فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

درباره سریال «رابطه»، ملودرام هیجان انگیز


اگر از آن دست آدم هایی هستید که می خواهید یک سریال سرراست با داستانی مشخص و خطی ببینید، قطعا «The Affair» (رابطه) انتخاب خوبی نخواهد بود.

مجله روشن - سجاد صداقت: اگر از آن دست آدم هایی هستید که می خواهید یک سریال سرراست با داستانی مشخص و خطی ببینید، قطعا «The Affair» (رابطه) انتخاب خوبی نخواهد بود. سریال «رابطه» به هیچ وجه داستان سرراستی ندارد. در این سریال حتی قرار نیست یک روایت داشته باشیم. از آن مهمتر حتی قرار نیست یک روایت مشخص از زبان چند نفر به یک شکل روایت شود. همین نکات است که «رابطه» را به سریالی متفاوت تبدیل می کند اما با همه این تفاسیر، «رابطه» یک سریال عامه پسند است که قرار نیست روایت خود را بر روی یک خط مشخص بیان کند.

20 دسامبر 2015 اولین اپیزود فصل دوم سریال از شبکه «شوتایم» پخش شد. سریالی که از همان ابتدای پخش اش با شرایط ویژه ای همراه بود. این سریال برخلاف بقیه سریال هایی که در طول سال های اخیر از شبکه شوتایم پخش شده و معمولا شامل 12 اپیزود می شود، در فصل اول پکیجی 10 اپیزودی داشت. هر چند که در فصل دوم به همان روال عادی شبکه شوتایم بازگشت و در 12 اپیزود پخش شد.

درباره سریال «رابطه»، ملودرام هیجان انگیز

«رابطه» در مراسم گلدن گلوب 2014 جایزه بهترین سریال درام را از آن خود کرد و در گلدن گلوب 2015 نیز جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به خود اختصاص داد. سریالی محصول خلاقیت و ایده «سارا تریم» و «هاگای لوی» درباره روابط انسانی آدم ها با یکدیگر البته از منظر دید آنها. «رابطه» درامی با روایت سوم شخص مذکر/ مونث و حول از هم پاشیدگی دو زندگی در پی یک رابطه و عواقب آن است.

سریال در همان آغاز مخاطب را به دنیای متفاوت خود دعوت می کند. این سریال در هر اپیزود با دو شخصیت اصلی خود «نوح» (دومینیک وست) و «آلیسون» (روت ویلسون) همراه می شود. به گونه ای که هر قسمت سریال به دو بخش تقسیم می شود. در فصل اول بخش مهمی از سریال و هر اپیزود به روایت یک ماجرا از زاویه دید نوح و آلسیون می پردازد. خاص بودن سریال هم دقیقا از اینجا آغاز می شود. در شهر کوچکی نزدیک نیویورک، یک داستان مشخص، دو روایت متفاوت خواهد داشت با تناقض های فراوان در جزییات و این اولین عاملی است که مخاطب را به سمت خود می کشد تا نتواند از «رابطه» دل بکند.

نوح یک معلم ساده است که در نیویورک به همراه همسرش هلن (مورا تیرنی) و چهار فرزندشان زندگی می کنند. داستان با سفر خانواده نوح برای تعطیلات تابستان به مونتاک آغاز می شود، جایی که پدر هلن در آن زندگی می کند. مردی ثروتمند که نوح از او و مادر هلن متنفر است. در این سفر او با آلیسون آشنا می شود، زنی که پیش خدمت رستوران است و به9 همراه شوهرش کول (جاشوا جکسون) چندی پیش از آن، فرزند خردسال شان را از دست داده اند.

درباره سریال «رابطه»، ملودرام هیجان انگیز

در فصل ابتدایی «رابطه» روایت اصلی داستان پیرامون همین آشنایی شکل می گیرد. قرار است در این فصل داستان از زبان نوح و آلیسون بازگو شود اما آنچه در این بین به شدت مخاطب را به خود جلب می کند این است که در پایان هر بخش، آنان در حال بازجویی هستند. گویا در حال تعریف کردن داستانی هستند که ما از آن خبر نداریم و به تدریج قرار است از آنها باخبر شویم.

