فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

خواندنی ها با برترین ها (50)


در این شماره از خواندنی ها با پژوهشی درباره خلقیات ما ایرانیان، کتابی جدید از میچیو کاکو دانشمند مشهور ژاپنی، رمانی از ژرژ ساند و... آشنا شوید.





صبح بخیر - محمودرضا حائری:
در این شماره از خواندنی ها با پژوهشی درباره خلقیات ما ایرانیان، کتابی جدید از میچیو کاکو دانشمند مشهور ژاپنی، رمانی از ژرژ ساند و... آشنا شوید.

ما ایرانیان (زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی)

  • مقصود فراستخواه
  • نشر نی
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با صبح بخیر (50)

آیا خلقیات ما ایرانیان ضعف هایی دارد؟ در پاسخ به این سوال 96 درصد از جامعه ی آماری متشکل از اعضای هیئت علمی و گروهی از نخبه های کشور پاسخ مثبت داده اند آن ها مشکل را در ضعف فرهنگ کارجمعی، انتقادناپذیری، رودربایستی، عدم شفافیت، خودمحوری، غلبه ی احساسات بر خردورزی، رواج دروغ و رفتارهای غیرقابل پیش بینی شمرده اند.

آن ها عوامل معرفتی، کاهش سرمایه های اجتماعی، ساختار دولت، مناسبات دین و دولت، نوع آموزه های دینی، پر حادثه بودن تاریخ، مناسبات تولید و ساختار اقتصادی و کشمکش نخبگان را بر خلقیات ایرانی موثر دانسته اند و برای حل این مشکل آموزش مداوم، برنامه های توسعه ی فرهنگی و اجتماعی، وضع قوانین حزب، تقویت اجتماعات محلی و نهادهای عمومی، ایجاد رفاه و فقرزدایی، توسعه سیاسی و اصلاح نهاد دولت را پیشنهاد داده اند.

در این کتاب خلقیات ایرانیان، ضعف ها و راه حل های رفع آن با نگاهی علمی مورد واکاوی و مطالعه قرار گرفته است.



نانون

  • ژرژ ساند
  • ترجمه ی قاسم صنعوی
  • انتشارات دوستان
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با صبح بخیر (50)

ژرژ ساند که بی پروا از پیشداوری های جامعه ی محافظه کار رفتار مردانه اختیار می کرد، لباس مردانه می پوشید و حتی نام مستعار مردانه برگزید. رمان حاضر را هم در همان راستای نمایاندن توانایی های زن برای به اوج رساندن خود می نوشت. این اثر که در سال 1871 و اندکی بعد از کمون پاریس خلق شده، در لابلای سطرهای خود، به خصوص زمانی که از ماجراهای خونبار 1793 یاد می شود، و رد و افکار سیاست را از طریق خشونت را آشکار می کند.

قهرمان اصلی این اثر مانند بسیاری دیگر از رمان های ژرژ ساند، دختری از پایین ترین طبقه های اجتماعی است که بر جای هر چیز همتی والا و روشن بینی ژرف دارد. او نه تنها خود، بلکه همراهی را هم که در اصل به جامعه ی اشرافی تعلق دارد ولی به دلیل آن که پسر کوچک خانواده است باید از هرگونه که امتیاز ارث بردن محروم شود، با تلاش از غرقاب های دوران وحشت انقلاب کبیر فرانسه می رهاند و به عزت می رساند.

نانون، دخترک روستایی پیشین، در سال های آخر عمرش، زمانی که از عنوان اشرافی مارکیز برخوردار است. خاطرات خود را می نویسد و به این ترتیب آخرین بزرگ ژرژ ساند خلق می شود.



چند گفتگو درباره ی تجدد (گفتگو با داریوش آشوری، بابک احمدی و...)

  • سیروس علی نژاد
  • انتشارات آگاه
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با صبح بخیر (50)

کشاکش ما با تجدد حدود صد و پنجاه سالی است که آغاز شده و گویا به امر پایان ناپذیری بدل شده است. بی آن که دستاوردهای این کشاکش را بتوان انکار کرد، به جرئت می توان گفت که ما افتادن در چاه تجدد را چندبار، به صور گوناگون و هربار از نوع شروع کرده ایم و شکی نیست که در این راه به جاهایی رسیده ایم. با وجود این، اکنون در سال 1386 خورشیدی هنوز در جایی قرار داریم که می توان گفت راه درازی تا مقصد باقی است...

