فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

داریوش مهرجویی : سانسور، مسیر كاری ...



 

 

داریوش مهرجویی : سانسور، مسیر كاری هنرمند را منحرف می‌كند

 

داریوش مهرجویی : سانسور، مسیر كاری هنرمند را منحرف می‌كند.سدها و موانع فیلم‌سازی جلوی راه یك فیلم‌ساز رامی‌گیرد زمانی كه یك فیلم‌ساز همه انرژی خود را می‌گذارد بر روی یك فیلم و اثرش توقیف می‌شود. فیلمساز به نوعی فلج شده است.

مراسم نمایش فیلم داریوش مهرجویی و چهل سال كارنامه فیلمسازی زندگی شب گذشته ۲۱ اسفند در خانه هنرمندان برگزار شد.



مانی حقیقی كارگردان فیلم چهل سال كارنامه داریوش مهرجویی با تقدیم نمایش این فیلم به جعفر پناهی ، درباره روند ساخت این فیلم گفت: ابتدا باید بگویم كه جای بهمن كیارستمی بسیار خالی است و بدون حضور وی محال بود این فیلم شكل بگیرد.

ساخت این فیلم سه سال طول كشید و بیش از ۷۰ ساعت تصویربرداری كردیم و ساخت آن قبل از ساخت فیلم كنعان آغاز شده است.



وی ادامه داد: سازنده این فیلم در واقع خود مهرجویی است و خود وی مصالح اولیه ساخت فیلم را فراهم كرد. از سوی دیگر ما در فیلم فضایی را به وجود آوردیم كه تمامی دوستان و هنرمندان حاضر در فیلم در یك فضای صمیمی و دوستانه بتوانند حرف بزنند ساخت این فیلم طولانی شد و زحمتی زیاد كشیده شده اما در طول ساخت لذت می‌بردیم.



حقیقی درباره نحوه تهیه آثار و فیلم‌های مهرجویی و قرار دادن آنها در این فیلم گفت: پیدا كردن نسخه مطلوب فیلم‌ها بسیار سخت بود و تصاویر بعضی از آنها را از نسخه موجود در بازار تهیه كردیم.



حقیقی درباره ساخت فیلم مستند گفت: من فیلم‌ساز مستند نیستم و صرفا به خاطر اینكه به مهرجویی علاقه دارم و خود مهرجویی نیز سوژه جالبی است ساخت این فیلم را انتخاب كردم و دیگر اینكه دوست داشتم دوستی‌ام با مهرجویی بیشتر شود.



وی درباره نشان دادن تصویر مخملباف در فیلم گفت : این تصویر كاملا واقعی و حقیق است و مخملباف در زمان نمایش فیلم اجاره نشینها نامه اعتراض آمیزی را به وزری وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته بود و ما نیز بدون تحریف نامه را نشان دادیم


داریوش مهرجویی نیز كه در جلسه حاضر بود طی سخنانی درباره ساخت این فیلم گفت: مانی حقیقی را من می‌شناختم و وقتی گفتند كه قرار است فیلمی درباره من ساخته شود من حقیقی را پیشنهاد دادم.

وی با اشاره به اینكه بسیار كم مصاحبه می‌كند گفت:‌من اصولا كم مصاحبه می‌كنم اما حضور در فیلم حقیقی را پذیرفتم و این فیلم خوبی شده است.


مهرجویی با اشاره به مشكلاتی كه در راه فیلم‌سازی متحمل شده است گفت:‌سدها و موانع فیلم‌سازی جلوی راه یك فیلم‌ساز را می‌گیرد زمانی كه یك فیلم‌ساز همه انرژی خود را می‌گذارد بر روی یك فیلم و اثرش توقیف می‌شود. فیلمساز به نوعی فلج شده است.



وی با اشاره به مسئله سانسور گفت: سانسور باعث می‌شود تا مسیر كاری یك هنرمند منحرف شود و گاهی نظر یك فرد در یك مقام خاص باعث می‌شود تا راه هنرمند عوض شود در حالی كه اگر ترس از سانسور نباشد هنرمند می‌تواند كارهای ارزشمندتری تولید كند.



مهرجویی با اشاره به نقش رسانه‌ها گفت:‌توقیف یك روزنامه هزاران نفر را بیكار و بی‌خانمان می‌كند و به جامعه ضرر می‌زند.


مهرجویی با مطلوب ندانستن مدیریت‌های مقطعی گفت: در زمان ساخت فیلم بانو فیلم توسط انوار توقیف شد و سال‌ها در توقیف ماند هر چند انوار دو سال بعد از ارشاد رفت.



مهرجویی درباره تصویری كه از مخملباف در این فیلم نمایش داده شده است، گفت: من در زمان فیلمبرداری متوجه شدم كه مخملباف علیه فیلم اجاره‌نشین‌ها نامه نوشته است.



