فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

خنده های صدمیلیون تومانی خندوانه!


برنامه «رامبد جوان» غیر از اعتبار و اقبالی که به تلویزیون می بخشد، چقدر برای جام جم درآمد دارد؟ می دانید اسپانسرها برای خندوانه حاضرند چقدر دست به جیب شوند؟





هفته نامه تماشاگران امروز: برنامه «رامبد جوان» غیر از اعتبار و اقبالی که به تلویزیون می بخشد، چقدر برای جام جم درآمد دارد؟ می دانید اسپانسرها برای خندوانه حاضرند چقدر دست به جیب شوند؟

این رسم مطبوعات است که وقتی برنامه ای محبوب می شود یا به هر علتی همه درباره اش حرف می زنند، سرک بکشند و ببینند در پشت صحنه یک برنامه موفق چه خبر است. یک جنس از این جستجوگری ها، سر زدن به محل ضبط برنامه و ارائه گزارش حال و هوای آن است و یک جنس هم این است که ببینیم این برنامه چقدر هزینه دارد، چقدر درآمد داشته و کلا اوضاع مالی چطوری هاست!

درست مثل علاقه عمومی به انتشار قراردادهای فوتبالیست ها و هنرمندان، فضولی در میزان درآمد مدیران حکومتی رده اول و دوم و ... این گزارش هم از جنس همین سرک کشیدن در درآمدهای یک برنامه پرطرفدار (بخوانید پربیننده ترین برنامه کنونی تلویزیون ما) است.

خنده های صدمیلیون تومانی خندوانه!

البته با علم به این نکته که این عدد و رقم ها با اینکه از منابع موثقی به دست آمده، ولی قابل تکذیب کردن هم هست. با علم به این نکته که تهیه و تولید یک برنامه موفق و جذاب، پول خرج کردن هم می خواهد و سرانجام با علم به این نکته که در همین تلویزیون ما، برنامه های متعددی هستند که به لعنت خدا نمی ارزند و با تعطیلی شان آب از آب تکان نمی خورد ولی مقایسه عدد و رقم هایشان با «خندوانه» یک شوخی بی انتهاست.

خلاصه و ساده و عوامانه اش اینکه: «هر چقدر پول درمیاری، نوش جونت1 حلالت! که حداقل اصول برنامه سازی رو بلدی و حال مردم رو خوب می کنی!»

نکته ضروری: مدت ها قبل از اینکه درآمد و اسپانسرینگ خندوانه سوژه شبکه های اجتماعی شود، این مطلب آماده شد ولی به دلیل آنکه حاشیه تازه ای برای این برنامه محبوب ایجاد نشود، انتشار آن را تا هفته پایانی فصل دوم به تاخیر انداختیم. «تماشاگران امروز» طرفدار این برنامه است و این گزارش، تلاش بی حد و حصر برنامه سازان و مشاورانش را نقض نمی کند.

ستاره چند مربع؛ برای چند میلیون تومان بیشتر

کسی یادش هست که خندوانه در سال 94 با چه اسپانسری کارش را آغاز کرد؟ اصلا کسی به یاد می آورد که ستاره، سامانه ای بود که در همه بخش های خندوانه حرفش مطرح بود؟ حالا چنان همگان از ستاره هفت هشتاد مربع حرف می زنند که انگار سامانه دیگری اصلا وجود نداشته است!

مجموعه سامانه هایی که خطوط امن و حفاظت شده ای هستند برای جابجایی پول الکترونیکی و برخلاف سامانه های پیامکی (که بر اساس تعداد پیامک، مبلغ هر پیامک و بر اساس قراردادش با اپراتورها، روزگار می گذرانند)، درآمد و سودشان از تعداد تراکنش هایی است که انجام می گیرد؛ از خرید شارژ برای تلفن های اعتباری گرفته تا پرداخت قبض و ...

در این سامانه ها رقابت اصلی در جا افتادن بین مردم و تعداد تراکنش هایی است که از این طریق به دست می آید. حالا ستاره هفت هشتاد مربع حسابی به هدفش رسیده. این گروه برای رسیدن به این هدف، چقدر هزینه کرده است؟

خنده های صدمیلیون تومانی خندوانه!

