فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

خواندنی ها با برترین ها (51)


در این شماره از خواندنی ها با اثر جدید داریوش شایگان درباره ی شارل بودلر، سفرنامه ای به افغانستان، مجموعه مقالاتی از یرواند آبراهامیان و.... آشنا شوید.




صبح بخیر - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با اثر جدید داریوش شایگان درباره ی شارل بودلر، سفرنامه ای به افغانستان، مجموعه مقالاتی از یرواند آبراهامیان و.... آشنا شوید.

جنون هشیاری (بحثی درباره ی اندیشه و هنر شارل بودلر)

  • داریوش شایگان
  • چاپ و نشر نظر
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با صبح بخیر (51)

غرض از نوشتن این کتاب، معرفی شاعر پرنفوذی است از فرانسه ی قرن نوزدهم که با فرا گذشتن از مرزهای زبانی به شاعری اروپایی بدل شد، و طنین پاینده و پرتوان شعرش گستره ی تاریخ را مقهور خود ساخت تا این چنین شارل بودلر دوشادوش اصحاب جاودان هنر و بزرگان زوال ناپذیر همه ایام باز بر این حقیقت صحه گذارد که هنر راستین بی زمان است و ورای سرحدات جغرافیا.

بودلر کوشید با تعالی بخشیدن به شعر در آن زمانه ی مهجور مانده از هر گونه یقین و اصل متعالی، خلا به وجود آمده از غیاب تعالی را پر کند و از طریق شعر به عالم متعالی معبری بگشاید. ایو بون فوا، شاعر برجسته ی فرانسوی، با توجه به همین ویژگی دوران ساز بودلر در عصری که در آن به قول نیچه خدا مرده است، تاکید می کند که قرن نوزدهم را نباید صرفاً عصر مارکس و نیچه و اندکی دیرتر عصر فروید لقب داد.

این قرن همچنین «عصر بودلر» استو عنوان کتاب را جنون هشیاری برگزیده ام چون به نظرم برازنده ی کسی است که چنین هشیارانه و با بصیرت به جنون مستور در روان آدمی راه برد و در آن غور کرد و دمی از گرفتار شدن در دام توهمات ناشی از این جنون نهراسید و در برابر جذبه ی اغوا کننده ی آن با هشیاری بی رحمانه ای قد علم کرد. هیچ کس به اندازه ی بودلر به شر و نقش زیبا و خلاقه و مخرب آن آگاهی نداشت.



دزد

  • فومی نوری ناکامورا
  • ترجمه ی پیام غنی پور
  • انتشارات ققنوس
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با صبح بخیر (51)

فومی نوری ناکامورا، متولد 1977 در ژاپن، زمانی که جایزه ی «کنزابورو اوئه» ی ژاپن را در سال 2010 برای کتاب دزد دریافت کرد، به نویسنده ای بین المللی تبدیل شد. داستان های او اغلب به نگاه های پوچ گرایانه، کودکان آزاردیده، فقر، باندهای گانگستری بی رحم، جنایت و بی اعتمادی به سیستم اجتماعی در زندگی معاصر ژاپن دیده می شود؛ همان طور که خود در جایی گفته: بعد از فاجعه ی اتمی فوکوشیما بی اعتمادی شدید به سیستم بخشی از ذات جامعه شد.

«دزد» در شخصیت هایی که در دنیای امروزی ژاپن در فقر به دنیا آمده یا درگیر آن شده اند تعمق می کند و بخش هایی از زندگی آن ها را به تصویر می کشد؛ دزدی در پرازدحام ترین مکان ها و در نزدیک ترین فاصله ها یا آدم ها در تردد است و در همان حال به دور از ارتباط انسانی زندگی می کند و در دنیای ذهنی خود کلاف سرنوشت خود را پی می گیرد.



افسوس برای نرگس های افغانستان (سفر به نیمروز، کابل، دره پنجشیر، هرات)

  • ژیلا بنی یعقوب
  • انتشارات کویر
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با صبح بخیر (51)

این کتاب حاصل شش سفر کوتاه و بلند به افغانستان است، نخستین سفرم سال 80 و هم زمان با حمله ی نیروهای ناتو به این کشور بود و پس از آن هر سال به آنجا رفتم. این کتاب شامل گزارش هایی است از زندگی مردم افغانستان، زندگی زنان و مردان و کودکانش.