سریال در همان فصل اول داستان آشنایی دو شخصیت اصلی داستان را از زبان آنها بیان می کند اما در پایان هر بخش، به سه سال بعد می رویم و متوجه می شویم که هر9 آنچه می دیده ایم از زبان نوح و هلن در یک جلسه بازجویی روایت می شده است.

در فصل اول سریال مهمترین نکته چگونگی انتخاب است. شخصیت های سریال از همان ابتدا محکوم به انتخاب هستند و این مسئله به نظر یکی از کلیدی ترین نکات «رابطه» است. در فصل اول قرار است داستانی تعریف شود و در این بین گذری نیز به آینده داشته باشیم چون آینده به فصل دوم سریال ربط دارد؛ جایی که همه چیز واقعی تر می شود و برخلاف فصل اول دیگر با شخصیت هایی که آنها را نمی شناسیم روبرو نیستیم.

درباره سریال «رابطه»، ملودرام هیجان انگیز

در فصل دوم سریال اما حکایت متفاوتی در میان است. اکنون سریال قصد دارد که داستان را از دید هلن و کول نیز روایت کند. شما به تدریج از یک داستان درام با درجه بالای مسائل عاطفی به سمت یک سریال با معمای پیچیده جنایی و البته نوع زندگی و تغییر آدم ها در طول سال های مختلف آشنا می شوید.

«رابطه» در فصل دوم ثابت می کند که مرزهای تغییر آدم ها در گذر زمان را به خوبی می شناسد و در طول سه یا چهار سالی که سریال در طول دو فصل پخش شده روایت می کند، تغییر آدم ها برل مرز باریکی تصویر می شود. این مرز به دلیل آنکه سریال تنها در زمان حال روایت نمی شود، می توانست به پاشنه آشیل مهمی تبدیل شود اما شخصیت های «رابطه» نماد واقعی یک زندگی و تغییر آدم ها در آن هستند، تغییری که به بهترین شکل ممکن روایت شده است.

«رابطه» با یک تصمیم آغاز می شود، تصمیمی که گویا در گفتن آن نوح و آلیسون دخیل هستند اما آنها در روایت خود، دیگری را دخیل در این تصمیم می دانند. تصمیم آنها برای برقراری رابطه، زمینه ساز همه اتفاقات بعدی سریال است. آنها در پایان همان فصل و در طول بازجویی نیز مجبور به تصمیم گرفتن هستند اما آنچه به خوبی به چشم می آید، همه ناشی از همان تصمیم اولیه شان است.

در فصل دوم و در حالی که سریال زمان حال را روایت می کند، گویی بقیه آدم ها و شخصیت های سریال نیز درگیر همان تصمیم هستند و کار به جایی می رسد که ماجرای جنایی مهمی که سریال از همان قسمت اول دنبال می کند نیز بر اساس همان تصمیم شکل می گیرد.

درباره سریال «رابطه»، ملودرام هیجان انگیز

بازی خیره کننده روت ویلسون، فیلمبرداری خوب، انتخاب لوکیشن جذاب، دستمایه قرار دادن موضوعی عمومی و البته چالشی و نیز به تصویر کشیدن روایت های شخصیت های سریال از چندین قصه که در دل هم آمده اند، به جذابیت سریال کمک زیادی کرده است.

سریال «رابطه» داستان انتخاب هاست. در بخش های مختلفی از این سریال همین انتخاب ها باعث می شود که هر کسی راه خود را در پیش گیرد و حتی باعث می شود که آدم ها تنها بمانند اما گویا همان تصمیم اولیه، آنها را دوباره و دوباره به هم بازمی گرداند. همه چیز در «رابطه» رنگ و بوی دیگری دارد. داستانی که می توانست به شکل خطی روایت شود، اکنون در شکست زمان و روایت، تبدیل به یکی از بهترین سریال های سال های اخیر شبکه شوتایم به عنوان یک شبکه تلویزیونی شده است.

«رابطه» داستان کارها و امور آدم هایی است که تصمیم می گیرند، انتخاب می کنند و اتفاقا نتایج آن را نیز می پذیرند. واقعیات زندگی در سریال «رابطه» (The Affair) به شکل تازه ای روایت می شود و هیچ کس از این که روایت خود را بروز دهد، چندان راضی به نظر نمی رسد. آنچه در پایان برای وصف این سریال می ماند یک سوال است و آن هم این که از این پس و با حل سوالات سریال در پایان فصل دوم، فصل سوم چگونه راه خویش را پی خواهد گرفت؟


ویدیو مرتبط :
مسابقه هیجان انگیز شوتبال و هندبال بسکتبال - سری پنجم با رقابت جذاب و هیجان انگیز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم


هر سال بعد از پخش سریال‌ها در فصل پاییز نوبت به سریال‌هایی می‌رسد كه در Midseason پخش می‌شوند.

