فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

خواندنی ها با برترین ها (7)


در این شماره ازخواندنی ها به معرفی رمانی از هانری بوشو، کتابی درباره ی تاریخچه ی سازمان اوپک، کتابی آموزشی درباره نقاشی رنگ روغن و ... می پردازیم.

 
 
 

صبح بخیر: در این شماره ازخواندنی ها به معرفی رمانی از هانری بوشو، کتابی درباره ی تاریخچه ی سازمان اوپک، کتابی آموزشی درباره نقاشی رنگ روغن و ... می پردازیم.

ادیپ در جاده

هانری بوشو

ترجمه ی سعید صادقیان، نجما طباطبایی

نشر آموت

چاپ اول 93
 
خواندنی ها با صبح بخیر (7)

درباره نویسنده

هانری بوشو در سال 1913 در خانواده ای مرفه در بلژیک به دنیا آمد. اما تازه ،در کهن سالی، در دهه نود میلادی قدر آثارش شناخته شد. در سال 1991 هانری بوشو به خاطر «ادیپ در جاده» برنده ی جایزه ی «آنتیگون» شهر مونپلیه شد. در سال 1997 رمان «آنتیگون» او برندی ی جایزه ی «روسل» شد. آثار این نویسنده منعكس‌كننده تجربیات حرفه‌ای او به‌عنوان روانكاو است. او در سال 2013 درگذشت.

درباره کتاب

رمان «اُدیپ در جاده» روایتگر بخشی از داستان زندگی اُدیپ، شهریار شهر تِب است. در داستان سوفوكل می‌خوانیم كه غیب‌گویی پیشگویی می‌كند اُدیپ پدر خود را می‌كشد و با مادرش همبستر می‌شود. پدر و مادر او، هراسان از این پیشگویی، نوزاد خود را به كسی می‌ دهند تا او را سربه  ‌نیست كند. او دلش به‌ رحم می‌آید و نوزاد را به پدر و مادر دیگری می‌ سپارد. سال‌ ها از این حادثه می‌گذرد تا اُدیپ برای سفر از شهر خود خارج می‌ شود. در میان راه، پیرمردی را می‌ كشد و پس از حل معمای ابوالهول، به شهر وارد می شود، و به ‌سبب این كار بزرگ  به همسری ملكه شهر در می‌آید كه ...

داستان سوفوكل به اینجا ختم می‌شود و هانری بوشو داستان را این‌ گونه ادامه می ‌دهد: اُدیپ كه دیگر جایی برای خود در قصر متصور نیست، پس از یك سال، تصمیم می ‌گیرد شهر را به قصد ناكجا ترك كند. اما آنتیگون یكی از دو دختر او اجازه نمی‌ دهد او تنها عازم این سفر بی‌ انتها شود. آن دو در میان راه با كلیوسِ راهزن آشنا می ‌شوند.

 برای آنها‌ جاده فرصتی است تا در عین پیمودن راه، از زاویه‌ ای دیگر به نظاره زندگی خود بنشینند... روایت بوشو از سفر اُدیپ و همراهانش، دوباره در پایان به داستان سوفوكل پیوند می‌ خورد. زمانی كه اُدیپ پس از سال‌ها سرگردانی در جاده، سرانجام به كُلُن وارد می ‌شود تا در آنجا پس از تطهیر، آرام گیرد.


یادداشت های فواد روحانی (ناگفته هایی درباره ی سیاست نفتی ایران در دهه پس از ملی شدن)

ویرایش و پژوهش: غلام رضا تاج بخش، فرخ نجم آبادی

نشر نی

چاپ اول 93
  
خواندنی ها با صبح بخیر (7)

اوپک در اواخر 1960 میلادی تأسیس شد و فواد روحانی در دومین کنفرانس آن به دبیرکلی برگزیده شد. یادداشت های او شامل مسائلی است که در فاصله ی چهارمین کنفرانس و نشست فروردین 1343 که هر دو در ژنو برگزار شد اتفاق افتاد. در کنفرانس چهارم سه قطعنامه به شماره های 31 و 32 و 33 به تصویب رسید و روحانی مأموریت یافت که برای اجرای مفاد آن ها به مذاکره با کمپانی ها بپردازد. روحانی همین ماجرا را طی مقاله ای با عنوان «یادی از نظریه و روش دولت ایران نسبت به اوپک در سال های اول تأسیس آن سازمان» انتشار داده است.

ویراستاران کتاب که از همکاران روحانی در سازمان اوپک بوده اند، پس از دستیابی به یادداشت های روزانه ی او و با تحقیق در اسناد آزاده شده ی وزارت خارجه ی ایالات متحده و بریتانیا و نیز اسناد شرکت نفتی توتال فرانسه از اتحاد سازمان اوپک به دبیرکلی روحانی، تصویب قطعنامه ها، مذاکره با شرکت های نفتی و رویه شاه و دولت ایران در قبال اوپک تا پایان دبیرکلی روحانی به طور مشروح نگاشته اند و جای جای آن را به یادداشت ها و مقاله های روحانی ارجاع داده اند.