آنطور که شنیده ایم، گروه قبلی (یعنی ستاره هفتصد و بیست و چهار مربع وابسته به بانک سامان) برای هر برنامه به خندوانه ای ها 20 تا 25 میلیون تومان می داده اند. تیم جدید که پیش بینی درستی از مقبولیت برنامه داشتند، عدد درشت تری پیشنهاد دادند. عددی که آنقدر بالا هست تا هر تهیه کننده ای را وسوسه کند تا بی خیال قرارداد قبلی شود؛ ظاهرا شرکت آرین نوین وابسته به بانک اقتصاد نوین، برای هر برنامه 50 میلیون تومان پیشنهاد داده.

قرارداد برای حدود 100 برنامه تنظیم شد و نزدیک به 5 میلیارد تومان در سه قسط به حساب سازمان صداوسیما واریز می شود. این عدد، غیر از تامین هزینه «پاکت هدیه» میهمان های هر شب برنامه است.

نکته کنکوری: سوژه این گزارش، طریقه کسب درآمد این نوع شرکت ها نیست و ما می خواهیم فقط درباره کسب درآمد یک برنامه محبوب حرف بزنیم؛ وگرنه توضیح می دادیم که برخلاف سامانه های پیامکی، این شرکت های پرداخت خط موبایل، چگونه و با چه روش های غریبی کسب درآمد می کنند و چرا تبلیغ در چنین برنامه ای برایشان سودآور است و پرداخت چنین مبلغ بالایی را توجیه می کند.

سامانه پیامکی؛ جایزه می دهیم

حتما مسابقه های پیامکی با سوالاتی ساده و بی ربط را دیده اید. شرکت در آن، یعنی ثبت نام در پیامک های صدوپنجاه تومانی سامانه. هر چند به راحتی لغو می شود ولی وسوسه برنده شدن در جایزه های ماهانه، شاید خیلی ها را منصرف کند و پول خوبی به جیب اسپانسر بریزد.

خنده های صدمیلیون تومانی خندوانه!

مهم این است که خندوانه در این مدل درآمدزایی هم موفق عمل کرده و بعد از تبلیغ سامانه، با حضور موسسه همشهری در این بخش، همه چیز رنگ دیگری به خود گرفته است. آنطور که شنیده های ما می گوید، تبلیغ هت تریک همشهری (انتشار روزنامه ورزشی همشهری به همراه روزنامه اصلی) در قالب همکاری های مشترک شهرداری و سیما انجام می شود.

یکی از مجریان موسسه همشهری می گوید: «تا جایی که من اطلاع دارم مبلغی بابت این تحقیقات هزینه شده و کارها به عنوان یکی از خدمات متقابل دو مجموعه دیده شده است.»

نکته کنکوری: در این نوع مشارکت پیامکی، هم مردم هزینه زیادی برای هر پیامک متحمل نمی شوند (فقط همان یک پیامک ارسالی)، عضو سامانه بدقولی نمی شوند که با کلمه لغو، لغو نشود (!) و هم جایزه را شرکت ثالثی به عهده می گیرد و در نتیجه همه راضی هستند!

اسپانسرهای متفرقه؛ یک و یک و دیجی کالا و باقی بچه ها

در روزهای اولیه فصل دوم خندوانه شرکت «یک و یک» به حاضران در استودیو جایزه می داد و الان این تبلیغ جذاب و زیرپوستی برای «دیجی کالا» انجام می شود. این شیوه غیرمستقیم تبلیغ، روش جا افتاده ای است و علاوه بر حفظ شأن تلویزیون، برای شرکت کنندگان برنامه هم سود دارد؛ یعنی برنامه متعهد است در هفته (مثلا سه شب در هفته) حتما مسابقه داخل استودیو داشته باشد (با سوال هایی که پاسخ های برعکس دارد یا همچین چیزهایی!) و به برندگان داخل استودیو جایزه تعیین شده شرکت را هدیه دهد.