7فاز: هر سال بعد از پخش سریال‌ها در فصل پاییز نوبت به سریال‌هایی می‌رسد كه در Midseason پخش می‌شوند. یعنی سریال‌هایی كه از شروع سال جدید میلادی تا آغاز فصل بهار آغاز می‌شوند، در این دسته قرار می‌گیرند.در این مطلب قصد داریم سریال‌های هیجان‌انگیز این فصل را معرفی كنیم.سریالهایی كه انتظار زیادی از آن‌ها وجود دارد.انتظارهایی كه شاید واقع‌بینانه نباشند.

11. The Last Man on Earth

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم

درباره چیه: داستان سریال، كمدی‌ای است درباره شخصی به نام فیل میلر كه تنها بازمانده كره‌ زمین است.

چرا هیجان‌انگیز است: سریال بیش از هرچیزی شبیه فیلم‌های كمدی مستقل آمریكایی است. این روزها تلویزیون پر شده از سریال‌های كمدی كه همه شبیه یكدیگر هستند.اما این سریال با ایده اورجینال منحصر به فردش شبیه هیچ سریالی نیست.تنها موردی كه باعث نگرانی می‌شود این است كه آیا این ایده می‌تواند در بستر سریال گسترش پیدا كند یا مثل انبوهی از سریال‌ها در همان چند قسمت اول كنسل می‌شود.


10. Babylon

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم

درباره چیه: پلیس لندن در تلاش است كه وجهه عمومی خود را بازسازی كند. برای همین از یك متخصص روابط‌عمومی آمریكایی كمك می‌گیرند. كاری كه به همین سادگی‌ها نیست. انتظار كمدی سیاه و كمی درام داشته باشید.

چرا هیجان‌انگیز است: این سریال به تازگی پخشش در بریتانیا تمام شده و در آن‌جا نقد‌های خیلی خوبی برای ریتم بالا و كنایه‌های سریال به جامعه مدرن گرفته است. شبكه پخش كننده این سریال در آمریكا هم SundanceTV است. شبكه‌ای كه با وسواس بسیار اقدام به پخش سریال می‌كند. دنی بویل هم قسمت اول را كارگردانی كرده و در نوشتن فیلمنامه هم همكاری داشته است.


9. Marvel's Agent Carter

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم

درباره چیه: این سریال در سال 1946 روایت می‌شود. درباره مامور كارتر در فیلم‌های كاپیتان آمریكا و داستان این زن را بعد از ناپدید شدن كاپیتان نشان می‌دهد. وقتی كه باید بین كار خود در سازمان سری و كار مخفی با هاوارد استارك (پدر مرد آهنی) تعادل برقرار كند. در كل داستان سریال شامل كتك خوردن تعداد زیادی از مردان توسط كارتر است.

چرا هیجان‌انگیز است: این روز‌ها هر محصول شركت مارول هیجان‌‌انگیز است. این سریال هم به دلیل این‌كه مینی‌سریال است و در كل 8 قسمت دارد پس انتظار داستان فشرده و ریتم بالایی داریم.


8. Unbreakable Kimmy Schmidt

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم

درباره چیه: دختری به نام كیم از گروه معتقد به آخرالزمان فرار می‌كند و به نیویورك می‌رود.

چرا هیجان‌انگیز است: این سریال اول قرار بود از شبكه NBC پخش شود. ولی Netflix آن را از NBC خرید و در میانه ساخت هم سریال را برای فصل دوم تمدید كرد. تینا فی هم تهیه‌كننده سریال است كه امید‌ها را بیشتر می‌كند. با توجه به این‌كه شبكه Netflix دست سازندگان را باز‌ می‌گذارد پس به احتمال زیاد شاهد یك سریال كمدی بی‌خاصیت نخواهیم بود.


7. Galavant

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم

درباره چیه: موزیكال كمدی همراه با قصه‌های جن و پری. بله، بازیگران در نقش‌های جن و پری و پادشاه و این چیزها آواز می‌خوانند.

