فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

خواندنی ها با برترین ها (1)


در «خواندنی ها» قصد داریم شما را با تازه های دنیای کتاب آشنا کنیم. امیدواریم که این کوشش مختصر به شما در انتخاب کتاب های مورد نظرتان یاری کند.

 
 
 

صبح بخیر - محمودرضا حائری: در «خواندنی ها» قصد داریم شما را با تازه های دنیای کتاب آشنا کنیم. امیدواریم که این کوشش مختصر به شما در انتخاب کتاب های مورد نظرتان یاری کند.

فلسفه ترس

لارنس اسوندسن

ترجمه ی خشایار دیهیمی

نشر گمان

چاپ اول 93
    
خواندنی ها

نشر گمان به تازگی شروع به انتشار مجموعه ی «تجربه و هنر زندگی» کرده است که «فلسفه ترس» جلد پنجم این مجموعه است.

در معرفی این مجموعه آمده است: «فلسفه فقط رشته ای دانشگاهی نیست که در دانشگاه خوانده شود فلسفه به همه تعلق دارد و همه ی ما از کودکی سوالاتی مطرح می کنیم که جنبه فلسفی آشکاری دارند. این سوال ها و پاسخ های آنها «راه زندگی» هرکس را معین می کنند این مجموعه به مسائلی فلسفی از همین دست می پردازد که همه ی ما به نوعی در زندگی با آن مواجهیم از سوال های کلی نظیر «معنای زندگی» و «خوشبختی» گرفته تا مسائل جزئی تر نظیر درد، بخشودن، ترس، ملال، حسدو.... زبان این کتاب ها فنی نیست و همگان می توانند آنها را بخوانند.

«چرا با عشق به اندازه ی ترس به دلم راه نمی یابد؟»

«ترس صرفاً چیزی نیست که ما بر خلاف خواستمان در معرضش قرار می گیریم. با ترس علاوه بر این غالباً چیزی است که ما داوطلبانه خودمان را در معرضش قرار می دهیم تا بلکه به کمک آن بتوانیم از زندگی روزمره ی ملال آور مبتذل فراتر برویم»

این کتاب 7 فصل دارد درفصل اول شرح و گزارش مختصری از «فرهنگ ترس» به دست می دهد. در فصل دوم توصیف این است که ترس چه جور پدیده ای است در فصل سوم به بررسی نقش ترس در جامعه ی خطر خیز می پردازد.و.... سرانجام در فصل پایانی به این می پردازد که آیا می توانیم جو ترسی را که امروز ما را احاطه کرده بشکنیم یا نه؟


خاطرات اردی بهشت (یک داستان)

جعفر مدرس صادقی

نشر مرکز

چاپ اول 93
 
خواندنی ها

«خاطرات اردیبهشت» دربرگیرنده 31 بخش است و خاطرات مرد میانسالی را بازگو می‌کند که همسرش را از دست داده و با دخترش زندگی می‌‍‌کند. هرچند این کتاب به بازتعریف خاطرات شخصی اختصاص دارد اما نویسنده با به کارگیری عناصر داستانی، یک داستان بلند خلق کرده انزوای انسان مدرن، مقوله‌ای است که مدرس صادقی در این داستان هم مانند برخی آثارش به آن پرداخته و «خاطرات اردی‌بهشت» را با درونمایه‌ای اجتماعی، از زبان یک راوی درونگرا، روایت کرده است

مدرس صادقی «خاطرات اردی‌بهشت» را سال 1387 به ناشر سپرد و این رمان پس از 6 سال مجوز چاپ و نشر گرفت

برشی از خاطرات اردی بهشت:

نوشین کاغذهایی را که اوراق شده بود دسته کرد هل داد به سمت من، گفت راستش، وقتشو ندارم. اگه چهل پنجاه صفحه بود باز یک چیزی سه هزار صفحه مطلبه. گفتم خب باشه نکن. اصلن کاری به این کار نداریم. من تنها زندگی می کنم یه آپارتمان سه خوابه دارم که برای من خیلی بزرگه مگه نگفتی که از تایپ کردن بیزاری؟ بیا پیش من بمون. دیگه لازم نیست کار کنی و اجاره هم لازم نیست بدی من خودم به¬ت حقوق ماهیانه می دم. هیچ کاری به کارت ندارم از صبح تا شب هرجایی که می خواهی برو فقط هرشب بیا پیش من.

