انجام دهد، این هنرمند مجبور می‌شود به رسانه‌های بیرون از ایران رو بیاورد.

دبیر و سخنگوی خانه موسیقی ادامه داد: ضمن این‌که هیچ قانونی به ما هنرمندان ابلاغ نشده که اگر کسی با یک رسانه خارجی گفت‌وگو کند و اثرش آنجا پخش شود، جرم محسوب شود.

 

از نظر ما جرم نیست؛ باید قانونی وجود داشته باشد که از آن تبعیت شود. به همین به‌راحتی نمی‌توان به کسی گفت این کار را انجام ندهید.

وی افزود: هنرمندان سرشناسی هم بودند که به‌تازگی گفت‌وگو و کنسرت‌شان از شبکه‌های خارجی پخش شد و در ایران هم بعد از آن، کنسرت‌شان را برگزار کردند. نباید درباره هنرمندان استثناء قائل شد.

پیرنیاکان همچنین درباره لغو برخی برنامه‌های موسیقی، گفت: همیشه لغو کنسرت‌ها مورد اعتراض خانه موسیقی بوده و هست. حتی می‌شنویم یک آلبوم موسیقی وجود داشته که مجوز گرفته و پخش شده، ولی جلوی برگزاری مراسم معرفی و رونمایی از آن را گرفته‌اند.

وی با اشاره به طرح محدودیت‌های اخیر برای رونمایی از آلبوم‌ها در هیئت مدیره خانه موسیقی و بررسی راهکارهای حل و فصل این موضوع، توضیح داد: به‌تازگی برای آلبوم حسین علیشاپور و نگار خارکن همین اتفاق افتاد؛ این کار مجوز گرفته بنابراین کسی حق ندارد جلوی رونمایی از کاری را بگیرد که قبلا مجوز رسمی دریافت کرده است. این یک بام و دو هوا در زمینه موسیقی در کشور آشفتگی ایجاد می‌کند و وزارت ارشاد باید خیلی قانونمند به اینها رسیدگی کند تا صورتی قانونی پیدا کند.

پیرنیاکان افزود:‌ من به‌عنوان سخنگوی خانه موسیقی و از موضع این نهاد صنفی، به لغو برنامه آقای عقیلی در جشنواره فجر اعتراض دارم و نسبت به آن انتقاد می‌کنم.

 

ایشان خواننده سرشناسی است و همین که آمده در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده، نکته‌ای مثبت و نشان‌دهنده همکاری ایشان است.

اخبار فرهنگی - خبر آنلاین