چرا هیجان‌انگیز است: با این داستان خاص كسی انتظار زیادی از سریال ندارد. اما بعد از دیدن قسمت اول نظرمان عوض شد. شوخی‌ها به نسبت خوب است. اما نقطه قوت سریال جدی نگرفتن خود است.


6. Battle Creek

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم

درباره چیه: دو پلیس كه اصلا به هم نمی‌خورند. یكی كاراگاه و دیگری مامور FBI كه برای حل مجموعه‌ای از جرم‌ها در شهری كوچك مجبور می‌شوند با هم كار كنند.

چرا هیجان‌انگیز است: هیچكسی با خواندن خلاصه داستان جذب این سریال نمی‌شود. چون به شدت كلیشه‌ای است. اما خالق این سریال وینس گیلیگان است. خالق بركینگ بد. البته گیلیگان سرپرست نویسندگان نیست بلكه خالق سریال دكتر هاوس یعنی دیوید شور این كار را بر عهده دارد. در كل این سریال پتانسیل‌های بالایی دارد.


5. iZombie

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم

درباره چیه: یك دانشجوی پزشكی كه تبدیل به نیمه زامبی می‌شود. برای همین كاری در سردخانه برای خود جور می‌كند كه بتواند از مغز مرده‌ها تغذیه كند. بعد از خوردن هر مغز قسمتی از خاطرات آن شخص به این دختر منتقل می‌شود و از این قابلیت برای پیدا كردن قاتلین استفاده می‌كند.

چرا هیجان‌انگیز است: مهم ترین دلیل دوست داشتن این سریال خالق آن است. یعنی راب توماس خالق سریال محبوبِ ورونیكا مارس. داستان این سریال هم كمی تا قسمتی مثل ورونیكا است. باید دید این سریال با داستان عجیب و غریبش چگونه از آب در می‌آید.


4. Fresh Off the Boat

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم

درباره چیه: بر اساس كتاب خاطرات یك آشپز ویتنامی. این سریال كمدی در اواسط دهه نود روایت می‌شود وقتی كه یك خانواده ویتنامی از واشنگتن به میامی برای افتتاح یك رستوران نقل مكان می‌كنند.

چرا هیجان انگیز است: شبكه ABC در این سال‌ها قصد دارد كه سریال‌های كمدی از تمام اقشار را بسازد. این سریال هم از دیدگاه پسر كوچك خانواده روایت‌ می‌شود و به همین دلیل یك جورهایی نسخه آسیایی سریال Everybody Hates Chris است.


3. Bloodline

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم

درباره چیه: دقیق نمی دانیم. فقط تا این حد كه راز‌های یك خانواده با آمدن یكی از برادر‌ها بر ملا می‌شود.

چرا هیجان انگیز است: اول از همه گروه بازیگران فوق‌العاده است. نكته دیگر خالقان این سریال همان سازندگان سریال مشهور Damages هستند. تخصص آن‌ها ساختن درام‌های روان‌شناختنی با پیچ‌های داستانی فراوان است.


2. Better Call Saul

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم

درباره چیه: درباره ساول گودمن است. وكیل والتر وایت در سریال بركینگ بد. البته وقایع این سریال 6 سال پیش از داستان بركینگ بد روایت می‌شود.

چرا هیجان انگیز است:
اول از همه یك جورهایی در دنیای بركینگ بد است. ساول هم یكی از محبوب ترین شخصیت های بركینگ بد بود. اگر خالق بركینگ بد تصمیم گرفته بر اساس این شخصیت یك سریال مستقل بسازد حتما داستان خوبی در كار بوده است. در ضمن پیش از پخش این سریال شبكه AMC آن را برای فصل دوم تمدید كرده است.


1. Man Seeking Woman

11 سریال هیجان‌انگیز 2015 که منتظرشان هستیم

درباره چیه: پسر 20 و خرده‌ای ساله كه دنبال عشق می‌گردد. البته سریال به این سادگی‌ها نیست و وقایع بسیار سور‌ئالی در آن وجود دارد.

چرا هیجان انگیز است: قسمت اول سریال خیلی خوب بود. یك كمدی-رمانتیك به شدت عجیب و غریب. بیش از این نمی‌توان توضیح داد.