خندید گفت نه

گفتم اگر دوست داشته باشی، با هم ازدواج می کنیم که هیچ حرفی توش نباشه گفت من هنوز شوهر دارم. مگه نگفتم به¬ت؟ کیفش را برداشت. نگاهی انداخت بیرون. گفت دیگه باید برم شب شده.

گفتم می شد گاهی وقتها ببینمت؟ همین جا، توی همین کافه، یا هرجایی که تو بگی

گفت نه کافه، بعد سینما، بعد می ریم پارک قدم می زنیم، بعد دستهای منو می گیری، بعد اعتراف می کنی که خیلی دوستم داری، بعد وادارم می کنی که تایپ کنم. وقتی هم دارم تایپ می کنم می آیی بالای سرم وای می سی که مثلن تصحیح کنی، بعد دستت تصادفن می خوره به سینه هام، بعد بغلم می کنی، بعد می بوسیم، بعد کارمون می رسه به جاهای باریک....
شما مردها همه از دم عین همین...............


استالین

ادوارد رادزینسکی

ترجمه آبتین گلکار

نشر ماهی

چاپ اول پاییز 93
 
خواندنی ها

نویسنده کیست؟

ادوارد رادزینسکی، ادیب و مورخ روس، در 23 سپتامبر 1936 در مسکو به دنیا آمد. پدرش نیز نمایش نامه نویس بود. فعالیت ادوارد تا پیش از دوره پروستریکا و فروپاشی شوروی بیشتر جنبه ادبی داشت. رادزینسکی از اواخر دهه هشتاد میلادی به نگارش کتاب های تاریخی روی آورد به ویژه زندگی نامه هایی برای مشاهیر تاریخ روسیه نوشت، به سرعت جای خود را در بازار کتاب روسیه باز کردند و به بسیاری از زبان های دیگر ترجمه شدند از میان آثار می توان به زندگی نامه استالین، تزار نیکلای دوم و راسپوتین اشاره کرد....

ویژگی بارز نوشته های تاریخی رادزینسکی نثر پر توان و پر کشش اوست. او با تسلطی که به نویسندگی و فوت و فن و خلق نمایش نامه و فیلم نامه دارد، به روایت تاریخی خود نیز شور کششی می بخشد که در آثار تخصصی علم تاریخ کمتر شاهد آن هستیم.


از کوچه سام   (نقد فیلم های ایرانی و خارجی)

هوشنگ گلمکانی

نشر مرکز

چاپ اول 93
 
خواندنی ها

هوشنگ گلمکانی:

این ها گزیده هایی از حاصل چهل سال فعالیت حرفه ای ام در مطبوعات است که بیشترش در زمینه سینما بوده و این جلد در (دو دفتر) از میان نقد فیلم های ایرانی و خارجی انتخاب شده و جلد بعدی حاوی مطالبی در زمینه های دیگر است؛ سینما چه حرفه ی دل پذیر و شگفت انگیزی! حاضر نیستم آن را با چیز دیگری عوض کنم. بیش از سی سال از این کارنامه ی چهل ساله در کوچه ی سام گذشته است. خیابان حافظ منطقه ی یازده تهران


در ستایش عشق

آلن بدیو

ترجمه مریم عبدالرحیم کاشی

چاپ اول 93

انتشارات ققنوس
 
خواندنی ها

عشق، عشقی که ما می شناسیم، در معرض تهدید است. دنیای مدرن مغلوب مصرف گرایی است. دنیایی است که قراری عاشقانه ی آنلاین، عاشقانه ای بی خطر را وعده می دهد و عشق اغلب اوقات نوعی میل و لذت گرایی تلقی می شود.

«در ستایش عشق» رساله ی آتشین و پر شور آلن بدیو در دفاع از عشق است. در کتاب آلن بدیو فیلسوف بلند آوازه فرانسوی با توسل جستن به اندیشمندانی برجسته از کی یر کگور و دوبوار گرفته تا پروست و لاکان، ما را ترغیب می کند که از عشق نترسیم. بلکه آن را چون ماجراجویی شکوه مندی ببینیم که دست آخر ما را از وسواس فکری نسبت به خود می رهاند. به قول آرتور رمبو، «عشق را باید از نو ابداع کرد»


ویدیو مرتبط :
برترین بازیکن، برترین پاس گل ها و برترین واکنش ها سری آ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواندنی ها با برترین ها ویژه نمایشگاه کتاب


در این شماره از خواندنی ها ویژه نمایشگاه کتاب تهران با کتاب های بیشتری آشنا خواهید شد.