نقاشی رنگ روغن به زبان آدمیزاد

آنیتا گیدگینز، شری استو کلیفتون

ترجمه ی ثمینه دانشور

انتشارات هیرمند

چاپ اول 93
 
خواندنی ها با صبح بخیر (7)

تا به حال هیچ شخصی نگفته نقاشی رنگ روغن آسان است. اما وقتی شما روش گام‌ به ‌گامی را دنبال می‌ کنید که کمک می‌ کند شروع خوبی داشته‌ باشید و یکی یکی مهارت‌ هایتان را پرورش ‌دهید و به اندازه‌ ی کافی تمرین برای پیشرفت هنرتان داشته باشید، این کار برایتان آسان ‌تر و سرگرم‌ کننده ‌تر می‌شود. این‌ها مطالبی هستند که شما در نقاشی رنگ روغن به زبان آدمیزاد پیدا می‌کنید.

این راهنما بدون استفاده از اصطلاحات مخصوص هنر، همه‌ ی دستور‌العمل ‌های عملی را که شما برای تسلط یافتن بر اصول لازم دارید در ‌بر ‌دارد. شما می‌بینید که چگونه می‌توانید برای یک نقاشی برنامه‌ریزی کنید، یک تصویر را به صورت لایه لایه درست کنید، رنگ‌ها را ترکیب کنید و ترکیب‌های بسیار خوبی خلق کنید. همچنین تمام نکاتی را که لازم است درباره‌ی رنگ‌ روغن‌ها، حلال ‌ها، رنگدانه‌ ها، قلمو‌ ها، پالت‌‌ ها و سطوح مخصوص نقاشی و چگونگی پایین بردن هزینه‌ ها در فروشگاه‌ های لوازم هنری بدانید در این کتاب پیدا می کنید.


زیبایی

راجر اسکروتن

ترجمه ی فریده فرنود فر، امیر نصری

انتشارات مینوی خرد

چاپ اول 93
 
خواندنی ها با صبح بخیر (7)

زیبایی می تواند تسلی بخش، مشوش کننده، مقدس یا نا مقدس باشد؛ زیبایی می تواند مسرت بخش، جذاب الهام بخش یا خوف انگیز باشد. زیبایی می تواند به انحای مختلفی ما را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، ما هیچ گاه نسبت به زیبایی بی تفاوت نمی مانیم. زیبایی خواهان توجه است؛ زیبایی همچون صدای دوستی بی واسطه با ما سخن می گوید. اگر کسانی نسبت به زیبایی بی تفاوت اند، قطعاً به این دلیل است که درکی از آن ندارند.

البته داوری درباب زیبایی به امور ذوقی مربوط می شود و چه بسا، ذوق از هیچ بنیان عقلانی ای برخوردار نباشد. در این صورت، ما چگونه به تبیین جایگاه رفیع زیبابب در زندگی مان می پردازیم و چرا باید از این واقعیت- البته به فرض چنین واقعیتی- تأسف بخوریم که زیبایی در شرف محو شدن از عالم ماست؟...


اخلاق، قانون و سیاست

آرتور شوپنهاور

ترجمه س عظیم جابری

انتشارات افراز

چاپ اول 93
 
خواندنی ها با صبح بخیر (7)

یقیناً شوپنهاور اغلب در تلخی اندیشه، بدگمانی نسبت به هم نوعانش و شک گرایی اخلاقی افراط کرده است؛ شاید سرخوردگی ما و غصه های زندگی بیش از حد اوقاتش را تلخ کرده بودند. اما او با زدودن درخشش مصنوعی و فریبنده ی تمام بت ها، با قرار دادن شما رو در رو با واقعیت، واقعیتی هر قدر بی رحم، چشمانتان را می گشاید، از اشتباه بیرونتان می کشد و آشکارا به شما خدمت می کند. زندگی انسان دارد بیش از پیش تبدیل به نیروی بی رحمانه می شود، نیازی نیست این را کتمان کنیم، و اگر کسی نمی خواهد به طور قطع مغلوب باشد باید بتواند در این کارزار هولناک مقابل دشمنانش سلاح های  آبداده دست کم برابر آبدادگی سلاح های آن ها برافرازد. شناخت، در معنای فلسفی کلمه، شناخت کامل و محتوم، بهترین این سلاح ها است.


ویدیو مرتبط :
برترین بازیکن، برترین پاس گل ها و برترین واکنش ها سری آ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواندنی ها با برترین ها ویژه نمایشگاه کتاب


در این شماره از خواندنی ها ویژه نمایشگاه کتاب تهران با کتاب های بیشتری آشنا خواهید شد.