اسپانسر قصه ما علاوه بر تامین هزینه آن هدیه، برای هر شب اجرای این مسابقه، باید مبلغی بین 10 تا 20 میلیون تومان بپردازد. از عدد نهایی دیجی کالا اطلاعی در دست نیست چرا که مذاکرات برای این قرارداد کوتاه مدت، ابتدا در سطح شبکه انجام می شده و سپس به خود خندوانه واگذار شده است.

خنده های صدمیلیون تومانی خندوانه!

نکته کنکوری: ندارد!

آگهی های قبل خندوانه؛ در حد لیگ برتر!

اگر یادتان مانده باشد و دقت کرده باشید، شبکه نسیم (و با نگاهی کلی تر همه شبکه های دیجیتالی) با آگهی به کل بیگانه بودند. چیزی به نام تبلیغات بازرگانی جز به شکلی محدود و مضحک در شبکه بازار، معنا نداشت ولی مدتی است که این آگهی ها هم در شبکه های دیجیتال زیاد شده و گل سر سبدشان هم چیزی نیست جز خندوانه.

باکس آگهی های قبل خندوانه یکی از گران ترین ها در تلویزیون ماست و تا قبل از برگزاری مسابقات خنداننده برتر - بعد از برنامه نود، سریال شبکه سه و پخش های زنده فوتبال داخلی و خارجی - در رتبه پنجم قرار می گرفت ولی خبر رسیده که این رتبه هم بالاتر آمده و تا هفت میلیارد تومان برای صداوسیما درآمد دارد.

نکته کنکوری:
همانطور که می دانید درآمد باکس های تبلیغاتی صداوسیما مستقیما به خزانه واریز می شود و سودی برای دست اندرکاران هر برنامه (چه نود باشد، چه خندوانه) ندارد. رتبه بندی قیمت تبلیغات را هم میزان استقبال از برنامه تعیین می کند.


ویدیو مرتبط :
هدیه 100هزار تومانی دابی به بینندگان خندوانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

"خندوانه" ؛ ستایش خنده در جامعه ای که شاد نیست



برای خندیدن نیازی به مقدمه و دلایل جدی یا دستاوردهای بزرگ نیست. می توان همیشه خندید و به قول رامبد جوان و البته به نقل از متخصصان روانشناسی، "هرگاه درگیر ناراحتی و مشکل هستی، بزرگ ترین لبخندت را به لب بیاور، خواهی دید که حالت بهتر می شود".

واقعیت این است که جامعه ما از "بحران خنده" به شدت رنج می برد. خیلی ها حتی یادشان نمی آید آخرین بار کی از ته دل خندیده اند. کافی است در خیابان به چهره افراد نگاه کنید تا ببینید چقدر اخم ها در هم است و کمتر چهره ای می بینید که بشاش به نظر برسد.


چندی پیش، رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران اعلام کرد که بر اساس تحقیقات به عمل آمده، بیش از یک پنجم مردم ایران درگیر مشکلات عصبی و افسردگی هستند و این رقم در تهران به یک سوم جمعیت می رسد.

تحقیقات بین المللی متعددی نیز وجود دارد که نشان می دهند مردم ایران در میان ناشادترین مردمان جهان قرار دارند. به عنوان یک نمونه، پژوهش علمی انجام شده توسط دانشگاه کوینزلند استرالیا که سال ها به طول انجامید نهایتاً به تهیه نقشه شادی و افسردگی مردم جهان، انجامید که نشان می دهد مردم ایران در میان افسرده ترین مردم جهان هستند که با توجه به آنچه عیناً در سطح جامعه می بینیم و آمارهای داخلی، چندان هم دور از واقعیت به نظر نمی رسد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,برنامه خندوانه

در این نقشه، "از قرمز به آبی" نشان دهنده "از افسردگی به شادی" است

هر چند که این امر ریشه های جدی و عمیقی دارد که پرداختن بدان در این مجال نیست اما هر اقدامی ولو کوچک برای تزریق شادی و خنده به جامعه ایران، بسیار بیش از آنچه تصور می شود، ارزشمند و مهم است چرا که گامی در جهت بحران زدایی از روان جامعه به شمار می رود.