محمود كلاری فیلمبردار تعدادی از آثار مهرجویی نیز گفت: ما همیشه یك تصویر از آثار فیلمساز داریم و یك تصویر از خود هنرمند در این فیلم تصویری كه از مهرجویی به نمایش درآمد بسیار به خود وی نزدیك است و این فیلم یك چهره نزدیك و قابل قبول از مهرجویی نشان داد.



وی ادامه داد: مهرجویی به ساخت فیلم بسیار اهمیت می‌دهد و تمام فیلم را قبل از ساخت در ذهن خود مرور می‌كند.


امید روحانی منتقد سینما نیز درباره فیلم مستند مهرجویی گفت:‌فیلم‌هایی كه درباره شخصیت‌های مختلف ساخته می‌شود یكی از دشوارترین فیلم‌ها است و ساخت فیلمی در ۱۰۴ دقیقه كه خسته‌كننده نباشد و ضرباهنگ خوبی داشته باشد بسیار سخت ولی این فیلم موفق شده است چنین كاری را انجام دهد.


وی ادامه داد: موانع متعدد در راه فیلمساز باعث می‌شود هنرمندان سینما نتوانند مسیر طبیعی خود را طی كنند و به همین دلیل منتقد نمی‌تواند كارنامه یك فیلمساز را به خوبی بررسی كند.



عباس كیارستمی كارگردان سینما نیز گفت:‌من تصوری كه از مهرجویی داشتم با آنچه كه در این فیلم دیدم متضاد نبود من مهرجویی را كمتر می‌بینم اما هر وقت همدیگر را می‌بینیم با هم صمیمانه صحبت می‌كنیم طنزی كه در مهرجویی وجود دارد عینا در فیلم منتقل شده است و این فیلم یك مجموع فوق‌العاده است.



مانی حقیقی نمایش فیلم را به جعفر پناهی تقدیم كرد


ویدیو مرتبط :
لیلا - داریوش مهرجویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیمرغ بلورین بخش بین الملل برای داریوش مهرجویی



 

 

سیمرغ بلورین بخش بین الملل برای داریوش مهرجویی

  

اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر شب گذشته با اجرای ایرج نوذری به پایان رسید.

مراسم پایانی بخش بین الملل بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، شامگاه سه شنبه ۱۹ بهمن ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

"آسمان محبوب" مهرجویی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را گرفت.

آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر در بخش بین الملل مانند مراسم افتتاحیه با نیم ساعت تاخیر شروع شد، تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی بخش های ابتدایی مراسم بود.

ایرج نوذری مجری اختتامیه زمانی که روی سن آمد، پس از خیرمقدم گفتن به حضار، به زبان های انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی و هندی هم به مهمانان خارجی خیر مقدم گفت.

پس از پخش کلیپی کوتاه، مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره فیلم فجر روی سن آمد و خطاب به حضار گفت: امیدوارم به مهمانان خارجی در این روزهایی که ت سر گذاشتیم خوش گذشته باشد، بخش بین الملل امشب با موفقیت به کارش پایان می دهد، از همکاری این دوستان سپاسگذارم و امیدوارم روزهای آینده هم در ایران به آنها خوش بگذرد.

اجرای برنامه موسیقی توسط گروه رستاک یکی دیگر از بخش های مراسم بود که با استقبال حضار روبرو شد.

همیشه اختتامیه بخش بین الملل خلوت تر از بخش های دیگر جشنواره است، دیشب هم سالن اصلی برج میلاد کاملا پر نشد، چهره های سینمایی در مراسم غایب بودند و حتی طبقه دوم کاملا خالی بود.

اهدای جوایز با جایزه بخش بین الادیان شروع شد، هیئت داوران این بخش روی سن آمدند و جلیل عرفان منش داور ایرانی بیانیه را خواند: ضمن تقدیر از کلیه فیلمسازانی که به مضامین دینی توجه کردند، ضمن تبادل نظر با قدردانی از فیلم های "آینه های روبرو" و "آسمان محبوب" جایزه به "گلچهره" تعلق می گیرد.

وحید موسائیان کارگردان "گلچره" از معدود چهره های سینمایی حاضر در سالن برای دریافت جایزه اش روی سن رفت. برای مهمانان میکروفن یا امکان صحبت کردن فراهم نبود و موسائیان به سرعت سن را ترک کرد.

در بخش بیرق طلایی، نوذری گفت: این جایزه به پاس و یاد فیلمساز درگذشته مصطفی عقاد اهدا می شود که ایرانی ها او را با فیلم "محمد رسول الله" (ص) و عمر مختار می شناسند.

مهدی مسعودشاهی در این بخش روی سن آمد و جایزه را به احمدرضا معتمدی کارگردان فیلم سینمایی "آلزایمر" اهدا کرد. معتمدی در سالن حضور داشت و جایزه اش را دریافت کرد.