روایت هایی که نوشتن شان را از روزهای آغازین جنگ امریکا علیه طالبان و افغانستان شروع کردم. اما نه گزارش هایی از کنار جبهه ها و رزمندگانش بلکه از کنار مردم و از درون زندگی آنها. زندگی مردم در جنگ و پس از جنگ زندگی مجاهدان و دیگر نیروهای جنگجو در جنگ و پس از آن، زندگی زنان و مردان معمولی و غیر معمولی در جنگ و پس از آن در خانه، خیابان، دانشگاه، مدرسه، محله های مدرن و ویران شده زندگی مردم معمولی و غیر معمولی از جمله سیاستمداران و فعالان اجتماعی.

این کتاب یک گزارش میدانی است، یعنی دیده ها و شنیده هایی از درون جامعه ی افغانستان است، روایت روزها و ماه هایی که با مردم این سرزمین زندگی کرده ام.



آغاز (فیلم نامه)

  • کریستوفر نولان
  • ترجمه ی سون یار سلطانی و علی زوار
  • انتشارات سفیدسار
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با صبح بخیر (51)

«آغاز» ساخته ی سال 2009 و اکران شده در سال 2010 است. فیلم برداری آن در شش کشور از چهار قاره انجام گرفت. فیلم در هفته ی اول فروش معادل 62 میلیون دلار داشته و رتبه ی سی و نهم فروش فیلم را در تاریخ سینما به خود اختصاص داده است.

این فیلم برنده ی جوایز بهترین فیلم برداری، بهترین طراحی و میکس صدا، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه های ویژه از جوایز اسکار سال 2010 شد. برای بهترین فیلم، بهترین فیلم نامه ی غیر اقتباسی، بهترین آهنگسازی و بهترین مدیریت هنری هم نامزد دریافت همین جایزه بود که البته این جوایز را به رقیبان سرسختش «سخنرانی پادشاه» و «قوی سیاه» باخت.

هشتاد و شش درصد منتقدان سایت روتن تومیتوز نظر مثبتی درباره ی فیلم داشته اند. فیلم در جدول فروش فیلم های غیراقتباسی یا دنباله ها در رتبه دوم قرار دارد. مجله ی ورایتی فیلم را «یک شاهکار قدرت» نامید. در مجموع این فیلم در بسیاری از محافل نقد در فهرست ده فیلم برتر قرار گرفته است.



مردم در سیاست ایران (پنج پژوهش موردی)

  • یرواند آبراهامیان
  • ترجمه ی بهرنگ رجبی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با صبح بخیر (51)

موضوع محوری پژوهش های یرواند آبراهامیان در این کتاب تغییر و تحولاتی است که نه از گذر گفت و گو ها و بده بستان های سیاستمداران حرفه ای پشت درهای بسته بلکه به واسطه ی حضور مردم در خیابان یا همبستگی اصناف و جمعیت ها برای رسیدن به خواست های جمعی به دست آمده. این پژوهش ها از قدرتی می گویند که بی قدرتان جامعه دارند و از نقشی عمده که در شماری از گره گاه های تاریخ ایران داشته اند- و البته که این نقش آفرینی همیشه هم به حماسه شورآفرین نینجامیده و گاه ناکاملی هایی حاصل آورده که زندگی نسل هایی را به باد داده اند این مقاله ها بررسی قوت و ضعف های چند نمونه از جنبش های مردی در فراز تاریخی مهم این سرزمین اند.

چند و چونی در این پرسش که آدم های کوچه و خیابان چه طور کوشیده اند فردای شان را بهتر کنند، کجاها موفق بوده اند و کجاها شکست خورده اند.

«مجله اینترنتی صبح بخیر» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

[email protected]

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.


ویدیو مرتبط :
ناروتو شیپودن قسمت 51(صوت انگلیسی)- Naruto shippuden 51

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواندنی ها با برترین ها ویژه نمایشگاه کتاب


در این شماره از خواندنی ها ویژه نمایشگاه کتاب تهران با کتاب های بیشتری آشنا خواهید شد.