خوانندگان با خواندن این مجموعه در ضمن سوال ها و جواب ها در خواهند یافت که راه تجدد چگونه طی شده و به کجا رسیده است. تنها به این نکته اکتفا کنیم ما درآغاز برخورد تمدن عرب، در کجا ایستاده بودیم، از آن زمان تا کنون چه راهی را پیموده ایم و اکنون در کجا ایستاده ایم و چگونه می توانستیم در جای بهتری ایستاده باشیم؟

همچنین در این باره بحث می شود که حکومت ها از یک سو و نسل های روشنفکری گذشته از سوی دیگر چه برخوردهایی با تجدد داشته اند و طرز نگاه و برخورد آن ها چه میزان پیشرفت و عقب ماندگی یا موثر واقع شده است. این مجموعه علاوه بر نگاه تجدد ایران، گوشه چشمی نیز به تجدد در افغانستان و تاجیکستان دارد؛ زیرا که سرنوشت این مجموعه ی فارسی زبان در پیوند با یکدیگر می بیند.



تبصره ی 22

  • جوزف هلر
  • ترجمه ی احسان نوروزی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با صبح بخیر (50)

رمان تبصره ی 22 را می توان به همراه برهنه ها و مرده ها (نورمن میلر) و سلاخ خانه ی شماره ی 5 (کورت ونه گات) یکی از سه اثر مهم ادبیات ضد جنگ امریکا خواند. نویسندگان هر سه رمان به نوعی در رویدادهای جنگ جهانی دوم شرکت داشته اند و آن را از نزدیک تجربه کرده اند. جوزف هلر که فرزند خانواده ای مهاجر از یهودیان روس تبار بود،  سال 1942 در سن نوزده سالگی به ارتش امریکا پیوست و سال های پایانی جنگ به عنوان بمب انداز هواپیما هیا بی 25 در شصت ماموریت جنگی شرکت کرد.

بعد از جنگ هلر در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و پس از مدتی تدریس برای کار یک شرکت تبلیغاتی پیوست. نگارش تبصره ی 22 طی همین دوره آغاز شد و تکمیل آن هشت سال به طول انجامید تا در نهایت چاپ نخست آن در سال 1961، یعنی پانزده سال پس از پایان جنگ، منتشر شد.

طی نزدیک 55 سالی از انتشار تبصره ی 22 می گذرد، بیش از ده میلیون نسخه از این کتاب فروش رفته است و هیچ دوره دانشگاهی درباره ادبیات مدرن امریکا، بدون اشاره به شاهکار هلر تکمیل نمی شود. در فهرست های صدتایی از رمان های برجسته ی قرن بیستم هم رمان هلر همواره جایگاهی ثابت دارد. طی این سال ها بحث های اخلاقی، فلسفی و انتقادی فراوانی حول مضمون رمان شکل گرفته و بسیاری منتقدان آن را فراتر از اثری ضد جنگ، استعاره ای از جهان مدرن و روابط حاکم بر آن خوانده اند.



آینده ذهن (جستجوی علمی برای شناخت، افزایش توانایی و پیشرفت ذهن)

  • میچیو کاکو
  • ترجمه ی محمد اسماعیل فلزی
  • انتشارات ققنوس
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با صبح بخیر (50)

ذهن و کیهان در زمره ی بزرگ ترین رازهای طبیعت اند. با فناوری پیشرفته توانسته ایم از کهکشان هایی که میلیارد ها سال نوری با ما فاصله دارند عکس بگیریم، و امروزه قادر به ایجاد تغییر در ژن هایی هستیم که زندگی را کنترل می کند. اما ذهن و کیهان هنوز دور از دسترس ما و مایه نگرانی و دغدغه ی خاطر ما هستند. برای پی بردن به عظمت کیهان کافی است نگاهی به آسمان شب بیندازید که میلیاردها ستاره در آن می درخشد؟

برای تایید پیچیدگی و رازگونه بودن ذهن کافی است در آینه نگاه کنیم و بپرسیم در پس نگاه ما چیست؟

به علم انتقاد می کنند که درک هر چیزی را منوط به از میان بردن رمز و از آن می کند. علم با پرده برداشتن از رازهای ذهن آن با به چیزی پیش پا افتاده بدل می کند. اما من هر چه بیشتر به پیچیدگی مغز پی می برم بیشتر شگفت زده می شوم. سقراط دو هزار سال قبل گفت: «خودشناسی آغاز خرد است» برای آن که به خودشناسی برسیم راه درازی در پیش داریم.

میچیو کاکو، استاد فیزیک و یکی از بنیانگذاران «نظریه ریسمان»، این بار به پیچیده ترین موضوع مطرح در جهان یعنی مغز انسان می پردازد و در کتاب آینده ذهن تحقیقات شگفت آوری را که در نقاط گوناگون دنیا بر پایه ی جدیدترین پیشرفت های علوم اعصاب و فیزیک انجام شده اند و بررسی می کند.

«مجله اینترنتی صبح بخیر» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

[email protected]

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.


ویدیو مرتبط :
سوخو تی 50 برترین جنگنده جهان؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواندنی ها با برترین ها ویژه نمایشگاه کتاب


در این شماره از خواندنی ها ویژه نمایشگاه کتاب تهران با کتاب های بیشتری آشنا خواهید شد.