در بخش مسابقه سینمای آسیا پس از پخش تیزر و معرفی داوران، علیرضا شجاع نوری و بقیه داوران این بخش روی سن آمدند: جبار پتل، ناصر سعیداف، سلما المصری و محمد الدراجی.

علیرضا شجاع نوری که سابقه اجرای بخش بین الملل جشنواره های مختلف را دارد از نوذری خواست ابتدا به فارسی صحبت و سپس حرف هایش را ترجمه کند، جمعیت با تشویق شان صحبت شجاع نوری را تائید کردند.

در بخش دستاوردهای هنری و فنی داوران به دلیل طراحی فوق العاده و تحقیق دقیق دوره تاریخی جایزه را به پروین صفری برای "راه آبی ابریشم" به کارگردانی محمد بزرگ نیا اهدا کردند.

در بخش فیلمبرداری سیمرغ بلورین به بهرام بدخشانی برای فیلمبرداری "راه آبی ابریشم" اهدا شد.

هیئت داوران این بخش گروه بازیگران فیلم سینمایی "آلزایمر" را شایسته جایزه دانستد. مهتاب کرامتی، فرامرز قریبیان، مهدی هاشمی و مهران احمدی. از میان این افراد، مهتاب کرامتی و مهران احمدی در سالن حضور داشتند و نورا هاشمی به جای پدر جایزه را دریافت کرد.

مهران احمدی پس از دریافت جایزه اش گفت: خبردار می ایستم و احترام می گذارم به کارگردان شریف این فیلم :احمدرضا معتمدی. نوذری حرف های احمدی را برای مهمانان ترجمه کرد.

جایزه ویژه هیئت داوران در این بخش به فیلم "دهکده یک نفره" از لبنان اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه این بخش را فیلم سینمایی "مادر مغولی من" از چین به دلیل پرداخت بی نظر شخصیت ها و نمایش روابط انسانی به دست آورد.

جایزه بهترین کارگردانی به فیلم سینمایی "در اعماق ابرها" به کارگردانی لیو جیو به دلیل حضور دوربین در روستا بدون این که مزاحم و بیگانه به نظر برسد تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم به "مادر مغولی من" تعلق گرفت، به دلیل نمایش درست عشق یک مادر چادرنشین به یتیمان، رویکرد صادقانه به روابط انسانی و توجه به یتیمان.

در بخش جایزه حقوق بشر جواد شمقدری هم روی سن آمد و جایزه را به جمال شورجه برای کارگردانی فیلم "۳۳ روز" اهدا کرد، شورجه پس از دریافت جایزه گفت: من نمی دانم هیئت داوران کدام نسخه از فیلم را دیدند، از آنها سپاسگذارم اما هنوز روی نسخه نهایی فیلم کار می کنم و آنچه داوران دیدند نسخه کامل فیلم نبود، از همه دوستانم در این فیلم سپاسگذارم به ویژه پیر داغر که در سالن حضور دارد. از بازیگران سوری و لبنانی فیلم سپاسگذارم.

در بخش دیگری از مراسم بانوی یونانی کاترینا پائولو که بخشی از قرآن کریم را حفظ بود تقدیر شد، جواد شمقدری با اهدای یک قرآن نفیس از این بانو تجلیل کرد. پائولو که منقلب شده بود گفت: از مهمان نوازی شما ایرانی ها سپاسگذارم، شما تاریخ و فرهنگ غریبی دارید و انقلاب شما یکی از مهمترین رویدادهای قرن بیستم است.

در بخش جام جهان نما لوح افتخار هیئت داوری به محمد الدراجی برای کارگردانی فیلم "پسر بابل" تعلق گرفت و سیمرغ بلورین را فیلم "عسل" از ترکیه دریافت کرد.

هیئت داوران این بخش با کمال خرسندی جایزه بهترین بازیگر را به دو زن کهنسال فیلم سینمایی "لولا" از فیلیین اهدا کرد. جایزه بهترین فیلمبرداری را فیلم سینمایی "چه طور من این تابستان را گذراندم" از روسیه دریافت کرد.

داریوش مهرجویی در این بخش سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم سینمایی "آسمان محبوب" به دست آورد، او در سالن حضور نداشت و جایزه را تهیه کننده فیلم دریافت کرد.

جایزه ویژه هیئت داوران این بخش به فرشته طائرپور تهیه کننده و نگار آذربایجانی کارگردان فیلم سینمایی "آینه های روبرو" تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم در این بخش به "لولا" از فیلیپن اهدا شد.

ساعت ۲۲:۳۰ مراسم به پایان رسید، جواد شمقدری معاون سینمایی، علیرضا سجادپور، سیداحمد میرعلایی، احمد نجفی، داود رسولیان، مهتاب کرامتی، محسن علی اکبری در این مراسم حضور داشتند....../تحلیل:مهر