در میان برنامه تلویزیونی شبکه های صدا و سیما که عمدتاً سیاسی، خنثی، کم خاصیت و بی بهره و اندوهبار هستند، برنامه "خندوانه" به مجری گری "رامبد جوان" هر شب ساعت 22 به روی آنتن شبکه "نسیم" می رود. موضوع اصلی این برنامه همان طور که از نامش بر می آید، "خنده" است و تلاش می شود مخاطبان ، ساعتی را به خنده و یا دستکم به لبخند بگذرانند و نیز درباره آن فکر کنند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,برنامه خندوانه

 
این برنامه برای خنده دنبال بهانه نیست و مجری آن، در ابتدای برنامه از مخاطبانش می خواهد چند ثانیه ای را همراه با او و مهمانان برنامه، بخندند. شادی موجود در استودیو و خنده های مجری، از صفحه تلویزیون ها به خانه ها می آید و بسیاری از مخاطبان را با خود همراه می سازد و این، البته دلیل علمی دارد که بیان ساده اش این است که خنده مُسری است.

در این برنامه، هم درباره خنده صحبت می شود، هم آیتم های شاد اجرا می شود و هم مهمانان برنامه با محوریت خنده، صحبت می کنند و باعث خنده مردم می شوند و حتی در پایان حضورشان در برنامه، 5 ثانیه به دوربین و رو به تماشاگران خانه لبخند می زنند و مردم نیز با دادن رأی به بهترین لبخندها، لبخند هفته را انتخاب می کنند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,برنامه خندوانه


"خندوانه" به ما یادآوری می کند که برای خندیدن نیازی به مقدمه و دلایل جدی یا دستاوردهای بزرگ نیست. می توان همیشه خندید و به قول رامبد جوان و البته به نقل از متخصصان روانشناسی، "هرگاه درگیر ناراحتی و مشکل هستی، بزرگ ترین لبخندت را به لب بیاور، خواهی دید که حالت بهتر می شود". (روانشانسان می گویند مغز به طور جدی نمی تواند فرق خنده واقعی و ساختگی خود فرد را تشخیص دهد و در هر دو حال، عملکردش بهبود می یابد.)

بنابراین، برخلاف برخی منتقدان که این برنامه را به ترویج خنده بی دلیل متهم می کنند، باید تصریح داشت که خنده، حتی اگر بی دلیل هم باشد، هم از نظر روانی و هم حتی از نظر فیزیولوژیکی به نفع فرد و متعاقب آن به نفع جامعه است.


جالب این است که این دسته منتقدان به برنامه هایی که بی دلیل مردم را دچار غم و غصه می کنند، اشاره و انتقادی نمی کنند، مانند سریال هایی که گویا وظیفه ای جز در آوردن اشک یا حرص مردم ندارند!

قطعاً برنامه "خندوانه" نیز همانند هر برنامه دیگری اشکالاتی دارد، برنامه به برنامه اش هم با همدیگر فرق دارند و اصطلاحاً بالا و پایین می شوند که بررسی و قضاوت درباره شان، به عهده مردم و کارشناسان مربوطه است. مهم این است که تلاش می شود مردم ایران ولو برای ساعتی خوشحال باشند و ناراحتی هایشان را فراموش کنند و یاد بگیرند که می شود حتی بدون دلیل هم خندید و در عین حال، به جنگ مشکلات رفت.

در پایان بد نیست به نمونه هایی از فواید خنده - ولو خنده بی دلیل - اشاره شود:
  افزایش سطح انرژی عمومی بدن،كاهش استرس و تنش روانی،کاهش درد، بهبود عملکرد مغز در هر دو نیمکره،بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت توان یادگیری،كاهش هورمون های استرس زا، بهبود جریان خون در بدن و افزایش اکسیژن رسانی به بافت های بدن، تسریع در بهبود زخم ها، تخلیه احساسات منفی و ...
بی دلیل نیست که گفته اند: "خنده بر هر درد بی درمان دواست."

 

اخبار فرهنگی - عصر ایران