فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«خانه پدری» کیانوش عیاری در گرو یک قتل خانوادگی



اخبار فرهنگی - «خانه پدری» کیانوش عیاری در گرو یک قتل خانوادگی

اگر «خانه پدری» امکان نمایش بیابد، مخاطبان عیاری، خارج از قاب تلویزیون نیز پس از سال‌ها تجربه مشاهده تکنیک سینمایی رئال عیاری را درک خواهند کرد؛ فیلمی که پس از اکران در بخش جنبی شصت و نهمین دوره جشنواره ونیز، توسط مدیر جشنواره به عنوان کشف سال معرفی شد.

زمزمه‌های رفع توقیف فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری در حال به گوش می‌رسد که صدور پروانه نمایش این اثر تنها با اصلاح یک سکانس در دسترس خواهد بود؛ سکانسی درباره یک حادثه که نقش کلیدی در آخرین ساخته این کارگردان است و ظاهراً عیاری هنوز راضی به اصلاحش نشده اما آیا با رویکردی میانه، این فیلم که در سطح بین المللی نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته بود، فرصت حضور در جشنواره سی و دوم و اکران عمومی پس از جشنواره را خواهد یافت؟

 

لیست‌ فیلم‌هایی که به رفع توقیف و رفع تعلیق نزدیک‌تر می‌شوند، روز به روز در حال گسترش است و «خانه پدری» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی کیانوش عیاری نیز در این لیست قرار گرفته که نگاه کلی به این اثر، مثبت بوده اما همچنان یک مانع بزرگ وجود دارد و آن هم اصرار عیاری برای عدم اصلاح فیلمش در همان نقطه‌ای که ظاهراً چاره ای جز اصلاحش نیست.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,فیلم خانه پدری

 

شاید بتوان شوک داستان را در صحنه‌ای از این فیلم اپیزودیک دانست که دختری توسط پدر و برادرش به اتهامات ناموسی قتل می‌رسد و این قتل شاهرگ داستان را تشکیل می‌دهد که طی شش دهه در همان خانه رخ می‌دهد و بنابراین عیاری اعتقاد دارد، حذف این سکانس به اثرش چنان ضربه جبران ناپذیری می زند که ارتباط تماشاگر با «خانه پدری» را به کل دستخوش آسیب می سازد و به همین دلیل همچنان بر حفظ شاکله کنونی فیلمش تاکید کرد. بازی کاراکتر اصلی این فیلم که روایت زندگی اش از ‎ 15 تا ‎80 سالگی به تصویر کشیده شده را ناصر هاشمی و نقش بزرگسالی او را مهدی هاشمی ایفا می کند.

 

عیاری که فعلاً از گفت و گو پرهیز می‌کند، پس از دیدار با ایوبی امیدوار است اما همچنان دعوت به صبر می‌کند. این کارگردان واقع گرای سینمای ایران در این فیلم آنچنان به صحنه مذکور پرداخته که شاید برای مخاطب عام تماشای این سکانس تکان دهنده باشد و البته ریتم نسبتاً آرام فیلم در دیگر دقایق شاید منطقی برای اصرار بر حفظ این شوک باشد. 

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,فیلم خانه پدری

 

اثر سینمایی کارگردان سریال «روزگار پدری» در حالی که در مسیر رفع توقیف قرار گرفته که به پیگیری «تابناک» نشان داد، احتمال آنکه با رویکردی بینابینی این فیلم مجوز اکران بگیرد، بالاست. در واقع احتمال آن وجود دارد که به جای حذف کامل یا حفظ کامل سکانس جنجالی این سریال، این سکانس با اصلاحاتی همراه شود؛ اصلاحاتی که باید دید عیاری با آنها همراهی خواهد کرد.

 

تازه نفس‌ها (۱۳۵۸)، تنوره دیو (۱۳۶۴)، شبح کژدم (۱۳۶۵)، آن‌سوی آتش (۱۳۶۶)، روز باشکوه (۱۳۶۷)، دو نیمه سیب (۱۳۷۰)، آبادانی‌ها (۱۳۷۱)، شاخ گاو (۱۳۷۴)، خانه به خانه (۱۳۷۵)، بودن یا نبودن (۱۳۷۷)، سفره ایرانی (۸۰-۱۳۷۸)، بیدارشو آرزو (۱۳۸۳) دیگر آثار عیاری است که برخی از آنها نیز هیچ گاه رنگ پرده نمایش سالن‌های سینما را به خود ندیده است. 

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,فیلم خانه پدری

 

مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، نازنین فراهانی، مینا ساداتی، معصومه بافنده، آزاده موحدبشیری، ستاره میرمحمد، آیناز آذرهوش، نگاه خاقانی، ملیکا فردوسیان، پادینا رهنما، مژده همرنگ، حسین فلاح، مرمر جعفری، مهدی خیراللهی بازیگران خانه پدری هستند که مقابل دوربین داریوش عیاری برادر کیانوش عیاری رفته بودند.

 

سازمان سینمایی در دولت دهم یک نمایش ویژه از فیلم «خانه پدری» برای اصحاب رسانه در ساختمان ارشاد برگزار کرد که با استقبال هم روبرو شد. این تنها نمایش رسمی این فیلم تاکنون است که سال 89 ساخته شده و در واقع این فرصت برای خانه پدری می‌تواند وجود داشته باشد تا در جشنواره فیلم فجر سی و یکم نیز حضور داشته باشد و جزو بخش دوم لیست فیلم‌های واجد شرایط و منتخب هیات انتخاب باشد و البته همه اینها به توافق بر سر شیوه ممیزی این فیلم باز می گردد.

 

اگر این محصول سال هشتاد و نه سینمای ایران امکان نمایش بیابد، مخاطبان عیاری، خارج از قاب تلویزیون نیز پس از سال‌ها تجربه مشاهده تکنیک سینمایی رئال عیاری را درک خواهند کرد و البته اندکی در تکان خوردن گیشه سینما (در صورت اکران برخی دیگر از آثار سینمایی مهم که سرنوشت مشابهی علی رغم مشکلات کوچک یافته اند) می تواند نقش موثری داشته باشد؛ فیلمی که پس از اکران در بخش جنبی شصت و نهمین دوره جشنواره ونیز، توسط مدیر جشنواره به عنوان کشف سال معرفی شد.

اخبار فرهنگی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
کیانوش عیاری و خانه پدری در برنامه هفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خشم کیانوش عیاری از خواب «خانه پدری»


کیانوش عیاری از عصبانیت خود و نگرانیش از آینده نامعلوم «خانه پدری» گفت: آن قدر خشمگین هستم که نمی توانم صحبت کنم.

خبرگزایر ایسکا نیوز: کیانوش عیاری از عصبانیت خود و نگرانیش از آینده نامعلوم «خانه پدری» گفت: آن قدر خشمگین هستم که نمی توانم صحبت کنم.

فیلمی که می توانست در فضایی آرام اکران شود را توقیف کردند، آنها «خانه پدری» را به خواب زمستانی فرو برده اند، این فیلم را برای دو روز از خواب زمستانی که چهار سال است گریبان آن را گرفته بیرون آوردند اما باز هم آن را خواباندند.

اوایل دی ماه امسال «خانه پدری» بعد از 4 سال توقیف توانست مجوز اکران در گروه «هنر و تجربه» را بگیرد، هرچند که این فیلم با سیاست های گروه «هنر وتجربه» همخوان نبود اما اکران این فیلم بعد از توقیف طولانی مدتش را همه به فال نیک گرفتند ولی تنها بعد از 10 سانس اکران که در سینما کوروش با ظرفیت کامل به نمایش درآمد، بعد از دو روز اکران با اعتراض ها و واکنش های گسترده از سوی گروهی به خصوص کمیسیون فرهنگی مجلس دوباره اکران این فیلم متوقف شد تا طلسم «خانه پدری» همچنان بسته بماند.

«خانه پدری» که قصه آن اتفاق‌های یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اواخر دوره قاجار) تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند با بازیگرانی همچون مهدی هاشمی، شهاب حسینی و مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی و... در چند اپیزود ساخته شده و مسائل و مشکلات زنان ایران را در هفتاد سال اخیر به تصویر می کشد. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش کودکی) و مهدی هاشمی (نقش بزرگسالی) کاراکتر اصلی  را بازی می کنند.

فیلم «خانه پدری» پس از ۳ سال توقیف در جشنواره فجر سی و دوم اکران شد و اکثر منتقدان آن را ستودند. حسین معززی نیا در صفحه فیس بوکش نوشت؛ یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران. موحد منتقم  در باره این فیلم گفت: عیاری در «خانه پدری»، روی فرهنگی زوم کرده که در بطن خود پنهان کاری را پرورش می‌دهد و همه جنایت‌ها و خشونت‌ها و گره‌های بعدی نیز از دل آن زاده می‌شود. شخصیت‌های فیلم «خانه پدری» عامدانه در تلاش هستند تا دیگران متوجه کار آنها نشوند.

خانه پدری فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیانوش عیاری محصول ۱۳۸۹ است .این فیلم در ابتدا به تهیه کنندگی  ناجی فیلم وابسته به پلیس ایران بود که در ادامه بدلیل انتقادات پیرامون خشونت فراوان در فیلم از آن کنار کشید.